Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئو کار
مشاوره رایگان
حل مشکل پنالتی سایت، با چند راهکار ساده

پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل کابوس بسیاری از وبمستران است. هر کدام از ما تلاش می‌کنیم با گوگل بهترین نتیجه ها را بگیریم، اما زمانی که این موضوع به عکس اتفاق می‌افتد بسیار آسیب‌زا است. این اتفاق ناگوار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است شما به درستی هرآنچه گوگل اعلام کرده است را رعایت نکرده باشید. احتمالا می‌توانستیم با یک بررسی بسیار ساده برطرف کنیم و هیچگاه نگران به وجود آمدن پنالتی نباشیم (پیش از پنالتی شدن وب سایت، پیام‌های کنسول وبمستر گوگل به شما اخطار می‌دهد). اکنون قصد داریم تا اگر وب‌سایت شما پنالتی شده است راهکاری برای خروج از آن ارائه دهیم.

پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی شدن وب سایت و تاثیرات مخرب آن

پنالتی شدن وب سایت در دنیای کنونی می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی بر روی هر کسب و کاری داشته باشد. در دنیای دیجیتال رتبه یک و یا دو گوگل تفاوت بسیار زیادی دارند. چه برسد به اینکه یک وب سایت پنالتی شود. رتبه ۱ و ۲ می‌توانند حداقل میلیون‌ها تومان تفاوت در کسب و کار داشته باشند. حال تصور کنید وب سایت این رتبه ۱ را از دست می‌دهد و دیگر در صفحات اول و دوم هم قرار ندارد. موضوع ممکن است باعث شکست کامل کسب و کار شما شود. مشتریانی که تا دیروز به سادگی به دست می‌آوردید اکنون دیگر دست نیافتنی هستند. اما گوگل آن‌قدرها هم بی‌رحم نیست. همیشه به شما فرصت می‌دهد تا اشتباهاتتان را جبران کنید.

حتی پیش از پنالتی شدن به شما از طریق کنسول وبمستر اعلام می‌کند. اگر در این زمان به موقع تصمیم‌گیری درستی داشته باشید دیگر مشکل اتفاق نخواهد افتاد. اما اکنون فرض را بر این می‌گیریم که شما در این زمان اقدامات لازم را انجام نداده‌اید و سایت شما پنالتی شده است. چه راهکاری برای خروج از این شرایط وجود دارد؟

رفع مشکل پنالتی گوگل

برای رفع مشکل پنالتی باید ابتدا ببینیم وب سایت شما به چه علت پنالتی شده است. پس از اینکه این موضوع را دریافتیم، آنگاه می‌توانیم تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشیم. اکنون برخی از علت‌های پنالتی شدن وب سایت را خواهیم گفت و سپس روش‌هایی که مشکل به وجود آمده را برطرف کنند می‌گوییم. 

Cloaking یا پنهان کاری

پنهان کاری یک شیوه قدیمی بود که در گذشته برخی از وب مسترها برای به دست آوردن نتیجه خوب در گوگل استفاده می‌کردند. اما این روش اکنون نه تنها کاربرد ندارد بلکه می‌تواند باعث پنالتی شدن یک وب سایت هم بشود. در این شیوه سایت چیزی که به گوگل نشان می‌دهد با چیزی که به کاربر نشان می‌دهد متفاوت است. در متاهای سئو گاهی مواردی نوشته می‌شوند که اگر صفحه را باز کنید محتوایی مربوط به آن را پیدا نخواهید کرد. این شیوه دیگر از سوی وبمسترها استفاده نمی‌شود (حداقل آنهایی که با تجربه هستند). اما ممکن است با اشتباهی بسیار ساده مرتکب آن شده باشید.

پنهان کاری یا Cloaking و مضررات آن در سئو

مثالا از یک قالب آماده استفاده می‌کنید که ساختار درستی ندارد و یا افزونه های مختلفی روی وب سایت شما نصب شده‌اند که این مساله را به وجود بیاورند. این مشکل را بسیار ساده می‌توانیم برطرف کنیم. ابزارهای بسیار زیادی در اینترنت موجود هستند که به شما در این راه یاری می دهند. کافیست گوگل کنید و سایت‌هایی که clocking را بررسی می‌کنند را مشاهده کنید. این  وب سایت‌ها تمامی محتوای پنهان شده که برای گوگل ارسال می‌شوند اما در سایت شما قابل مشاهده نیست را اعلام می‌کنند. می‌توانید مشکل را در وب سایت بر طرف کرده و در مرحله بعد به کنسول گوگل وبمستر مراجعه کنید. در آنجا صفحاتی که این مشکلات را داشتند را Fetch کنید. مشکل شما در طول زمان برطرف می شود. انتظار نداشته باشید که اگر همین امروز این کار را انجام دهید، از فردا دوباره رتبه قبلی خود را به دست آورید. در طی زمان مشکل برطرف شده و وب سایت دیگر پنالتی نخواهد بود. 

