Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا متنی
تولید محتوا شبکه اجتماعی
بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال نوعی تبلیغات برای محصولات و خدمات محسوب می شود، که اغلب در فضای اینترنت مورد استفاده قرارمی گیرد. در واقع به هر نوع بازاریابی در جهت فروش محصولات و ارائه خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل و سایر ابزارهای دیجیتال) گفته می شود.

طی دهه های اخیر با افزایش رایانه، تلفن همراه هوشمند و سایر دستگاههای متصل به اینترنت، بازاریابی دیجیتال جایگاه ویژه ای دربین مخاطبان خود به دست آورده است. شرکت ها از روش های دیجیتالی از جمله موتور جستجو گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل و سایر ابزار دیگر برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنند. در واقع بازاریابی دیجیتال برای بهبود کسب و کار و افزایش مخاطبان امری ضروری است.

دیجیتال مارکتینگ طیف وسیعی از تبلیغات را شامل می شود و تنها مختص بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی نیست. این نوع تبلیغات به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام می گیرد. اگر بخواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید از هر دو روش آنلاین و آفلاین استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

اهمیت بازاریابی دیجیتال چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه فناوری اطلاعات، روز به روز ارتباط انسان ها با دنیای الکترونیک بیشتر شده است است. از طرفی ارتباط از راه نزدیک و مستقیم انسان ها با یکدیگر کمرنگ تر شده است. توجه به این موضوع برای رونق کسب و کار امری ضروری است و نیاز به یک روش مناسب برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان از طریق فضای مجازی دارد. نادیده گرفتن این موضوع سبب کاهش جذب مشتری و عقب افتادن از رقبا می گردد.

انواع بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت انواع بازاریابی دیجیتال مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به کسب و کار و نوع مخاطب، گزینه مناسب برای رشد و توسعه در کار و حرفه مورد نظر انتخاب می شود.

  • بهینه ساز موتور جستجو یا به اصطلاح سئو: سئو (سئو چیست؟) روند بهبود و ارتقا وب سایت در جهت رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو گر را بر عهده دارد، و به عنوان بهترین روش جذب مخاطب شناخته شده است. هر چه رتبه یک محتوا در صفحات موتورهای جستجوگر بالاتر باشد، ترافیک بیشتری را به سمت خود جذب می کند و در نهایت باعث افزایش جذب مشتریان می شود.
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC): به معنی خرید ترافیک اختصاصی از موتورهای جستجو به منظور تبلیغات وب سایت است. در این روش بازاریاب، مبلغ مشخصی را به موتور جستجو پرداخت می کند و با جستجوی کلمات کلیدی مشخص توسط کاربر، تبلیغات به نمایش در می آید.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی: امروزه شبکه های اجتماعی علاوه بر نقش سرگرم کننده برای مخاطبین، نقش مهمی در افزایش جذب مشتری و کسب و کارهای مختلف ایفا می کند. این نوع بازاریابی می تواند با مشتری یک ارتباط دو طرفه برقرار کند و بازخورد مشتریان را در مورد محصول مورد نظر دریافت کند. با دریافت این اطلاعات، می توان کیفیت محصولات و یا خدمات را بهبود بخشید.
  • بازاریابی محتوا: محتوا یکی از مهمترین عوامل در ارتقا رتبه درگوگل است. در این روش با تولید محتوای (تولید محتوا چیست؟) با کیفیت برای مخاطبان، افزایش فروش بیشتری را می توان تجربه کرد.
  • بازاریابی پورسانتی: همان طور که از نام آن پیداست، فروشندگان در ازای فروش محصولات، پورسانت دریافت می کنند. نکته مهم در این روش این است که بازاریابان، معرف محصولات و خدمات هستند بنابراین باید شعار برند محصولات را در اختیار آنها قرار داد تا به گوش مشتریان برسانند و از این طریق سبب بهبود عملکرد جذب مشتری شوند.
  • بازاریابی تاثیرگذار: یکی از جدیدترین روش های مارکتینگ است که از افراد و شخصیت های معروف که دارای دنبال کننده زیاد در شبکه های اجتماعی هستند، برای جذب کاربران و فروش محصولات استفاده می شود.
  • بازاریابی ایمیلی: در واقع یک نوع بازاریابی ارزشی به شمار می رود که یک ارتباط بین شرکت و مشتری ایجاد می شود که هر نوع تغییر، تبلیغ و یا ایجاد خدمات جدید برای مشتری ارسال می شود. به این ترتیب حس اعتماد و وفاداری در کاربران افزایش می یابد.
  • بازاریابی ویروسی: روشی دیگر از بازاریابی است که بیشتر در قالب محتوای طنز یا یک متن عجیب برای جلب توجه و افزایش جذب بازدید کننده ها به کار می رود.
  • بازاریابی تلفن همراه: تمام روش های تبلیغات دیجیتال، روی تلفن همراه قابل اجرا است.

بازاریابی دیجیتال آفلاین چیست؟

صنعت مارکتینگ تنها محدود به محیط اینترنت نیست. هر دو نوع بازاریابی آنلاین و آفلاین باید در کنار هم قرار گیرند تا بهترین بازده را داشته باشند.

تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و یا پیامک تلفن جزیی از بازاریابی دیجیتال آفلاین است. نقطه ضعف استفاده از بازاریابی آفلاین این است که بازخورد مشتری را به طور دقیق نمیتوان برآورد کرد.

فواید اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به بازاریاب اجازه می دهد تا بازخورد دقیق مشتریان را در کمترین زمان ببیند و بهترین گزینه را برای تبلیغات بکار گیرد. از سوی دیگر با استفاده از این روش، می توان در مدت کوتاه، نقص کاری یا روش نامناسب بازاریابی را شناسایی کرد و در جهت بالا بردن کیفیت کار و جذب مشتری استفاده کرد.

نتیجه گیری

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توانید شرایط خوبی برای پیشرفت در کسب و کار و یا خدمات خود ایجاد کنید. باید به این نکته توجه کرد که شرکت های بزرگ، پیشرفت خود را مدیون بازاریابی دیجیتال هستند.