Your browser does not support JavaScript!

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
آموزش تولید محتوا: فرمت تولید محتوا

فرمت تولید محتوا برای سایت را در این بخش از آموزش با هم بررسی خواهیم کرد. در وب سایت ها محتوا به فرمت های مختلفی تولید می شود و ما با انواع مختلفی روبرو هستیم.

فرمت تولید محتوا چیست؟

ما همیشه با انواع مختلف محتوا رو به رو هستیم. وقتی به یک سایت سر می زنید معمولا تصاویر فیلم ها، متن، صدا و ... را مشاهده می کنیم. همه آنها فقط متن نیستند، برخی با تصویر، برخی با فیلم و ... موضوعی را بیان می کنند. فیلم، متن، تصویر، صدا و ... فرمت های محتوا هستند. یک فرد ممکن است محتوایی در فرمت متن تولید کند، فرد دیگر محتوایی در فرمت فیلم.

پس همان طور که متوجه شدید شما مفهوم فرمت تولید محتوا را از قبل می دانستید. اما شاید با عنوان آن دقیقا آشنا نبودید. هر کدام از این فرمت ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. گاهی شما برای بیان یک موضوع نیاز به فیلم دارید تا چیزی را به مخاطب خود نشان دهید، در این زمان محتواهای ویدئویی مناسب شما هستند. گاهی ممکن است بخواهید موضوعی را بیان کنید اما ساده ترین شیوه برای انتقال آن یک اینفوگرافیک باشد. پس باید دید چه فرمتی برای بیان چه چیزی مناسب است. اگر کسب و کاری دارید که می خواهید با تولید محتوا فروش انجام دهید، باید بدانید مخاطب شما در چه مرحله ای است تا به تناسب آن فرمت مناسب محتوایی در اختیارش قرار دهید.

در صورتی که می خواهید بیشتر درمورد فرمت تولید محتوا بدانید، خواندن مقاله زیر به شما توصیه می شود:

فرمت تولید محتوا چیست؟

انواع فرمت تولید محتوا سایت

در یک سایت ما از انواع مختلف محتوا استفاده می کنیم. برخی تصورشان بر این است که تولید محتوا سایت تنها مربوط به مقالات و نوشتار می شود، که این موضوع چندان درست نیست. در ادامه شما با انواع این فرمت ها آشنا می شوید.

مقاله سایت یا وبلاگ (Article): یکی از پرطرفدارترین نوع تولید محتوا مربوط به سایت و وبلاگ ها است. با توجه به اهمیتی که گوگل به تولید محتوا می دهد، سایت ها و وبلاگ ها برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو SERP  به تولید محتوا متنی اقدام می کنند. برای اینکه محتوا از جهت ساختار بتواند موفقیت کسب کند باید بر اساس تعداد کلمات، چگالی کلمات کلیدی و فاکتورهای مختلفی بررسی شود. محتوا زمانی می تواند در سئو سایت تاثیر بگذارد که دست اول (محتوا یونیک) و با کیفیت باشد.

تولید محتوا، متنی متنوع و مربوط به خود را دارد. ممکن است تولید محتوا محصول فروشگاه اینترنتی  باشد. گاهی محتوا یک مقاله در وبلاگ، معرفی یک خدمات یا حتی یک متن سرگرم کننده است. در کنار تولید محتوا متنی، می توان از سایر فرمت ها به جهت افزایش کیفیت استفاده کرد. می توان محتوا را با تصاویر، اینفوگرافیک، ویدئو و یا موشن گرافیک برای مخاطب مفید تر کرد. این نوع محتوا ممکن است یک متن کوتاه و یا یک متن بلند (محتوای آسمان خراش skyscraper) باشد.

اینفوگرافیک (Infographic): اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان است. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی مانند اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و ... دارد. اینفوگرافیک به نمایش داده ‌ها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر به منظور ارائه سریع و ساده گفته می‌شود. اطلاع ‌نگاشت ‌ها، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ‌ها هستند. کاربرد آسان، انتشار توسط مخاطبان و سادگی درک از نکات مثبت تولید محتوا اینفوگرافیک است.

