تولید محتوا به هر صورت که انجام شود، امری بسیار زمانبر است. بسیاری مواقع، محتوایی که ساعت ها زمان برای تولید آن صرف کردید، نمیتواند تاثیر مورد نظر را داشته باشد. وبلاگ نویسی هم به همین صورت است. زمان زیادی میگیرد و برای بسیاری از کسب و کارها، بسیاری از محتوای وبلاگ، ترافیک مورد نظر را از گوگل دریافت نمیکنند.
قانون پارتو (Pareto Principle) – که آن را به عنوان قانون ۸۰ – ۲۰ هم میشناسند – در مورد وبلاگها صادق است. به این معنی که ۲۰ درصد از مقالات وبلاگ ۸۰ درصد ترافیک آن را به وجود میآورند. زمانی که محتوایی که ترافیک را به همراه می اورد را آنالیز و بررسی میکنید، توجه ویژهای به مقالاتی داشته باشید که مدتها قبل منتشر کردهاید. به دقت نگاه کنید تا ببینید از زمان انتشار آن مطلب، چه چیزهایی تغییر کردهاند.
اگر ترافیک تولید شده از محتواهای قدیمی شما، تاریخشان گذشته هستند، پس شما برای مخاطبینتان محتوای با کیفیت، اطلاعات به روز و توصیههای مفید ندارید. بهتر است آنها را به روز کنید تا کاربران را به محتوایی مناسب برسانید. تفاوتی ندارد در چه شاخهای فعالیت میکنید، همه چیز در حال تغییرات سریع است، و این تغییرات که در شاخه کسب و کار شما هم هست، نیاز است تا خود را در محتوایی تولیدی نشان دهد. محتوای خود را به صورت منظم با اطلاعات و دادههای جدید به روز و دوباره منتشر کنید. با این کار هم به خودتان لطف میکنید، هم به مخاطبینتان.
منظور از انتشار دوباره چیست؟
مثلا اگر از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و یا دروپال استفاده میکنید، باید مطالب را باز کنید، محتوا را تغییر دهید و تاریخ انتشار را به امروز بازگردانید، به این صورت محتوای شما مانند یک محتوای جدید در خواهد آمد. اما به یاد داشته باشید به هیچ عنوان URL را تغییر ندهید. چون اگر URL را تغییر دهید مانند این است که تنها یک محتوای جدید منتشر کرده اید و از مزایایی که انتشار دوباره دارد، بی بهره خواهید ماند.
این موضوع زمانی مهمتر است که محتوای شما بک لینک داشته باشد. احتمالا دوست ندارید که لینک های ورودی سایت خراب شوند.
در ادامه به پنج دلیل برای انتشار دوباره محتوا را برای شما خواهم گفت:
محتوای قدیمی ترافیک زیادی از گوگل به دست میآورد، اما محتوای تاریخ مصرف گذشته است
وقتی که یک فرد سایت شما را در گوگل پیدا میکند، این تصور بد را پیدا میکند که کسب و کار شما تاریخ مصرف گذشته است، چرا که محتوای وبلاگ به روز نیست. این نوع ترافیک چیزی نیست که شما خیلی مشتاق آن باشید.
مهم است محتوای قدیمی را به روز کنید، تا برای مخاطبین مفید باشد و اطلاعات به روزی به مخاطب ارائه کند. اگر مقاله بلاگ نیازمند تغییرات کم است، ممکن است نخواهید آنرا دوباره منتشر کنید. اما زمانی که این تغییرات زیاد است، حتما تغییرات را اعمال کرده و مقاله را باز نشر دهید. این کار تاثیر بسیار خوبی روی مخاطب و سئوی سایت خواهد گذاشت.
محتوای شما در صفحه اول گوگل نیست
میتوان گفت بیش از 90 درصد افراد بیش از صفحه اول گوگل را مشاهده نمیکنند. فرض کنید شما در بالای صفحه دوم گوگل باشید، آنگاه ترافیک زیادی را از دست خواهید داد.
با بازبینی، به روز رسانی و بازنشر محتوا، شانس این را دارید تا محتوای سایت شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود و لینک های بیشتری دریافت کنید، که این موضوع میتواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد. اما اگر این کار را انجام ندهید، شانس شما روز به روز کمتر و کمتر میشود. چرا که دیگران محتوایی تولید میکنند که میتوند جای محتوای شما را بگیرد و از صفحه دوم هم عقب تر بروید.
برخی محتواها نیازمند به روز رسانی همیشگی هستند
فرض کنید در مورد چیزی مینویسید که سرعت تغییر زیادی دارد. مثلا بیایید فرض کنیم وبلاگ شما در مورد بازاریابی در شبکههای اجتماعی باشد. هر روز این شبکهها، ابزارهای این شبکهها و روندی که مخاطبین در این شبکهها طی میکنند دارای تغییرات بسیار زیاد است. حتی ابزارهای قدیمیتر این شبکهها نیز تغییرات خودشان را دارند. پس شما مجبور خواهید بود برای اینکه مطلب شما برای مخاطب ارزش خواندن داشته باشد، آن را به روز کنید. ترفندی که دیگر عملی نیست، آموزشی که دیگر قابل اجرا نیست، چیزی جز مایوس کردن مخاطب از محتوای شما را به بار نخواهد داشت.
پست شما بسیار مهم است و میخواهید مخاطبین جدید هم آن را ببینند
فرض کنید یک پست قدیمی دارید که بسیار ارزشمند است و مخاطبین زیادی شما را به خاطر آن پست میشناسند. این پست به نوعی معرفی کننده کسب و کار شما و عامل موفقیت شما است. به سادگی با کمی تغییرات و انتشار دوباره آن، میتوانید پست مربوطه را مقابل مخاطبین جدید بگذارید تا آنها هم بتوانند آن محتوای ارزشمند را مطالعه کنند.
استفاده از الگوریتم تغییرات گوگل
گوگل همیشه تغییرات زیادی در الگوریتم های خود میدهد. یکی از مهمترین این تغییرات در چند سال گذشته، حرکت به سمت آنالیز معنای محتوای تولیدی شما است. به این معنی که گوگل به دنبال کلمات مشخص و خاص در متن شما نیست. بلکه گوگل تلاش میکند تا بفهمد مطلب شما در مورد چه چیزی است. پس بهتر است از تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی خاص بپرهیزید. چرا که نمیخواهید یک کلمه را بارها و بارها در مطلب استفاده کرده و حوصله مخاطب را سر ببرید. به جای اینکار، میتوانید به فکر کلمات هم معنی باشید. به روزرسانی پستهای قدیمی وبلاگ و یا وب سایت با این کلمات هم معنی به جای تکرار بیش از حد کلمه کلیدی خاص، میتواند در رتبه وب سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.
نتیجه گیری
اگر محتوایی ارزشمند دارید که ترافیک زیادی به وب سایت شما وارد میکند، آن را پس از انتشار و امید به موفقیت فراموش نکنید. مرتبا به آن بازگردید، و ببینید چه چیزی میتواند این محتوای ارزشمند را بهتر و بهتر کند تا مخاطبین بیشتری به دست اورد. مشاهده کنید چه چیزهایی تغییر کرده که میتوانید آنها را به محتوای خود اضافه کنید، و از این موضوع به نفع بهروزرسانی و انتشار دوباره مطالب استفاده کنید.
برای مطالعه بیشتر، به مقالههای زیر مراجعه کنید: