Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شخصی
طراحی سایت شرکتی
مشاوره رایگان
انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا!

اگر شما هم به دنبال راه اندازی یک وب سایت جدید هستید، مسلما با این سوال روبرو شده اید: از کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده کنم؟ پاسخ به این سوال زمان بسیار زیادی از افراد برای انتخاب می گیرد. اما برای راه اندازی یک وب سایت دینامیک، نیاز به استفاده از سیستم مدیریت محتوا هست و نمی توان از این موضوع به سادگی عبور کرد. همه ما، به دنبال استفاده از بهترین هستیم و این موضوع بسیار طبیعی است. چه کسی اگر بتواند از بهترین استفاده کنید، این کار را نخواهد کرد؟ پس اگر به دنبال راه اندازی وب سایت جدید هستید، پیشنهاد می کنم این مطلب را تا به انتها و به دقت دنبال کنید.

سیستم مدیریت محتوا چیست

سیستم مدیریت محتوای رایگان در برابر سیستم های مدیریت محتوای فروشی

بعد از ده سال فعالیت در زمینه طراحی وب، شخصا به این نتیجه رسیده ام که بهتر است هیچ گاه به سراغ سیستم های مدیریت محتوای فروشی نروم مگر برای کارهای خاص که سیستم های مدیریت محتوای رایگان برای آن ساخته نشده باشند. البته در این شرایط نیز باز ترجیه به تغییر در سیستم های مدیریت محتوای رایگان دارم تا استفاده از سیستم های مدیریت محتوای فروشی.

سیستم مدیریت محتوا

چرا سیستم مدیریت محتوای رایگان؟

  • سیستم های مدیریت محتوای رایگان هزینه طراحی سایت را پایین می آورند.
  • با توجه به رایگان و در دسترس بودن سیستم های مدیریت محتوای رایگان، افراد زیادی هستند که با انها آشنایی دارند و برای پیدا کردن مدیر سایت به دردسر نخواهید افتاد.
  • سیستم های مدیریت محتوای رایگان کد باز (Open source) همواره توسط میلیون ها کاربر آزموده می شوند و همیشه به روز می  شوند و از لحاظ امنیتی بسیار مطمئن تر هستند. به عنوان مثال سیستم مدیریت محتوایی مانند جوملا، وردپرس یا دروپال را هزاران نفر بررسی و کد نویسی می کنند، کدام شرکت خصوصی است که به سادگی بتواند این میزان نیرو برای بررسی و توانمند سازی سیستم مدیریت محتوای فروشی خود به دست آورد؟
  • در بحث افزودن امکانات به سایت، سیستم های مدیریت محتوا عموما دارای پلاگین های مختلفی هستند که بسیاری از نیاز ها را خود این پلاگین ها بر طرف می سازند.
  • پلاگین های افزوده شده به سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند خود این سیستم ها، عموما همواره به روز می شوند، و مشکلات امنیتی در انها بسیار پایین تر است.
  • در صورت بروز مشکل در سیستم های مدیریت محتوای رایگان متخصصین زیادی هستند که به خوبی با کد های این سیستم ها آشنایی دارند و در انتخاب متخصص و ایجاد تغییرات بر روی سایت محدودیت ندارید.
  • برای گسترش و بهینه سازی سیستم های مدیریت محتوای کد باز، با توجه به استفاده زیاد از این سیستم ها، بسیاری از مشکلات، سوالات و نکات مهم را به سادگی می توانید از سطح اینترنت جمع آوری کنید.
  • تمامی این موارد هستند که همیشه به مشتریان هم پیشنهاد می کنم تا جایی که ممکن است از سیستم های مدیریت محتوای رایگان استفاده کنند. در برخی موارد خاص که نیاز به استفاده از سیستم های مدیریت محتوای فروش هست نیز بهتر است از سیستمی استفاده شود که کاربران بسیاری داشته باشد و در سطح بین المللی شناخته شده و مورد استفاده افراد زیادی باشد.

کدام سیستم مدیریت محتوای رایگان؟

جواب این سوال هم به صورت قطع نمی توان گفت کدام سیستم مدیریت محتوا برای همه مناسب است. ممکن است برای پروژه ای سیستم مدیریت محتوا جوملا مناسب باشد، برای دیگری وردپرس، دروپال و ... . اما از میان سیستم های مدیریت محتوا این سه (جوملا، وردپرس و دروپال) بیشترین محبوبیت را میان کاربران دارد، پس هر کدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس (Wordpress)

یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوای کد باز و رایگان است که میلیون ها کاربر از ان استفاده می کنند. سادگی وردپرس با هیچ سیستم مدیریت محتوای دیگری شاید قابل مقایسه نباشد. پلاگین های بسیار زیاد و قدرتمندی دارد و طراحی قالب برای آن بسیار ساده می باشد.

وردپرس

پلاگین های بسیار زیاد و ساده بودن وردپرس، یکی از مهمترین دلایلی است که بسیاری از افراد این سیستم مدیریت محتوا را برای استفاده انتخاب می کنند. وردپرس سالهاست که در رقابت میان سیستم های مدیریت محتوا جایگاه بسیار خوبی را کسب کرده و جایگاه ویژه ای برای خود پیدا کرده است.

وردپرس چیست

برای اطلاعات بیشتر، حتما به مقاله‌های زیر هم سر بزنید:

سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla)

 این سیستم مدیریت محتوا از دل پروژه سیستم مدیریت محتوای مامبو (Mambo) بیرون آمد. زمانی مامبو یکه تاز بازار سیستم های مدیریت محتوای رایگان جهان بود و از دل آن جوملا بیرون آمد. جوملا توانست به خوبی جای مامبو را در بازار بگیرد. اگر به دنبال مدیریت دقیق و زیاد بر روی سایت خود هستید، پیشنهاد می کنم این سیستم مدیریت محتوا را مورد استفاده قرار دهید. جوملا سادگی وردپرس را ندارد، و وردپرس نیز امکانات مدیریتی زیاد جوملا را ندارد. قالب های رایگان جوملا در اینترنت بسیار فراوان است، کامپوننت ها، ماژول ها و پلاگین های بسیار زیادی دارد و می تواند نیاز های شما را به خوبی بر طرف سازد. 

سیستم مدیریت محتوای جوملا

پروژه جوملا نیز، چندین بار به عنوان برترین سیستم مدیریت محتوای جهان انتخاب شده است و سایت های بزرگی از ان استفاده می کنند. شرکت ها و سازمان های بزرگ و قدرتمند بین المللی زیادی نیز از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند که برای مشاهده برخی نمونه ها می توانید با مراجعه به بخش Showcase سایت جوملا بسیاری از این سایت ها را مشاهده کنید.

سیستم مدیریت محتوای جوملا

سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)

در میان کاربران ایرانی، دروپال از جوملا و وردپرس بسیار کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، البته هیچ طراح سایتی نیست که دروپال را نشناسد. هسته قدرتمند، ماژول ها، ابزار ها و پوسته های بسیار زیادی دارد و همیشه بین بهترین سیستم های مدیریت محتوای جهانی شناخته شده است.

دروپال چیست

دروپال از لحاظ امنیتی نیز بسیار قدرتمند بوده و در بسیاری از سازمان های دولتی و جهانی نیز از آن استفاده می کنند. برای استفاده از دروپال حداقل نیاز به PHP ورژن 5.5.9  به بالا می باشد.

دروپال

جمع بندی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا

با توجه به موارد اشاره شده در بالا، می توان اینطور نیتجه گرفت که انتخاب سیستم مدیریت محتوا به پروژه کاری شما بستگی دارد و انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای تمامی سایت ها، انتخاب یک فرد حرفه ای نبود و کار افراد آماتور است که کار کردن تنها با یک سیستم مدیریت محتوا را یادگرفته اند. سیستم مدیریت محتوا ابزاری استفاده شما برای سایت است. می توان از سیستم های مدیریت محتوایی مانند جوملا، وردپرس و دروپال به یکدیگر مهاجرت کرد، هر سه این سیستم های مدیریت محتوا بومی سازی شده اند و امکانات زیادی در اختیار شما قرار می دهند و از لحاظ بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) ابزارهای قدرتمندی دارند، اما بهتر است پیش از نصب سیستم مدیریت محتوا، بدانیم مقصود ما از طراحی آن سایت و اهداف و امکانات مورد نیاز سایت ما چه هستند و پس از آن سیستم مدیریت محتوای مناسب با نیازهای خودمان را انتخاب کنیم.