Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
سفارش
هزینه
نمونه کار
چگونه از گرافیست پوستری خلاقانه و موفق تحویل بگیریم

طراحی پوستر نیاز داشتید اما طراح گرافیک شما نتوانسته است پوستری موفق به شما ارائه کند؟ هر مدیری پس از پرداخت هزینه طراحی، این امید را دارد که طراح پوستری به او تحویل دهد که باعث موفقیتش شود. این خواست بسیار منطقی است، اما در بیشتر مواقع این اتفاق نمی افتد. دلایل زیادی وجود دارد که منجر به چنین اتفاقی می شوند. در این مقاله قصد دارم تا شیوه هایی را به شما بگویم که بتوانید با طراح گرافیک به شیوه ای تعامل کنید تا اثری موفق را به شما تحویل دهد. همیشه این موارد را در نظر داشته باشید، موارد که ذکر می شوند موانع رسیدن شما به پوستر خلاقانه می باشند و باید این موانع را کنار بزنید.

پوستر چیست

به خوبی برند و محصولتان را به طراح معرفی کنید

برای یک طراحی، گرافیست باید بداند قرار است دقیقا چه چیزی را طراحی کند. در زمان درخواست طراحی، بسیاری از مدیران این اطلاعات را به درستی در اختیار طراح قرار نمی دهند، و این عدم اطلاعات کافی منجر می شود تا طراح اثری را طراحی کند که سفارش دهنده را راضی نمی کند. باید طراح به خوبی برند شما را بشناسد، خصوصیات محصولات شما را به خوبی بداند، تا بتواند پوستری متناسب با محصول و برند شما طراحی کند. هر چه اطلاعات کمتری به او بدهید، پوستر شما بیشتر و بیشتر از چیزی که نیاز داشتید فاصله می گیرد.

مشتریان شما را هیچ کس به خوبی شما نمی شناسد. شناخت طراح از مخاطب شما، با همان اطلاعاتی است که به او می دهید. پوستر برای مخاطب طراحی می شود، پس باید طراح بداند مخاطب کیست، چه خصوصیاتی دارد و با توجه به توانایی های خود اثری متناسب با آن مخاطب طراحی کند.

با طراح خود صادق باشید

عدم داشتن صداقت با طراح، بزرگترین ضربه ای است که می توانید به خود بزنید. اگر نقاط ضعفی دارید، باید طراح به خوبی از آن نکات اطلاع داشته باشد. باید به خوبی جایگاه خودتان را در بازار رقابت صنف خود، را برای او بازگو کنید. متاسفانه بیشتر شرکت ها در موضع سفارش طراحی پوستر، تلاش می کنند تنها نقاط مثبت را بگویند و حتی در ذکر این نقاط به طراح بسیار اغراق هم می کنند. تلاش دارند بگویند موفق ترین شرکت در زمینه کاری هستند، دیگر رقبا با آنها فاصله زیادی دارند، و در بهترین برند بازار هستند.

اما اگر اطلاعات اشتباه به طراح بدهید، باعث می شود تا او با آنالیزی اشتباه به سرا طراحی کار شما برود. پوستری که قرار است برای شما طراحی شود، باید با پوستر دیگر رقبای شما رقابت داشته باشد تا بتوانید سهم بیشتری را از بازار به دست بیاورید. باید طراح بداند بر روی چه مواردی تکیه کند، ضعف های شما را بپوشاند، و شما را از جایگاه واقعی اکنون به جایگاه بالاتری برساند. 

طراح شما مشتری شما نیست که بخواهید با اغراق به او فروش بیشتری داشته باشید. چطور می شود بدون اینکه نقاط ضعف را طراحی بداند، آن نقاط را به نقاط قوت بدل کند؟ طراح قرار است در زمان طراحی، جزوی از تیم شما شود و به همراه هم کار تبلیغات را پیش ببرید. باید با او صادق باشید تا انالیز درستی از وضعیت شما به دست آورد. بدون یک آنالیز صحیح، به نتیجه مناسب نخواهید رسید. تجربه نشان داده، افرادی که صادقانه برند و موضعیتشان را برای طراح شرح می دهند، پوستر های موفق تری به دست می آورند.

طراحی پوستر خلاقانه و موفق

کیفیت را برای هزینه از دست ندهید

هیچ گاه این اشتباه را نکنید که بخواهید پوستر شما با هزینه بسیار پایین طراحی شود. اگر طراحی با هزینه بسیار پایینی به شما قول طراحی می دهد یکی از حالات زیر را دارد:

  • قرار است از طرح های اماده برای شما استفاده کند
  • از ایده پردازی های دیگران استفاده می کند
  • یک پوستر را با تغییرات جزئی برای مشتریان مختلف خود استفاده می کند
  • در کار خود تخصص کافی ندارد
  • زمان کافی برای کار شما نمی گذارد
  • برای کار شما ایده پردازی نمی کند

چرا که نمی تواند انتظار داشته باشید یک نفر متخصص، در کار تخصصی خود برای شما مثلا 10 روز زمان بگذارد و کاری هنری انجام دهد، ایده پردازی کند، بارها و بارها اتود بزند، اصلاح رنگ داشته باشد، تصویر سازی، تایپوگرافی و ادیت برای پوستر و بسیاری کارهای دیگر انجام دهد و هزینه ای بسیار پایین از شما دریافت کند. باید هزینه ای معقول دریافت کند تا بتواند زمان مناسب برای کار شما بگذارد تا پوستری با کیفیت به دست بیاورید. به قول قدیمی تر ها هیچ ارزانی بی حکمت نیست.

