Your browser does not support JavaScript!
امنیت وردپرس
امنیت جوملا
رفع مشکل امنیت جوملا
رفع مشکل امنیت وردپرس
محافظت سایت از اسپمر ها

به عنوان مالک یک وب سایت، ممکن است شما محتوای تولیدی خودکاری در بخش کامنت ها یا انجمن های گفتگوی سایت داشته باشید. زمانی که این محتوا در صفحات شما تولید می شود، نه تنها کاربران سایت را متوجه خود می کند، بلکه حتی ممکن است شما مایل نباشید چنین محتوایی را موتور های جستجو و بیش از همه گوگل در سایت شما ببینند و سایت شما را با ان محتوا ربط دهند. در این مقاله قصد داریم چند شیوه که به وسیله آن می توانید سایت خودتان را از این گونه محتوا در سایت و انجمن گفتگو (فروم) محافظت کنید را برای شما بگوییم.

بسیاری از اسپمر ها از بخش کامنت ها و فروم سایتها برای ساخت لینک به وبسایتشان استفاده می کنند. البته به این معنا نیست که اگر کاربری در بخش نظرات یا فروم سایت شما لینکش را قرار دهد لزوما اسپم بوده است. در بسیاری از موارد اینگونه لینک ها ممکن است کاملا مربوط با مطلب و در توضیح، نقد و یا سوالی مربوط به آن صفحه باشد. منظور آن دسته از نظرات یا پست هایی است که صرفا قصد اسپم و لینک سازی داشته اند.

چرا کامنت اسپم برای سایت مضر است و راه های پیشگیری از آن

نظرات و پست های انجمن گفتگو یک شیوه دسترسی به اطلاعات خوب و یک راه بسیار عالی برای تشویق کاربران سایت به بحث و تبادل نظر درباره محتوای سایت می باشد. این محتوای ارزشمند نباید با اسپم های خودکار و لینک های بیهوده از بین برود و دسترسی به محتوای ارزشمند سخت شود. برای ایمن سازی وب سایت از این اسپم ها در بخش نظرات و انجمن های گفتگو روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت

شیوه های محافظت از بخش نظرات و انجمن های گفتگو در برابر اسپم

نرم افزار های خود را به روز نگاه دارید

نرم افزار های مربوط به سایتتان را همیشه به روز نگاه دارید. اسپمر ها توجه ویژه ای به مشکلات امنیتی سایت دارند و از این شیوه برای اسپم کردن سایت استفاده می کنند. پس به روز رسانی های امنیتی سایتتان را مورد توجه ویژه ای قرار دهید تا این موقعیت به دست اسپمر ها نیافتد.

اضافه کردن کپچا (CAPTCHA)

با این روش کاربر نیاز به تایید کپچا دارد تا مشخص شود کاربر محتوا را ثبت کرده است و این عمل به وسیله روبات ها انجام نشده است. البته گوگل بر روی پروژه جدید کپچای خود کار می کند که کپچای مخفی است. احتمالا این نوع کپچا به محض آنکه برای استفاده عمومی اماده شود، بتواند جایگاه ویژه ای در سایت ها کسب کند.

رفتار های مشکوک را بلاک کنید

بسیاری از انجمن های گفتگو برای گذاشتن پست ها زمانی در نظر می گیرند که کاربر بین هر دو پست باید سپری کند. برای این کار می توانید از پلاگین ها مربوطه برای انجمن گفتگوی خودتان استفاده کنید. این پلاگین ها معمولا رایگان هستند و به سادگی می توانید از آنها استفاده کنید. به وسیله این پلاگین ها می توانید محدودیت های مشابه زمان برای هر IP ایجاد کنید تا اطمینان کسب کنید که پست ها انسانی هستند و روبات های اسپمر پست نگذاشته اند. البته در ایجاد این محدودیت ها باید بسیار دقت کنید تا باعث نشود کاربران سایت دچار مشکل شوند و کارشان را سخت کنید.

