Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: انتخاب عنوان محتوا

انتخاب عنوان در تولید محتوا بسیار مهم است. عنوان می تواند مخاطب را به خواندن محتوا ترغیب کرده یا برای او کسل کننده باشد. اما انتخاب عنوان شامل نکات بسیار مهمی است که باید به دقت انجام شود. در این بخش به بررسی نحوه انتخاب عنوان مناسب برای محتوا می پردازیم.

عنوان محتوا چیست؟

هر مطلبی که در اینترنت می خوانیم یک عنوان دارد. یک مقاله، یک خبر، یک محصول و یا هر چیزی که می خوانیم با یک عنوان مشخص می شود. انتخاب عنوان در تولید محتوا بسیار مهم است و باید با دقت انجام شود. معمولا در کد سایت عنوان در تگ h1 قرار می گیرد که مهمترین بخش محتوا است.

چطور برای محتوا عنوان انتخاب کنیم؟

در ابتدا توج داشته باشید که برای انتخاب عنوان باید کلمه کلیدی را از قبل داشته باشید. اگر در انتخاب کلمه کلیدی دچار مشکل هستید نگران نباشید، در مقاله ای جداگانه به این موضوع می پردازیم. حالا به نحوه انتخاب عنوان بپردازیم. 

یک عنوان خوب برای محتوا باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  • کلمه کلیدی در عنوان محتوا وجود داشته باشد
  • بهتر است کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد
  • عنوان نباید زیاد طولانی باشد
  • عنوان نباید زیاد کوتاه باشد
  • عنوان باید متناسب با پرسونای مخاطب باشد

برای روشن شدن موضوع فرض کنید کلمه کلیدی «خرید عطر» است. حالا چطور می توانیم از این کلمه کلیدی یک عنوان مناسب بسازیم؟

گفتیم که طول عنوان نباید زیاد طولانی و یا زیاد کوتاه باشد.

طول عنوان محتوا باید چقدر باشد؟

طول عنوان محتوا بین ۲۰ الی ۷۰ کاراکتر باشد. بهترین حالت بین ۴۰ الی ۶۰ کاراکتر است. توجه داشته باشید که فاصله بین کلمات یا علائم هم یک کاراکتر محاسبه می شوند.

حالا می دانیم که کلمه کلیدی ما «خرید عطر» خودش شامل ۸ کاراکتر است (خ ر ی د فاصله ع ط ر).

کلمه کلیدی باید در کجا عنوان محتوا باشد؟

گفتیم کلمه کلیدی باید در ابتدای عنوان باشد. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی «خرید عطر» است باید عنوان به صورت زیر باشد:

خرید عطر ...

به جای سه نقطه باقی عنوان را می نویسیم.

گاهی نمی توان کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان قرار داد، پس باید چه کار کنیم؟

گاهی کلمه کلیدی اگر در ابتدای عنوان باشد ممکن است معنای آن را خراب کند. یا حتی عنوان خوبی نباشد. توجه کنید که در تولید محتوا مخاطب بسیار مهم است. پس باید عنوان متناسب او باشد. در این شرایط شما می توانید کلمه کلیدی را به جز ابتدای عنوان به کار ببرید.

نکته: هرچه کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد اثر سئویی بیشتری دارد اما اگر این موضوع عنوان را بی معنی کرده یا متناسب مخاطب نباشد کار اشتباهی است.

نکته: حتما از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید.

گفتیم عنوان باید متناسب با پرسونای مخاطب باشد. این موضوع به چه معنی است؟ اگر پرسونا را نمیشناسید آن را در مقاله ای جداگانه با هم بررسی خواهیم کرد و هیچ جای نگرانی نیست.

چطور عنوان متناسب با پرسونای مشتری انتخاب کنم؟

هر مشتری و مخاطبی زبان مخصوص به خود را دارد. باید مخاطبین خودتان را بشناسید و با زبان آنها صحبت کنید. ممکن است مخاطب شما بسیار رسمی صحبت کند یا برعکس کاملا دوستانه و راحت. ممکن است مخاطب شما شوخ طبعی را بپسندد یا تنها به دنبال اطلاعات دقیق باشد. هر کدام از این مخاطب ها به دنبال چیز مشخصی هستند و با زبان خاصی صحبت می کنند. اگر در تولید محتوا به زبان مخاطبتان صحبت نمی کنید، حتی بهتر است تولید محتوا را کنار بگذارید چرا که نتیجه قابل قبولی به دست نمی آورید.

انواع مختلف عنوان برای محتوا چیست؟

انواع مختلفی عنوان برای تولید محتوا داریم. در زیر برخی از انواع عنوان های پر مخاطب را برای شما می گویم:

  • عنوان بهترین (مثال: خرید بهترین ساعت یا بهترین ساعت موجود در بازار) 
  • عنوان چیست (مثال: اینفوگرافیک چیست؟)
  • عنوان چطور (مثال: چطور عطر بخریم؟)
  • عنوان قیمت (مثال: قیمت مناسب خرید عطر)

حالا با توجه به توضیحات بالا برویم سمت انتخاب عنوان با همان کلمه کلیدی. من دو عنوان پیشنهادی زیر را می نویسم:

  1. خرید عطر با بهترین قیمت و کیفیت به صورت آنلاین
  2. خرید بهترین عطر برای کادوی تولد پسر جوان

حالا روی این عناوین توضیح می دهیم. در عنوان دوم دیدیم که کلمه کلیدی به دو بخش تقسیم شده است. پس می توان گاهی کلمه کلیدی را بخش بندی کرد اما باید توجه داشته باشید که تاثیر سئویی آن کمتر است.

در عنوان اول از کلماتی مانند بهترین، قیمت، کیفیت و آنلاین استفاده کردم. این کلمات با توجه به اینکه زیاد توسط مخاطب جستجو می شوند می تواند عنوان من را قدرتمند کند و دایره مخاطبین بیشتری داشته باشم. کلمه کلیدی در ابتدای جمله آمده و ارزش بسیار بالایی به دست می آورد.

انتخاب عنوان محتوا برای محصول

توجه داشته باشید برای عنوان محصول ما به صورت دیگری عمل می کنیم. در فروشگاه اینترنتی و جایی که محصول به فروش می رسد نام کامل محصول را برای عنوان انتخاب کنید. مثلا:

ادو تویلت مردانه ورساچه مدل Eros حجم 200 میلی لیتر

این عنوان بسیار خوبی است. کلمه کلیدی «ادو تویلت» در ابتدای جمله آمده. عنوان مشخص می کند که محصول مردانه است. برند محصول که ورساچه است مشخص شده. مدل محصول مشخص است. حجم محصول نیز کاملا معلوم است.

برای عنوان محصولات بهتر است همین ساختار را رعایت کنید.