Your browser does not support JavaScript!
خدمات تولید محتوا
ابزار انتخاب کلمه کلیدی
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
ایده تولید محتوا سایت

ایده تولید محتوا داشتن بسیار مهم است. بدون یک ایده خوب نمی توان انتظار داشت محتوایی مخاطب پسند و مفید را بتوان تولید کرد. اما چطور به یک ایده خوب دست پیدا کنیم؟ امروز می خواهم چندین روش مختلف برای پیدا کرده ایده خوب برای تولید محتوا را برایتان بگویم.

تولید محتوا چیست

چطور برای تولید محتوا ایده پیدا کنیم؟

روش های زیادی برای این کار وجود دارد. ممکن است برخی از این روش ها برای کسب و کار شما مناسب باشند و برخی این قابلیت را نداشته باشند. باید توجه کنید که کسب و کار شما با چه مخاطبینی در ارتباط است تا روش مناسب را انتخاب کنید.

۱- مقالات چطور بنویسید!

شاید این تیتر کمی عجیب به نظر برسد. اما بسیاری از افراد زمانی که به اینترنت مراجعه می کنند به دنبال این هستند که راهی برای حل مشکلاتشان پیدا کنند. مثلا چطور می توانم ایده برای تولید محتوا پیدا کنم؟ خب احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که این محتوا را می خوانید. پس این یک مقاله چطور است. همین نوع سوالات برای مخاطبین کسب و کار شما هم وجود دارد. این نوع مقالات معمولا مخاطبین زیادی دارند و بارها و بارها به اشتراک گذاشته می شوند.

۲- به بخش نظرات سایت مراجعه کنید!

بخش نظرات سایت شما پر از ایده مناسب برای تولید محتوا است. کافی است تا ببینید مخاطبین زمانی که کامنت می گذارند بیشتر به دنبال چه چیزی هستند. پاسخ به آنها می تواند یک ایده عالی برای تولید محتوا باشد.

۳- به بخش بررسی محصولات سایت مراجعه کنید!

سایت های فروشگاهی در بخش محصولات معمولا این قسمت بررسی و نظر دهی را دارند. این بخش بیشتر شبیه به همان کامنت (نظرات) که در بخش قبل گفته شد است. البته گاهی برخی از افراد بازخورد خودشان از خرید محصول را می نویسند. این بازخوردها می توانند ایده های خوب تولید محتوا به شما بدهند.

۴- بخش پیشنهادات گوگل را فراموش نکنید!

هربار که در گوگل به جستجو می پردازید گوگل به شما پیشنهاد جستجوهای دیگر را نشان می دهد. این پیشنهادات مشخص می کنند که مخاطبین در کنار عبارت کلیدی که شما جستجو کردید به دنبال چه موضوعاتی هستند. این موضوعات ایده های تولید محتوا برای شما خواهند بود.

۵- آنالیز رقبا برای به دست آوردن ایده!

در تولید محتوا همیشه آنالیز رقبا مهم است. اما این آنالیز یک کاربرد دیگر هم دارد: به دست آوردن ایده تولید محتوا. شما می توانید ببینید رقبای کاری شما در مورد چه موضوعاتی می نویسند. البته فراموش نکنید این کار برای به دست آوردن ایده است و نه کپی برداری.

۶- از مخاطبین خودتان بپرسید!

هیچ اشکالی ندارد از مخاطبین بپرسید در مورد چه موضوعاتی دوست دارند بیشتر بدانند. این موضوع اتفاقا باعث جلب اعتماد آنها خواهد شد. می توانید این کار را از طریق یک فرم در سایت، ارسال ایمیل و روش های مختلف دیگری انجام دهید.

۷- اخبار جدید را دنبال کنید!

هر کسب و کاری پویایی مربوط به خود را دارد. هر خبر جدید در کسب و کار شما می تواند یک ایده مناسب برای تولید محتوا باشد. پس اخبار تخصصی کارتان را دنبال کنید.

۸- ترندها را فراموش نکنید!

گرچه ترندها معمولا عمر کوتاهی دارند، اما در آنها ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوا وجود دارد. هر ترند جدید باعث می شود مخاطبین انتظار پیدا کنند که شما هم درباره آن موضوع محتوایی داشته باشید. هر سایتی که این انتظار را برآورده نکند، در رقابت عقب خواهد افتاد.

ترند چیست؟

۹- محتوای موجود را در قالب فرمت های جدید ارائه دهید!

یک روش بسیار خوب برای جذب مخاطب داشتن محتوا در فرمت های مختلف است. شاید کار چندان سختی نباشد که بتوانید یک مقاله وبلاگی خودتان را تبدیل به یک ویدئو ساده، پادکست، اینفوگرافیک و ... تبدیل کنید.

فرمت تولید محتوا چیست؟

۱۰- فصل ها را فراموش نکنید!

معمولا در فصول مختلف، مخاطبین هر کسب و کار نیازهای متفاوتی دارند. برای همین مطابق با فصل محتوا داشته باشید. به عنوان نمونه یک کسب و کار که در حوزه لباس فعالیت می کند، در زمستان می تواند در موضوعات مربوط به لباس های گرم محتوا تولید کند و در تابستان در مورد لباس های خنک.

۱۱- محتواهای قدیمی را بازبینی کنید!

بازبینی محتواهای قدیمی به شما کمک می کند تا ببینید در چه موضوعاتی هنوز محتوایی ندارید. احتمالا پس از یکبار بازبینی مشاهده می کنید که در مورد برخی قسمت ها هنوز موضوع را به صورت کامل توضیح نداده اید. پس ایده می تواند در محتواهای قدیمی شما هم وجود داشته باشد.

۱۲- در مورد نمونه کارها بنویسید!

اگر نمونه کار دارید در مورد آنها بنویسید. مثلا می توانید توضیح دهید که یک پروژه را چگونه انجام داده اید. با چه چالش هایی روبرو شدید. از چه تکنیک ها و روش هایی برای انجام این پروژه استفاده کردید.

۱۳- گپ های محتوایی را شناسایی کنید!

احتمالا موضوعات مختلفی است که شما در مورد آنها هنوز محتوایی ننوشته اید. برای پیدا کردن این گپ ها ابزارهای مختلفی وجود دارد. ابزارهایی مانند الکسا و ادوردز گوگل می توانند به شما این گپ ها را نشان دهند. هر گپ یک ایده جدید برای تولید محتوا خواهد بود.

توجه: ابزار الکسا دیگر از دسترس خارج شده است.

الکسا چیست

۱۴- لیست ارائه دهید!

لیست ها معمولا طرفداران زیادی دارند. مثلا می توانید لیستی از بهترین محصولاتی که در فروشگاه آنلاین می فروشید تهیه کنید. یا یک لیست در مورد برترین برندهایی که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند. این لیست ها اشکال مختلفی دارند. به عنوان نمونه می توانید مزایا و معایب یک محصول را به صورت لیست تهیه کنید. احتمالا اگر کمی فکر کنید ایده های زیادی برای تولید لیست در موضوع کاری خودتان پیدا می کنید.

۱۵- مصاحبه کنید!

مصاحبه کردن می تواند ایده یک تولید محتوا باشد. مثلا با یکی از همکاران خودتان یا حتی یکی از رقبا (در صورت موافقت ایشان) یک مصاحبه تهیه کنید.

۱۶- انجمن های گفتگو را بررسی کنید!

اگر در زمینه کسب و کار شما انجمن های گفتگو (فروم) وجود دارند حتما آنها را بررسی کنید. در انجمن های گفتگو کاربران معمولا سوالات و چالش های خود را بیان می کنند. همین سوالات و چالش ها می تواند یک ایده عالی برای تولید محتوا باشد.