موشن گرافیک (Motion Graphic): موشن گرافیک (گرافیک متحرک و یا گرافیک حرکت) که گاهی به آن موشن گرافی هم گفته می شود زیر مجموعه طراحی گرافیک است. بسیاری از افراد موشن گرافیک را با انیمیشن یکی در نظر می گیرند که چندان درست نیست.  موشن گرافیک ها دارای ساختار محتوایی هستند و به منظور انتقال پیام و یا موضوع به مخاطبان ساخته می شوند. به طور خلاصه می توان گفت که موشن گرافیک تلفیقی از طراحی گرافیک و حرکت است. موشن گرافیک با بهره گیری از عناصری همچون ویدئو، صدا و کلمات که همگی به هدف داستان گویی در کنار هم اثر را شکل می دهند قصد دارد تا محتوا را به شیوه ای موثر به تصویر بکشاند. امروزه موشن گرافیک یکی از انواع بسیار محبوب تولید محتوا است.

کتاب الکترونیک (E-book): فرمت کتاب الکترونیک بسیار پرطرفدار شده است. با گسترش تکنولوژی، امروزه هر فرد یک کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل هوشمند و یا تبلت دارد. این ابزارها کتاب خواندن را بسیار ساده تر کرده اند. دیگر نیاز نیست مثل گذشته یک کتابخانه بسیار بزرگ داشته باشید. تمام کتاب ها را در یک گوشی بسیار کوچک می توان مطالعه کرد. با توجه به دلایلی که مطرح شد، تولید محتوا به فرمت کتاب الکترونیکی از سوی بسیاری از افراد، شرکت ها و سازمان ها مورد توجه است. 

مالتی مدیا (چند رسانه ای Multimedia): این نوع تولید محتوا با استفاده از چند رسانه در کنار یکدیگر بسیار برای مخاطب اثر گذار است. ابزارهای مختلفی برای تولید مالتی مدیا وجود دارد. امکانات متنوع این ابزارها به ساخت یک محتوای با کیفیت کمک می کنند.

پادکست (Podcast): برای استفاده از این نوع محتوا نیاز به پخش کننده موسیقی است. سایت ها و اپلیکیشن های بسیاری در دنیا به جهت انتشار پادکست راه اندازی شده اند. به جهت اینکه این نوع محتوا صوتی بوده و مخاطب می تواند به سادگی از آن استفاده کند، بسیار پر کاربرد است. عنوان پادکست به صورت تلفیقی از دو واژه Ipod و Broadcast توسط یک خبرنگار در سال ۲۰۰۴ ساخته شد.

عکس (Photography): یکی از جذابترین انواع تولید محتوا مربوط به عکاسی است. در بسیاری از وب سایت ها افراد به تولید این نوع محتوا اقدام می کنند. تلفن های هوشمند با دوربین های قدرتمند باعث شده اند تا عکاسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پوستر (Poster): گرچه در گذشته از پوستر برای نصب در محل های عمومی استفاده می شد، اما امروزه محل استفاده آن تغییر زیادی کرده است. گسترش دنیای اینترنت باعث شده است تا یک پوستر در فضای مجازی بسیار بیشتر از خیابان به چشم بیاید. بسیاری از افراد به تولید و انتشار محتوا به صورت پوستر در بستر اینترنت اقدام می کنند.

کلیپ (Video Clip): وجود شبکه های اجتماعی و سایت های ویدئویی باعث شده است تا افراد زیادی به تولید این نوع محتوا اقدام  کنند. این کلیپ ها گاهی بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند هستند. پلتفرم های ویدئویی امکانات بسیاری را به تولید کنندگان این نوع محتوا می دهند. می توانید در وب سایت انواع ویدئوها را برای مخاطبین خود نمایش دهید.

فرمت تولید محتوا

برای اینکه فرمت محتوا را انتخاب کنید، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین فاکتورها مرحله و مسیر مشتری است. این موضوع را در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نویسنده: محمد علی عاشوری