Your browser does not support JavaScript!
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت شرکتی
طراحی سایت شخصی
مشاوره رایگان
تعریف فرانت اند (Frontend) و بک اند (Backend) در طراحی سایت

حتما بارها و بارها فرانت اند، و بک اند را دیده و شنیده اید ولی معنی این دو کلمه را نمی دانید. به خودتان سخت نگیرید! بسیاری از طراحان وب نیز هستند که مدت هاست کار طراحی وب انجام می دهند اما به درستی تفاوت فرانت اند و بک اند و حتی معنی آنها را نیز نمی دانند. در این مقاله قصد داریم این دو کلمه را به ساده ترین شیوه ممکن برای شما توضیح دهیم.

فرانت اند "Frontend" چیست؟

زمانی که در مورد فرانت اند "Frontend" وب صحبت می کنیم، منظور آن بخشی است که قابل دیدن است و با آن تعامل می کنیم. فرانت اند "Frontend" معمولا از دو بخش تشکیل می شود: طراحی سایت و توسعه فرانت اند وب.

فرانت اند

در گذشته اگر کسی از توسعه صحبت می کرد، عموما مربوط به بک اند "Backend" بود، اما در چند سال گذشته این موضوع بسیار تغییر کرده است و نیاز داریم میان کسی که سایت را در نرم افزاری مانند فوتوشاپ طراحی می کند و کسی که آنها را تبدیل به کد های HTML و CSS می کند، تفاوت بگذاریم. این موضوع زمانی که طراحان به سوی استفاده از جاوا اسکریپ و JQuery روی آوردند بسیار جدی تر شد.

فرانت اند

به همین خاطر، اگر اکنون می گوییم "طراح سایت"، منظور هم افرادی است که با فوتوشاپ و نرم افزارهای گرافیکی مشابه کار می کنند و هم افرادی که آن طرح ها را به کد های HTML، CSS، جاوا اسکریپت و JQuery بدل می کنند.

تمام چیزی که شما در یک وب سایت می بینید، مجموعه ای است از HTML، CSS و جاوا اسکریپت که تماما با مرورگر وب شما کنترل می شوند. مانند صفحات، منو ها، دکمه ها، فونتها، فرم های تماس و ... .

بک اند "Backend" چیست؟

بک اند "Backend" عموما از سه بخش تشکیل می شود: یک سرور، یک برنامه و یک پایگاه داده ها (دیتا بیس). اگر به عنوان مثال قصد خرید یک بلیت از وب سایتی را داشته باشید، معمولا سایت را باز میکنید و با فرانت اند "Frontend" تعامل می کنید. زمانی که اطلاعات را وارد کردید، برنامه آن اطلاعات را در پایگاه داده هایی که روی سرور قرار دارد ذخیره می کند. 

بک اند

تمام اطلاعاتی که وارد کردید در سرور باقی می مانند و مثلا زمانی که برای پرینت بلیت دوباره وارد حساب کاربری آن وب سایت شوید، تمام آنها برای شما قابل مشاهده می باشند.

بک اند

فردی که از تمام این تکنولوژی ها استفاده می کند تا با یکدیگر کار کنند توسعه دهنده بک اند "Backend Developer" می گوییم. تکنولوژی های بک اند عموما شامل زبانهای برنامه نویسی مانند PHP، Ruby، Python و غیره می باشند. همچنین برای اینکه این تکنولوژی ها آسان تر نیز شوند گاهی از فریم ورک هایی مانند Ruby on Rails، Cake PHP و ... برای سرعت دادن به توسعه برنامه استفاده می شود.

بسیاری از افرادی که به تازگی وارد این شاخه کاری می شوند، بسیار زیاد کلماتی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و ... را می شنوند. به عنوان مثال وردپرس یک مثال بسیار خوب برای کارکرد فرانت اند و بک اند با هم می باشد. چرا که وردپرس بر اساس یک فریم ورک کد باز بر اساس زبان برنامه نویسی PHP به سادگی بر روی یک سرور به همراه دیتابیس قابل نصب می باشد و سپس طراحان عملکردها و ظاهر سایت را با استفاده از کد نویسی متناسب نیاز تغییر می دهند.

وردپرس چیست