Your browser does not support JavaScript!
طراحی گرافیک
طراحی پوستر
آموزش افزودن افکت به لایه ها – Bevel & Emboss

در این قسمت از آموزش افزودن افکت به لایه ها در ادوبی فوتوشاپ قصد داریم تا به طور اختصاص یافته ای به آموزش یکی از افکت های لایر استایل، به نام بول اند امباس (Bevel & Emboss) بپردازیم. به طور کلی وظیفه این افکت ایجاد برجستگی و یا فرورفتگی در اجزاء لایه می باشد. به همین دلیل، یکی از پرکاربردترین افکت های پیش فرضی است که در فوتوشاپ وجود دارد.

تنظیمات مربوط به بخش استراکچر

 برای آشنایی بیشتر با این افکت، لایه مورد نظر خود را انتخاب کرده،  پنجره لایر استایل (Layer Style) را باز کنید و این افکت  (Bevel & Emboss) را انتخاب نمایید. زمانی که سایز (Size) را افزایش دهید، اثر این افکت را بهتر مشاهده خواهید کرد. زمانی که قسمت استایل (Style) بر روی حالت اینر بول (Inner Bevel) قرار گرفته شده باشد، اثر این افکت با یک هایلایت در قسمت بالا سمت چپ شروع شده و به سایه ای در قسمت پایین سمت راست سوژه ختم می شود. اگر در قسمت دایرکشن (Direction) به جای گزینه ی آپ (UP) گزینه ی داون (Down) را انتخاب کنید، دقیقا بر عکس حالت قبل، یک هایلایت از قسمت پایین سمت راست شروع شده و به یک سایه در قسمت بالا سمت چپ ختم می شود.

اگر گزینه ی دپت (Depth) را افزایش دهید، افکت را با شدت بیشتری نمایان می سازد و عمق فرورفتگی یا برجستگی افزایش می یابد. در تصویر زیر این حالت نشان داده شده است. در صورتی که گزینه ی سایز (Size) را افزایش دهید، اندازه افکت اعمال شده بیشتر از قبل خواهد شد. 

تنظیمات مربوط به بخش استراکچر

بازگردیم به گزینه ی استایل، در ابتدای بخش تنظیمات مربوط به این افکت رفته و بر روی آن کلیک کنید، مشاهده خواهید کرد که در این قسمت ۵ استایل متفاوت وجود دارد. در صورتی که گزینه اوتر بول (Outer Bevel) را انتخاب کرده باشید، افکت در خارج سوژه و در اطراف آن اعمال می گردد. زمانی که گزینه امباس (Emboss) را انتخاب کنید، افکت هم در داخل و هم در خارج سوژه اعمال خواهد گردید. گزینه پیلو امباس (Pillow Emboss) نیز همانند گزینه ی قبل افکت را هم در داخل و هم در خارج سوژه اعمال می کند، اما در جهت عکس گزینه ی امباس (Emboss) این اتفاق خواهد افتاد. اگر گزینه ی استروک امباس (Storke Emboss) را انتخاب کرده باشید، خواهید دید که اثر این افکت در تصویر نشان داده نخواهد شد، مگر اینکه شما گزینه استروک را انتخاب کرده و سایز آن را زیاد کرده باشید.

استایل را به حالت اینر بول (Inner Bevel) باز گردانید تا به ادامه آموزش و بررسی سه گزینه موجود در قسمت تکنیک بپردازیم. گزینه اول در این بخش، اسموث (Smooth) نام دارد که افکت را صاف و با لبه های گرد نمایان می کند. گزینه های بعدی چیزل هارد (Chisel Hard) و چیزل سافت (Chisel Soft) می باشند که هر دو به لبه های مورب افکت حالت مخروطی شکل می دهند. تفاوت این دو گزینه با هم در تصاویر زیر مشخص می باشد. تعداد حالت مخروطی نرم در گزینه چیزل سافت (Chisel Soft) بیشتر می باشد. 

تنظیمات مربوط به بخش استراکچر

تنظیمات مربوط به بخش استراکچر

زمانی که یکی از این دو گزینه را انتخاب کرده باشید، می توانید با افزایش گزینه سافتن (Soften) که در زیر گزینه سایز قرار گرفته است، به بخش های مخروطی حالت محو و نرم تر بودن ببخشید.

تنظیمات مربوط به بخش Shading

در قسمت اول که مربوط به زاویه می باشد، در قسمت پریویو (Preview) مشاهده خواهید کرد که با تغییر زاویه جهت و زاویه افکت تغییر کرده و ظاهر جدیدی به سوژه اعمال خواهد شد. علاوه بر اینکه می توانید زاویه را به دور دایره چرخاند و تغییرش دهید، قادر هستید تا نقطه موجود در دایره را به داخل برده و به مرکز دایره  نزدیک کنید و تغییرات را در افکت مشاهده نمایید. تصویر زیر این تغییر را به خوبی نشان داده است.

 تنظیمات مربوط به بخش Shading

قسمت بعدی اختصاص دارد به گزینه کانتر (Contour)، که این گزینه خطی و یا غیر خطی بودن افکت اعمالی را تعیین می نماید. زمانی که بر روی گزینه کانتر (Contour) کلیک کرده و پنجره کانتر ادیتور  (Contour Editor) گشوده گردید، می توانید شاهد این باشید که در همان حالت خطی، زمانی که خط را از قسمت سمت چپ بالا جا به جا می کنید قسمت مربوط به هایلایت تغییر کرده و زمانی که خط را در قسمت سمت راست بالا نقشه حرکت دهید، شاهد تغییرات در بخش سایه خواهید بود. 

در قسمت های بعدی مربوط  به تنظیم  حالت ها و میزان وضوح قسمت های مربوط به بخش هایلایتی و سایه ای افکت مورد نظر، هر بخش به طور جداگانه  می باشد. برای آشنایی بیشتر تنها کافی است تا حالت های مختلف این قسمت را به عنوان تمرین امتحان نمایید.

تنظیم بخش های مربوط به زیر مجموعه افکت Bevel & Emboss

در گوشه سمت چپ پنجره لایر استایل (Layer Style)، در ستون استایل (Style)، زیر افکت بول اند امباس (Bevel & Emboss)، دو گزینه به صورت زیر مجموعه به عناوین کانتر (Contour) و تکسچر (Texture) وجود دارد. بر روی گزینه کانتر (Contour) کلیک کنید تا بخش مربوط به آن نشان داده شود. در این قسمت می توانید کلیک بر روی کانتر (Contour) حالت های غیر خطی را بر روی افکت خود امتحان کنید. همچنین شما قادر هستید تا با استفاده از گزینه ی رنج (Range) در زیر گزینه کانتر (Contour)، تغییراتی در میزان محو بودن و پهن بودن افکت ایجاد کنید، به این صورت که با افزایش گزینه از عدد ۵۰ به ۱۰۰ محو شدگی افزایش یافته و در صورت کاهش از عدد ۵۰ به صفر میزان پهن شدگی بیشتر می شود.

در  تصویر زیر گزینه رنج (Range) را به صفر رسانده و گزینه آنتی الیاسد (Anti-aliased) را تیک زده تا کیفیت بالا رود. همانطور که مشاهده می کنید، تصویر از حالت تخت بودن خارج شده و بعد گرفته است.

 تنظیم بخش های مربوط به زیر مجموعه افکت Bevel & Emboss

برای مقایسه دو تصویر زیر، تصویر اول مربوط به زمانی است که بخش کانتر (Contour) به عنوان زیر مجموعه انتخاب نشده و در همان بخش اصلی افکت، در قسمت کانتر (Contour) گزینه غیر خطی Cone انتخاب شده است. در تصویر دو، بخش کانتر به عنوان زیر مجموعه انتخاب شده و در آن قسمت گزینه Cone انتخاب گردیده و گزینه رنج (Range) به صفر رسانیده شده است.

 تنظیم بخش های مربوط به زیر مجموعه افکت Bevel & Emboss

تنظیم بخش های مربوط به زیر مجموعه افکت Bevel & Emboss

گزینه زیر مجموعه بعدی که تکسچر (Texture) نام دارد، زمانی که این گزینه را انتخاب کنید الگوی (Pattern) انتخابی شما بر افکت اعمال می گردد. با افزایش گزینه اسکیل (Scale) موتیف های موجود در پترن (Pattern) بزرگ و نمایان می شود و با افزایش گزینه ی دپث (Depth) شاهد این خواهید بود که عمق ظاهری پترن (Pattern) بیشتر خواهد شد. گزینه اینورت (Invert) جهت موتیف ها را به عکس جهت حالت اولیه تغییر می دهد. زمانی که گزینه Link With Layer انتخاب شده باشد افکت به لایه اتصال پیدا می کند و در صورت جا به جا کردن لایه، افکت نیز با آن جا به جا خواهد شد.

بخش های دیگر این مجموعه آموزشی