Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا شبکه اجتماعی
تجارت در فضای مجازی به وسیله ی موبایل: کسب و کار خود را با کمک این استراتژی ها توسعه دهید

کوچک شدن سایز صفحه های نمایش امروزه نقشی کلیدی در انقلاب محتوای بصری ایجاد می کند. از آن جایی که اطلاعات کم تری در تلفن همراه در دسترسند، و از آن جایی که افراد کمی حاضر به مطالعه ی متون طولانی می شوند محتوا باید در سایز کم اما قابل فهم باشد. همانطور که بسیار شنیده ایم یک تصویر بیان کننده ی هزار کلمه است. تعداد کابران موبایل از کاربران دسکتاپ پیشی گرفته است، ۶۰٪ ترافیک اینترنتی متعلق به موبایل هاست. در بین کاربران فضای مجازی، ۸۰٪ حساب خود را موبایل چک می کنند و نکته ی جالب دیگر این است که ۵۰٪ تجارت های کوچک به کمک تجارت در فضای مجازی احتیاج دارند.

تجارت در فضای مجازی

در زیر تاکتیک هایی کلیدی برای تولید محتوایی جذاب برای برند شما آورده شده اند که با تلفن همراه قابل اجرا هستند:

تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست؟

۱. محتوا را بر اساس ابزار خود تنظیم کنید

پلت فرم هر یک از شبکه های اجتماعی با هم فرق می کند، و طرح بندی آن ها هم در موبایل متفاوت است.

شبکه های مجازی

فیسبوک

محتوای فیسبوک در موبایل به صورت یک ستون ارائه می شود. پس باید برای جلب نظر مخاطب تلاش کنید. اگر محتوای شما هم یک چیز معمولی و مانند بقیه باشد، مخاطبانتان هم به سرعت از آن عبور خواهند کرد. اما اگر محتوایتان به قدر کافی متمایز باشد، احتمالا افراد بیشتری به آن جذب خواهند شد.

نوع محتواهای بصری که در فیسبوک پست می کنید هم با یکدیگر متفاوتند. برای مثال پست کردن یک تصویر یا یک لینک. البته فیسبوک برای لینک ها هم تصویری از لینک شما در نظر می‌گیرد ولی سایز پست های تصویری بزرگ تر از سایز تصویری است که خود فیسبوک فراهم می کند.

پس اگر می خواهید هم تصویرتان مرکز فید اخبار را اشغال کند و هم لینکتان را داشته باشید، بهتر است عکس را خودتان آپلود کنید و لینک را نیز در بخش توصیفات زیر عکس بیاورید.

توییتر

۸۳٪ کاربران توییتر به میکرو وبلاگ خود از طریق تلفن های هوشمند دسترسی دارند. در چند سال اخیر، تصاویر بخش بسیار مهمی از پلت فرم شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند؛ مخصوصا با استفاده از تصاویر گیف و کارت‌های گرانبهای خود برای وب سایت ها توانستند کمک زیادی به کاربران بکنند.

توییتر این ویژگی را ابتدا برای اپلیکیشن موبایلش طراحی کرد و سپس آن را به وبسایت دسکتاپی اضافه کرد. عکس های توییتر بهتر است مربعی نباشند و برای جایگیری کامل در فید بهتر است عکس ها مستطیلی باشند.

اینستاگرام

اینستاگرام در ابتدا فقط برای فیلتر و عکس های مربعی بود. اما به تازگی تغییری بزرگ کرده. عکس های پرتره و منظره هم در این اپلیکیشن مجاز شده اند.

درحالی که برند های معروفی همچون زارا از این ویژگی سود می برند، برند هایی هم هستند که هنوز عکس های مربعی را ترجیح می دهند. اما چرا؟ زیرا عکس های مربعی بیشترین فضا را در اینستاگرام می گیرند. در حالی که عکس هایی با زوایای نامعمول فضاهای سفید رنگی در اطراف خود دارند.

برندها هم باید به عکس هایی که پست می کنند توجه کنند و به اینکه آیا صفحه ی کاربری آن ها در مجموع شکل مناسبی داشته باشد و عکس ها در کنار هم ترکیب مناسبی را بسازند.

۲. عکس کاور مناسب برای صفحه تان انتخاب کنید

فرقی ندارد که فیسبوک باشد یا توییتر، اولین عکسی که مردم از صفحه ی شما می بینند عکس هدر است. و بهترین وسیله برای جذب مخاطب همین هدر صفحه شما است.

عکس هدر باید گویای پیامی باشد که می خواهید منتقل کنید. برای مثال رد بول که همیشه بیان می کند نوشیدنی هایش به مردم بال می دهد، فید فیسبوکش را با عکس ها و ویدیو های انرژی دهنده و متحرک پر کرده. عکس کاور فیسبوک این شرکت را در زیر مشاهده می کنیم.

شبکه های مجازی برای توسعه کسب و کار

در عوض دیزنی پیکسار از عکس کاوری استفاده می کند تا مخاطبان را با آخرین محصولات منتشر شده به روز نگه دارد.

۳. عکس‌های خلاقانه بگیرید

خوب است یک دوربین عکاسی حرفه ای همراه خود داشته باشید تا هر به روز رسانی کوچکی را با مخاطبان در میان بگذارید؛ این کار باعث می شود حقیقی بودن شما بیشتر برای مخاطب ثابت شود. 