افرادی که روزانه بیشتر پست ها را در انجمن گفتگو می گذارند را بررسی کنید

اگر کاربری به تازگی وارد انجمن گفتگوی شما شده باشد و پست های زیاد و غیر معمولی داشته باشد، حتما پروفایل او را بررسی کنید. ممکن است کاربری بسیار فعال باشد که می تواند برای سایت شما بسیار مفید باشد، اما از طرفی نیز ممکن است که یک اسمپر و یا روبات باشد.

غیر فعال کردن برخی کامنت ها را در نظر داشته باشید

به عنوان مثال، اگر پست های قدیمی فروم ها را زمانی که مطمئین هستید دیگر به آنها پاسخی داده نخواهد شد و مورد استفاده نیستند را ببندید، می تواند برای شما بسیار مفید واقع شود. اگر فروم شما بسیار بزرگ است و یا کاربرانی که در آن پست ها شرکت کرده اند مدتهاست از فروم شما استفاده نمی کنند، می توانید آن پست ها را به صورت کامل ببندید، چررا که باید یا زمان کافی برای بررسی تمام انها را داشته باشید، یا اینکه بپذیرید ممکن است اسپمر ها از آن پست ها برای اسپم کردن استفاده کنند.

از امکانات نظارتی به درستی استفاده کنید

فعال کردن بخشی از مشخصه های نظارتی سیستم انجمن گفتگو را می توانید در نظر بگیرید. مثلا کاربر باید چندین پست و همکاری داشته باشد تا امکان قرار دادن لینک در انجمن گفتگو برای او وجود داشته باشد و یا در بخش نظرات سایت، در صورت آنکه فرد لینکی قرار می دهد، نیاز به تایید از سوی مدیر سایت برای نمایش ان لینک باشد.

همچنین عموما بهتر است امکان گذاشتن پست به صورت ناشناس و یا پیش از تایید کاربر غیر فعال باشد. یا حداقل در صورت این موضوعف پست آن کاربر تا زمان تایید مدیر سایت برای نمایش گذاشته نشود.

می توانید برای نظارت روی سایت از همکاران و دوستان خودتان استفاده کنید و کاربری آنها را به سطح مدیر بالا ببرید تا بتوانند در این نظارت به شما یاری برسانند. بهتر است در صورت امکان بر روی پست ها و کامنت های کاربرای جدید نظارت داشته باشید تا مطمئین شوید کاربر هستند نه روبات و اسپمر.

برخی از کلمات و جملات مشخص را بلاک کنید

بیشتر سیستم های انجمن های گفتگو این قابلیت را دارند که بتوانید برخی از کلمات و یا جملات را از پیش بلاک کنید و امکان گذاشتن پست هایی با ان کلمات و جملات برای کاربران فعال نباشد. برخی از پلاگین ها نیز این امکان را بری شما فراهم می اورند و حتی می توانید لیست های از پیش تهیه شده انها را مورد استفاده قرار دهید. کلماتی که به انجمن شما مربوط نمی باشند، غیر اخلاقی و غیر قانونی هستند می توانند در بالای این لیست جای بگیرند.

از عملگر nofollow برای لینک های بخش کامنت استفاده کنید

با این کار می توانید اسپمر ها را از سایت خود دور نگاه دارید. بسیاری از سیستم های وبلاگ این خصوصیت را به صورت پیش فرض دارند. در صورتی که سیستم مدیریت محتوای شما فاقد این امکان باشد، می توانید از پلاگین های مربوط به این کار استفاده کنید.

آموزش سئو - لینک nofollow

از سیستم های اتوماتیک برای محافظت از سایت استفاده کنید

پلاگین هایی مانند Aksimet این کار را به صورت اتوماتیک و کامل برای وب سایت و وبلاگ شما انجام می دهند. پلاگین های مشابه دیگری نیز وجود دارند که اگر Aksimet برای سیستم مدیریت محتوای شما قابل استفاده نبود، بتوانید از انها استفاده کنید.

پلاگین چیست؟

منبع: وبلاگ گوگل وبمستر