Your browser does not support JavaScript!

سفارش، محاسبه هزینه و ارائه خدمات آنلاین | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
لندینگ پیج چیست؟

لندینگ پیج (به انگلیسی Landing Page) چیست؟ شاید بارها و بارها این اصطلاح را شنیده باشید اما ندانید منظور گوینده از آن چیست. امروز قصد دارم تا در مورد لندینگ پیج (صفحه فرود) برای شما بگویم. با مفهوم، کاربردها، مزایا و شیوه های تقویت لندینگ پیج آشنا خواهید شد.

اگر تنها یک کار برای تقویت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مارکتینگ انجام دهید، اینکار استفاده از صفحات فرود نیست؟ اگر تا کنون مفهوم صفحات فرود را نمی دانستید، احتمالا فرصت های زیادی را از دست داده اید. اول از همه باید بدانیم که دقیقا منظور از لندینگ پیج چیست؟ سپس با مزایای آن آشنا می شوید و بعد به راه های تقویت آن اشاره می کنم.

لندینگ پیج (صفحه فرود) چیست؟

لندینگ پیج صفحه ای از سایت است که شما در ازای دریافت اطلاعات مشتری، خدمات خود را به او ارائه می کنید. یک بازاریاب می تواند اطلاعات مشتری را از طریق فرم هایی که در آن نام، آدرس ایمیل و یا شغل خود را وارد می کنند به دست بیاورد. یک صفحه ورود خوب روی بخش مشخصی از ترافیک ورودی متمرکز است. مثلا در زمانی که شما یک کمپین ایمیل مارکتینگ برای یک محصول یا خدمات مشخص راه اندازی می کنید، تنها افرادی که به آن محصول یا خدمات علاقه مند هستند فرم ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) را تکمیل کرده اند.

چگونه لندینگ پیج بسازیم؟

اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای سایت استفاده می کنید، داشتن لندینگ پیج معمولا کار سختی نیست. پیش از شروع بهتر است ابتدا به چندین لندینگ پیج مراجعه کنید و نمونه ببینید. اگر از قالب های پریمیوم برای سایت استفاده می کنید، ممکن است نمونه لندینگ پیج آماده در خود قالب موجود باشد. در این شرایط فقط با چند کلیک به نتیجه مورد نظر می رسید.

اما اگر قالب دارای لندینگ پیج دمو نیست ولی صفحه ساز دارید، باز هم کار ساده ای است. باید خودتان المان های صفحه را کنار هم بچینید. اما فرض کنید نه دمو وجود دارد و نه صفحه ساز، آیا دیگر کاری از ما ساخته نیست؟ در این شرایط نیاز به دانش اندکی از HTML خواهید داشت. البته اینقدر نمونه های آماده HTML وجود دارد که گاهی تنها کاری که نیاز دارید تغییر متن و تصویر متناسب سایت شما است. کافی است یک جستجو ساده برای نمونه لندینگ پیج داشته باشد.

در طراحی لندینگ پیج بسیار مهم است که حتما از مخاطبین اطلاعات تماس به دست بیاورید. قطعا وجود یک فرم تماس برای لندینگ پیج لازم است که باید مخاطب را دعوت به تکمیل آن کنید.

لندینگ پیج چه کاربردی دارد؟

کاربرد لندینگ پیج دریافت اطلاعات مخاطب سایت در ازای محتوای تولید شده توسط برند است. این محتوا می تواند شامل کتاب های الکترونیک (Ebook)، خبرنامه های ایمیلی، دوره های آموزشی آنلاین، رویدادها (Event)، محصولات آزمایشی رایگان، عضویت و یا دریافت اپلیکیشن موبایل باشد.

لندینگ پیج یک هدف اصلی دارد: ایجاد مشتری راغب برای کسب و کار شما. البته تنها روش ایجاد مشتری راغب لندینگ پیج نیست.

برای اینکه این مقاله آموزشی کمی کاربردی تر شود، چند راهکار برای استفاده از لندینگ برایتان می گویم.

۱- کتاب الکترونیک

اگر یک پست جذاب و پر مخاطب نوشته اید که امکان توضیح کامل تر آن در یک کتاب الکترونیک وجود دارد، در صفحه مقاله یک فرم قرار دهید که با ارسال اطلاعات مخاطب بتواند کتاب را دانلود کند.

۲- عضویت در خبرنامه

فرض کنید شما مقالات زیادی در مورد یک موضوع مشخص نوشته اید. قطعا می توانید آنها را بدل به یک کتاب الکترونیکی کنید. اما این تنها شیوه استفاده از این مقالات نیست. مثلا می توانید یک فرم عضویت در خبرنامه برای مخاطب در صفحه مقالات قرار دهید تا کاربر بتواند از طریق ایمیل همیشه جدیدترین محتوا را دریافت کند.

۳- عضویت در یک دوره آنلاین

برای برگزاری دوره های آنلاین نیاز به صفحه لندینگ پیج خواهید داشت. برای برگزاری دوره های آموزشی آنلاین حتما نیاز نیست کسب و کارتان حتما در حوزه آموزش باشد. می توانید دوره های در مورد کسب و کار خودتان ارائه دهید.

۴- عضویت در رویداد

مشابه با دوره های آنلاین، برای رویدادها هم نیاز به لندینگ پیج وجود دارد. صفحاتی که بتوانید اطلاعات مخاطبین و علاقه مندان را دریافت کنید. پس اگر قصد برگزاری یک ایونت (Event - رویداد) دارید حتما یک لندینگ پیج برای آن بسازید.

۵- استفاده از محصولات و خدمات آزمایشی و محدود

اگر بخواهید یک دمو رایگان و محدود از محصولات را در اختیار مخاطبین قرار دهید، بهتر است از یک لندینگ پیج استفاده کنید. پس از اتمام دوره آزمایشی، شما اطلاعات مخاطبین را دارید و می توانید آنها را دعوت به تهیه محصول اصلی کنید. همچنین اطلاعات مفیدی از تمایل افراد مختلف برای خرید محصولات بر اساس اطلاعات دریافتی در لندینگ پیج جمع آوری کرده اید.

۶- دانلود اپلیکیشن

اگر یک اپلیکیشن طراحی کرده اید، برای دانلود آن می توانید از یک لندینگ پیج استفاده کنید.

مزایای لندینگ پیج

احتمالا تا به اینجا شما هم به برخی از مزایای لندینگ پیج پی برده اید. اما برای اینکه موضوع روشن تر شود، برخی از مهمترین این مزایا را توضیح می دهم.

۱- افزایش گفتگو

داشتن صفحه ای که مستقیا به کاربر پیشنهاد رفتن به بخش مهمی از سایت میدهد بسیار مفید است. زمانی که به کاربر پیشنهاد ارسال اطلاعات در ازای دریافت مزایا می کنید، او اینکار را با رضایت انجام می دهد. به عنوان مثال شما در یک صفحه نیازهای عمومی کاربر را پاسخ می دهید. در ادامه به او پیشنهاد می دهید که می تواند با ارسال اطلاعات اولیه یک کتاب الکترونیک رایگان و مفید برای حل مشکلاتش دریافت کند. با اینکار کاربر ترغیب به استفاده از سایت شده و اثر بسیار مثبتی روی او گذاشته اید. این کار باعث خواهد شد تا نرخ گفتگو پیرامون سایت شما افزایش پیدا کند.
همچنین در این صفحات می توانید تمایل کاربران را بیشتر متوجه شوید. می دانید آنها به چه نوع محتوایی بیشتر رغبت دارند.

۲- افزایش اطلاعات درباره مخاطبین

با ایجاد لندینگ پیج های مختلف و ارائه پیشنهادات گوناگون متوجه خواهید شد که کدام یک از آنها بیشتر مورد پسند مخاطبین است. این موضوع به شما اطلاعات ارزشمندی درباره مخاطبین می دهد. 
با استفاده از اطلاعاتی که در این صفحات جمع آوری می کنید قادر خواهید بود تا استراتژی بازاریابی دقیقتری داشته باشید. در کنار این موضوعات، شما متوجه می شوید که ورود کاربر از کدام کانال ها (Channel) بیشتر است. با این اطلاعات می دانید که برای تبلیغ محتوا (Content Promotion) چه کانالی مفید تر خواهد بود.

۳- گسترش لیست ایمیل

با استفاده از لندینگ پیج می توانید یک لیست بزرگ از ایمیل مخاطبین داشته باشید. می دانید کدام ایمیل ها به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارند و می توانید محتوایی مناسب برای انها ارسال کنید. 

۴- لندینگ پیج ها قابل بررسی هستند

یک لندینگ پیج فرصت بزرگی برای شما فراهم می کند تا بتوانید با خلاقیت از تصاویر و نوشته های مختلف استفاده کنید. این موضوع به شما امکان می دهد تا ببینید کدام تصاویر و یا متون مخاطبین و طرفداران بیشتری دارد. تغییر در یک لندینگ پیج بسیار ساده تر از تغییرات اساسی در طراحی کل سایت است. پس بررسی های شما بسیار آسانتر خواهند بود.

۵- امکان انداز گیری متریک های مرتبط با اهداف

اگر یک لندینگ پیج برای یکی از محصولات و یا خدمات خود بسازید، به خوبی می توانید به بررسی متریک های مربوطه بپردازید. بررسی این متریک ها به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید اهداف را به درستی تعیین کرده و نتجه به دست آمده را بسنجید.

