Your browser does not support JavaScript!

سفارش، محاسبه هزینه و ارائه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
اصطلاحات تولید محتوا

اصطلاحات تولید محتوا را در این بخش می خواهم برای شما بگویم. در این بخش تلاش کرده ام تا بیشتر اصطلاحات مهمی که در تولید محتوا کاربرد دارند را جمع آوری کنم. آشنایی با این اصطلاحات می تواند به شما برای تولید محتوا کمک شایان توجهی بکند.

برای اینکه راحت تر بتوانید با این اصطلاحات آشنا شوید، آنها را بر اساس حرف اول انگلیسی مرتب کرده ام. برای هر عنوان چند مقاله معرفی شده است. خواندن این مقالات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید اصطلاحات را بهتر درک کنید.

اصطلاحات تولید محتوا با A

Agile: در فارسی چابکی. سرعت در جهان تولید محتوا برای بازاریابی درونگرا بسیار ضروری است. چابک بودن نه تنها به شما امکان استفاده از فرصت ها را می دهد، بلکه توانایی جبران اشتباهات گذشته در زمان کوتاه را فراهم کی کند. تفاوت میان استراتژی بازاریابی محتوایی موفق با استراتژی بازاریابی محتوایی شکست خورده در چابکی است.

Analytics: در فارسی تجزیه و تحلیل. تجزیه و تحلیل تنها راه بررسی محتوا است. ساده ترین تجزیه و تحلیل مربوط به بازدید از محتوا است. اطلاعاتی همچون تعداد کلیک ها، تماس ها و سفارش ها را در آنالیز می توان به دست آورد.

Audience Growth: در فارسی گسترش مخاطب. افراد جدیدی که به مخاطب های محتوا افزوده می شوند.

Auto-generated Content: محتوایی که توسط کامپیوتر و خودکار تولید شده و شخصی آنرا ننوشته است. استفاده از این نوع محتوا به جهت ارزش پایین می تواند به رتبه سئو سایت ضربه وارد کند.

Awareness: در فارسی آگاهی. مسیر مشتری برای خریدار در سه مرحله آگاهی، توجه و تصمیم گیری تقسیم می شود. مرحله اول آگاهی است، یعنی زمانی که مشتری نسبت به نیاز خود آگاه می شود. در تولید محتوا ابتدا باید مشتری را از علت مشکل و نیاز خود آگاه کرد.

اصطلاحات تولید محتوا با B

Backlink: بک لینک ها (Backlink یا Inbound Link) به لینک هایی که سایت های دیگر به یک سایت می دهند می گویند. دریافت بک لینک های ارزشمند می توانند روی سئو سایت تاثیر مفیدی داشته باشند. در مقابل بک لینک های غیر ارزشمند آثار مخربی دارند.

Blog: وبلاگ بخشی از سایت است که به صورت منظم در آن محتوا منتشر می کنید. هر پست وبلاگ در سایت یک صفحه جدید است که موتورهای جستجو آنها را مشاهده می کنند. به همین دلیل وبلاگ فرصت افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه سئو است. بهتر است وبلاگ حتما در دامنه اصلی شما و یا به صورت Subdomain (ساب دامین) از دامنه اصلی باشد.

Blogging: در فارسی وبلاگ نویسی. وبلاگ نویسی یکی از مولفه های اصلی بازاریابی محتوایی، هدایت ترافیک سایت، تبلیغات اثر بخش و تبدیل کردن شما به یک رهبر در کسب و کارتان است. وبلاگ کسب و کار باید مجموعه از موضوعات و کلمات کلیدی را شامل شود که برای مخاطبین مهم است و حل چالش های آنها کمک می کند. در وبلاگ نویسی باید تبلیغات بسیار ظریف و کم باشند.

