Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
هزینه
راهنمای تولید محتوا وبلاگ

راهنمای تولید محتوا وبلاگ نیاز دارید؟ امروز می خواهیم در مورد یک راهنما صحبت کنیم که به شما کمک کند تا بتوانید برای وبلاگتان تولید محتوا کنید. بدون داشتن یک وبلاگ پرمخاطب نمی توان به سادگی در سئو نتیجه گرفت. اما تولید کردن محتوا هم کار چندان آسانی نیست. امروز می خواهیم این کار را کمی آسانتر کنیم.

تولید محتوا نقش بسیار پررنگی در موفقیت کمپین های مارکتینگ دیجیتال (Digital Marketing) دارد. آیا تولید محتوای متنی برای وبلاگ (Weblog) کار سختی است؟ تا زمانی که شما به نوشتن علاقه مند نباشید، تولید محتوای متنی وبلاگ می تواند کار بسیار سختی باشد. در این مقاله ما می خواهیم یاد بگیریم چگونه شروع به نوشتن کنیم تا محتوای ما پر مخاطب شده و در کسب نتایج سئو موفق شویم. اول از همه با یک تعریف شروع می کنیم. تعریف پست وبلاگ!

تولید محتوا چیست

پست وبلاگ چیست؟

پست وبلاگ (Weblog Post) به ما و کسب و کارمان کمک می کند تا بتوانیم دیدگاه، افکار و داستان برندمان را در سایت منتشر کنیم. این پست ها کمک می کنند تا آگاهی از برند، اعتبار برند، افزایش نرخ تبدیل و افزایش درآمد داشته باشیم. امروزه افراد و شرکت ها از وبلاگ برای انتشار تحلیل ها، راهنما ها، نقدها، اطلاعات محصول، یافته های صنعتی و ... استفاده می کنند. انواع پست ها در وبلاگ ها نوشته می شوند. اما مهمترین این عنوان شامل این موارد است:

  1. پست های “چگونه”
  2. پست های لیستی
  3. پست های “چیست؟”
  4. پست های اینفوگرافیک
  5. پست های خبری
  6. و ...

البته همانطور که گفته شد انواع دیگری هم از محتوا وجود دارد. اما این موارد پر طرفدارترین عنوان ها در میان مخاطبین و تولید کنندگان محتوا هستند. اگر در مورد تولید محتوا اطلاعات کافی ندارید، خواندن این مقاله به شما کمک می کند:

تولید محتوا چیست؟

محتوا پادشاه است

ویژگی‌های یک تولید محتوا خوب برای وبلاگ چیست؟

پیش از نوشتن یک محتوا این سوالات را از خودتان بپرسید: چرا باید یک فرد این عنوان مقاله را بخواند؟ و چه چیزی باعث می شود مخاطب برای مطالعه محتواهای دیگر دوباره به وبلاگ بازگردد؟

برای شروع باید پست وبلاگ جذاب و آموزنده باشد. محتوای وبلاگ باید بتواند سوالات مخاطب را پاسخ دهد و به آنها در حل مشکلاتشان کمک کند. تاکید می کنم که حل مشکلات باید به شیوه ای جذاب صورت بگیرد!

تنها پاسخ دادن به سوال مهم نیست. بلکه چگونگی پاسخ دادن به سوال هم مهم است. باید محتوا مخاطب را وادار کند تا به پایان مطالعه کرده و بار دیگر برای پاسخ به سایر سوالاتش به وبلاگ بازگردد. پس چطور باید یک محتوایی نوشت که هم به مخاطب اطلاعات کافی بدهد و هم او را تشویق به بازگشت کند؟ در بخش بعد به پاسخ این سوال می رسیم.

چطور یک محتوا برای وبلاگ بنویسیم

بهترین راه برای فهمیدن این موضوع یک راهنمای مرحله به مرحله است. در ده مرحله بسیار ساده ولی مفید این موارد را برای شما خواهم گفت.

۱- مخاطبین خود را بشناسید

پیش از نوشتن یک محتوا، ابتدا باید درک درستی از مخاطب هدف داشته باشید. از خودتان پرسید چه چیزی در مورد مخاطب می دانم؟ چه چیزی در مخاطب مورد نظر من اثر گذار است؟

برای این موضوع درک درست از پرسونای (Persona) مشتری بسیار مفید خواهد بود. برای انتخاب یک تیتر محتوا از شناختی که نسبت به پرسونای مشتری و علایق او دارید استفاده کنید. اگر تا کنون به پرسونای مشتری توجه نکرده اید، بهتر است پیش از هر چیزی به این موضوع بپردازید. هیچ مطلب نمی تواند رضایت تمامی افراد را جلب کند. همه افراد و شرکت ها مشتری محصول ما نخواهند شد. تجربه نشان می دهد که مخاطبین جلب برندهای مختلفی می شوند. باید بدانیم بزرگترین و اصلی ترین جامعه هدف ما چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد.

۲- برای محتوای خود عنوان انتخاب کنید

پیش از نوشتن باید یک عنوان (Title) برای محتوا داشته باشید. عنوان می تواند بسیار ساده و عمومی یا بسیار تخصصی و خاص باشد. اگر در ابتدای مسیر راه اندازی وبلاگ هستید، از پست هایی با عنوان های “چطور...” استفاده نکنید. برای نوشتن این نوع از پست ها باید ابتدا اطلاعات تکمیل تر در وبلاگ داشته باشید تا مخاطب در هر مرحله اگر بخشی از محتوا را متوجه نشد، بتواند به پست های قبلی بازگردد.

بهتر است ابتدا کمی با سئو هم آشنا شده باشید. بدانید چه عنوانی برای محتوا اثر گذار است. وضعیت کلمات کلیدی سایت را بررسی کرده باشید تا بتوانید بهترین عنوان و کلمات کلیدی را برای پست خودتان انتخاب کنید.

۳- یک مقدمه برای محتوا بنویسید

پیش از مطالعه کل پست، مخاطب ابتدا عنوان و سپس مقدمه آن را مطالعه می کند. اگر این دو مورد بتوانند او را جذب کنند به خواندن ادامه مقاله ادامه می دهد. پس باید بتوانید به سرعت توجه مخاطب را جلب کنید. مقدمه باید در سه الی چهار خط خلاصه شده و بسیار کوتاه باشد. پس باید بتوانید با چند جمله جذاب مخاطب را درگیر کنید.

۴- چهار چوب محتوا را مشخص کنید

با هر عنوانی که می خواهید محتوا بنویسید ابتدا چهار چوب آنرا مشخص کنید. مثلا در این مقاله قرار است راجع به چه مواردی صحبت شود؟ گاهی در میان نوشتن ممکن است مطالب بسیاری را فراموش کنیم. این مطالب ممکن است برای مخاطب بسیار مهم باشند ولی ما آنها را ذکر نکرده باشیم. پس ابتدا ببینیم در مقاله قرار است چه مواردی را بیان کنیم. بدانیم از کجا به کجا می خواهیم برسیم. مسیرمان مشخص باشد، بعد شروع به نوشتن بدنه مقاله کنیم.

۵- نوشتن بدنه محتوای پست

این مرحله زمان نوشتن بدنه مقاله است. به یاد داشته باشید، این مرحله آخر کار نیست!

برای نوشتن بدنه مقاله چهارچوب هایی که در مرحله قبل یادداشت کرده بودید را فراموش نکنید. منظم و مرحله به مرحله بنویسید. منطق محتوا بسیار مهم است. هر پاراگراف باید به ترتیب نوشته شود. فراموش نکنید که تولید محتوا (Contetn Creation) تایپ کردن تعدادی کلمه کلیدی (Keyword) نیست. اگر مطلب طولانی است کار کمی سخت تر است. باید بتوانید کل محتوا را برای مخاطب جذاب کنید. مثلا اگر قرار است ۱۰ تیتر برای محتوا بنویسید، مخاطب نباید از تیتر سوم خسته شود بلکه باید تا پایان همراه شما باشد.

از جملات طولانی استفاده نکنید. جملات طولانی اثر منفی در سئو و مخاطب دارند. فهم یک جمله طولانی بسیار سخت است. ممکن است باعث شود مخاطب نیاز به خواندن چندین باره جمله داشته باشد و اینکار او را خسته خواهد کرد.
در لحن نوشتار بسیار دقت کنید. لحن نوشتار باید مطابق با خواست مخاطب باشد (حتما فراموش نکرده اید که چقدر پرسونای مخاطب مهم است). 

۶- ویرایش محتوا

هیچ گاه ویرایش را فراموش نکنید. در جریان نوشتن ممکن است اشتباهات املایی و نگارشی زیادی به وجود بیایند. این ایرادات را می توان در ویرایش برطرف کرد. بهتر است که یک چک لیست سئو محتوا هم تهیه کرده باشید. به عنوان مثال چگالی کلمه کلیدی را حتما بررسی کنید. شاید برخی موارد را در زمان نوشتن فراموش کرده باشید. در مرحله ویرایش اگر مطلب جا مانده است، حتما به متن اضافه کنید.

۷- تهیه تصویر اصلی محتوا

حالا که نوشتن و ویرایش محتوا تمام شد باید برای پست یک تصویر انتخاب کنیم. این مرحله پس از ویرایش است. چون که پس از ویرایش ما یک بار کل متن را خوانده ایم و بهتر می دانیم چه تصویری برای محتوا مناسبتر است. از تصاویر تکراری استفاده نکنید. منابع زیادی در اینترنت هستند که تصویر با کیفیت را به صورت رایگان و یا فروشی در اختیارتان قرار می دهند. حتی گاهی می توانید از تصویر سازی برای جذابتر شدن محتوا استفاده کنید.

