سئو تکنیکال (Technical SEO) یا همان سئوی فنی چیست؟ موفقیت در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) یکی از مهمترین چیزهایی که امروزه همه کسب و کارها به دنبال آن هستند. اما بدون انجام یک سئوی فنی نمیتوان در این راه موفق شد. برای همین، در این مقاله آموزشی، قصد داریم از سطح مبتدی تا سطح حرفهای و به صورت قدم به قدم، سئوی فنی را به شما معرفی کنیم.
سه کاری را که امسال انجام دادهاید و مربوط به بهینهسازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) بوده را فهرست کنید. آیا این تاکتیکها حول محور تحقیق کلمات کلیدی، توضیحات متا (Meta Description) و بک لینکها (Back Link) میچرخند؟ اگر کارتان فقط همین بوده باید بدانید که شما تنها نیستید. وقتی صحبت از سئو به میان میآید، این موارد معمولا اولین تکنیکهایی هستند که بازاریابان از آنها استفاده میکنند. در حالی که این استراتژیها دیده شدن سایت شما را در جستجوی ارگانیک بهبود میبخشند، اما تنها تکنیکهایی نیستند که باید از آنها استفاده کنید. مجموعه دیگری از تاکتیکها نیز زیر چتر سئو قرار میگیرند.
سئوی فنی یا همان تکنیکال به عناصر پشت صحنهای اشاره دارد که موتور رشد ارگانیک سایت شما را تقویت میکند، به عنوان نمونه سئوی تکنیکال میتوان به مواردی همچون معماری سایت، بهینه سازی موبایل و سرعت صفحه اشاره کرد. این جنبه های سئو ممکن است جذابترین کارهای یک متخصص سئو نباشند، اما بسیار مهم هستند. قدم اول در بهبود سئوی تکنیکال، دانستن جایگاه شما با انجام بررسی سایت است. مرحله دوم ایجاد طرحی برای رسیدگی به مواردی است که در آن کوتاهی کردهاید. ما این مراحل را به طور دقیق در ادامه بررسی خواهیم کرد.
سئوی تکنیکال چیست؟
سئوی فنی یا همان تکنیکال به کارهایی اشاره میکند که خزیدن و ایندکس شدن سایت را برای موتورهای جستجو آسانتر میکند. سئوی فنی، استراتژی محتوا و استراتژیهای لینکسازی همگی در کنار هم کار قرار میگیرند تا به صفحات شما کمک کنند تا رتبه بالایی در جستجو داشته باشند. سئوی تکنیکال در مقابل سئوی خارج از صفحه (off-page SEO) قرار میگیرد.
اگر آشنایی شما با سئو زیاد نیست، پیشنهاد میکنیم حتما به این مقاله مراجعه کنید: سئو چیست؟
انواع سئو چیست؟
بسیاری از افراد بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) را به سه دسته مختلف تقسیم میکنند: سئوی درون صفحه (on-page SEO)، سئوی خارج از صفحه (off-page SEO) و سئوی فنی (Technical SEO). البته این تقسیمبندی را میتوان به دو بخش سئوی تکنیکال و سئوی خارج از صفحه هم تقسیم بندی کرد. بیایید به سرعت به معنای هر کدام از این موارد بپردازیم.
سئوی درون صفحه چیست؟
سئوی درون صفحه بیشتر به محتوایی اشاره دارد که به موتورهای جستجو (و خوانندگان!) میگوید صفحه شما در مورد چیست؟ این موضوع شامل متن جایگزین تصویر (تگ Alt)، استفاده از کلمه کلیدی، توضیحات متا، تگهای H1، نامگذاری URL و پیوند داخلی. به عنوان متخصص سئو شما بیشترین کنترل را روی سئوی درون صفحه دارید زیرا همه چیز در سایت شما است.
سئو خارج از صفحه چیست؟
سئوی خارج از صفحه به ویژه با تکیه بر بک لینکها به موتورهای جستجو میگوید که صفحه شما چقدر محبوب و مفید و قابل اعتماد است. کمیت و کیفیت بک لینک باعث افزایش رتبه صفحه میشود. یک صفحه با ۱۰۰ لینک از سایتهای معتبر، از صفحهای با ۵۰ پیوند مرتبط از سایتهای معتبر ولی غیر مرتبط ارزشمندتر است.
سئوی فنی چیست؟
سئوی فنی مانند سئوی درون صفحه در کنترل شماست، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است، زیرا کمتر قابل مشاهده است. با توجه به اینکه در بالا تعریفی از سئوی فنی دادیم، تکرار مجدد آن سودی نخواهد داشت.
چرا سئو فنی مهم است؟
ممکن است وسوسه شوید که این جزء سئو را به طور کامل نادیده بگیرید! با این حال، سئوی فنی نقش مهمی در سئوی سایت شما ایفا میکند. سئوی فنی باعث افزایش چشمگیر ترافیک ارگانیک سایت میشود. محتوای شما ممکن است کاملترین، مفیدترین و بهترین مطلب نوشته شده باشد، اما اگر یک موتور جستجو نتواند درون سایت به خوبی بخزد، تعداد کمی از مردم آن محتوا را میبینند. بدون پایه فنی قوی در سئو، محتوای شما هیچ صدایی برای موتورهای جستجو نخواهد داشت.
باید توجه داشت که خود محتوا نقش بسیار مهمی در سئوی شما دارد. در حقیقت شما یک تولید محتوا دارید که میخواهید با سئو آن را به دست مخاطب برسانید. بهتر است برای آشنایی بیشتر، حتما به این مقاله مراجعه کنید: تولید محتوا چیست؟
مفهوم سئوی تکنیکال
سئوی تکنیکال به بخشهای کوچکی تقسیم میشود. اگر شما هم مانند من هستید و دوست دارید چیزهای بزرگ را به صورت تکه تکه و با چک لیست انجام دهید در سئوی فنی بسیار موفق خواهید بود. باور کنید یا نه، همه چیزهایی که تا به اینجا توضیح دادهایم را میتوان به پنج دسته تقسیم بندی کرد که هر کدام شامل لیستی از آیتمها خواهد بود. این پنج دسته و جایگاه آنها در سلسله مراتب فنی سئو را بیایید در شکلی مشابه با هرم مازلو با هم مشاهده کنیم:
بررسی سئوی تکنیکال سایت
قبل از شروع بررسی سئوی فنی، چند اصل اساسی وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم. بیایید قبل از اینکه به بقیه بررسی وب سایت خود برویم، این اصول فنی سئو را بررسی کنیم.
بررسی دامنه سایت
نشانی اینترنتی که افراد برای ورود به سایت شما تایپ می کنند، مانند agerin.ir باید پیش از هر چیز مورد بررسی قرار بگیرد. دامنه وب سایت شما بر سئو و نتایج جستجو تأثیر می گذارد و راهی ثابت برای شناسایی سایت شما به مخاطب ارائه میدهد.
مهم است بین نسخه با www و بدون www ابتدا انتخاب کنید. مثلا باید بگوییم میخواهیم آدرس سایت ما به صورت www.agerin.ir باشد یا agerin.ir. این انتخاب به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه از آدرس سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه کاربران را به آن URL هدایت کند. در صورتی که اینکار را نکنید، موتورهای جستجو با این دو نسخه به عنوان سایتهای جداگانه برخورد میکنند و در نتیجه تلاشهای سئو شما نقشی پراکنده ایفا میکنند. اگر میخواهید نسخه ترجیحی دامنه را تنظیم کنید، میتوانید این کار را از طریق تگهای متعارف (که به زودی به آن خواهیم پرداخت) انجام دهید. در هر صورت، هنگامی که دامنه را تنظیم کردید، مطمئن شوید که همه انواع لینکها به طور دائم به سمت آن دامنه هدایت میشوند.
استفاده از SSL
گواهی SSL یا لایه امنی که ایجاد میکند، یک لایه حفاظتی بین وب سرور (نرم افزار مسئول انجام درخواست آنلاین سایت) و مرورگر ایجاد میکند و در نتیجه سایت شما را برای کاربر ایمن میکند. اگر از این گواهینامه استفاده کنید، وقتی کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را به وبسایت شما ارسال میکند، احتمال هک شدن آن اطلاعات کمتر خواهد بود. گواهی SSL با دامنهای مشخص میشود که با «https» شروع میشود.
موتورهای جستجو سایت های امن را در اولویت قرار میدهند. باید توجه کنید که گوگل در اوایل سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که SSL را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی سایت در نتایج جستجو (SERP) در نظر گرفته میشود.
نکته حرفهای: در هنگام انتخاب دامنه با www و یا بدون www حتما توجه کنید که باید https را هم تنظیم کرده باشید.
نکات مهم پس از راهاندازی SSL:
- همه تگهای canonical و hreflang را به روزرسانی کنید.
- آدرس جدید سایت را در نقشه سایت ثبت کنید.
- نقشه سایت را در فایل robot.text با پیشوند https تنظیم کنید.
- یک دامنه جدید در کنسول جستجوی گوگل و وبمستر بینگ برای https راهاندازی کرده و اطمینان پیدا کنید که ۱۰۰٪ ترافیک سایت از نسخه https هدایت میشود.
بهینه سازی سرعت صفحه
آیا میدانید بازدیدکننده وب سایت چقدر منتظر بارگذاری سایت شما میماند؟ حداکثر شش ثانیه و این زمان سخاوتمندانه است. برخی دادهها نشان میدهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک الب ۵ ثانیه میتواند نرخ پرش را ۹۰ درصد افزایش دهد. پس شما یک ثانیه هم وقت برای تلف کردن ندارید. بنابراین بهبود زمان بارگذاری سایت باید در اولویت هر متخصص سئو باشد.
سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و نرخ تبدیل مهم نیست، بلکه یک فاکتور رتبه بندی در گوگل نیز هست.
از این نکات برای بهبود میانگین سرعت بارگذاری سایت خود استفاده کنید:
- همه فایلهای خود را فشرده کنید: فشردهسازی اندازه تصاویر و فایلهای CSS، HTML و جاوا اسکریپت زمان خواندن آنها را کاهش میدهد، فضای کمتری اشغال میکنند و سریعتر بارگیری میشوند.
- مدیریت تغییر مسیرهای ناخواسته: تغییر مسیر ۳۰۱ چند ثانیه برای پردازش طول میکشد. حالا این تغییر مسیرها را در چندین صفحه یا لایههای ریدایرکتها ضرب کنید تا ببینید چقدر بر سرعت سایت شما تأثیر میگذارند.
- کدها را کاهش دهید: کدهای نامرتب میتوانند بر سرعت سایت شما تأثیر منفی بگذارند. چه کد کارآمدتر باشد، صفحه سریعتر بارگذاری میشود. وقتی همه چیز را تمیز کردید، کد خود را کوچک کرده و فشرده کنید.
- استفاده از یک CDN (شبکه توزیع محتوا): CDN سرورهایی هستند که نسخههایی از وب سایت شما را در مکانهای جغرافیایی مختلف ذخیره میکنند و سایت شما را بر اساس موقعیت جغرافیایی به مخاطب ارائه میدهند. از آنجایی که اطلاعات بین سرور و کاربر مسافت کمتری وجود دارد، سایت شما برای کاربر سریعتر لود میشود. فرض کنید شما در کانادا ساکن هستید. اگر اطلاعات در سروری که در آمریکا قرار دارد خوانده شود، شما سریعتر اطلاعات سایت را مشاهده میکنید تا سروری که در هند قرار داشته باشد.
- از پلاگینها به درستی استفاده کنید: افزونههای قدیمی اغلب دارای آسیب پذیریهای امنیتی هستند که وب سایت شما را در معرض هک قرار میدهند که این موضوع می تواند به رتبه بندی وب سایت شما آسیب برسانند. مطمئن شوید که همیشه از آخرین نسخه پلاگینها استفاده میکنید و استفاده خود را تا حد ضروریترین آنها به حداقل برسانید. در مورد قالبها هم بیشتر دقت کنید قالبهای آماده کمکیفیت، اغلب با کدهای غیرضروری زیادی همراه هستند.
- از افزونههای کش استفاده کنید: افزونههای کش یک نسخه ثابت از سایت شما را ذخیره میکنند تا برای کاربرانی که قبلا سایت را دیدهاند دوباره ارسال کنند و در نتیجه زمان بارگذاری سایت در بازدیدهای مکرر برای کاربر کاهش مییابد.
- از بارگذاری با فاصله استفاده کنید: اسکریپتها دستورالعملهایی هستند که سرورها باید قبل از پردازش HTML یا بدنه صفحه سایت شما بخوانند. به طور معمول، اسکریپتها در بخش <head> یک وبسایت قرار میگیرند یعنی جایی که بر محتوای موجود در صفحه اولویت دارند. این موضوع باعث میشود کاربر زمان زیادی برای مشاهده محتوای صفحه در انتظار باشد. بهتر است بارگذاری همزمان یا حتی تاخیری یا قرار دادن آنها در بخشهای دیگر کد را در نظر بگیرید. البته توجه کنید که اینکار به کارکرد اسکریپت نباید ضربه بزند.
انجام سئوی تکنیکال سایت
برای اینکه کار سئوی تکنیکال را انجام دهیم نیاز به چک لیست سئو خواهیم داشت. در این بخش و با توجه به اینکه سئوی تکنیکال خود به چند زیر مجموعه مهم تقسیم میشود، هر چک لیست را جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم.
چک لیست قابلیت خزیدن
خزیدن پایه و اساس استراتژی سئو تکنیکال شما است. رباتهای جستجو برای جمع آوری اطلاعات در مورد سایت شما صفحات شما را می خزند.
اگر این ربات ها به نحوی از خزیدن مسدود شده باشند، نمیتوانند صفحات شما را ایندکس یا رتبه بندی کنند. اولین قدم برای پیاده سازی سئوی تکنیکال این است که اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم شما قابل دسترسی و آسان برای پیمایش خزندهها هستند.
چک لیست خزیدن:
- یک نقشه سایت XML ایجاد کنید.
- برنامه ریزی برای خزندهها.
- معماری سایت را بهینه کنید.
- یک ساختار URL تنظیم کنید.
- از robots.txt استفاده کنید.
- منوهای بردکرامب (پودر سوخاری - Breadcrumb) را اضافه کنید.
- از صفحهبندی استفاده کنید.
- فایل لوگ سئو خود را بررسی کنید.
در ادامه بخشیهایی از این چک لیست را بررسی میکنیم.
۱- نقشه سایت XML ایجاد کنید
نقشه سایت XML به ربات های جستجو کمک میکند تا صفحات وب شما را بفهمند و در آنها بخزند. می توانید این نقشه را به عنوان یک راهنما برای وب سایت خود در نظر بگیرید. پس از ساخت نقشه سایت آن را در کنسول جستجوی گوگل و ابزارهای وب مستر بینگ ثبت کنید. به یاد داشته باشید که نقشه سایت خود را هنگام افزودن و حذف صفحات به روز نگه دارید.
۲- برنامه ریزی برای خزندهها
از آنجایی که توان خزیدن بی نهایت نیست، باید مطمئن شوید که مهمترین صفحات خود را برای خزیدن در اولویت قرار دادهاید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به آنها باید توجه کنیم. اطمینان حاصل کنید که بازدهی خزیدن را به حداکثر میرسانید. برای این منظور، کارهای زیر را در دستور کار قرار دهید:
- صفحات تکراری را حذف کنید.
- پیوندهای شکسته را اصلاح یا تغییر مسیر دهید.
- مطمئن شوید که فایلهای CSS و جاوا اسکریپت شما قابل خزیدن هستند.
- آمار خزیدن خود را به طور مرتب بررسی کنید و مراقب کاهش یا افزایش ناگهانی باشید.
- مطمئن شوید که رباتها امکان دسترسی به صفحههایی که خزیدن آن را ممنوع کردهاید را ندارند.
- نقشه سایت خود را به روز نگه دارید و آن را در ابزارهای وب مستر ثبت کنید.
- سایت خود را از محتوای غیر ضروری یا قدیمی پاک کنید.
- مراقب URLهای ایجاد شده پویا باشید که میتوانند تعداد صفحات را افزایش دهند.
۳- معماری سایت را بهینه کنید
احتمالا وب سایت شما چندین صفحه دارد. اما این صفحات باید به گونهای سازماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهد به راحتی آنها را پیدا کرده و بینشان بخزند. اینجاست که ساختار سایت شما (معماری اطلاعات وب سایت) وارد سئو تکنیکال میشود. معماری سایت نحوه سازماندهی صفحات سایت است. صفحات مرتبط با هم گروهبندی میشوند؛ برای مثال، صفحه اصلی وبلاگ شما به پستهای وبلاگ جداگانه پیوند میخورد که هر کدام به مربوطه خود پیوند دارند. این ساختار به رباتهای جستجو کمک میکند تا رابطه بین صفحات شما را درک کنند. معماری سایت نیز باید بر اساس اهمیت این صفحات شکل بگیرد. هرچه صفحه A به صفحه اصلی شما نزدیکتر باشد، صفحات بیشتری به صفحه A پیوند میدهند و هرچه ارزش پیوند آن صفحات بیشتر باشد، موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به صفحه A میدهند. هر چه تعداد پیوندها به صفحه A بیشتر باشد، آن صفحه برای موتورهای جستجو «مهمتر» میشود.
به تصویر بالا که به عنوان یک نمونه کشیده شده نگاه کنید. مطمئن شوید که مهمترین صفحات کسب و کار شما در بالای سلسله مراتب قرار داشته و بیشترین تعداد پیوندهای داخلی مرتبط را دریافت میکند.
۴- یک ساختار URL تنظیم کنید
ساختار URLها میتواند توسط معماری سایت شما تنظیم شود. برای توضیح دقیقتر بگذارید با یک مثال این موضوع را بررسی کنیم. فرض کنید آدرس سایت شما agerin.ir است. فرض کنید شما پست وبلاگ و محصولات در سایت دارید. حالا باز فرض میکنیم یک پست وبلاگ با عنوان «SEO» دارید و یک محصول نیز با همین نام «SEO». ساختار url پست وبلاگ شما مثلا میشود:
www.agerin.ir/blog/seo
و ساختار url محصول شما میشود:
www.agerin.ir/product/seo
توجه کنید که این ساختار کاملا در اختیار شما است. و اصلا به این معنا نیست که حتما باید مثل نمونه بالا تنظیم کنید، حتی ما هم اینکار را نکردیم و ساختارهای دیگری برای URL انتخاب کردهایم.
تنها مهم است که شما یک ساختار ثابت و مشخص برای سایت داشته باشید. حتما به نکات زیر در ساختار url توجه کنید:
- از حروف کوچک استفاده کنید.
- برای جدا کردن کلمات از خط تیره (-) استفاده کنید.
- ساختار url باید کوتاه و توصیفی باشد.
- استفاده از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری (از جمله حروف اضافه) در url را کنار بگذارید.
- از کلمه کلیدی در URL استفاده کنید.
- پس از ساخت و تنظیم ساختار URL آنها را به نقشه سایت خود اضافه کنید.
۵- از robots.txt استفاده کنید
وقتی یک ربات وب سایت شما را میخزد، ابتدا فایل robot.txt را بررسی میکند که به عنوان پروتکل حذف ربات شناخته میشود. این پروتکل میتواند به رباتها، اجازه خزیدن یا نخزیدن در صفحات و بخشهای مختلف سایت را بدهد یا از آنها این امکان را بگیرد.
اگر میخواهید از ایندکس کردن سایت خود توسط رباتها جلوگیری کنید، از متا تگ ربات noindex استفاده کنید. بیایید هر دوی این سناریوها را مورد توجه قرار دهیم.
ممکن است بخواهید رباتهای خاصی را از خزیدن در سایت خود به طور کلی مسدود کنید. برخی از رباتها با اهداف مخرب کار میکنند. آنها میتوانند به محتوای شما آسیب برسانند یا شما را اسپم کنند. در این مواقع از robot.txt برای جلوگیری از ورود آنها به وب سایت خود استفاده کنید.
برای ایندکس کردن صفحات سایت، رباتهای جستجو در سایت شما میخزند تا سرنخ جمع آوری کرده و کلمات کلیدی را پیدا کنند تا بتوانند صفحات وب شما را با عبارتهای جستجوی مرتبط مطابقت دهند. اما، همانطور که در ادامه بررسی خواهیم کرد، شما امکان خزیدن نامحدود ندارید و احتمالا نمیخواهید این خزیدن محدود صرف دادههای غیر ضروری شود. بنابراین، ممکن است بخواهید صفحاتی را که به رباتهای جستجو کمک نمیکنند را از خزیدن حذف کنید. به عنوان مثال، یک صفحه تشکر یا صفحه ورود به حساب کاربری به سایت شما کمکی نمیکند که بخواهید موتورهای جستجو آنها را بخزند.
۶- منوهای بردکرامب اضافه کنید
داستان قدیمی هانسل و گرتل را به خاطر دارید که در آن دو کودک، خرده سوخاری را روی زمین میانداختند تا راه خود را به خانه پیدا کنند؟ خوب، آنها روش درستی پیدا کرده بودند. اگر این روش را در سایت به کار بگیریم کاربران راهی برای بازگشت به عقب در میان صفحاتی که دیدهاند مشاهده خواهند کرد.
اما این منو فقط برای کاربران کاربرد ندارد، بلکه رباتهای جستجو نیز به آن توجه فراوانی دارند. رباتهای جستجو نیز از آنها استفاده میکنند.
برد کرامب دو ویژگی باید داشته باشد:
- برای کاربر سایت قابل مشاهده و دسترسی باشد و کاربر برای بازگشت مسیر خود نیازمند زدن دکمه back نباشد.
- از زبانهای نشانه گذاری ساختاریافته (structured markup) در آن استفاده شود که بتواند به رباتهای جستجو برای خزیدن راهنمایی کند.
۷- از صفحهبندی استفاده کنید
در دنیای سئو، صفحه بندی شکلی از سازماندهی را به وجود میآورد. صفحه بندی با استفاده از کد به موتورهای جستجو میگوید که چگونه urlهای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند. به عنوان مثال ممکن است یک سری محتوا داشته باشید که آن را به چند فصل یا صفحه وب تقسیم کردهاید. حال اگر میخواهید پیدا کردن و خزیدن این ارتباط را به رباتهای جستجو نشان دهید، باید از صفحه بندی استفاده کنید.
۸- فایل لوگ سئو خود را بررسی کنید
فایلهای لوگ چیزی شبیه به دفتر خاطراتی است که در آن همه چیز ثبت میشود. سرورهای وب اطلاعات بسیاری را در فایل log ذخیره میکنند. اطلاعاتی مانند زمان و تاریخ درخواست به سرور، ip کاربر، نوع بازدید (کاربر یا ربات) و بسیاری اطلاعات دیگر. یکی از مهمترین مسائل بررسی مسیر رباتهای جستجو هست. در فایلهای لوگ مسیر و عملکرد ربات جستجو قابل پیگیری است. اینکار به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات بسیار مفیدی به دست آورید.
چک لیست قابلیت ایندکس شدن
همانطور که ربات های جستجو در وب سایت شما میخزند، شروع به ایندکس صفحات بر اساس موضوع و ارتباط با آن باهم میکنند. پس از ایندکس شدن، صفحه شما واجد شرایط رتبه بندی در صفحات نتایج جستجو یا همان SERP ها میشود. در اینجا چند عامل وجود دارد که میتوانند به ایندکس شدن صفحات شما کمک کند.
چک لیست ایندکس شدن:
- دسترسی ربات های جستجو را به صفحات باز کنید
- محتوای تکراری را حذف کنید
- تغییر مسیرها را بررسی کنید
- ریسپانسیو بودن سایت را بررسی کنید
- خطاهای HTTP را رفع کنید
در ادامه بخشهای مختلف این چک لیست را بررسی میکنیم.
۱- دسترسی ربات های جستجو را به صفحات باز کنید
شما احتمالا هنگام پرداختن به قابلیت خزیدن به این موضوع توجه کردهاید، اما ذکر آن در اینجا خالی از لطف نخواهد بود. ما میخواهید اطمینان حاصل کنیم که رباتها به صفحات دلخواه وارد و میتوانند آزادانه به آنها دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار چند ابزار در اختیار دارید. سادهترین ابزار شما ابزار تست فایل robot.txt گوگل خواهد بود.
۲- محتوای تکراری را حذف کنید
محتوای تکراری رباتهای جستجو را گیج میکند و بر ایندکس شدن صفحات شما تأثیر منفی میگذارد. به یاد داشته باشید که از URLهای متعارف برای ایجاد صفحات خود استفاده کنید.
۳- تغییر مسیرها را بررسی کنید
بررسی کنید که همه تغییر مسیرهای سایت به درستی تنظیم شده باشند. حلقههای تغییر مسیر، لینکهای شکسته (Broken Link) یا بدتر از آن تغییر مسیرهای نادرست میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام ایندکس شدن سایت شما شوند. برای جلوگیری از این امر، همه تغییر مسیرهای خود را به طور منظم و دورهای بررسی کنید.
۴- ریسپانسیو بودن سایت را بررسی کنید
اگر وبسایت شما در حال حاضر با موبایل سازگار نیست، پس از جایی که باید باشید بسیار عقبتر هستید. در اوایل سال ۲۰۱۶، گوگل mobile first index را در اولویت قرار داد. از آن زمان، تجربه کاربر در تلفن همراه نسبت به دسکتاپ در اولویت قرار دارد.
برای اطلاعات بیشتر، به این مقاله مراجعه کنید: طراحی سایت ریسپانسیو
۵- خطاهای HTTP را رفع کنید
اصطلاح HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol است، اما احتمالا به این موضوع اهمیتی نمیدهید. چیزی که شما به آن اهمیت میدهید این است که چه زمانی خطاهای HTTP به کاربران یا موتورهای جستجو برمی گردند و چگونه میتوانید که آنها را برطرف کنید.
خطاهای HTTP میتواند با مسدود کردن دسترسی رباتهای جستجو از محتوای مهم سایت، مانع کار آنها شود. بنابراین، رسیدگی به این خطاها به سرعت و به طور کامل، بسیار مهم است.
از آنجایی که هر خطای HTTP منحصر به فرد است، در این بخش توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها ارائه خواهد شد.
301 Permanent Redirects: برای ارسال دائمی ترافیک از یک URL به URL دیگر استفاده میشود. تعداد زیاد آنها میتواند سرعت سایت و تجربه کاربری آن را کاهش دهند چراکه هر تغییر مسیر اضافی به زمان بارگذاری صفحه اضافه میکند. توجه کنید که تعداد زیاد آنها باعث میشود موتورهای جستجو از خزیدن در آن صفحه صرف نظر کنند.
302 Temporary Redirect: راهی برای هدایت موقت ترافیک از یک URL به یک صفحه دیگر است. در حالی که این کد وضعیت به طور خودکار کاربران را به صفحه وب جدید میفرستد، عنوان صفحه،URL و توضیحات ذخیره شده در کش بر اساس URL مبدا خواهد بود. اگر تغییر مسیر موقت در زمان طولانی باقی بماند، در نهایت به عنوان یک تغییر مسیر دائمی تلقی میشود.
403 Forbidden Messages: به این معنی است که محتوای درخواستی کاربر بر اساس مجوزهای دسترسی یا به دلیل پیکربندی نادرست سرور محدود شده است.
404 Error Pages: به کاربران میگوید که صفحه مورد نظرشان وجود ندارد. ممکن است آن صفحه پاک شده باشد یا آنها یک url اشتباه وارد کرده باشند. گاهی نیز ممکن است شما در لینکدهی آدرس را اشتباه نوشته باشید و خود به خود چنین اروری به وجود بیاورید.
405 Method Not Allowed: به این معنی است که سرور وب سایت شما روش دسترسی کاربر را شناسایی و مسدود کرده است.
500 Internal Server Error: یک پیام خطای عمومی است که به این معنی که سرور شما در تحویل سایت به طرف درخواست کننده با مشکل مواجه است.
502 Bad Gateway Error: مربوط به ارتباط اشتباه یا پاسخ نامعتبر سرورها است.
503 Service Unavailable: به شما می گوید که در حالی که سرور شما به درستی کار می کند، قادر به انجام درخواست کاربر نیست.
504 Gateway Timeout: به این معنی است که برای دسترسی به اطلاعات درخواستی، پاسخی به موقع از سرور دریافت نمیشود.
دلیل این خطاها هرچه که باشد، مهم است که آنها را برطرف کنید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو را راضی نگه دارید.
حتی اگر سایت شما توسط رباتها خزیده و ایندکس شده باشد، مشکلات دسترسی که کاربران و رباتها را مسدود میکند، بر سئوی شما تأثیر میگذارد.
چک لیست قابلیت رندر
ما در این بخش بر روی دسترسی به سئو یا رندر سئو تمرکز خواهیم کرد. برای روشن بودن توضیحات، رندرپذیری را به صورت بخش به بخش مورد توجه قرار خواهیم داد.
۱- عملکرد سرور
همانطور که میدانید، وقفه های زمانی سرور و ارورها باعث ایجاد خطاهای HTTP می شود که مانع از دسترسی کاربران و رباتها به سایت میشود. اگر متوجه شدید که سرور شما با مشکلاتی مواجه است، از توضیحاتی که در بالا داده شد، برای عیب یابی و رفع آنها استفاده کنید. عدم انجام به موقع این کار میتواند باعث شود موتورهای جستجو صفحه وب شما را از فهرست خود حذف کنند.
۲- وضعیت HTTP
مشابه عملکرد سرور، خطاهای HTTP از دسترسی به صفحات وب شما جلوگیری میکنند. میتوانید از یک خزنده وب مانند Screaming Frog، Botify یا DeepCrawl برای بررسی خطای جامع سایت خود استفاده کنید.
۳- زمان بارگذاری و اندازه صفحه
اگر بارگذاری صفحه شما بیش از حد طول میکشد، نرخ پرش (Bounce Rate) تنها مشکلی نیست که باید نگران آن باشید. تأخیر در زمان بارگذاری صفحه میتواند منجر به خطای سرور شود و دسترسی رباتها را به صفحات شما مسدود کرده یا نسخههای نیمه بارگذاری شدهای که بخشهای مهمی از محتوا را ندارند را بخزند. شما باید هر کاری را که در توان خود دارید انجام دهید تا زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهید.
۴- رندر جاوا اسکریپت
مسلما گوگل برای پردازش جاوا اسکریپت (JS) مشکل دارد و بنابراین، استفاده از محتوای از پیش رندر شده را برای بهبود دسترسی گوگل توصیه میشود. ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند بفهمید چگونه رباتهای جستجوگر به JS در سایت شما دسترسی پیدا میکنند.
۵- صفحات یتیم
هر صفحه در سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر پیوند داده شود! ترجیحا بیشتر و بسته به اهمیت صفحه. وقتی صفحهای لینک داخلی نداشته باشد، به آن صفحه یتیم (Orphan Page) میگویند. مانند مقالهای بدون مقدمه، این صفحات فاقد پیش زمینهای برای رباتها هستند تا بدانند چگونه باید آنها را ایندکس کنند.
۶- عمق صفحه
عمق صفحه یعنی صفحه مورد نظر شما چند کلیک از صفحه اصلی فاصله دارد. بهتر است معماری سایت خود را تا حد امکان کم عمق نگه دارید و در عین حال سلسله مراتب بصری را حفظ کنید. گاهی اوقات یک سایت چند لایه اجتناب ناپذیر دارد. در این صورت، شما می خواهید یک سایت خوب سازماندهی شده را به کم عمق بودن اولویت دهید.
۷- تغییر مسیر زنجیرهها
وقتی تصمیم میگیرید ترافیک را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کنید، هزینهای را پرداخت میکنید که شاید از آن آگاه نباشید! این قیمت همان راندمان خزیدن است. ریدایرکتها میتوانند خزیدن رباتها را کاهش دهند، زمان بارگذاری صفحه را طولانی و در صورتی که این تغییر مسیرها به درستی تنظیم نشده باشند، سایت شما را غیرقابل دسترس کند. به همه این دلایل، سعی کنید تغییر مسیرها را به حداقل برسانید.
چک لیست قابلیت کسب رتبه
اکنون به سراغ عناصر موضوعیتری میرویم که احتمالا از قبل از آنها آگاه هستید. چگونه رتبهبندی سایت را از دیدگاه فنی سئو بهبود دهیم. رتبه بندی صفحات شما شامل برخی از عناصر درون صفحه و خارج از صفحه است که قبلا ذکر کردیم، اما از دیدگاه سئو تکنیکال چطور؟
پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که همه این عناصر با هم کار میکنند تا یک سایت سئو پسند ایجاد کنند. بنابراین، ما از کنار گذاشتن پرهیز خواهیم کرد و به ترتیب این چک لیست را پی خواهیم گرفت.
۱- پیوند داخلی و خارجی
پیوندها به رباتهای جستجوگر کمک میکنند تا بفهمند یک صفحه در طرح کلی یک ساختار در کجا قرار میگیرد و زمینه را برای نحوه رتبهبندی آن صفحه فراهم میکند. پیوندها رباتهای جستجو (و کاربران) را به محتوای مرتبط و مهم انتقال میدهند. به طور کلی، پیوند دادن به خزیدن، نمایه سازی و توانایی برای رتبه بندی کمک فراوانی میکند.
۲- کیفیت بک لینک
بک لینکها یک رای اعتماد برای سایت شما فراهم می کند. آنها به رباتهای جستجو میگویند که وبسایت خارجی A معتقد است صفحه شما با کیفیت است و ارزش خزیدن را دارد. با جمع شدن این آرا، رباتهای جستجو متوجه کیفیت کار و اعتبار شما میشوند و سایت شما را معتبرتر میبینند. توجه کنید که این موضوع تنها برای بک لینکهای با کیفیت صادق است و بک لینک بیکیفیت دقیقا تاثیری معکوس دارد.
اگر میخواهید بیشتر در این باره بدانید، به این مقاله سر بزنید: بک لینک چیست؟
۳- خوشههای محتوا
خوشههای محتوا، محتوای مرتبط را پیوند میدهند تا رباتهای جستجو به راحتی بتوانند همه صفحاتی را که در یک موضوع خاص هستند را پیدا کرده، در آنها بخزند و ایندکس کنند. خوشه محتوا به عنوان یک ابزار خود تبلیغی عمل میکنند تا به موتورهای جستجو نشان دهند که شما در مورد یک موضوع چقدر میدانید.
رتبه بندی شما عامل تعیین کننده اصلی در رشد ترافیک ارگانیک است، زیرا مطالعات نشان میدهد که جستجوگران به احتمال زیاد روی سه نتیجه جستجوی برتر در صفحه نتایج جستجو کلیک میکنند. پس اگر به دنبال موفقیت هستید، باید همین جایگاه را نشانه بروید.
چک لیست قابلیت کلیک
در حالی که نرخ کلیک (CTR) به رفتار جستجوگر مربوط میشود، کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود قابلیت کلیک در SERP انجام دهید. در حالی که توضیحات متا و عناوین صفحه با کلمات کلیدی بر CTR تأثیر میگذارند، ما بر روی عناصر فنی تمرکز میکنیم چون اینجا قرار است از سئوی تکنیکال بگوییم!
چک لیست قابلیت کلیک:
- از دادههای ساختار یافته (Structured Data) استفاده کنید
- در نتایج ویژه SERP جایگاه به دست آورید
- برای نتایج ویژه بهینه سازی کنید
- استفاده از Discover گوگل را در نظر بگیرید
رتبه بندی سایت در موتور جستجو و نرخ کلیک دست به دست هم میدهند و موفقیت سئو را موجب میشوند. در ادامه اجزای این چک لیست را بیشتر بررسی میکنیم.
۱- از دادههای ساختار یافته (Structured Data) استفاده کنید
دادههای ساختاریافته از واژگان خاصی به نام اسکیما (schema) برای دسته بندی و برچسب گذاری عناصر صفحه وب برای فهماندن محتوا به رباتهای جستجو استفاده میکند. این اسکیما به وضوح به ربات نشان میدهد که هر عنصر صفحه چیست، چگونه با سایت ارتباط دارد و چگونه آن را باید تفسیر کرد. اساسا، دادههای ساختاریافته به رباتها میگویند: «این یک ویدیو است»، «این یک محصول است» یا «این یک دستور پخت است»، و جایی برای تفسیر باقی نمیگذارد.
۲- در نتایج ویژه SERP جایگاه به دست آورید
نتایج ویژه در صفحه نتایج جستجو به عنوان نتایج غنی (rich results) شناخته میشوند. اگر از آنها استفاده کرده و بتوانید موفق شوید، در بالای لیست نتایج جستجو به نمایش در میآیید. در غیر اینصورت در لیست نتایج سایت شما نمایش داده میشود.
نتایج غنی آن دسته از عناصری هستند که از عنوان صفحه، URL، فرمت توضیحات متا سایر نتایج جستجو پیروی نمیکنند. برای مثال، تصویر زیر دو ویژگی SERP را نشان میدهد: یک کاروسل ویدئو و دیگری کادر « People Also Ask » که در بالای لیست نتایج جستجو قرار گرفتهاند.
چگونه شانس خود را برای کسب نتایج غنی گوگل افزایش دهیم؟ محتوای مفید بنویسید و از دادههای ساختار یافته استفاده کنید. هرچه رباتهای جستجو راحتتر عناصر سایت شما را درک کنند، شانس بیشتری برای به دست آوردن یک نتیجه غنی در نتایج جستجو خواهید داشت.
انواع دادههای ساختار یافته وجود دارد، مانند:
- مقالات
- فیلم
- بررسیها
- مناسبتها
- نحوه کار
- پرسشهای متداول
- تصاویر
- فهرست کسب و کار محلی
- محصولات
- لینکهای سایت
۳- برای نتایج ویژه بهینه سازی کنید
همانطور که متوجه شدید، نتایج ویژه شانس بسیاری برای افزایش بازدید و موفقیت سئو شما دارند. گوگل میگوید برای انتخاب میان سایتهایی که برای این قسمت خود را بهینه کردهاند یک فاکتور اساسی را در نظر میگیرد: سایتی برنده است که بهترین پاسخ برای هر سوال را ارائه دهد.
۴- استفاده از Discover گوگل را در نظر بگیرید
دیسکاور گوگل (Google Discover) یک لیست الگوریتمی نسبتا جدید از محتوا بر اساس دستهبندی است که به طور خاص برای کاربران تلفن همراه استفاده میشود. بر کسی پوشیده نیست که گوگل به تجربه تلفن همراه توجه زیادی نشان میدهد. این ابزار به کاربران اجازه میدهد تا با انتخاب دستههای مورد علاقه (مثلا: باغبانی، موسیقی یا سیاست) یک کتابخانه از محتوا بسازند.
سه گانه کامل سئو
سئوی فنی، سئو داخلی و سئوی خارج از صفحه با هم کار میکنند تا شما به موفقیت در ترافیک ارگانیک برسید. در حالی که تکنیک های درون صفحه و خارج از صفحه اغلب اولین مواردی هستند که از سوی سئوکارها به کار گرفته میشوند، سئو تکنیکال نقش مهمی در رساندن سایت شما به بالای نتایج جستجو و قرار دادن محتوای در مقابل مخاطبان دارد. از این تاکتیک های فنی برای تکمیل استراتژی سئوی خود استفاده کنید و نتایج را مشاهده کنید.
خدمات سئو تکنیکال (فنی) لولسا
ما در لولسا خدماتی برای هر سه بخش سئو را به شما ارائه میدهیم. اگر میخواهید سئو تکنیکال سایت را تقویت کنید، باید خدمات مناسبی دریافت کنید. ما این خدمات را تحت عنوان سئو وردپرس (Wordpress) و سئو جوملا (Joomla) به شما ارائه میدهیم. در حقیقت سئو وردپرس و سئو جوملا همان سئوی تکنیکال این دو سیستم مدیریت محتوا (CMS) است.