Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
خدمات طراحی گرافیک
طراحی اینفوگرافیک
آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

پیش از شروع اولین قسمت از آموزش افزودن افکت به لایه ها بهتر است تا به طور مختصر به توضیح چند تعریف بپردازیم. استایل  لایه یا همان layer style به اعمال یک یا چند افکت به یک لایه و یا یک گروه از لایه ها گفته می شود. برای این منظور شما می توانید از افکت های پیش ساخته خود نرم افزار فوتوشاپ استفاده کرده و یا در صورت تمایل به ساخت افکت مورد نظر خود از بخش layer style  واقع در منو layer که در نوار منو موجود در بالای صفحه نرم افزار وجود دارد، استفاده نمایید. 

افکت هایی که بر لایه و یا گروهی از لایه های مورد نظر اعمال نموده اید، در بخش پنل موجود در قسمت پایین سمت راست صفحه در قسمت لایه ها که اولین گزینه از سمت چپ بالا این پنل واقع شده، قابل مشاهده می باشد. 

استایل های لایه به طور ویژه افکت هایی هستند که می توانند به سرعت و سادگی بر لایه ای مستقل اعمال گردند تا با ایجاد تغییر، ظاهر جدیدی در تصویر ایجاد کنند. 

برای راحتی بیشتر در افزودن افکت ها و مشاهده ی اثر آنها بر تصویر شما می توانید، یک لایه و یا یک گروه از لایه های مورد نظر در تصویر را کپی کنید (برای این منظور شما باید لایه مورد نظر را انتخاب کرده و سپس کلیک راست کرده و گزینه Duplicate را انتخاب نمایید) هم اکنون شما قادر خواهید بود تا تغییراتی که از طریق افزودن افکت قصد دارید بر لایه اعمال شود، این کار را بر روی لایه کپی شده انجام داده و با برداشتن چشم موجود در کنار لایه اصلی و گذاشتن دوباره ی آن تغییرات اعمال شده را به طور محسوسی مشاهده نمایید. 

برای افزودن افکت های پیش ساخته فتوشاپ به لایه کپی شده مورد نظر، باید بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه blending options را انتخاب نمایید. در گوشه سمت چپ پنجره باز شده استایل ها وجود دارند که در بخش های آینده قصد داریم تا شما را با تک تک آنها آشنا سازیم.

و اما چند نکته ی مهم که در انتهای این قسمت آموزشی نیاز است تا به آن بپردازیم تا در قسمت های آینده آسوده تر  افزودن افکت ها را آموزش ببینیم:

زمانی که افکت ها را به لایه مورد نظر بیفزاییم آنها به آن لایه پیوند خورده اند و در صورت حرکت دادن آن لایه، افکت ها هم به همراه لایه حرکت داده خواهند شد.

به عنوان مثال در تصویر زیر بر روی لایه شکل دایره، ۴ افکت pattern overlay، inner shadow، bevel&emboss و drop shadow اعمال شده است که قابل مشاهده می باشد. زمانی که شما بر روی گزینه fx راست کلیک کرده و گزینه create layers را انتخاب کنید تمامی افکت های اعمال شده را جدا از هم به شما نشان خواهد داد.

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

در صورتی که بر روی هر یک از چهار افکت نشان داده شده در تصویر، دوبار کلیک کنید آن افکت مورد نظر پنجره اش باز شده و آن هنگام شما قادر خواهید بود تا در صورت نیاز، تغییرات دیگری به آن افکت اعمال کنید.

افکت های مورد نظر شما حجم خاصی به تصویر نمی افزاید و بسیار سبک محسوب می شوند. اگر تمایل داشته باشید تا هر یک از آنها را حذف نمایید سریعترین کار این است تا افکت مورد نظر را کشیده و بر سطل آشغال موجود در پایین پنل بیفزایید.

برای این که وضوح افکت های اعمال شده را به دقت ببینید می توانید علامت چشم های موجود در لایه های دیگر را با کلیک بر روی آن بردارید تا فقط لایه ای که افکت ها را بر روی آن اعمال کردید پیدا شده و پس از مشاهده دوباره با کلیک بر روی چشم ها، آنها را بر سر جای اول خود قرار دهید.

زمانی که بر روی قسمتی که با فلش در تصویر زیر نشان داده شده است کلیک کنید و گزینه flatten image را انتخاب کنید افکت ها و کل لایه های تصاویر یکی شده و دیگر امکان تغییر برای آن وجود ندارد.

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

در صورتی که تمایل داشته باشید مجموعه افکت هایی که اعمال کرده اید را به صورت ذخیره شده داشته باشید تا بر روی قسمت هایی که بعدا به تصویر اضافه می کنید اعمال کنید باید بر روی اف ایکس FX دوبار کلیک کرده و همانند تصویر بر روی نیو استایل (New Style) کلیک کرده و به اسم مورد نظر خود مجموعه افکت را ذخیره کرده داشته باشید. 

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

حال اگر قسمت جدیدی به تصویر افزوده شد که قصد دارید همان مجموعه افکت را استفاده نمایید تنها کافی است زمانی که لایه شکل جدید انتخاب شده همانند تصویر زیر استایل ذخیره شده را انتخاب نمایید.

 آموزش افزودن افکت به لایه ها در فوتوشاپ

بخش های دیگر این مجموعه آموزشی