آماده کردن رنگ‌های سازمانی

برای یک طراحی، نیاز به پالتی رنگی هست. یک پالت پنج رنگی برای کار طراحی مورد نیاز می باشد. تهیه رنگ سازمانی کاری است که باید شما انجام دهید. این پالت رنگی باید با کد رنگ مشخص باشد. به عنوان مثال رنگ سازمانی شما هیچ گاه نمی تواند آبی باشد. طیف های رنگ آبی بسیار زیاد هستند، شما یک آبی خاص مورد نظرتان است و آن رنگ را باید با کد رنگی مشخص به طراح ارائه کنید. این کار را خودتان انجام دهید، چرا که طراح ممکن است از رنگهایی استفاده کند که شما اصلا نخواهید در کارهای شما باشد.

کار را به کاردان بسپارید

تقریبا سر هر خیابانی یک دفتر که در کنار کارهای خود کار طراحی را هم انجام می دهد وجود دارد. اکثر افرادی که احساس می کنند اگر به سراغ کار هنری می رفتند موفق می شدند، پس از یک نصب نرم افزار گرافیکی، خودشان را گرافیست می دانند. اما آیا این ها واقعا گرافیست هستند؟ 

گرافیست یک هنرمند با تجربه است

قطعا نمی توان انتظار یک پوستر خلاقانه و موفق را از این افراد داشت. به خوبی مشخص است اینها طراح گرافیک نیستند. حتی بسیاری از افرادی که کار گرافیکی انجام می دهند، بسیار مبتدیانه و ضعیف طراحی می کنند. پس انتخاب یک طراح خوب، باید با دقت صورت بگیرد. از یک متخصص برای این کار استفاده کنید، کسی که هم رقابت و بازاریابی را بشناسد، هم با رسانه ها آشنا باشد و هم در گرافیک و هنر تخصص داشته باشد.

نمونه کارهایی که طراح برای خود انجام داده را از او بخواهید نه آن‌هایی که برای مشتریان طراحی کرده

این یکی از مهمترین بخش ها برای انتخاب یک گرافیست می باشد. یک طراح ممکن است بنا به تقاضای مشتریان پیشین خود کارهایی طراحی کرده باشد که نشان دهنده کار واقعی او نیست. هر طراحی، قطعا برای کارهای خود بارها و بارها دست به طراحی پوستر زده است. از او طرح هایی که برای خود طراحی کرده است را بخواهید، تا بهترین کارهای او را ببینید. در کارهایی که یک گرافیست برای خود انجام داده است، بدون هیچ گونه فشار و سانسوری دست به طراحی زده است و بهترین کارهای او می باشد. از این کارها خلاقیت او را ببینید. قرار نیست کاری مشابه برای شما طراحی شود، بلکه می توانید بدانید آیا فردی خلاق است یا یک طراح معمولی است.

نمونه کارهای طراح، قرار نیست برای شما طراحی شوند

نمونه کارهایی که یک طراح، طراحی کرده است قرار نیست برای شما مورد استفاده قرار بگیرد. ممکن است رنگ بندی، سبک، شیوه ارائه پیام و ... در نمونه کارهای گرافیست با چیزی که فکر می کنید برای شما متناسب است، تفاوت زیادی داشته باشد، اما همان طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، هدف از دیدن نمونه کارها مشاهده این است که آیا با یک طراح خلاق و ایده پرداز رو به رو هستید یا خیر. پس اگر در کارهای او خلاقیت و ایده پردازی را می بینید، آن گرافیست برای شما می تواند آثار موفقی طراحی کند. موضوع کاری پوستر شما با موضوع کاری پوستری که طراح برای خود تهیه کرده است متفاوت است، پس آثار بسیار متفاوتی طراحی می شوند. اگر طراح فردی خلاق باشد، می تواند اثری خلاق را برای شما به وجود آورد.

سبک طراحی پوستر را انتخاب کنید

یکی از جذاب ترین سبک ها در طراحی پوستر، طراحی مینیمال می باشد. طراحی مینیمال با این که ظاهری بسیار ساده دارد و المان های ان بسیار محدود است اما طراحی آن بسیار دشوار است. یک صفحه که باید با سه الی چهار المان محدود، تمام حرف شما را بزند. اما متاسفانه به علت اطلاعات پایین، بسیاری از افراد یک اثر بسیار شلوغ را یک کار گرافیکی می شناسند و از نظرشان طراحی در کارهای مینیمال کم است!

این نوع دیدگاه کاملا غلط، متاسفانه در میان بسیاری از افراد شایع است. یک اثر گرافیکی ممکن است در سبک های مختلفی طراحی شود، سبکی که برای طراحی استفاده می کنید به معنی زیاد یا کم بودن گرافیک نیست. هر سبک برای شما امکانات خاصی را فراهم می آورد. برای رسیدن به بهترین نتیجه نمی توان همواره یک سبک را استفاده کرد. برای هر پوستر باید بهترین سبک متناسب با موضوع و هدف از پوستر را انتخاب کرد.

دست طراح را نبندید

بسیاری از کسانی که سفارش طراحی پوستر می دهند بیش و کم دست طراح را برای طراحی می بندند. از خلاقیت می ترسند و ریسک پذیر نیستند. این افراد هیچ گاه نمی توانند به پوستری موفق و خلاق دست پیدا کنند. چرا که یک ایده پردازی نو، همیشه از سطح طراحی های دیگر فاصله دارد. خلاقیت این فاصله را ایجاد می کند و اگر ریسک پذیر نباشید نمی توانید به این فاصله دست پیدا کنید. باید رو به جلو پیش بروید. بزرگترین برندهای دنیا را مشاهده کنید، تبلیغاتشان هیچ گاه در سطح معمول نبوده و بسیار خلاق تر از دیگران تبلیغات خود را طراحی می کنند.

اگر دستان مخاطب را ببندید و آثار خلاقانه را از ترس جدید و نو بودن کنار بزنید، هیچ گاه پوستر شما موفق نخواهد بود. خلاقیت نیازمند ذهنی باز است، همان افکاری که تا به حال به ذهن دیگران نرسیده است. اگر ذهن را محدود کنید، نمی توانید پوستری خلاقانه به دست بیاورید. برند های بزرگ، از هنرمندان خلاق استفاده می کنند نه از آنهایی که در سطح دیگران مانده اند.

پیش از مشاهده اثر، هیچ تصویری در ذهنتان نسازید

دشمن دیدن اتفاقات خوب، همین تصورات از پیشین است. ممکن است حتی در ذهن شما پوستر با سبکی دیگر شکل گرفته باشد و پس از مشاهده یک اثری متفاوت با آن، احساس می کنید که به چیزی که مورد نظر شما بوده است نرسیده اید. اما دقت کنید که شما در کار خودتان متخصص هستید و طراح در کار خودش متخصص است. همان طور که اگر او در کار تخصصی شما نظری غیر تخصصی داشته باشد و انتظار داشته باشد به ان شیوه عمل کنید، فکری اشتباه است، اگر در کار تخصصی او هم شما دخالت کنید، باز این اشتباه تکرار شده است. بگذارید تا بدون هیچ پیشفرضی، بتوانید با یک پوستر جدید رو به رو شوید، همانطور که مخاطب شما پیشفرضی برایش وجود ندارد. به این شیوه، شما قادر خواهید بود خلاقیت و جذابیت اثر را بسیار بهتر درک کنید.

اگر از یک متخصص استفاده می کنید، به این معنی است که می خواهید کاری حرفه ای تحویل بگیرید. اگر نظرات غیر تخصصی در اثر اعمال شوند، دیگر پوستر حرفه ای وجود ندارد. متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد این دخالت را در کارهای همدیگر می کنند و می خواهند در هر موضوعی اظهار نظر کنند و احساس می کنند خودشان دید بازتری از دیگران دارند. این مشکل بزرگ، باعث شده است کارهای بسیار ضعیفی را شاهد باشیم، چرا که نظر غیر تخصصی در راس آن قرار دارد. شما بازار کاری خودتان را به خوبی می شناسید و طراح تبلیغات را، پس هر کدام در شاخه کاری خودتان در همکاری با یکدیگر پیش بروید نه با دخالت در کار هم.

جمع‌بندی

همان طور که گفته شد، موارد مختلفی هستند که مانع طراحی یک پوستر خلاقانه می شوند. ایده پردازی چیزی است که یک پوستر موفق به آن نیاز دارد، و این کار هر طراح گرافیک نیست. طراحی انتخاب کنید که خلاق و ایده پرداز باشد، او را برای کار ترغیب کنید و راضی نگاه دارید. باید او خود را جز تیم شما بداند، پس به او اطلاعات درست و دقیق دهید و بگذارید بهترین تصمیم را برای شما بگیرد. اگر این موارد را رعایت نکنید، انتظار نداشته باشید پوستر موفقی برای شما طراحی شود. اگر تبلیغات را تخصصی و حرفه ای انجام دهید، هزینه هایی که برای آن می کنید، در مقابل نتایجی که به دست میاورید، آن قدر کم هستند که هیچ گاه حتی به چشم هم نخواهند آمد. تبلیغات سرمایه گذاری شما است برای کسب و کارتان. به چشم سرمایه گذاری به تبلیغات خود نگاه کنید، نه به چشم یه هزینه.

اگر و تنها اگر می خواهید یک پوستر موفق و خلاقانه داشته باشید و پیش نیازهای آنرا همان طور که در بالا ذکر شد دارید، می توانید با مراجعه به بخش طراحی پوستر، به جمع مشتریان ما بپیوندید و در کنار هم برای موفقیت شما در تبلیغات همکاری داشته باشیم.