Your browser does not support JavaScript!

سفارش و محاسبه هزینه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
تراکم کلمه کلیدی در تولید محتوا

تراکم کلمه کلیدی برای هر متن چقدر باید باشد؟ اگر تا به حال تولید محتوا انجام داده باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است. چگالی کلمه کلیدی در متن بسیار مهم است. در این بخش آموزشی می خواهم این موضوع را برای شما توضیح دهم تا بتوانید یک محتوای حرفه ای تولید کنید.

کلمه کلیدی بخش بسیار مهمی در استراتژی سئو (SEO) است. در کنار تولید محتوای مرتبط، طراحی بهینه دست یابی به رتبه های خوب برای کلمات کلیدی می تواند به بهبود رتبه کل سایت منجر شود. پس جای تعجب نیست که بسیاری از افراد متخصص سئو درباره کلمه کلیدی مناسب تحقیق و بررسی می کنند. با اینکار می توان رتبه سایت را بهبود بخشید و در نتیجه افزایش تعاملی که با کاربران به وجود می آید، فروش افزایش پیدا کند.

اما چه تراکمی کلمه کلیدی مناسب است؟ چه تعداد تکرار کلمه کلیدی زیاد است؟ چطور می توان این موضوع را فهمید؟ چه اتفاقی می افتد اگر گوگل (Google) و دیگر موتورهای جستجو سایت را بیش از اندازه با کلمات کلیدی پر شده ببینند؟

در اینجا فرض می کنم برای تولید محتوا یک فرد مبتدی هستید. اصول اولیه، دلایل مهم بودن و فرمول ها و ابزارهای کاربردی را برایتان معرفی خواهم کرد تا استراتژی کلمات کلیدی متناسب با هدف داشته باشید.

تراکم کلمه کلیدی (چگالی کلمه کلیدی – Keyword Density) چیست؟

تراکم کلمه کلیدی تعداد بار تکرار شدن کلمه کلیدی در یک صفحه، به نسبت کل کلمات آن صفحه است. هر چه تعداد استفاده از کلمه کلیدی افزایش پیدا کند، تراکم (چگالی) بیشتر خواهد بود. و به صورت عکس هر چه کمتر از کلمه کلیدی استفاده کنید، تراکم (چگالی) کاهش پیدا خواهد کرد.

چرا تراکم کلمه کلیدی مهم است؟

کلمه کلیدی، جستجو را هدایت می کند. وقتی یک کاربر به دنبال یک محصول و یا خدمات است از یک کلمه کلیدی استفاده می کند. آن کلمه را در موتورهای جستجو سرچ کرده و موتور جستجو نتایج مرتبط را نمایش می دهد.

در حالی که موتورهای جستجو مانند گوگل عواملی مثل منطقه جغرافیایی (لوکال) و پیج اتوریتی (Page Authority اقتدار صفحه) را در نظر می گیرد، اما همچنان کلمات کلیدی برای موفقیت سایت در سئو بسیار مهم است. 

نکته بسیار مهم: نباید کلمه کلیدی را در محتوا بیش از اندازه استفاده کنید. تصور نکنید استفاده بیشتر به معنی کسب رتبه بهتر است.

در گذشته بسیاری از سایت ها محتوای بی ارزش تولید می کردند و آنرا با کلمه کلیدی پر می کردند و نتایج خوبی در جستجو به دست می آوردند. این موضوع باعث رنجش خاطر افرادی که به جستجو می پرداختند می شد. بسیاری از آنها نتایج مورد نظر خود را پیدا نمی کردند. همین موضوع باعث شد تا موتورهای جستجو به فکر بروند. اکنون پر کردن محتوا با کلمه کلیدی نتیجه عکس دارد. موتورهای جستجو سایت هایی که تراکم کلمه کلیدی زیاد دارند را جریمه میکنند.

فرمول تراکم کلمه کلیدی در تولید محتوا

چطور چگالی کلمه کلیدی را محاسبه کنم؟ فرمول ساده است: تعداد استفاده از کلمه کلیدی در صفحه را بر کل کلمات آن صفحه تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر صفحه شما ۱۰۰۰ کلمه دارد و کلمه کلیدی را ۱۰ بار استفاده کنید به شکل زیر:

۰.۰۱ = ۱۰۰۰ / ۱۰

حالا این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد تراکم کلیدی به دست بیاید:

۱=۱۰۰ * ۰.۰۰۱

در اینجا تراکم کلمه کلیدی شد ۱ درصد.

برای اینکار یک فرمول دیگری هم وجود دارد که برای ارزیابی مورت استفاده قرار می گیرد. این فرمول TF-IDF نام دارد که مخفف Term Frequency-Inverse Document Frequency است. در این فرمول ارزیابی فراوانی یک کلمه کلیدی در یک صفحه خاص (TF) در برابر تعداد دفعات نمایش این کلمه در چندین صفحه از سایت (IDF) است. نتیجه این فرمول به شما کمک می کند تا بدانید هر کلمه کلیدی تا چه اندازه به هر صفحه از سایت ارتباط دارد.

در اینجا TF بسیار ساده قابل کنترل است، اما افزایش IDF چندان راحت قابل پیش گیری نیست. IDF مقادبیری بین ۰ و ۱ اندازه گیری می شود. هر چه به ۰ نزدیکر باشد، کلمه کلیدی در صفحات مختلف سایت به صورت یکسان بیشتر استفاده شده است. هر چه به ۱ نزدیکتر باشد، در یک صفحه بیشتر استفاده شده و در صفحات دیگر سایت کمتر است.

این ماهیت معکوس محاسبه است: مقادیر پایین به معنای استفاده بیشتر از کلمه کلیدی است.

این فرمول را در عمل استفاده کنید. مثلا کلمات رایجی مانند یا و اگر نمره TD-IDF آنها به صفر می رسد. حالا این فرمول را برای کلمات کلیدی خاص در نظر بگیرید، گاهی ممکن است عدد نزدیک به ۱ باشد. 

چگالی بهینه کلمه کلیدی

در حالی که هیچ قانون سخت و محکمی برای این چگالی وجود ندارد، بیشتر متخصصین سئو پیشنهاد می کنند در هر ۲۰۰ کلمه یک بار از کلمه کلیدی استفاده شود. مثلا برای یک متن ۱۰۰۰ کلمه ای، حداکثر ۵ بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. 

محتوا ممکن است گاهی کمی بیشتر و یا کمی کمتر از این تعداد کلمه کلیدی داشته باشد. اما بهترین تراکم حدود ۰.۵ درصد است. در اینجا مهم است که با ارزش کلمه کلیدی مرتبط هم آشنا شوید. کلمه کلیدی مرتبط کلمه ای است مترادف و نزدیک به کلمه کلیدی اصلی. به عنوان نمونه کلمه بهینه سازی موتورهای جستجو و سئو مترادف هم هستند. بهتر است در تولید محتوا زمانی که تعداد کلمه مورد نظر از حد نیاز بیشتر می شود از کلمات مترادف استفاده کنید. یک نکته مهم دیگر اینکه یک کلمه کلیدی را برای صفحات مختلف استفاده نکنید. اینکار می تواند باعث کاهش رتبه سئو سایت شود. برای هر صفحه یک کلمه کلیدی مختص به خود را استفاده کنید. برای این موضوع در صفحه نتایج جستجو SERP پایین صفحه را مشاهده کنید تا کلمات کلیدی پیشنهادی بیشتری داشته باشید. اینکار کمک می کند برای نوشتن محتوای گوناگون از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنید.

ابزارهای بررسی تراکم کلمه کلیدی

همیشه خودتان می توانید کلمه کلیدی را محاسبه کنید، اما با اینحال ابزارهایی هم وجود دارند که اینکار را برایتان انجام می دهند. در این بخش برخی از این ابزارهای را به شما معرفی خواهم کرد:

۱- ابزار Keyword Density Checker

این ابزار در آدرس زیر در دسترس شما است:

https://www.seoreviewtools.com/keyword-density-checker/

می توانید به سادگی متن را کپی کرده و ابزار برایتان چگالی را محاسبه کند. اگر محتوا را روی سایت قرار دادید لینک صفحه را بگذارید تا برایتان محاسبه کند.

۲- ابزار Yoast SEO وردپرس

بیشتر سایت های وردپرسی از این افزونه استفاده می کنند. در این افزونه می توانید تعداد استفاده از کلمه کلیدی برای هر صفحه از سایت را مشاهده و بررسی کنید.

۳- ابزار Wordpress SEO Post Optimizer

این ابزار هم در سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابل استفاده است. افزونه را تهیه کرده و پس از نصب می توانید چگالی کلمات کلیدی را با آن بررسی کنید.

بالانس مناسب کلمه کلیدی در محتوا یک کلید موفقیت شما در سئو است. باید این موضوع را جدی بگیرید. تولید محتوای حرفه ای نیازمند دانش است. باید بدانید یک محتوا با چه ساختاری و چگونه نوشته شود. پس پیش از شروع آموزش ببینید.

برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات سئو و تولید محتوا، مقالات زیر را مطالعه کنید:

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید