برند نایکی یکی از معروف ترین و بزرگ ترین شرکت ها در زمینه ی تولید پوشاک، کفش و ابزار و وسایل ورزشی است. نام این برند در زبان فارسی به صورت نایک تلفظ می شود. بدون شک همه ی ما حداقل یکی از محصولات این برند را در منزل خود داریم و با کیفیت مثال زدنی محصولات نایکی آشنا هستیم. محصولات برند نایکی جزو اصلی ترین انتخاب های ورزشکاران بزرگ دنیا به شما می روند. گذشته از این، این برند از زمان تشکیل خود تا کنون همواره در حال توسعه و پیشرفت بوده و در صدر قرار داشته. شاید برایتان جالب باشد تا نگاهی به تاریخچه و نحوه ی فعالیت های آن بیاندازید. در حقیقت راز موفقیت این شرکت نیز در همین تاریخچه و نحوه ی اداره ی آن نهفته است.
تاریخچه برند نایکی
برند نایکی از سال 1964 با نام Blue Ribbon Sports (محصولا ورزشی روبان آبی) و در کشور آمریکا آغاز به کار کرد. موسسان این شرکت فیل نایت و بیل باورمن نام داشتند. در حقیقت فیل نایت شاگرد دوی استقامتی باورمن بود. باورمن همواره در پی یافتن راهی برای بهبود وضعیت کفش های نایت بود.
پس از مدتی نایت در دانشگاه استنفورد برای تحصیل در رشته ی مدیریت امور مالی پذیرفته شد. در همین زمان بود که نایت به یک شرکت ژاپنی سازنده ی کفش پیشنهاد همکاری داد و به آنان وعده داد که کاری کند که کیفیت کفش هایشان با بهترین کفش های دنیا برابری کند. البته این پیشنهاد ها بی نتیجه ماند. در نتیجه نایت به همراه مربی اش باورمن تصمیم گرفتند به صورت شریکی از ژاپن کفش وارد کنند و در منطقه ی محلی خود به فروش برسانند. در ابتدا فروش چندانی نداشتند اما پس از یک سال توانستند فروش خود را به 20 هزار دلار برسانند.
آن دو از ابتدا تلاش داشتند کفش های خود را تولید کنند. بنابراین پس از تلاش مداوم سرانجام در سال 1971 موفق شدند اولین کفش خود را تولید نمایند. نکته ای که این کفش را از سایرین متمایز می کرد، وزن کم تر و همچنین انعطاف پذیری و راحتی بالا برای حرکات کششی بود. در همین زمان بود که نایت و باورمن نام برند خود را به نایکی تغییر دادند.
به تدریج این دو شخص توانستند با استفاده از خلاقیت های خود در زمینه ی طراحی کفش به موفقیت های بیشتری دست یابند.
یکی از مهم ترین این خلاقیت ها در زمینه ی طراحی کفش تکنولوژِی نایکی ایر بود که در آن برای کاهش فشار های ناشی از دویدن یا پریدن کیسه های هوای کوچکی در ناحیه ی میانی و زیر پنجه تعبیه شده بود. همین تکنولوژی بود که توانست باعث پیشرفت ناگهانی برند نایکی شود. رفته رفته نایکی در میان ورزشکاران رشته های مختلف محبوب شد و در سال 1982 به تولید کننده ی شماره ی یک کفش های ورزشی در آمریکا تبدیل شد. در سال 1985 شرکت نایکی کفشی مخصوص برای مایکل جردن طراحی نمود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود. این نیز یک سکوی پرش دیگر برای این برند به حساب آمد. پس از آن نایکی شروع به طراحی لباس و سایر لوازم ورزشی کردند.
در این میان این شرکت با ورزشکاران و تیم های مختلف ورزشی قرار داد هایی چند ساله بست که موفقیت این ورزشکاران و تیم های ورزشی به محبوبیت بیشتر نایکی افزود.
در سال 2000 نسل جدیدی از کفش های این برند با نام نایکی شاکس به بازار ارائه شدند که به دلیل کیفیت بالایی که داشتند، موفقیت نایکی را چند برابر کردند.
نایکی در حال حاضر
البته نیازی به بیان موفقیت امروزه ی این برند در سراسر دنیا وجود ندارد. با این حال قابل ذکر است که درآمد سالیانه ی این شرکت 25 میلیارد دلار برآورد می شود. در حال حاضر این شرکت حدود 45 هزار نیروی کار در سراسر دنیا دارد. دفتر مرکزی نایکی در شهر بورتون ایالت اورگان آمریکا واقع است.