Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت شخصی
مشاوره رایگان
طراحی سایت برای کودکان

طراحی سایت برای کودکان متفاوت با طراحی سایت بزرگسالان است چرا که کودکان همانند بزرگ سالان مستقیما به دنبال پیدا کردن اطلاعات از روی سایت نبوده و به دنبال سرگرم شدن هستند و اگر بنا بر این است که به آنها اطلاعاتی منتقل شود بهتر است تا این کار به کمک استفاده از بازی، داستان، ویدئو و یا پازل صورت گیرد.

عواملی و جود دارد که انسان ها را به هیجان می آورد و این عوامل به خصوص کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. سایت های موفق در زمینه ی کودکان از به کار بردن عناصر و اصولی بهره بردند که حاصل مطالعه محیط شخصیتی کودکان و علایق آن ها می باشد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با عواملی که می توانند برای طراحی سایت در زمینه ی کودکان کمک کننده باشد آشنا سازیم.

طراحی مناسب برای سنین مختلف

کودکان در سنین مختلف توانایی های شناختی مختلف و نیاز ها و علایقی متفاوتی دارند بنابراین بهتر است رده های سنی مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و در سایت خود نیز برای هر رده ی سنی طراحی مخصوص به آن رده در نظر بگیریم.

طراحی سایت برای کودکان

طراحی سایت برای رده سنی ۳ تا ۵ سال

در این سنین کودکان جذب رنگ های روشن و صدا ها می شوند. بهتر است تا جایی که امکان دارد عناصری که استفاده می کنید ساده و جذاب باشند و از قالب تصاویر، صدا ها و بازی های ساده آن ها را با پیرامون خود آشنا سازید.

طراحی سایت برای کودکان

طراحی سایت برای رده سنی ۶ تا ۸ سال

در این سنین کودکان چالش و شناخت بیشتری به منظور حرکت در سایت و جست و جو در آن دارند. تصاویر گرافیکی و کاراکتر های شبیه به انسان، آن ها را بیشتر جذب سایت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید تایپوگرافی که در طراحی خود استفاده می کنید بسیار ساده و خوانا باشد.

طراحی سایت برای کودکان

طراحی سایت برای رده سنی ۹ تا ۱۲ سال

در این رده سنی کودکان در زمینه استفاده از اینترنت مهارت کافی را  پیدا کرده و به دنبال سایت هایی می گردند که به آنها احساس بزرگ تر شدن را دهند. همچنان باید توجه داشت که تا تایپوگرافی ساده باقی بماند. استفاده از تصاویر خود کودکان در آن سنین در حال رسیدن به هدف مورد علاقه ی آنها از سایت و یا استفاده از شخصیت های داستانی مورد علاقه ی کودکان در آن سنین بسیار موثر می تواند واقع شود. همچنین می توان خاطر نشان کرد که استفاده از سایت برای بازی های کمی پیچیده تر و چالش برانگیز تر برای کودکان این سن بسیار مرسوم می باشد.

طراحی سایت برای کودکان

مواردی که به طور کلی در طراحی سایت کودکان باید به آنها توجه کرد عبارت است از:

  • استفاده از فضایی شاد و گرم به کمک به کار بردن فضای پس زمینه ی شاد، رنگ های گرم و روشن و شخصیت هایی که لبخند بر روی لب دارند
  • استفاده از کاراکتر های جذاب برای کودکان مانند حیوانات و یا شخصیت های کارتونی و  قهرمان های داستان های مورد علاقه ی کودکان
  • استفاده از انیمیشن، ویدئو، صدا و بازی در وب سایت
  • واضح بودن جهت یابی، آیکون ها و دکمه های مربوط به کلیک
  • ساده و خوانا بودن تایپوگرافی
  • پیش بردن سایت بر اساس یک داستان
  • کمک به آموزش و پرورش استعداد های کودکان از طریق سایت
  • برقراری تعامل با کاربر کودک در وب سایت

در آخر می توان گفت طراحی برای کودکان می تواند کار سرگرم کننده اما کمی سخت محسوب شود که با اطلاع داشتن از توانایی ها و علایق کودکان در رده های سنی مختلف و به کار بردن خلاقیت می تواند در این کار بسیار کمک کننده باشد.