هستند افرادی که ادعای تخصص سئو می‌کنند و برای به دست آوردن رتبه چنین روش‌هایی را به کار می گیرند، حواستان باشد که اگر به دنبال متخصص سئو می‌گردید از چنین روش‌هایی استفاده نکند.

اسپم و پنالتی شدن وب سایت

اسپم می‌تواند باعث پنالتی شدن وب سایت شما شود. یکی از روش‌ هایی که هنوز هم برخی از  سئو کاران و یا وبمستران استفاده می‌کنند ارسال اسپم است. بسیاری از افراد تفاوت شبکه‌های اجتماعی و وب سایت را به خوبی نمی‌دانند.  تصور می‌کنند اگر در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از وسایلی که امکان ارسال انبوه اطلاعات به افراد مختلف را دارند و از آن نتیجه می‌گیرند، می‌توان همین روش را در وب سایت هم انجام داد و به نتیجه رسید. این موضوع کاملاً برعکس است.

این افراد با استفاده از سیستم‌هایی مانند کامنت گذاری اسپم می‌کنند تا محتوای به وجود بیاورند که گوگل را به اشتباه بیندازد.  شاید در کوتاه مدت هم موفق باشند. حتی ممکن است این اتفاق برای چندین ماه هیچ گونه آسیبی به وب سایت آن ها نرساند. اما به محض اینکه گوگل متوجه  اسپم‌ها شود، به سرعت سایت را پنالتی می کند. اگر وب سایت شما به علت اسپم پنالتی شد راهکار بسیار ساده‌ای دارد. باید اسپم را از بین ببرید. برای این منظور استفاده از این گونه ابزارها را متوقف کرده و به گوگل فرصت دهید تا متوجه شود که وب سایت شما دیگر تولید کننده اسپم نیست.

چرا کامنت اسپم برای سایت مضر است و راه های پیشگیری از آن

ارزش وب سایت

هر وب سایتی که ما به وجود می‌آوریم با توجه به ارزش محتوای آن برای گوگل و مخاطب رتبه به دست می‌آورد. مهم است محتوای وب سایت شما ارزشمند باشد. اگر کاربران به وب سایت مراجعه کنند و همگی به سرعت به علت نداشتن محتوای که بتواند آنها را جذب کند سایت را ترک نمایند انتظار داشته باشید در آینده نه چندان دور امکان پنالتی شدن وب سایت شما وجود دارد. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد و یا اگر این اتفاق رخ دهد، آن را برطرف کنید چند راهکار بسیار ساده را به شما پیشنهاد می‌کنم.

حذف لینک های نامربوط و غیرطبیعی: اگر لینک‌های غیر طبیعی و یا بیش از اندازه دارید، آنها را حذف کنید.

رد کردن بک لینک های ناخواسته - Disavow backlinks

استفاده از محتوای ارزشمند: تلاش کنید تا محتوای مربوط به کار خود را تولید کنید و این محتوا ارزشمند باشد. در نظر داشته باشید که اگر از محتوای دیگران بدون اجازه سرقت می‌کنید، ممکن است دچار مشکلاتی همچون پنالتی شوید. در این شرایط تمام محتوای کپی شده را از وب سایت پاک کرده و سپس به کنسول وبمستر گوگل مراجعه کنید در آنجا لینک صفحه حذف شده را از کنسول خود پاک کنید.

البته در نظر داشته باشید هر نوع کپی برداری به معنی پنالتی شدن وب سایت نیست. در مواقع بسیار زیادی اجازه کپی برداری با رعایت قوانین کپی رایت را خواهید داشت. محتوای یکتا بسیار ارزشمند تر بوده، بیشتر وایرال می‌شود و به سئو کمک می‌کند.

وایرال چیست؟

این موارد اعلام شده، تنها برای برخی از انواع بسیار ساده و عمومی پنالتی هستند. ممکن است مشکلاتی برای وب سایت شما پیش بیاید که مربوط به این سه مورد بالا نمی باشد. در چنین شرایطی باید راهکار مناسب را انتخاب نمایید. هر سوالی داشته باشید را در بخش کامنت ها برای ما بگذارید تا در مقاله ای جداگانه مشکل شما مطرح، و راهکار آن ارائه شود.

برخی از موارد دیگر هم در مقاله زیر برای شما بیان شده اند: