Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شخصی
مشاوره رایگان
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟ چرا سایت شما باید ریسپانسیو شود؟

اگر شما کسی هستید که در چند سال گذشته وب سایتی طراحی کرده اید، احتمالا درباره ی ریسپانسو بودن طراحی وب شنیده اید. این اصطلاح مجموعه ای از تکنیک هایی  را پوشش می دهد که اجازه می دهند تا طراحی سایت به گونه ای منعطف باشد تا در صفحات نمایش مختلف با اندازه های گوناگون قابل اجرا باشد.

طراحی ریسپانسیو به این صورت عمل می کند که وب سایت شما متناسب با ابعاد مختلف و متعارف گوشی های همراه و تبلت ها تغییر کرده و هماهنگ می شود. به گونه ای که با تغییر سایز صفحه، فونت ها و لینک ها کاملا در جای مناسب خودشان قرار می گیرند و دیگر نیازی نیست تا کاربر صفحه را بزرگ و یا کوچک کند.

طراحی ریسپانسیو با طرح بندی  شروع می شود که این  قابلیت را دارد تا با توجه به صفحه ی نمایش منبسط و یا فشرده شود، برای این منظور در طرح بندی های جدید اغلب از مقادیر و نسبت ها به جای اندازه و موقعیت  ثابت استفاده می کنند.

طراحی وب سایت ریسپانسیو با استفاده از یک اسکریپت کار می کند که اندازه ی صفحه نمایشی را که وب سایت در آن دیده می شود را مشخص می کند. این اسکریپت می تواند تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و یا هر دستگاه دیگری را تشخیص دهد و سپس با استفاده از سایت را در اندازه و فرمت مناسب نمایش دهد. 

ریسپانسیو شدن تصاویری که در وب سایت به کار برده می شوند، یکی از موارد مهمی است که طراحان وب سایت باید  ‌ به آن توجه کنند، به غیر از تصاویر وکتور که محدود به ابعاد پیکسلی نیستند، تصاویر با عرض و طول ثابت برای ریسپانسیو شدن اغلب  مشکل ساز می شوند. برای رفع این مشکل می توان از تگ <picture> استفاده کرد که از تگ های HTML5 محسوب می شوند و استفاده از تصاویر مختلف بسته به صفحه ی نمایش و استفاده خاصیت max-width  از راه های ریسپانسیو کردن تصاویر به شمار می آید.  

یادگیری و به کارگیری المان هایی مانند تشخیص دستگاه، نشانه گذاری های مناسب وسایر تکنیک های ریسپانسیو کردن دارای اهمیت بسیار می باشد و تاثیر زیادی بر راحتی استفاده ی صفحه ی وب سایت شما برای کاربر می گذارد.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست

چرا باید صفحات ریسپانسیو داشته باشیم؟

این موضوع دو دلیل بسیار ساده و مهم دارد: سئو، مخاطبان. ریسپانسیو بودن صفحه در حال حاضر یکی از فاکتور های مهم سئو محسوب می شود. نمی توان به سادگی از سئو و تاثیرات آن گذشت.

سئو

اما در سوی دیگر نیز مخاطبان هستند که آنها را نیز نمی توان فراموش کرد. باید توجه کرد امروزه دیگر ماننده گذشته همه از رایانه های رومیزی برای دیدن صفحات وب استفاده نمی کنند. بسیاری از کاربران از گوشی های همراه (موبایل) و یا تبلت های خودشان برای دیدن صفحات وب استفاده می کنند. ریسپانسیو نبودن یعنی مایوس کردن این مخاطبان.

باز کردن یک سایت در گوشی، که ابعاد آن هیچ تناسبی با دستگاه ندارد، و یا اسکرول کردن بسیار زیادی برای پیدا کردن بخش مورد نظر نیاز دارند، بیشتر کاربران را به سوی بستن صفحات شما می برد. سایت شما تنها تا زمانی زنده است که مخاطب های خودش را داشته باشد، اگر می خواهید وب سایتی داشته باشید که مخاطبان را مایوس نکنید، همین امروز سایتتان را ریسپانسیو کنید.

برای مطالعه بیشتر، به مقاله‌ زیر مراجعه کنید: