Your browser does not support JavaScript!
طراحی لوگو
سفارش
هزینه
نمونه کار
استفاده از فضاهای منفی در طراحی لوگو

تصویرفضای خالی یکی از زمینه های الهام بخش در دنیای طراحی به حساب می آید. زمانی که طراحان از در طراحی خود از فضاهای خالی بهره می برند، آژانس ها از این شانس برخوردار خواهند بود تا معانی متعددی را در طرح لوگو های خود به طور ترکیبی داشته باشند. استفاده از فضای خالی در لوگو به معنای استفاده از پس زمینه خالی تصویر به منظور ایجاد تصویری دیگر در همان تصویر می باشد. این فضای خالی به شیوه ای منحصر به فرد طراح را قادر می سازد تا چندین مفهوم و چندین تصویر را در قالب یک تصویر به بیننده ارائه دهد. این شیوه از تصویر سازی برای لوگو سبب می گردد تا مخاطبان بیش از بیش جذب طرح شده و از کشف معانی متعدد لذت ببرند. برای آشنایی هر چه بیشتر با چگونگی استفاده از فضاهای خالی جهت ساخت لوگو های خلاقانه و تاثیر گذار، مثال های زیر جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته شده است.

لوگو چیست

فضای منفی، تاثیر روانی بسیار زیادی بر روی مخاطب می گذارد و می تواند یکی از بهترین تکنیک های طراحی باشد. به عنوان مثال مکتب روانشناسی گشتالت در مورد فضای مثبت منفی، تحقیقات بسیار گسترده ای را منتشر کرده است. برای مطالعه بیشتر در مورد مکتب گشتالت و تاثیر فضای مثبت منفی از منظر این مکتب روانشناسی می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

لوگو اسپارتان گلف کلاب

این لوگو که توسط ریچارد فونتونو طراحی شده است، از طرفی نشان دهنده ی سر جنگجو اسپارتان به همراه کلاه خودش می باشد، و از سوی دیگر بازیکن گلف بازی را نشان می دهد که در حال ضربه زدن به توپ است. این لوگو از خلاقیت و هوشمندی بسیار در استفاده از فضاهای خالی بهره برده است.

لوگو اسپارتان گلف کلاب فضای مثبت و منفی

لوگو برند ای دی

یکی از مثال های بسیار عالی و به یاد ماندی استفاده از فضای خالی در لوگو مربوط می شود به لوگو برند ای دی که لوگوی یک شرکت تولید کننده ی وسایل تامین برق است و توسط جیانی بورتولوتی طراحی شده است. طراح از دو حرف تشکیل دهنده ی این برند استفاده کرده و با خلاقیت خود فضای خالی و پر را به گونه ای چیده است که به شکل دو شاخه وسایل برقی به نظر برسد و از این طریق ارتباط معنایی با نوع کسب و کار برند پیدا کند.

لوگو برند ای دی و فضای مثبت و منفی

لوگو برند فداکس

یکی از مثال های کلاسیک از بهره جستن از فضای خالی در طراحی لوگو، لوگوی فداکس (FedEx) می باشد که برنده ی جایزه ی طراحی مسابقات امپل نیز می باشد، طراح این لوگو با خلاقیت خود از فضای خالی بین دو حرف ای و ایکس نهایت استفاده را کرده و با خط کشیدن دور این فضا تصویر یک فلش را به وجود آورده است. این لوگو در سال ۱۹۹۴ توسط طراح شناخته شده، لیندن لیدر ساخته شده است. این لوگو به وضوح نمادی از پویایی شرکت فداکس را به مخاطبان خود نشان می دهد.

لوگو برند فداکس و فضای مثبت و منفی

لوگوبرند میستر کوپر

این لوگو که برای شرکت تولید کننده ی بستنی طراحی شده است، طراح با استفاده ی هوشمندانه از تایپوگرافی متمایز که همانند نوشتن حروف با رژ لب می باشد، چینش حروف به گونه ای است که فضای خالی حروف جدیدی را ایجاد کرده که در نهایت کلمه بستنی را به خواننده نشان می دهد.

لوگوبرند میستر کوپر و فضای مثبت و منفی

لوگو شرکت خودرو سازی فیات

تا زمانی که می توانیم قدرت تاثیر گذاشتن بر رو مخاطبین را داشته باشیم، چرا تاثیر گذار نباشیم؟! شرکت فیات این ابتکار عمل را برای گنجاندن توصیه رانندگی ایمن در لوگو جدید خود به کار برده است. در این لوگو ما شاهد این هستیم که همزمان در پیش روی خود یک حرف ان که در فضای خالی داخل آن تصویر نیم رخ یک سگ نشان داده شده است. شعار مخصوص این لوگو این است که شما ممکن است این را به شکل یک سگ و یا یک حرف ببینید، تکست ندهید و بر رانندگی خود تمرکز داشته باشید. اهمیت این کمپانی به سلامت رانندگان موجب رضایت مخاطبان خود شده است.

لوگو شرکت خودرو سازی فیات و فضای مثبت و منفی

لوگو شبکه ان بی سی

آیا شما هم تصویر طاووس نشان داده شده در لوگو را مشاهده کرده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت می باشد، شما با وجود رنگ های تند و شاد فضای مثبت شاهد فضای منفی موجود در لوگو بوده اید.

لوگو شبکه ان بی سی و فضای مثبت و منفی

لوگو برند الکساندر جانسون

چه چیزی در طرح روی جلد کتاب موبای دیک قابل تحسین است؟ آیا شما تا به حال این کتاب را خوانده اید؟ اگر موفق نشده اید تا به اکنون این کتاب را مطالعه کنید به شما توصیه می شود تا یک نسخه از این کتاب را تهیه کرده و به اهمیت طرح خلاقانه ی لوگوی الکساندر جانسون پی ببرید. تنها کافی است تا یک نگاه به لوگویی که در تصویر زیر آورده شده است بیندازید، سه تصویر در یک طرح لوگو نمایش داده می شود، تصویر اول که فضای مثبت تلقی شده و آن حرف ام است، تصویر دوم استفاده از فضای منفی بالای حرف ام که منجر به تشکیل تصویر یک نیزه شده است و فضای منفی پایین حرف ام که دم یک وال را نشان می دهد. نوع طراحی حرف ام به شکل هوشمندانه ای این امکان را فراهم کرده است تا از فضای منفی نهایت استفاده شود.

لوگو برند الکساندر جانسون و فضای مثبت و منفی

لوگو سازمان حفاظت از حیات وحش

یکی از بهترین نمونه های استفاده از فضای مثبت و منفی در طراحی در لوگو سازمان حفاظت از حیات وحش (دبلیو دبلیو اف) نمود پیدا کرده است، که از بهره بردن از هر دو فضا تصویر یک پاندا که یکی از گونه های در خطر انقراض حیات وحش محسوب می شود، به وجود آماده است. این لوگو در سال ۱۹۸۶ طراحی شده است.

لوگو سازمان حفاظت از حیات وحش و فضای مثبت و منفی

اگر شما هم نیاز به یک لوگو تخصصی دارید با ما تماس بگیرید. تنها کافی است به بخش طراحی لوگو مراجعه و به صورت آنلاین سفارشتان را ثبت کنید.