Your browser does not support JavaScript!

سفارش و محاسبه هزینه خدمات آنلاین است | مراحل ثبت سفارش

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
گوگل لایت هاوس Lighthouse

اگر طراح سایت هستید یا می خواهید سایت خودتان را بهینه کنید، احتمالا لایت هاوس (Lighthouse) یا همان فانوس دریای گوگل به گوشتان خورده است. در این مقاله می خواهیم بدانیم گوگل لایت هاوس چیست؟ چه ابزارهایی دارد و چرا برای سئو سایت مهم است؟

گوگل لایت هاوس چیست؟

فانوس دریایی گوگل یک ابزار کد باز (اپن سورس) برای اندازه گیری کیفیت یک صفحه از سایت است. با استفاده از این ابزار می توانید کیفیت هر صفحه از سایت خودتان را بسنجید. از نکات مهم این ابزار در دسترس بودن آن برای تمامی افراد است. برای بررسی سایت می توانید از سایت و اکستنش مرورگر این ابزار استفاده کنید. البته امکان استفاده از این ابزار در کامند (Command) و یا ماژول Node هم وجود دارد. این ابزار توسط گوگل و برای کمک به طراحان سایت راه اندازی شده است.

برای استفاده از این ابزار در کروم (Chrome) کافی است تا اکستنش آن را از بخش استنشن های کروم دانلود و نصب کنید. نام این افزونه Chrome DevTools است.

گوگل لایت هاوس چه ابزارهایی دارد؟

پس از بررسی سایت در گوگل لایت هاوس، این ابزار چهار گزارش اصلی و یک گزارش فرعی به شما ارائه می دهد. گزارش های اصلی شامل: Performance،  Accessibility، Best Practices و SEO می شود. گزارش فرعی مربوط به Progressive Web Apps است. به ترتیب این بخش ها را برایتان توضیح خواهم داد.

گزارش های گوگل لایت هاوس:

  • عملکرد (Performance)
  • دسترسی (Accessibility)
  • بهترین کارها (Best Practices)
  • سئو (SEO)
  • اپلیکیشن های پیشرفته وب (Progressive Web Apps)

بخش Performance در گوگل لایت هاوس

در این بخش شش متریک سایت بررسی می شود:

  1. First Contentful Paint
  2. Speed Index
  3. Largest Contentful Paint
  4. Time to Interactive
  5. Total Blocking Time
  6. Cumulative Layout Shift

First Contentful Paint یا (FCP): زمان لازم برای نمایش اولین تصویر و یا متن در صفحه. این بخش محاسبه می کند چقدر زمان لازم است تا کاربر اولین متن یا تصویر را در صفحه وب ببیند.

Speed Index: زمان لازم برای نمایش اجزای صفحه.

Largest Contentful Paint یا (LCP): زمان نمایش بزرگترین (حجیم ترین) بخش از صفحه. این قسمت مشخص می کند حجیم ترین بخش از محتوای صفحه چقدر زمان نیاز دارد تا برای کابر به نمایش در آید.

Time to Interactive: این بخش محاسبه می کند چقدر زمان برای صفحه سایت نیاز هست تا به صورت کامل برای کاربر قابل تعامل و استفاده باشد.

Total Blocking Time: این متریک فاصله زمانی بین FCP تا Time to Interactive را بررسی می کند.

Cumulative Layout Shift: این متریک میزان زمانی که اجزای صفحه در لود شدن حرکت کرده یا تغییر ابعاد می دهند را محاسبه می کند.

این شش بخش بالا معمولا در کنسول وبمستر گوگل با عنوان Core Web Vitals نمایش داده می شوند.

اینفوگرافیک گوگل لایت هاوس (فانوس دریایی گوگل) Lighthouse

بخش Accessibility در گوگل لایت هاوس

این بخش مشکلات عمومی که باعث می شود کاربر به صفحه شما دسترسی کامل نداشته باشد را بررسی و برایتان نمایش می دهد. هر مشکلی که در دسترسی وجود داشته باشد با رنگ قرمز در این بخش نوشته می شود.

بخش SEO در گوگل لایت هاوس

در این بخش مشکلات اصلی که سایت از نظر سئو دارد بررسی می شوند. هر مشکلی که صفحه برای سئو داشته باشد با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

بخش Best Practices در گوگل لایت هاوس

در این قسمت همه چیز از Https تا ابعاد درست تصویر بررسی می شود. مشکلاتی که صفحه در این بخش دارند با رنگ قرمز به نمایش در خواهد آمد.

بخش Progressive Web Apps در گوگل لایت هاوس

اگر سایت از اپلیکیشن های پیشرفته وب استفاده کند، این بخش به گزارش صفحه اضافه خواهد شد. به مانند بخش های قبلی، مشکلات به رنگ قرمز نمایش داده می شوند.

اهمیت گوگل لایت هاوس در سئو سایت

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، تمام بخش هایی که این متریک ها و گزارش ها به شما نشان می دهند، مواردی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم در سئو سایت نقش دارند. برای اینکه یک سایت پر ترافیک داشته باشیم، باید سایت را مطابق با نیازهایی گوگل طراحی کنیم. ابزار گوگل لایت هاوس به ما امکان می دهد تا بتوانیم مشکلات را سریعا پیدا کرده و آنها را برطرف کنیم.

نویسنده: محمد علی عاشوری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید