Your browser does not support JavaScript!
طراحی گرافیک
طراحی پوستر
آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ - knockout

در ادامه آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در نرم افزار ادوبی فوتوشاپ، در این قسمت قصد داریم تا شما را با کارایی یکی از گزینه های موجود در تنظیمات کلی پنجره ی لایر استایل (Layer Style) با نام ناک اوت (knockout) واقع در بخش ترکیبات پیشرفته - ادونسد بلندینگ  (Advanced Blending) - آشنا سازیم. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، یک لایه پترن (Pattern) دار قفل شده به عنوان زیر لایه، یک مستطیل طوسی رنگ که کل لایه ی پترن (Pattern) دار را پوشانده است به عنوان لایه ی بعدی و دو لایه جداگانه ی دیگر که دو شکل رنگی، یکی مستطیل و دیگری بیضی می باشند، تصویر کلی را به وجود آورده اند. در تصویر زیر همچنین، گزینه ای که قرار است در این قسمت آموزشی مورد بررسی قرار دهیم، با فلش مشخص شده است.

 آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ - knockout

وظیفه ی گزینه ی ناک اوت (knockout) این است که مشخص نماید کدام لایه ها به یکدیگر پانچ شوند. توجه داشته باشید که این گزینه به طور ترکیبی با فیل اپسیتی (Fill Opacity) تغییرات اعمال شده را نمایان می سازد. به طور مثال برای دیدن اثر این گزینه بر روی بیضی، بر روی لایه بیضی دبل کلیک کرده تا پنجره لایر استایل (Layer Style) بازگردد، سپس گزینه ناک اوت (knockout) را از حالت نان (none) به حالت شلو (shallow) تغییر دهید و پس از آن گزینه فیل اپسیتی (Fill Opacity) را از ۱۰۰ به سمت صفر به آرامی تغییر دهید. همانطور که مشاهده می کنید،  داخل لایه مورد نظر شما با لایه پس زمینه ی قفل شده، پر گردید. توجه داشته باشید که اگر شما قفل آن لایه پس زمینه را باز نمایید، همانند تصویر زیر، دیگر لایه مورد نظر شما همانند قبل با لایه پترن دار پر نمی شود.

 آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ - knockout

 برای دوباره قفل کردن آن لایه می توانید، در صورت استفاده از سیستم عامل مک، از فشار دادن همزمان گزینه های  cmd+opt+zو در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز از فشار دادن همزمان گزینه های  ctrl+alt+z به راحتی این کار را انجام دهید و لایه مورد نظر خود را قفل نمایید. 

تا زمانی که شما دو شکل مستطیل کوچک و بیضی را با یکدیگر تبدیل به یک گروه لایه نکرده باشید، در تنظیمات مربوط به ناک اوت (knockout)، گزینه های شلو (shallow) و دیپ (Deep) همانند هم عمل کرده و تفاوتی بین آن ها وجود نخواهد داشت. اما زمانی که شما دو لایه را با هم تبدیل به یک گروه کنید، به این طریق که دو و یا هر چند  لایه ای که می خواهید با هم یک گروه شوند را به کمک نگه داشتن دکمه ی شیفت (Shift) و کلیک بر روی آنها، انتخاب نمایید، سپس در صورت استفاده از سیستم عامل مک، با فشار دادن همزمان گزینه های cmd+g و در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز، با فشار دادن همزمان گزینه هایctrl+g  قادر خواهید بود تا این کار را به سادگی انجام داده و یک گروه از این لایه ها را تشکیل دهید. حال با کلیک بر روی فلش کوچکی که کنار گروه لایه ها قرار دارد، گروه را باز کرده و لایه مربوط به بیضی را انتخاب کنید، سپس بر روی آن دبل کلیک کرده و تنظیم ناک اوت را بر روی گزینه شلو (shallow) قرار دهید و فیل اپسیتی (fill opacity) را به صفر برسانید. همان طور که مشاهده می کنید، قسمتی که بیضی ناپدید شده و قسمتی از مستطیل کوچک که در اشتراک با بیضی بود نیز حذف گردیده است.

 آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ - knockout

حال اگر ناک اوت (knockout) را از گزینه شلو (shallow) به دیپ (Deep) تغییر دهید، خواهید دید که بیضی به طور کامل با لایه پس زمینه قفل شده پر می شود.

بخش های دیگر آموزش پیشرفته افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