Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: تصویر

در این قسمت از آموزش تولید محتوا می خواهیم به تصاویر بپردازیم. می خواهیم بدانیم چرا استفاده از تصویر در محتوا نیاز است؟ چه فرمتی می تواند نتایج بهتری به دست بیاورد؟ چطور تصاویر را بهینه کنیم؟ ابعاد تصویر را چگونه تنظیم کنیم؟

چرا استفاده از تصویر در تولید محتوا مهم است؟

استفاده از تصویر چندین تاثیر مهم در اثرگذاری یک محتوا دارد. اول اینکه بسیاری از کاربران در موتورهای جستجو تصاویر را سرچ (جستجو) می کنند و می توان در بخش تصاویر نتایج بهتری به دست آورد. دوم اینکه محتوایی که دارای تصویر باشد نتایج بهتری در سئو به دست می آوردم. سوم اینکه تصاویر متن را برای خواننده جذابتر و آسانتر می کند و ارتباط بهتری با مخاطب ایجاد می شود.

توجه: زمانی که تولید محتوا مربوط به فروشگاه اینترنتی است استفاده از تصاویر دارای اهمیت بیشتری پیدا می کند. این تصویر معمولا تنها ارتباط بصری مشتری با محصول است. هر چه این تصویر بتواند بهتر محصول را به مشتری نشان دهد، امکان ثبت سفارش بیشتر خواهد بود. در فروشگاه اینترنتی بهتر است از محصول چندین تصویر از زوایای مختلف تهیه شود.

چرا تصاویر را برای محتوا بهینه کنیم؟

بهینه سازی تصویر برای محتوا بسیار ضروری است. چند دلیل برای بهینه سازی تصاویر:

  1. بدون بهینه سازی حجم صفحه سایت بالا رفته و سایت کند می شود. صفحاتی که تصویر آنها بهینه نشده و کند هستند رتبه مناسبی در سئو به دست نمی آورند. توجه داشته باشید که سرعت از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه دهی سایت ها است.
  2. بدون بهینه سازی تصاویر امکان رتبه گرفتن در بخش تصاویر گوگل کاهش پیدا می کند.
  3. تصاویر بهینه نشده حجیم بوده و با کاهش سرعت لود آنها زمان زیادی از مخاطب می گیرد. گاهی ممکن است این موضوع باعث شود که تصویر لود نشده و مخاطب آن را نبیند.

بهینه سازی تصاویر محتوا شامل چه مواردی می شود؟

بهینه سازی تصویرهای به کار رفته شامل بهینه سازی حجم تصویر، بهینه سازی ابعاد تصویر و بهینه سازی فرمت تصویر می شود.

چطور حجم تصاویر را برای استفاده در محتوا بهینه کنیم؟

برای بهینه سازی تصاویر ابزارهای مختلفی وجود دارد. برخی سایت های اینترنتی مانند tinypng.com این کار را به صورت آنلاین و رایگان برای شما انجام می دهند. برخی افزونه برای سیستم مدیریت محتوا هم اینکار را برای شما انجام می دهند. اما بهترین کار این است که پیش از آپلود محتوا، تصویر را بهینه کنید. برای این منظور نرم افزارهای ویندوز و سیستم عامل مک وجود دارند که آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

توجه مهم: برخی از نرم افزارها و ابزارها پس از بهینه سازی ممکن است کیفیت تصاویر را کاهش دهند. حتما توجه کنید که کیفیت تصویر از میان نرفته باشد. اگر کیفیت تصویر کاهش پیدا کرد از ابزارهای دیگر برای بهینه سازی استفاده کنید.

