Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شخصی
مشاوره رایگان
اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت

تجربه کاربری که آنرا به صورت اختصار UX هم می گوییم یکی از کلیدی ترین عوامل در موفقیت یک وب سایت در دنیای اینترنت است. هر روزه هزاران وب سایت و وبلاگ جدید به دنیا می آیند. بیشتر آنها طراحی شده اند تا بتوانند تغییری در جهان به وجود بیاورند. یک برند جدید را معرفی کنند، یک حرف جدید بزنند و نام خودشان را و حرفشان را به گوش دیگران برسانند. نیاز نیست که شما یک متخصص در این زمینه باشید تا بدانید که بیشتر آنها در انجام این کار ناکام می مانند. سالیانه سرمایه های عظیمی به این شیوه از دست صاحبان آنها خارج می شود. با تصمیمات اشتباه به جای موفقیت وب سایت، تنها سرمایه ها از دست می رود.

در مقابل می توان با یک بررسی و تصمیم صحیح در ابتدا نه تنها سرمایه را از دست نداد، بلکه موفقیت های بسیار زیادی را هم به دست آورد. یکی از عواملی که می تواند به این موضوع کمک کند، تجربه کاربری در طراحی سایت است. امروز قصد دارم در مورد اهمیت UX با شما صحبت کنم.

تجربه کاربری چیست

تجربه کاربری امری نامحسوس

شاید یکی از مشکلاتی که باعث عدم موفقیت سایت ها می شود، عدم درک این است که اصلا تجربه کاربری چیست. بسیاری از افراد تنها یک ظاهر در سایتی را مشاهده می کنند و تصور می کنند که اگر سایت آنها هم به همان شیوه طراحی شود موفقیت را به دست خواهند آورد. اما آیا واقعا چنین است؟ خیر!
بسیاری از وب سایت هایی که بازدید های فراوانی دارند و به اصطلاح امروزی مشهور هستند، ممکن است موفقیت هایشان را از شیوه هایی که شما هم می توانید انجام دهید به دست نیاورده باشند. سایت هایی که سالیان سال است فعالیت می کنند، زمانی که شاید تعداد رقبا با امروز اصلا قابل مقایسه نبود، سئو پیچیدگی های کنونی را نداشت و بسیار کار آسان تر بود شروع کردند. قطعا شما هم وب سایت های مشابه زیادی که این چنین هستند می شناسید. اگر بخواهید از شیوه های آنها استفاده کنید، از روی آنها تقلید کنید باید بدانید که قطعا شما دچار شکست خواهید شد.

طراحی وب سایت خود را به دست هر کسی ندهید

در طراحی سایت عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. یک گرافیست یا برنامه نویس نباید برای طراحی تجربه کاربری شما تصمیم گیری کنند. هیچ کدام از این دو به تنهایی و بدون اطلاعات کافی در مورد تجربه کاربری نمی توانند منجر به موفقیت سایت شما بشوند.

بگذارید با یک مثال این موضوع را روشن کنیم. طبق آمار بیش از ۷۰ درصد افراد پس از بازکردن یک صفحه از سایت هیچ گاه اسکرول نمی کنند. یعنی تمام آنچه باعث می شود کسی محتوای سایت شما را به خوبی ببیند باید در نمای اول سایت به خوبی مشهود باشد تا مخاطب را راضی کند به پایین صفحه مراجعه کند. این یکی از کوچکترین مواردی هست که در طراحی ux باید در نظر گرفته شود. برای تک تک اجزای صفحه سایت شما موارد مهم زیادی وجود دارد.

هیچ گاه فکر نکنید اگر تنها خودتان و یا چند نفر از آشنایانتان بر روی طراجی خاصی اتفاق نظر دارند کافی است. شما برای یک جامعه بسیار بزرگ سایت خود را طراحی می کنید. رفتار شناسی آنها را نمی توان با نظر خواهی های این چنینی تعیین کرد. برای این منظور باید به آمارهای درست مراجعه کرد. آمارهایی که رفتار شناسی کاربران را مورد بررسی قرار داده اند و می توانند به شما اطلاعات زیادی بدهند.

رازهای حرفه‌ای سئو

ممکن است گاهی فکر کنید که شاید توصیه ها برای تجربه کاربری خاصی مورد پسند و رضایت شما نیست. در نظر داشته باشید افراد زیاد دیگری هم ممکن است مانند شما همین حس را داشته باشند. قطعا نمی توان انتظار داشت تمام آدم های جهان یک عقیده را داشته باشند. اما در زمان طراحی تمرکز را باید روی اکثریت گذاشت، نه تنها تجربه شخصی خود.

تجربه کاربری و سئو

تجربه کاربری نقش و کارکرد بسیار مهم دیگری هم دارد. تجربه کاربری سایت شما می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو سایت شما بگذارد. موتورهای جستجو به همان آماری که بالاتر ذکر کردم رجوع فراوانی دارند. آنها به سایت هایی که بتوانند خودشان را بیشتر با آن موارد هماهنگ کنند رتبه بندی بهتری می دهند. چرا که می توانند اطمینان بیشتری داشته باشند که کاربر از آن نتیجه جستجو رضایت خواهد داشت.

سئو چیست

سئو چیست؟

جمع بندی

بدانید که هزاران و یا شاید میلیون ها آدم دیگر هستند که می خواهند در دنیای اینترنت با شما رقابت کنند. شما پیش از هر چیزی نیاز دارید ابتدا درست دیده شوید تا مخاطب به دست بیاورید. باید مخاطب سایت شما را باز کند، بتواند موارد مورد نیازش را به سادگی به دست بیاورد. رقبای دیگر همگی با سرعت در حال حرکت رو به جلو هستند. باید بتوانید از آنها جلو بزنید تا مخاطب به دست بیاورید. در غیر این صورت ممکن است دیگر هیچ گاه به آنها نرسید. اشتباهات، شما را می توانند بسیار عقب بیاندازند.

طراحی سایت با توجه و تمرکز به تجربه کاربری

اگر نیاز دارید یک وب سایت طراحی کنید و قصد دارید اینکار را اصولی انجام دهید، ما منتظرتان هستیم. به بخش طراحی سایت مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کرده تا یک وب سایت موفق داشته باشید.