Bounce Rate: در فارسی نرخ بازگشت یا نرخ پرش. درصد کاربرانی که پس از مشاهده یک صفحه از سایت خارج می شوند. درصدی از کل بازدیدهایی که منجر به اقدامی ثانویه توسط کاربر در سایت نشود. به عنوان نمونه وقتی کاربر به یک صفحه از سایت وارد می شود و پیش از مشاهده صفحات دیگر سایت را می بندد. برای کسب رتبه سئو باید نرخ پرش را کاهش داد.

Buyer Persona: در فارسی به آن پرسونای مشتری و پرسونای خریدار می گویند. آشنایی با مخاطب برای موفقیت بازاریابی محتوایی حیاتی است. پرسونا مشتری به شما در رسیدن به موفقیت بازاریابی محتوایی کمک می کند. پرسونای مشتری تصویری کوچک از مخاطب هدف است. آشنایی با این تصویر مشتری به شما کمک می کند بتوانید محتوایی ایجاد کنید که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

اصطلاحات تولید محتوا با C

Call to Action: به صورت مختصر CTA. تماس برای اقدام بخش مهمی در بازاریابی محتوایی است. اینکار به شما کمک می کند تا ترافیک سایت که از طریق تولید محتوا به دست آمده است را به مخاطب واقعی تبدیل کنید. CTA می توانید یک اشتراک گذاری محتوا، عضویت در سایت، ثبت نام و یا رفتن به صفحه محصول و ... باشد.

Clickthrough Rate: به صورت خلاصه CTR و به فارسی نرخ کلیک. نرخ کلیک یکی از معیارهایی است که نشان می دهد چقدر مخاطب با محتوا درگیر است. آیا مخاطب در انتهای پست وبلاگ روی CTA کلیک کرده است؟ آیا توانسته اید بازدیدکننده را بدل به یک Lead کنید؟ آیا مخاطب پست را به صورت کامل باز کرده است؟ این اطلاعات به شما کمک می کند تا نحوه برخورد مخاطب با محتوا را بشناسید. می دانید مخاطب به دنبال چه نوع محتوایی است.

CMS: مخفف Content Management System به فارسی سیستم مدیریت محتوا. نرم افزاری است که برای مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزارها با استفاده از پلاگین ها، قالب ها و کامپوننت ها امکانات مختلفی برای مدیریت سایت در اختیار شما قرار می دهند. برخی از شناخته شده ترین سیستم های مدیریت محتو: وردپرس، جوملا، دروپال و پرستا شاپ ... .

Consideration: در فارسی توجه. مسیر مشتری برای خریدار در سه مرحله آگاهی، توجه و تصمیم گیری تقسیم می شود. مرحله دوم توجه است، یعنی زمانی که مشتری نسبت به خدمات و محصولات یک برند توجه دارد.

Content Audit: به فارسی حسابرسی محتوا. به بررسی محتوا های تولید شده و سازماندهی آن ها حسابرسی محتوا می گویند.

Content Calendar: در فارسی تقویم تولید محتوا. تقویم تولید محتوا (Content Calendar) به صورت بصری گردش کار بخش تولید محتوا را در دوره های زمانی روزانه، هفتگی و ماهیانه نمایش می دهد. در تقویم تولید محتوا فرمت محتوا (Format)، شیوه های تبلیغ محتوا (Promote)، نویسندگان / طراحان (Creators)، تاریخ انتشار (Publish)، موضوع محتوا (Title)، محل نشر محتوا (Channel)، دسته بندی (Category)، زمان تولید (Create)، پرسونا مخاطب (Persona)، وضعیت محتوا (Status) و ... مشخص می شود.

Content Creation: در فارسی تولید محتوا. تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.

Content Creator: تولید کننده محتوا. تولید کننده محتوا بر اساس فرمت محتوا از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. به فرد یا افرادی که کار تولید محتوا را انجام می دهند گفته می شود. مثلا تولید کننده محتوا سایت (نویسنده محتوا، محتوا نویس) با تولید کننده محتوای پادکست از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند.

Content Curation: به فرآیند گردآوری محتوا مورد نظر مخاطب از منابع مختلف برای انتشار از طریق کانال های خود Content Curation گفته می شود. به عنوان نمونه فرض کنید کسب و کار شما در حوزه فروش ساعت است. با Content Curation شما از منابع مختلف محتوای مربوط به ساعت را جمع آوری کرده و در سایت، شبکه های اجتماعی و یا سایر کانال های خود آن را منتشر می کنید. این کار اگر با ذکر منبع و رعایت قوانین کپی رایت انجام بگیرد نه تنها به سئو سایت ضربه نمی زند، بلکه اثر مفیدی دارد.

Content Promotion: در فارسی تبلیغ محتوا. یک استراتژی موفق محتوا تنها به تبلیغی که محتوا را بازنشر می دهد تمرکز نمی کند، بلکه به شیوه ای استراتژیک محتوا را برای مخاطب مشخص منتشر می کند. برای تبلیغ محتوا (به انگلیسی Content Promotion)، نباید تنها روی اینکه چه کانال هایی داریم؛ تمرکز کنیم. تبلیغ محتوا باید به شیوه درست و در زمان مناسب انجام شود. برای تبلیغ محتوا روش های مختلفی همچون ایمیل مارکتینگ، انتشار در شبکه های اجتماعی، PPC (تبلیغات کلیکی) و ... وجود دارند. در تبلیغ محتوا می توانید از کانال های دیگران استفاده کنید و تنها محدود به انتشار از طریق کانال خود نیستید.

Content Marketing: در فارسی بازاریابی محتوایی. به فرآیند برنامه ریزی (Planning)، تولید (Creating)، توزیع (Distributing)، به اشتراک گذاری (Sharing) و انتشار محتوا (Publishing Content) برای دسترسی مخاطب مشخص بازاریابی محتوایی می گوییم. این بازاریابی می تواند برای افزایش فروش، آگاهی از برند (Brand Awareness)، برقراری ارتباط با مخاطب و جذب مشتری به ما کمک کند.

Conversion Rate: به فارسی نرخ تبدیل. داشتن ترافیک سایت بسیار مهم است، اما هر کسب و کار برای ادامه حیات خود نیازمند مشتریان جدید است. نرخ تبدیل به شما کمک می کند بدانید چه میزان در تبدیل بازدید کننده به مشتری یا Lead مهارت دارید.

CPA: مخفف Cost Per Action است. هزینه کسب و کار برای تبدیل یک مخاطب به مشتری را CPA می گویند.

CPS: مخفف Cost Per Sale است. هزینه تبلیغات بابت هر فروش.

Crowdsourced Content: به فارسی تامین منابع عمومی. داشتن محتوای اختصاصی زمان زیادی نسبت به تهیه آن توسط دیگران نیاز دارد. تامین منابع عمومی به شما امکان می دهد تا از محتوای متخصصین رشته، مشتریان و فریلنسرها استفاده کنید. محتوایی که به دست می آورید را تقویت کرده و برای سایر مخاطبین در دسترس قرار دهید.

اصطلاحات تولید محتوا با D

Data-backed Content: زمانی که در محتوا یک ادعایی را مطرح می کنید، با داده های به روز باید آنرا اثبات کنید، اینکار باعث افزایش کیفیت محتوا می شود. همیشه منبع اطلاعات را جایی یادداشت کنید تا در صورت اشتباه بودن، بتوانید به سرعت انرا اصلاح کنید.

Descision: در فارسی تصمیم گیری.  مسیر مشتری برای خریدار در سه مرحله آگاهی، توجه و تصمیم گیری تقسیم می شود. مرحله دوم توجه است، یعنی زمانی که مشتری تصمیم نهایی برای خرید محصول و یا خدمات را از یک برند مشخص دارد.

Dynamic Content: در فارسی محتوای پویا. محتوای پویا روشی است که در آن با استفاده از اطلاعات قبلی که از مخاطب دارید، به او پیام های مختلفی را نشان می دهید. به عنوان نمونه می توان از یک CTA هوشمند استفاده کرد که تنها برای کاربرانی که بار اول در سایت وارد می شوند مشاهده کنند. این CTA می تواند عضویت در سایت و یا آشنایی با خدمات و محصولات باشد.

اصطلاحات تولید محتوا با E

Ebook: در فارسی کتاب الکترونیک. کتاب الکترونیک یکی پرطرفدارترین انواع تولید محتوا است. کتاب های الکترونیک به شما کمک می کند تا بتوانید مخاطبین را بدل به مشتریان کنید. کتاب الکترونیک معمولا یک محتوای طولانی است که می تواند اطلاعات دقیق تری نسبت به یک پست وبلاگ در اختیار مخاطب قرار دهد.

Editorial Calendar: در فارسی تقویم سردبیری.  تقویم سردبیری در گذشته در حوزه انتشارات مورد استفاده قرار می گرفت. در این تقویم چهارچوب های موضوع محتوا برای زمان نسبتا طولانی مدت تعیین می شود.

Engagement Rate: در فارسی نرخ تعامل - اینگیجمنت. تعداد افرادی که با محتوا تعامل هایی مانند لایک (Like)، بازنشر (Share)، نظر دهی (Comment) و ... دارند.

Evergreen Content: در فارسی محتوای همیشه سبز. به محتوایی گفته می شود که همیشه برای مخاطبین مفید است. به عنوان نمونه همین مقاله، محتوایی است که مهم نیست چه زمانی به آن مراجعه می کنید، بلکه برای آشنایی با تولید محتوا همیشه مفید خواهد بود. این نوع محتوا، زمان مرگ و بی اهمیت شدن ندارند.

Experimental Content: محتوا آزمایشی. محتوا را می توان به فرمت های مختلفی تولید کرد. از پیش نمی توان اطمینان داشت کدام فرمت از تولید محتوا بهترین انتخاب است. همیشه باید آزمایش کنید تا بهترین محتوا برای حال حاضر را تولید کنید.

اصطلاحات تولید محتوا با F

Format: فرمت تولید محتوا. فرمت تولید محتوا بسته به موضوع و محل استفاده متنوع است. امروزه محتوا در فرمت های (Fromat) بسیار زیادی تولید می شود. تولید محتوا الکترونیکی توانسته است انقلاب بزرگی ایجاد کند. برخی از مهمترین فرمتهای تولید محتوا: پست وبلاگ (Article)، اینفوگرافیک (Infographic)، پادکست (Podcast)، کتاب الکترونیک (Ebook)، پوستر (Poster)، ویدئو (Video)، موشن گرافیک (Motion Graphic)، عکس (Photo) و ... .

اصطلاحات تولید محتوا با H

Hashtag: به فارسی هشتگ. یکی از شیوه های تعامل در شبکه های اجتماعی است. هشتگ به صورت # نوشته می شود. به وسیله آن می توانید هر محتوایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید را با یک کلمه مرتبط کرده و مخاطبین بیشتری برای محتوا به دست بیاورید.

اصطلاحات تولید محتوا با I

Impression: تعداد نمایش. در سئو معمولا به تعداد نمایش سایت در نتایج جستجو گفته می شود. مهم این است که هر Impression منجر به کلیک مخاطب و ورود او به سایت بشود.

Inbound Link: به فارسی لینک ورودی (پیوند ورودی). زمانی که یک سایت محتوا سایت شما را استفاده کرده و به سایت شما لینک می کند. این لینک های ورودی تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت دارند چرا که نشان دهنده کیفیت محتوا هستند.

Infuencer: در فارسی اینفلوئنسر نوشته می شود. به افراد تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی و سایت ها می گویند. هر شاخه از کسب و کار دارای اینفلوئنسرهای خود است. آشنایی با اینفلوئنسر ها به شما کمک می کند تا روندهای اصلی کسب و کارتان را بیشتر بشناسید.

Infographic: اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان است. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی مانند اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و ... دارد. اینفوگرافیک به نمایش داده ‌ها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر به منظور ارائه سریع و ساده گفته می‌شود. اطلاع ‌نگاشت ‌ها، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ‌ها هستند. از این فرمت محتوا در جاهای مختلفی می توان استفاده کرد. کاربرد آسان، انتشار توسط مخاطبان و سادگی درک از نکات مثبت تولید محتوا اینفوگرافیک است.

اصطلاحات تولید محتوا با K

Keyword: در فارسی کلمه کلیدی. کلمه کلیدی، یک کلمه یا عبارتی است که کاربران برای آن جستجو می کنند. هر صفحه از سایت باید برای یک یا چند کلمه کلیدی بهینه سازی شده باشد. برای بازاریابی محتوایی آشنایی با کلمات کلیدی مهم بسیار ضروری است. کلمات کلیدی می توانند موضوعات بسیار خوبی برای تولید محتوا باشند. هر محتوا بهتر است دارای یک کلمه کلیدی اصلی باشد.

Keyword Density: تراکم کلمه کلیدی (چگالی کلمه کلیدی) به تعداد استفاده از یک کلمه کلیدی در محتوا گفته می شود.

Keyword Difficulty: میزان سختی به دست آوردن رتبه در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی. هر چه رقبای قویتری برای یک کلمه کلیدی وجود داشته باشند، سختی آن کلمه بیشتر خواهد شد. برای کلمات کلیدی سخت نیاز به تولید محتوای با کیفیت تر و طولانی تری خواهید داشت.

KPI: مخصص Key Preformance Indicator است. به یک مقدار قابل اندازه گیری از دست یابی به هدف KPI گفته می شود.

اصطلاحات تولید محتوا با L

Landingpage: لندینگ پیج یا در فارسی صفحه فرود. لندینگ پیج صفحه ای از سایت است که شما در ازای دریافت اطلاعات مشتری، خدمات خود را به او ارائه می کنید. یک بازاریاب می تواند اطلاعات مشتری را از طریق فرم هایی که در آن نام، آدرس ایمیل و یا شغل خود را وارد می کنند به دست بیاورد. یک صفحه ورود خوب روی بخش مشخصی از ترافیک ورودی متمرکز است. مثلا در زمانی که شما یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای یک محصول یا خدمات مشخص راه اندازی می کنید، تنها افرادی که به آن محصول یا خدمات علاقه مند هستند فرم ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) را تکمیل کرده اند.

Lead Generation: به عمل ایجاد علاقه برای تقویت فروش گفته می شود. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که مشتری به صورت خود خواسته اطلاعات تماس خود را به شرکت می دهد. این اطلاعات تماس می تواند یک شماره تلفن، آدرس ایمیل و ... باشد.

Lifecycle Stages: مراحل چرخه زندگی. شامل روش هایی برای توصیف رابطه شما با مخاطبین است که به سه مرحله تقسیم می شود: آگاهی (Awareness)، ارزیابی (Evaluaton) و خرید (Purchase). این روش به شما می گوید که یک محتوا برای همه مراحل مناسب نیست. باید محتوا مناسب با مرحله ای که مخاطب در آن است در دسترس او قرار بگیرد. می توانید از Dynamic Content (محتوای پویا) برای این موضوع بهره بگیرید تا مطلب بنا به مرحله مخاطب به او نمایش داده شود.

Long Tail Keyword: زمانی که کلمه کلیدی طولانی برای جستجو استفاده می شود به آن عبارت کلمه کلیدی بلند گفته می شود. کسب رتبه در کلمات کلیدی بلند آسان تر است. به همین دلیل کسب و کارهای کوچک و یا سایت هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده اند بهتر است ابتدا برای این کلمات کلیدی تولید محتوا کنند. هر چه کلمه کلیدی کوتاه تر باشد تعداد رقبا بیشتر است و در نتیجه رقابت دشوارتر خواهد بود.