حتی می توانید از دوربین گوشی خود هم استفاده کنید. با یک زاویه و نور مناسب و به کمک یک دوربین 8 مگاپیکسلی می توان عکسی با کیفیت تهیه کرد. بهترین کاری که با دوربین گوشی می توانید انجام دهید این است که یک سلفی بگیرید. کمپین های سلفی فضای مجازی ثابت کرده اند که موفق آمیز هستند، زیرا بازگو کننده ی فعالیت شما بوده و قابل اعتماد می باشند ( یا حداقل به نظر می آید که قابل اعتماد هستند).

وقتی سامسونگ گوشی ضد آب s5 را روانه ی بازار کرد، یک چالش سلفی در زیر آب راه انداخت که این جرات را به مردم داد که سلفی های خود در زیر آب را در صفحه های شخصی خود قرار دهند.

یونیسف از این سلفی ها برای هدف با ارزش تری استفاده کرد و از افراد مشهور خواست تا عکس هایی از هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی و با هشتگ "زنگ بیداری برای جلب توجه مردم جهان به بحران سوریه" منتشر کنند.

اگر از این تکنیک استفاده می کنید، مطمئن شوید که از پلت فرم مناسب استفاده می کنید. سلفی و کانل های مجازی مثل اینستاگرام، اسنپ چت و واین، بیشتر مورد توجه جوان تر ها هستند. پس این روش ممکن است فقط وقتی مخاطبانتان در این رنج سنی هستند، موثر باشد.

۴. ابعاد مناسب عکس‌ها را در نظر بگیرید

آیا می دانید که در فیسبوک اندازه ی تصویری که خودتان آپلود می کنید، با اندازه ی تصویر پست لینکی متفاوت است؟

عکس های پست شده می توانند به هر سایزی باشند اما عکس پست های لینکی حتما باید در اندازه ی معینی باشد، در غیر این صورت به طور کامل نیوز فید را پر نمی کند. مثل شکل زیر:

 شبکه های مجازی برای توسعه کسب و کار

یک عکس ایده آل فیس بوک برای پست های لینکی باید 948*788 پیکسل باشد. 

۵. با برنامه ریزی کار کنید

بسیاری از صاحبان کسب و کار های اینترنتی نگران این هستند که اگر به اندازه ی کافی پست نداشته باشند و مشتری های خود را از دست بدهند. به همین خاطر تداوم پست گذاشتن همراه با یک برنامه ی درست کلید این کار است.

بله! اگر کم پست بگذارید، مشتری هایتان ممکن است جذب برند های دیگر شوند، اما بیش از حد پست کردن هم باعث اذیت شدن مخاطبان می گردد. این که حالت معتدل بین این دو را پیدا کنید، بسیار اهمیت دارد. مقدار پست ها به پلت فرم شبکه ی اجتماعی بستگی دارد. پست کردن ۱۰ تا ۱۵ مطلب در روز در توییتر معمول است؛ در صورتی که این مقدار پست در فیسبوک یا اینستاگرام حتی ممکن است اسپم به حساب بیاید.

با بررسی می توانید نوع پست هایی که در زمینه ی کاری شما، در اولویت قرار دارند و همچنین بهترین ساعات برای قرار دادن پست را بیابید و بر اساس آن ها برنامه ریزی کنید.

انتخاب بهترین زمان فروش و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

این را هم در نظر داشته باشید که اکثر مردم ترجیح می دهند صفحه ی مجازی خود را با تلفن همراه، در اوقات فراغت خود و یا هنگام رفتن به محل کار خود چک کنند.

۶. به روز رسانی زنده را امتحان کنید

با کمک موبایل می توانید به روز رسانی های زنده (live updates) انجام دهید. شرکت ها اکنون برای اینکه به مخاطبان از برنامه های در حال اجرا یا برنامه های آینده ی خود اطلاع دهند، در زمینه ی توییت های زنده و استریم فیسبوک فعال هستند. هیجان پرسش و پاسخ زنده با پست های برنامه ریزی شده قابل مقایسه نیست. به روز رسانی های زنده یکی از دلایلی است که اسنپ چت و پریسکوپ تا این حد معروف شدند.

ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟

اما به این نکته توجه کنید که کیفیت کار شما نباید پایین بیاید. یعنی اگر می خواهید با موبایل ویدئویی زنده از خود در شبکه های اجتماعی قرار دهید، از موبایلی با کیفیت دوربین مناسب استفاده کنید.

۷. فقط موبایل کافی نیست

در کسب و کار دیجیتال، نباید فقط به تبلیغات از طریق گوشی همراه اکتفا کنید. چون پیش بینی اینکه چند درصد افراد از طریق موبایل با برند شما ارتباط برقرار می کنند غیر ممکن است. کاربران اینترنت به طور قطع در ساعاتی از روز از لپ تاپ یا پی سی خود هم استفاده کنند. پس در کنار تمام این راهکار ها، به فکر کاربرانی که از موبایل استفاده نمی کنند هم باشید. اگر برای برند خود وب سایت دارید، وب سایت خود را طوری تنظیم کنید که هم قابل دسترسی از طریق موبایل باشد و هم از طریق دسکتاپ؛ و ساختار آن در هیچ یک ازین دو جا به هم نریزد (ریسپانسیو باشد).

ریسپانسیو چیست

طراحی سایت ریسپانسیو

اینفوگرافیک تجارت در فضای مجازی به وسیله ی موبایل: کسب و کار خود را با کمک این استراتژی ها توسعه دهید

اینفوگرافیک تجارت در فضای مجازی به وسیله ی موبایل: کسب و کار خود را با کمک این استراتژی ها توسعه دهید