۶- لندینگ پیج ها به پیشنهادات شما معنا می بخشند

فرض کنید می خواهید پیشنهاد استفاده از خدمات خود را به صورت دمو به کاربران بدهید. اگر اینکار را با یک لندینگ پیج انجام دهید، قادر خواهید بود تا پیشنهاد خود را در قالب یک محتوای ارزشمند ارائه بدهید. این محتوا می تواند برای خرید نسخه اصلی از طرف کاربر بسیار اثر گذار باشد.

۷- لندینگ پیج منجر به تاثیر اولیه مناسب می شود

اگر در زمان طراحی این صفحات دقت لازم را به کار ببندید، قادر هستید تا اولین تاثیر مثبت را روی کاربران داشته باشید. تاثیر اولیه در روند خرید مشتری بسیار با اهمیت است. در این صفحات دست شما باز خواهد بود تا بتوانید بیشترین اثر مثبت را در مخاطبین جدید ایجاد کنید.

چطور لندینگ پیج موثری داشته باشیم؟

اکنون به خوبی می دانیم لندینگ پیج ابزار بسیار مناسبی است که باید حتما در کسب و کار آنلاین از آن استفاده کنیم. اما برای شروع چه کار باید بکنیم؟ چطور یک لندینگ پیج اثر گذار داشته باشیم؟ در این بخش قصد دارم تا با ارائه چند راهکار عملی اینکار را به شما آموزش دهم.

۱ - منو ها را محدود کنید

وقتی کاربران را وارد صفحه لندینگ پیج کرده باشید، شانس دسترسی به هدف بسیار افزایش پیدا کرده است. حالا باید بتوانیم کاربر را به عملی که مورد نظر ما است تشوق کنیم. وجود منوها و اجزای اضافی صفحه می تواند ما را از هدفمان دور کند. وجود منو تمرکز کاربر را از بخش اصلی مورد نظر شما دور می کند. هر المان و عملی که تمرکز مخاطب را از هدف شما دور کند باید حذف شود.

۲- امکان باز نشر بگذارید

بازنشر (Share) از سوی کاربران بسیار اثرگذار است. ممکن است برای ورود کاربران به صفحه لندینگ پیج هزینه های مختلفی پرداخته باشید. حالا برای اینکه بازدهی را بیشتر کنید، بهتر است بخشی برای شیر کردن این صفحه داشته باشید. اینکار باعث خواهد شد تا مخاطبین بیشتری به این صفحه از سایت وارد شوند. مخاطبینی که مشتریان شما آنها را معرفی کردند. این افراد معمولا خیلی بهتر می توانند به شما اعتماد کنند. پس بهتر است امکان باز نشر را در این صفحات فعال کنید.

۳- پیشنهادات ارزشمند ارائه دهید

اگر شما در لندینگ پیج پیشنهادات مفید و ارزشمندی به مخاطب ارائه دهید، او حاضر خواهد بود اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهد. باید بدانید که مخاطب به دنبال یک محتوای ارزشمند است. برای دسترسی به این محتوا ارسال اطلاعات کار چندان سختی نخواهد بود. اما اگر پیشنهادات شما برای او مفید نباشد، قطعا عمل مورد نظر شما را انجام نخواهد داد.

۴- صفحه و فرم را محدود و کوتاه نگاه دارید

صفحه لندینگ پیج را طولانی با فرم های پیچیده طراحی نکنید. مخاطبین یک سایت دوست ندارند برای دانلود کردن یک کتاب، استفاده از دمو خدمات و ... فرم های طولانی پر کنند. این کار باعث خواهد شد تا از ارائه اطلاعات به شما خود داری کنند. جهان اینترنت دنیای سرعت است. دریافت هر گونه اطلاعات اضافی از کاربر سرعت او برای دسترسی به چیزی که مورد نظرش است را کاهش می دهد.

۵- لندینگ پیج را تست کنید

پیش از انتشار عمومی، لندینگ پیج را بارها و بارها تست کنید. می توانید از دوستان و آشنایان خودتان بخواهید تا در این بخش به شما یاری دهند. این افراد وقتی با صفحه روبرو می شوند، بهتر از شما کاستی ها را مشاهده می کنند. به علت اینکه شما به موضوع اشراف کامل دارید و بدون هیچ توضیحی از قبل مطالب برایتان روشن است، اما یک مخاطب ممکن است اطلاعات بسیار محدودی در مرحله اول داشته باشد. چندین و چند بار این تست ها را تکرار کنید تا از کیفیت صفحه و کارکرد آن اطمینان کامی داشته باشید.

مطالعه این مقالات می تواند برای شما سودمند باشد:

اگر می خواهید یک لندینگ پیج داشته باشید، اما دانش اینکار را ندارید، از خدمات طراحی سایت لولسا استفاده کنید. ما برای شما صفحه فرود را طراحی می کنیم.

نویسنده و مترجم: محمد علی عاشوری