اصطلاحات تولید محتوا با N

Newsjacking: به روش استفاده از محبوبیت یک خبر برای افزایش تاثیر یک محتوا اشاره می کند. به عنوان نمونه اگر گوگل یک الگوریتم جدید معرفی کند، ما در لولسا درباره آن مقاله می نویسیم. با اینکار ۱- بر مخاطبین اثر می گذاریم و ۲- گوگل به سایت هایی که سریعا اخبار را پوشش می دهند جایگاه بهتری در صفحات نتایج جستجو (SERP) می دهد.

اصطلاحات تولید محتوا با M

Market Research: تحقیقات بازار. به جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به جا به جایی و فروش کالا و خدمات از تولید کننده به مصرف کننده گفته می شود.

Market Segmentation: به فارسی تقسیم بندی بازار. به فرآیند تقسیم بازار ناهمگن به بخش های همگن بر اساس پارامترهای خاصی مانند جغرافیا، جمعیت شناسی، روانشناسی و رفتارشناسی گفته می شود.

Motion Graphic: موشن گرافیک (گرافیک متحرک و یا گرافیک حرکت) که گاهی به آن موشن گرافی هم گفته می شود زیر مجموعه طراحی گرافیک است. بسیاری از افراد موشن گرافیک را با انیمیشن یکی در نظر می گیرند که چندان درست نیست.  موشن گرافیک ها دارای ساختار محتوایی هستند و به منظور انتقال پیام و یا موضوع به مخاطبان ساخته می شوند. از آن ها در رسانه هایی همچون تلویزیون، اینترنت و حتی فضای بازی های رایانه ای استفاده می شود. به طور خلاصه می توان گفت که موشن گرافیک تلفیقی از طراحی گرافیک و حرکت است. موشن گرافیک با بهره گیری از عناصری همچون ویدئو، صدا و کلمات که همگی به هدف داستان گویی در کنار هم اثر را شکل می دهند قصد دارد تا محتوا را به شیوه ای موثر به تصویر بکشاند. امروزه موشن گرافیک یکی از انواع بسیار محبوب تولید محتوا است. نمونه های بسیاری از آن را هر روزه در دنیای مجازی مشاهده می کنیم که با متحرک سازی تصاویر می توانند مخاطبان بسیاری به دست آوردند و تاثیر گذار باشند.

Multimedia: در فارسی چند رسانه ای یا مولتی مدیا (مالتی مدیا). این فرمت تولید محتوا با استفاده از چند رسانه در کنار یکدیگر بسیار برای مخاطب اثر گذار است. ابزارهای مختلفی برای تولید مالتی مدیا وجود دارد. امکانات متنوع این ابزارها به ساخت یک محتوای با کیفیت کمک می کنند.

اصطلاحات تولید محتوا با O

Offers: در فارسی پیشنهادات. در تولید محتوا به پیشنهادهایی گفته می شود که در لندینگ پیج ها به مخاطبین می دهید. به عنوان نمونه در یک لندینگ پیج به کاربر پیشنهاد می دهید با پر کردن فرم یک کتاب الکترونیک رایگان از شما دریافت کند.

Organic Traffic: در فارسی ترافیک ارگانیک. ورود کاربران به سایت از طریق موتورهای جستجو و بدون استفاده از ادورزد (تبلیغات در موتورهای جستجو).

اصطلاحات تولید محتوا با P

Page View: در فارسی بازدید صفحه. تعداد کاربرانی که از صفحه بازدید کرده اند.

Persona: پرسونا (Persona) یک تصویر فرضی و واضح از فرد یا گروهی است که طرف مقابل و مخاطب شماست؛ به عبارت دیگر persona به مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات، خواسته ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب گفته می شود که برای انجام یک هدف خاص تصویر سازی شده اند.

Personalize: در فارسی شخصی سازی. در تولید محتوا شخصی سازی به معنی ایجاد و ارسال محتوا (پست وبلاگ، ایمیل، پست شبکه های اجتماعی و ...) با توجه به پرسونای مشتری (Persona) و مرحله ای که در چرخه زندگی (Lifcycle Stage) گفته می شود. با شخصی سازی به فرد محتوای مورد نیاز او داده می شود.

Photography: یکی از جذابترین انواع تولید محتوا مربوط به عکاسی است. در بسیاری از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها، افراد به تولید این نوع محتوا اقدام می کنند. تلفن های هوشمند با دوربین های قدرتمند باعث شده اند تا عکاسی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

Poster: گرچه در گذشته از پوستر برای نصب در محل های عمومی استفاده می شد، اما امروزه محل استفاده آن تغییر زیادی کرده است. گسترش دنیای اینترنت باعث شده است تا یک پوستر در فضای مجازی بسیار بیشتر از خیابان به چشم بیاید. بسیاری از افراد به تولید و انتشار محتوا به صورت پوستر در بستر اینترنت اقدام می کنند.

اصطلاحات تولید محتوا با Q

Quality: در فارسی کیفیت. در تولید محتوا کیفیت محتوا بسیار مهم است. به صورت خلاصه نباید تنها برای تولید محتوا، محتوا تولید کرد، بلکه باید برای محتوای با کیفیت، تولید محتوا کرد. تولید محتوای با کیفیت مخاطب به دست می آورد.

Quantity: در فارسی کمیت یا تعداد. در تولید محتوا کنار کیفیت کمیت محتوا هم اثرگذار است. کمیت یا تعداد محتوا باید با توجه به موضوع آن انتخاب شود.

اصطلاحات تولید محتوا با R

ROI: مخفف Return On Investment و به فارسی نرخ بازگشت سرمایه است. متداولترین نسب سود آوری برای سرمایه گذاری است. در ROI نسبت هزینه بابت سرمایه گذاری به سود آوری آن محاسبه می شود. برای اندازه گیری دقیق ROI (نرخ بازگشت سرمایه) نیاز به ابزارهای آنالیز است.

اصطلاحات تولید محتوا با S

Skyscraper Content: در فارسی محتوای آسمان خراش نامیده می شود. به محتوای طولانی همیشه سبز (evergreen) که معمولا بالای ۱۵۰۰ کلمه است محتوای آسمان خراش می گویند. این نوع محتوا برای افزایش ترافیک سایت، دریافت بک لینک و بازنشر کاربرد دارد.

Social Optimizaton: بهینه سازی اجتماعی روشی برای بازنشر محتوا است. به قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی در محتوا که کاربر می تواند با یک کلیک آن محتوا را بازنشر بدهد می گویند. مانند بازنشر مقاله در توییتر، فیسبوک و ... .

اصطلاحات تولید محتوا با T

Template: در فارسی قالب. برای تولید محتوا معمولا یک قالب تهیه می شود. در زمان تولید محتوا، با توجه به وجود یک قالب، کار تولید بسیار آسانتر خواهد شد.

Trend: در فارسی ترند خوانده می شود. ترند در لغت به معنای روند است اما در تولید محتوا، ترند به موضوعاتی فراگیر شده اشاره دارد.

اصطلاحات تولید محتوا با V

Visual Content: محتوای تصویری یا محتوای بصری. به محتواهای بصری مانند اینفوگرافیک، موشن گرافیک و ویدئو گفته می شود. این نوع محتوا می تواند توجه مخابین را بیشتر جلب کند.

Video: ویدئو. وجود شبکه های اجتماعی و سایت های ویدئویی باعث شده است تا افراد زیادی به تولید این نوع محتوا اقدام  کنند. این کلیپ ها گاهی بسیار کوتاه و گاهی بسیار بلند هستند. پلتفرم های ویدئویی امکانات بسیاری را به تولید کنندگان این نوع محتوا می دهند. بزرگترین منبع این نوع محتوا را می توان یوتیوب (youtube) و اینستاگرام دانست.

Viral: به محتواهایی که در اینترنت سریع پخش می شوند و افراد زیادی به آن دسترسی پیدا می کنند، محتوای وایرال (Viral) یا محتوای ویروسی می گویند.

نویسنده و گردآورنده: محمد علی عاشوری