۱۷- مخاطبین خودتان را راهنمایی کنید

زمانی که یک مخاطب می خواهد از سایت شما خریداری کند و یا از محصولاتتان استفاده کند احتمالا سوالات مختلفی برای او به وجود می آید. از ساده ترین آنها که مراحل ثبت سفارش چگونه است شروع کنید. این راهنمایی را فقط به ارائه خدمات و محصولات محدود نکنید. مثلا می توانید شیوه های درست استفاده از یک محصول را برای مخاطبین خودتان بیان کنید.

۱۸- هشتگ ها را دنبال کنید

ببینید در کسب و کار شما از چه هشتگ هایی استفاده می شود. گاهی هشتگ هایی که مخاطبین یا رقبای شما استفاده می کنند می تواند یک ایده خوب برای تولید محتوا باشد.

هشتگ چیست؟

۱۹- با همکاران مجموعه خودتان صحبت کنید!

افرادی که در یک کسب و کار با هم کار می کنند هر کدام نظرات مختلفی دارند. از آنها بپرسید چه چیزهایی به نظرشان در کسب و کار شما مهم است؟ چه موضوعاتی را باید بیشتر رویشان کار کنید؟ اگر با مشتریان در ارتباط هستند، مشتریان معمولا چه سوالاتی از آنها می پرسند؟ این موارد ایده های بسیار جالبی برای تولید محتوا در اختیار شما قرار خواهد داد.

۲۰- در مورد تجربیات خودتان بنویسید

قطعا یک مختصص تجربیات بسیار ارزشمندی دارد. این تجربیات شما محتوایی است که برای مخاطب بسیار سودمند است. پس از تجربیات خود بگویید.

۲۱- خودتان را معرفی کنید!

خودتان و اعضای کسب و کار را معرفی کنید. این کار هم برای سایت شما یک محتوای جدید به وجود می آورد و هم مخاطبین احساس ارتباط نزدیکتری با شما پیدا می کنند.

۲۲- کاتالوگ منتشر کنید!

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و در انجا محصول می فروشید، کاتالوگ ها می توانند یک محتوای بسیار جذاب باشند. کاتالوگ محصول اطلاعات بسیار خوبی به مخاطب می دهد و قطعا به دنبال آن خواهد بود.

۲۳- به تقویم نگاه کنید!

در طول سال روزهای خاصی وجود دارد که به نوعی مربوط به کسب و کار شما هستند. مثلا یک شرکت مهندسی روز مهندس می تواند یک پست تبریک داشته باشد.

۲۴- از تکنولوژی های جدید بگویید

اگر در کسب و کار شما تکنولوژی های جدید معرفی شدند، حتما در مورد آنها بنویسید. این کار نشان می دهد شما چقدر به روز هستید.

جمع بندی ایده های تولید محتوا

به جز این موارد راه های دیگری هم برای پیدا کردن ایده محتوا وجود دارد. احتمالا تا اینجا که رسیده اید، ایده های دیگری هم به ذهنتان رسیده است. خودتان را محدود نکنید و سخت نگیرید. ایده برای تولید محتوا در هر کسب و کاری وجود دارد. حتی اگر فقط یک پیچ می فروشید برای آن ایده تولید محتوا وجود دارد. این پیچ از چه ماده ای ساخته می شود؟ تاریخچه استفاده از پیچ به چه زمانی باز می گردد؟ چرا وجود این پیچ برای یک کار مشخص لازم است؟ چطور این پیچ را درست باید در محل مورد نظر استفاده کرد؟ چه کار باید کرد که طول عمر پیچ زیاد شود؟ چرا این پیچ را از جنس دیگری نمی سازند؟ طول عمر این پیچ چقدر است و به چه عواملی وابسته است؟ شاید ده ها سوال دیگر هم می توان فقط در مورد یک پیچ نوشت. پس شما برای پیدا کردن ایده تولید محتوا محدود نیستید. تصور نکنید مخاطبین هم همانطور که شما می دانید همه اطلاعات و تجربه شما را دارند. آن چیزی که در ذهن شما به عنوان یک متخصص بسیار مشخص و ساده است، می تواند سوال بسیاری از مخاطبینتان باشد.