کیورد پلنر گوگل (Google Keyword Planner) ابزاری مفید برای جستجوی کلمات کلیدی است. اگر تا کنون برای سئو وب سایت خودتان از آن استفاده نکردهاید، پیشنهاد میکنم برای استفاده از آن برنامهریزی کنید. این ابزار مفید به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی وب سایت را انتخاب کرده و مخاطبین سایت را افزایش دهید. در این مقاله قصد دارم به شما آموزش دهم چگونه از ابزار برنامهریزی کلمات کلیدی گوگل بیشترین بهره را ببرید. پیش فرض را بر این میگیریم که با کلیات کیورد پلنر حداقلی از آشنایی را دارید و تمامی جزییات آن را بررسی نمیکنیم. قطعا اگر کمی با این ابزار کار کنید، به خوبی با جزییات آن آشنا خواهید شد. به مانند سایر ابزارهای گوگل، کار کردن با این ابزار هم بسیار ساده است.
بعد از اینکه لیستی از کلمات کلیدی برای وب سایت خودتان انتخاب کردید، با استفاده از کیورد پلنر گوگل میتوانید این کلمات را ویرایش کنید و تعدادی از آنها را حذف و یا کلماتی را به آن اضافه کنید. اگر برای کلمات کلیدی اولیه دچار مشکل بودید، مقالات زیر میتوانند به شما کمک زیادی بکنند:
- کلمه کلیدی چیست؟
- متریک برای تحقیق بهتر کلمه کلیدی
- چطور از کلمه کلیدی در زیر عنوان محتوا استفاده کنیم؟
شروع کار با کیورد پلنر گوگل
همان طور که میدانید، برای شروع نیاز است یک اکانت در AdWords گوگل داشته باشید. اگر هنوز اکانت ادوردز ندارید، اکنون زمان ساخت آن فرا رسیده است، زمان را از دست ندهید. اهمیت کیورد پلنر گوگل در دادههای عظیمی است که گوگل برای یافتن کلمات کلیدی و به دست آوردن ارزش و هزینه آنها دارد.
در اکانت ادوردز گوگل زیر دکمه ابزار ها "Tools" می توانید کیورد پلنر (Keyword Planner) را پیدا کنید. در بخش فرانت اند گوگل کیورد پلنر به شما پنج انتخاب برای شروع تحقیق و بررسی میدهد:
۱- جستجو برای یک کلمه کلیدی با استفاده از یک جمله، وب سایت و یا دستهبندی: یک کلمه کلیدی و یا آدرس URL را وارد کنید و سپس گوگل به شما کلی ایده برای شروع کار میدهد.
۲- دریافت اطلاعات حجم جستجو و ترندها: اگر از لیست کلمات کلیدی خودتان یکی از آنها را وارد کنید، گوگل تخمینی از جستجوی کاربران در هر ماه برای آن کلمه را نشان میدهد.
۳- استفاده از لیست کلماتت کلیدی برای پیدا کردن کلمه کلیدی جدید. این خصوصیت به شما دو نوع متمایز از لیست کلمات کلیدی و ترکیب آنها در یک لیست عظیم میدهد. به عنوان مثال، میتوانید یک لیست از محصولات خودتان داشته باشید و لیست دوم مربوط به رنگ محصولات باشد. این خصوصیت ممکن است بسیار هوشمندانه به نظر برسد اما مفیدترین آنها نیست. لیست عظیمی که برای شما ساخته شده است ممکن از شامل کلماتی باشد که شانس بسیار زیادی در رتبه اول آنها دارید اما ترافیک بسیار کمی برای سایت شما به وجود بیاورد.
۴ و ۵- دو امکان دیگر به شما کمک می کنند تا بودجه و پرداختهایتان را برنامهریزی کنید.
استفاده از کیورد پلنر
ابتدا اولین شیوه را مورد نظر قرار میدهیم. با یک جمله و یا کلمهای که محصول شما را معرفی میکند و یا وارد کردن لینک مربوط به آن محصول شروع کنید. بهتر است در این ابزار لینک رقبایتان را هم مورد بررسی قرار دهید. میتوانید یک شاخه را هم برای جستجو انتخاب کنید، البته این مورد در این مرحله مورد نیاز نیست. سپس روی دریافت ایدهها (Get Ideas) کلیک کنید.
پیشنهاد گوگل در قالب گروههای مختلفی برای شما ارسال میشود که هر کدام از آنها مربوط به یک مجموعه کلمات کلیدی است. به عنوان مثال فرض کنید برای کلمه تخت خواب جستجو کردهاید. گروههایی که خواهید دید احتمالا شامل تخت خواب دو نفره، تخت خواب کودکان و ... خواهد بود.
به صورت پیشفرض چیزی که برای شما نمایش داده شده است گروههای ایده برای اد (تبلیغات گوگل) هستند، اما پس از اینکه بررسی خودتان را انجام دادید، یک تب دیگر را میبینید که با عنوان "Keyword Ideas" مشخص شده است. روی آن کلیک کنید و سپس شاهد یک اطلاعات تکمیلی برای هر کدام از کلمات کلیدی پیشنهادی خواهید بود. در سمت چپ صفحه مواردی مانند Targeting و Customize Your Search را مشاهده میکنید. از این گزینه ها استفاده کنید تا لیستهای طولانی و بیپایان را بتوانید مدیریت کنید.
به عنوان مثال در بخش Targeting میتوانید فیلتر هایی به صورت زیر را مشخص کنید:
- Location: اگر شما برای یک کشور و یا یک ناحیه محصولات یا خدماتتان را ارئه میکنید، این گزینه مناسب شماست. اگر این گزینه را استفاده کنید مواردی مانند متوسط بازدید ماهیانه و متوسط صرف هزینه برای کلمات کلیدی را هم مشاهده خواهید کرد.
- Languages: این گزینه بسیار واضح است، میتوانید زبان مخاطبین را با این ابزار تنظیم و بررسی کنید.
- Network: با این ابزار میتوانید مشخص کنید ادوردز شما تنها در گوگل و یا سایتهای همکار با گوگل به نمایش داده شود.
- Negative keywords: اگر میخواهید برخی کلمات کلیدی را حذف کنید، این قسمت به شما امکان چنین کاری میدهد.
چند کلمه کلیدی نیاز دارید؟
پس از اینکه لیست را مرتب کردید، میتوانید این کلمات کلیدی را دانلود کرده و به لیست کلمات کلیدی که پیشتر داشتهاید اضافه کنید یا آن را مستقیما به کمپین ادوردز منتقل کنید.
بسیاری از افراد در ابتدا فکر می کنند داشتن یک لیست بسیار طولانی برای آنها بسیار مفید است، اما در عمل گاهی یک لیست طولانی از نداشتن لیست کار را دشوار تر می کند. توجه داشته باشید یک لیست طولانی هم کار تولید محتوای شما را سخت میکند و هم اینکه برای ارتباط کلمات کلیدی ممکن است کار بسیار دشوارتری داشته باشید.
برخی از افراد مبتدی، ابتدا فکر میکنند به سادگی میتوان با داشتن یک لیست از کلمات کلیدی به سادگی در کسب و کار اینترنتی موفق شد، اما واقعیت بسیار متفاوت است. لیست کلمات کلیدی شما باید متناسب با توان شما باشد و به درستی انتخاب شده باشد. امیدوارم بتوانید از ابزار گوگل کیورد پلنر به خوبی استفاده کنید و ابزاری مفید برای شما باشد.