Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
طراحی گرافیک
آموزش ایجاد لایه های شکل - طراحی، حرکت دادن، حذف کردن، کپی کردن و rasterize

در این قسمت از مجموعه آموزش ایجاد لایه های شکل در نرم افزار ادوبی فوتوشاپ، قصد داریم تا با شما درباره مطالبی همچون طراحی، حرکت دادن، حذف کردن، کپی کردن و rasterize کردن لایه های شکل صحبت کنیم.

طراحی شکل

ابتدا لایه پیش زمینه خود را به رنگ مشکی ایجاد کرده و بر روی ابزار shape کلیک راست کرده، حالت بیضی را انتخاب کرده، رنگ جلو زمینه قرمز را برگزیده و اکنون قصد دارم تا دایره ای قرمز رسم کنم، برای اینکه قادر باشم تا دایره ای کامل رسم کرده باشم باید همزمان با رسم شکل دکمه shift  بر روی صفحه کیبورد خود نگه دارم. این امر درباره ی انواع دیگر اشکال نیز صدق خواهد کرد، به طور مثال اگر شما بخواهید تا یک مربع کامل رسم کنید، همین کار را باید انجام دهید. اگر من قصد داشته باشم تا دایره ای رسم نمایم که از نقطه کانونی به بیرون رسم شود، نیاز است تا از عملیات زیر به طور همزمان استفاده نمایم.

  • فشردن دکمه ی Opt سپس click و سپس  Drag 
  • و یا فشردن دکمه ی ALT سپس click و سپس  Drag 

مشکلی که در حین  این عملیات با آن مواجه می شوید آن است که به طور خودکار با انجام این کار ها ابزار eyedropper انتخاب می شود. بهترین کار این است که ابتدا شکل را رسم نموده و سپس پیش از آنکه دست خود را بردارید، از دکمه هایopt  و alt استفاده کنید. خب اکنون لایه شکل ما ایجاد شده است.

حذف لایه ی شکل

برای حذف کردن لایه ی شکلی که ساخته اید، اگر تنها ماسک برداری لایه را کشیده و در سطل آشغال بیندازید، نتیجه ای که خواهید دید این است که تمامی تصویر شما به رنگ لایه شکل شما درآمده و خود شکل شما حذف گردیده است. بنابراین برای این که کل لایه شکل حذف گردد، می باید تا کل لایه را کشیده و در سطل آشغال بیندازید. همچنین اگر بخواهید تا لایه های حذف شده را برگردانید، برای این منظور شما می توانید تا از فشردن کلید های cmd+z و یا ctrl+z در کیبورد خود استفاده نمایید. 

کپی کردن لایه ی شکل

برای اینکه بتوانید تا لایه ی شکلی که ساخته اید را کپی نمایید، تنها کافی است تا ابزار move را انتخاب کرده و به سمت پنل لایه ها رفته لایه شکل مورد نظر را کشیده و بر قسمت create a new layer که در تصویر زیر با فلش مشخص شده است بیندازید.

کپی کردن لایه ی شکل در فوتوشاپ

راه دیگر این است که با این ابزار در حالی که دکمه opt  و یا alt را نگه داشته اید از شکل به سمت خارج شکل حرکت کنید، همانطور که می بینید لایه ای کپی شده از آن به راحتی ایجاد شد. راه دیگر این است که ابزار path select را نتخاب کرده و کل مسیر شکل را انتخاب کنید و بر روی خط خاکستری دور شکل کلیک کرده و مجددا در حین نگه داشتن دکمه opt و یا alt شکل را به قسمت دیگری کشیده و دست خود را رها کنید. زمانی که کپی کردن از ین طریق اتفاق می افتد نتیجه آن می شود که که هر دو دایره درون یک لایه قرار می گیرند و لایه ی جدیدی ایجاد نمی شود. از این راه می توان استفاده کرد تا ترکیب شده گی دو شکل در هم را مشاهده کرد، کافی است تا دو دایره را تا نصف درون هم قرار داده  و با استفاده از ابزاری که برای ترکیب اشکال در  تصویر زیر، در بالای صفحه با فلش مشخص شده است می توان بر روی یکی از دایره ها کلیک کرده، آن بالا گزینه ی subtract from shape را انتخاب کنیم تا به رنگ پس زمینه درآید.

کپی کردن لایه ی شکل در فوتوشاپ

rasterize کردن لایه شکل

و در آخر بپردازیم به چگونگی rasterize کردن لایه شکل، هدف از این کار تبدیل اجزای لایه به پیکسل ها و متعاقباً انجام خیلی از کار ها که تا پیش از پیکسلی شدن لایه انجام آنها میسر نمی بود به خصوص در ارتباط با اعمال فیلتر ها که این امر مشهود است، می باشد و برای انجام این کار می توان در منو بالای صفحه برنامه فتوشاپ در منو لایه ها گزینه ی rasterize و سپس  shapeرا انتخاب نمود. اگر به جای گزینه ی shape گزینه ی fill content را انتخاب کنید و سپس ابزار brush را انتخاب کنید، می توانید هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کرده و درون شکل خود نقاشی کنید بی اینکه بر لایه های دیگر ابزار شما اثری داشته باشد.