بهتر است آشنایی حداقلی با نرم افزارهای ویرایش تصویر داشته باشید. تصویر را بر اساس کادر مناسب در سایت برش دهید. سپس به وسیله نرم افزارهای بهینه سازی، تصویر را بهینه کنید. نام فایل تصویر را حتما مرتبط با محتوای عکس و مقاله انتخاب کنید.

اگر محتوا نیاز به تصاویر در بدنه مطلب دارد حتما آنها را هم در همین مرحله تهیه کنید. در این بخش استفاده از اینفوگرافیک گزینه بسیار مناسبی است.

۸- افزودن CTA  به محتوا

فرض کنید یک پست را وبلاگ قرار داده اید، قرار است مخاطب پس از خواندن پست چه کاری کند؟ احتمالا شما بی هدف اقدام به تولید محتوا نکرده اید و برای آن هدفی دارید. برای این منظور باید CTA را در جای مناسبی از محتوا قرار دهیم. 

معنی CTA را نمی دانید؟ مشکلی نیست، به صورت ساده می شود فراخوان عمل. (Call To Action) مثلا فرض کنید شما در پست وبلاگ یک سوال مهم مخاطب را پاسخ داده اید و برای آن راهکار استفاده از خدمات خودتان را معرفی می کنید. چطور کاربر باید اقدام به استفاده از خدمات کند؟ با یک فراخوان عمل! CTA می تواند یک دکمه، لینک، بازنشر محتوا و ... باشد. باید آنرا در محل مناسبی از محتوا قرار دهید که مخاطب در زمان رسیدن به آن حتما اقدام به عملی که مورد نظر شما است کند.

۹- بهینه سازی محتوا (SEO)

در این مرحله باید تنظیمات مربوط به سئو محتوا را انجام دهیم (سئو چیست؟). تنظیماتی مانند  نوشتن Meta Description و یا Meta Title و ... . در نوشتن این موارد بسیار دقت کنید. در صفحه نتایج جستجو (SERP) گوگل مخاطب عنوان و Meta Description را مشاهده می کند. اگر در نوشتن این بخش موفق باشید او اقدام به کلیک کرده و وارد سایت شما می شود. پس بسیار خلاصه ولی مفید این بخش را بنویسید. برخی از افراد هنوز فکر می کنند اگر متای توضیحات را پر از کلمه کلیدی (کلمه کلیدی چیست؟) کنند نتیجه بهتری به دست می آورند. این افراد فراموش می کنند مخاطب این کلمات تکراری را مشاهده کرده و تشخیص می دهد محتوا مورد پسندش نخواهد بود. از طرف دیگر گوگل هم اینکار را به عنوان اسپم شناخته و به پست رتبه مناسب نمی دهد.

۱۰- بازبینی محتوا پیش از انتشار

پیش از اینکه محتوا را برای مخاطبین منتشر کنید، حتما آنرا در نسخه ای ابتدایی بررسی کنید. مشاهده کنید که با توجه به قالب سایت، هر بخش از محتوا دقیقا در جای مناسبی قرار داده باشد. اینکار را برای نسخه دسکتاپ (Desktop) و موبایل انجام دهید. اگر سایت دارای نسخه AMP است، حتما در نسخه AMP هم بررسی کنید.

نسخه amp سایت

هیچ گاه محتوا را بدون بررسی منتشر نکنید!

با استفاده از این ده مرحله، می توانید یک پست وبلاگ تهیه کنید. البته قطعا بدون رعایت اینها هم کسی جلوی شما را نمی گیرد، اما رعایت این موارد باعث خواهد شد تا بهتر نتیجه بگیرید. اگر برخی از اصطلاحات این مقاله را به خوبی متوجه نشدید، بهتر است کمی با بازاریابی محتوایی بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی محتوایی

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنم:

باز هم تاکید می کنم، تولید محتوا وبلاگ تنها تایپ کردن کلمات کلیدی نیست. اگر زمان کافی ندارید، تولید محتوا را برون سپاری کنید. برای تولید یک محتوای اثربخش باید برنامه ریزی و شناخت دقیقی از مخاطب داشت. بدون برنامه ریزی و فقط با نوشتن متن به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمی کنید.

تولید محتوای اثر بخش کار ساده ای نیست! اگر ساده بود، باید همه شرکت ها رتبه یک گوگل را به دست می آوردند. اما به خوبی می دانیم که دستیابی به این رتبه کار آسانی نیست. دست یابی درست به این رتبه اما بسیار مهم تر است. شما باید با توجه به پرسونای مشتری رتبه مورد نظر را کسب کنید. قرار نیست همه مخاطب شما باشند. اگر به دنبال این هستید که مخاطب شما تمامی افراد جامعه باشند در مسیر اشتباهی قدم گذاشته اید!