از چه افزونه هایی برای بهینه سازی حجم تصاویر در وردپرس استفاده کنیم؟

بهتر است پیش از آپلود محتوا تصاویر را بهینه کنید تا نیاز به نصب افزونه نداشته باشید. نصب افزونه باعث مصرف منابع سایت شده و سرعت را گاهی کاهش می دهد. اما اگر نمی توانید اینکار را انجام دهید و نیاز به نصب افزونه دارید، افزونه های زیر را به شما پیشنهاد می کنم:

  • افزونه Tinypng
  • افزونه  Smush it
  • افزونه  reSmush.it
  • افزونه  EWWW Image Optimizer
  • افزونه  ShortPixel Image Optimizer
  • افزونه Compress JPEG & PNG images

چه سایت هایی برای بهینه سازی حجم تصاویر به صورت آنلاین وجود دارد؟

سایت های زیادی برای بهینه سازی تصاویر در اینترنت وجود دارند. برخی از معروفترین سایت ها شامل موارد زیر هستند:

  • سایت tinypng.com
  • سایت imageoptimizer.net
  • سایت imagecompressor.com
  • سایت kraken.io

چه نرم افزارهایی برای بهینه سازی حجم تصاویر وجود دارد؟

بهترین شیوه برای بهینه سازی تصاویر استفاده از نرم افزارها است. به این شیوه نیاز نیست روی سیستم مدیریت محتوا افزونه نصب کنید و منابع هاست مصرف شود، تنظیمات بیشتری نسبت به سایت های رایگان آنلاین دارید و به صورت آفلاین هم می توانید بهینه سازی را انجام دهید. برخی از نرم افزارهای بهینه سازی تصاویر شامل موارد زیر می شود:

  • نرم افزار Imageoptim (مخصوص سیستم عامل mac)
  • نرم افزار trimage (مخصوص سیستم عامل Linux)
  • نرم افزار Pingo (مخصوص سیستم عامل Windows)
  • نرم افزار FileOptimizer (مخصوص سیستم عامل Windows)

در نظر داشته باشید که نرم افزارهای دیگری هم برای اینکار وجود دارد و من تنها به برخی از معروفترین ها اشاره کردم.

چطور ابعاد تصاویر را برای محتوا بهینه کنیم؟

ابعاد (سایز) تصاویر باید دقیقا مطابق با کادری که در سایت برای آنها در نظر گرفته اید باشد. حتی ۱ پیکسل بزرگتر یا کوچکتر تصویر را از بهینه بودن خارج می کند. برای بهینه سازی ابعاد تصاویر نرم افزارها و سایت های مختلفی وجود دارد. شناخته شده ترین نرم افزار برای بهینه سازی ابعاد (سایز) تصاویر فوتوشاپ است.  اگر امکان استفاده از فتوشاپ را ندارید می توانید از نرم افزار Light image resizer استفاده کنید.

اگر به این نرم افزار دسترسی ندارید می توانید از سایت های زیر استفاده کنید:

  • سایت resizeimage.net
  • سایت picresize.com
  • سایت simpleimageresizer.com

در تلفن های همراه نیز ابزارها و افزونه های زیادی برای تنظیم ابعاد و Crop کردن آنها وجود دارد. بسیاری از گوشی های تلفن همراه این امکان را در بخش گالری به شما می دهند و نیاز به نصب هیچ اپلیکیشنی ندارید.

چه فرمتی از تصاویر برای محتوا استفاده کنیم؟

انتخاب فرمت تصویر بسیار مهم است. ما دو نوع گرافیک داریم، گرافیک برداری و گرافیک پیکسلی.

گرافیک برداری: تصاویر برداری برای زمانی که از اشکال هندسی ساده استفاده می کنید بسیار خوب هستند. تصویر با وضوح زیاد بوده و کیفیت آن در بالاترین حالت خواهد بود. در این حالت حجم تصویر کاهش پیدا کرده و کیفیت بالایی را خواهد داشت. اما اگر برای یک عکس بخواهید از گرافیک برداری استفاده کنید اصلا مناسب نیست و حجم آن افزایش چشمگیری پیدا می کند.

گرافیک پیکسلی: این تصاویر مناسب نمایش محصولات و عکس ها هستند.

فرمت های مختلفی از تصویر برای استفاده در اینترنت وجود دارد. مهمترین فرمت ها شامل SVG، GIF، PNG، JPG و WebP می شوند. 

خصوصیات تصویر SVG:

  • امکان انیمیشن دارد.
  • ترنسپرنت است.
  • برداری است و افزایش ابعاد کیفیت آن کاهش پیدا نمی کند.
  • مرورگرهای (Browser) مدرن از آن پشتیبانی می کنند.

svg چیست

خصوصیات تصویر WebP:

  • امکان انیمیشن دارد.
  • ترنسپرنت است.
  • پیکسلی است و افزایش ابعاد کیفیت آن کاهش پیدا می کند.
  • مرورگرهای (Browser) مدرن از آن پشتیبانی می کنند.

webp چیست

خصوصیات تصویر JPG:

  • امکان انیمیشن ندارد.
  • ترنسپرنت نیست.
  • پیکسلی است و افزایش ابعاد کیفیت آن کاهش پیدا می کند.
  • تمامی مرورگرها (Browser) از آن پشتیبانی می کنند.

خصوصیات تصویر PNG:

  • امکان انیمیشن ندارد.
  • ترنسپرنت است.
  • پیکسلی است و افزایش ابعاد کیفیت آن کاهش پیدا می کند.
  • تمامی مرورگرها (Browser) از آن پشتیبانی می کنند.

خصوصیات تصویر GIF:

  • امکان انیمیشن دارد.
  • ترنسپرنت نیست.
  • پیکسلی است و افزایش ابعاد کیفیت آن کاهش پیدا می کند.
  • بیشتر مرورگرها (Browser) از آن پشتیبانی می کنند.

توجه: برای تصاویر محصولات و تصاویر عمومی بهترین فرمت ها ابتدا WebP و پس از آن JPG است. تصاویری با فرمت های PNG و GIF معمولا حجم بسیار بیشتری دارند.

تصویر به کار رفته در محتوا باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  1. هیچ گاه از تصویرهای پیکسلیت استفاده نکنید.
  2. اگر تصویر مربوط به محصول است، حتما محصول در وسط کادر قرار داشته باشد.
  3. اگر تصویر مربوط به محصول است، حتما از کنارها آن فاصله داشته باشد و به آنها نچسبد.
  4. تصاویری که واترمارک یا اطلاعات سایت های دیگر روی آنها درج شده را استفاده نکنید.
  5. هیچ گاه تصاویر را نکشید و دفرم نکنید.
  6. تصویر باید گویای محتوا باشد و از تصاویر نامربوط استفاده نکنید.

پیکسلیت: به تصاویری گفته می شود که کیفیت پایینی دارند و مربع مربع دیده می شوند.

انتخاب تصویر محتوا محصول فروشگاه

از کجا برای محتوا تصویر پیدا کنیم؟

امروزه سایت ها و منابع زیادی برای تهیه تصاویر در دسترس شما است. برخی از سایت های مفید که می توانید برای تهیه تصویر از آنها استفاده کنید را در زیر برای شما می گویم:

  • سایت www.freepik.com
  • سایت unsplash.com
  • سایت freeimages.com
  • سایت canva.com
  • سایت vecteezy.com
  • سایت pixabay.com
  • سایت stocksnap.io

صدها سایت و منبع رایگان دیگر برای دانلود تصاویر وجود دارد. به جز تمامی این سایت ها، جستجو تصاویر گوگل هم می تواند از منابع شما برای استفاده از تصاویر باشد.

در پایان توجه داشته باشید تصویر بخش بسیار مهمی از محتوا است. بخش بصری محتوا را با تصویر آن تکمیل می کنید. یک محتوا بدون بخش بصری جذاب و بهینه شده نمی تواند مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد.

برای اطلاع بیشتر خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنم:

اصول مکتب روانشناسی گشتالت در طراحی گرافیک