Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: زیر عنوان ها

در تولید محتوا به جز عنوان اصلی، معمولا چندین زیر عنوان وجود دارد. در این بخش از آموزش می خواهیم با زیر عنوان ها، تعداد و نکات مهمی که در انتخاب آنها باید انجام دهید می پردازیم.

زیر عنوان در تولید محتوا چیست؟

همانطور که ابتدا گفتم هر محتوا به جز عنوان اصلی چندین زیر عنوان دارد. زیر عنوان ها متن شما را به بخش های مختلفی تقسیم بندی می کنند و مخاطب می تواند سریعتر قسمت مورد علاقه خود را پیدا کند.

ساختار عمومی زیر عنوان و عنوان اصلی تولید محتوا به صورت زیر است:

  • عنوان اصلی
  • مقدمه
  • زیر عنوان اول
  • متن
  • زیر عنوان دوم
  • متن
  • زیر عنوان سوم
  • متن
  • ...

استفاده از کلمه کلیدی در زیر عنوان چطور باید باشد؟

در بین ۳۰ الی ۷۵ درصد از زیر عنوان های باید کلمه کلیدی مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده کمتر از این تعداد باعث می شود محتوا بهینه نباشد. استفاده بیشتر نیز می تواند منجر به اسپم شدن محتوا شود. به عنوان مثال اگر ۱۰ زیر عنوان در محتوا دارید، ۳ الی ۷ زیر عنوان باید از کلمه کلیدی استفاده کنند. بهتر است در باقی زیر عنوان ها از کلمات مترادف کلمه کلیدی استفاده کنید.
توجه: بهتر است کلمه کلیدی در زیر عنوان نزدیک به ابتدای آن باشد. اما معنی و صحبت کردن به زبان مخاطب مهمتر است. توجه داشته باشید که شما برای مخاطب می نویسید و نه ربات ها.

تگ های زیر عنوان ها چطور انتخاب می شود؟

معمولا هر محتوا دارای یک تگ H1 یا همان عنوان اصلی است. زیر عنوان ها از تگ H2، H3 الی H6 مورد استفاده قرار می گیرند. اما ترتیب به کار رفته در آنها بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر هنوز تگ H2 ندارید نباید از تگ H4 یا حتی H3 استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

عنوان اصلی (H1)

  • مقدمه
  • زیر عنوان (H2)
    • متن
  • زیر عنوان (H2)
    • متن
    • زیر عنوان (H3)
      • متن
      • زیر عنوان (H4)
        • متن
    • زیر عنوان (H3)
      • متن
    • زیر عنوان (H3)
      • متن
      • زیر عنوان (H4)
        • متن
      • زیر عنوان (H4)
        • متن
        • زیر عنوان (H5)
          • متن
  • زیر عنوان (H2)
    • متن

شاید این ساختار بسیار طولانی باشد و کمتر چنین ساختار پیچیده ای استفاده کنید. اما برای روشن شدن بحث این ساختار به شما نشان می دهد که هر H بزرگتر (با عدد بیشتر)  معمولا زیر مجموعه H کوچکتر (با عدد کمتر) است. 

برای ساده تر شدن موضوع تصور کنید محتوا شما یک کتاب است. عنوان اصلی اسم کتاب شما است. احتمالا کتاب شما ۳ فصل دارد. هر کدام از این فصل های اصلی می شود زیر عنوان هایی مانند (H2 یا H3). هر فصل ممکن است به چندین بخش تقسیم بشود. زیر عنوان های هر بخش می شوند H4 الی H6.

نکته مهم: توجه داشته باشید قالب سایت در شروع تگ ها بسیار مهم است. برخی قالب ها عنوان محتوا را با H2 شروع می کنند. در این شرایط باید شما در متن از H3 به بعد استفاده کنید. یعنی دیگر از H2 یا H1 استفاده نکنید.

چه تعداد زیر عنوان در تولید محتوا استفاده کنیم؟

بهتر است برای هر زیر عنوان حداقل ۱۵۰ الی ۲۰۰ کلمه متن داشته باشید و سپس به زیر عنوان بعدی بروید. به عنوان مثال اگر محتوای شما ۱۰۰۰ کلمه است باید حداکثر ۵ زیر عنوان داشته باشید. توجه کنید که ۱۵۰ کلمه اول مربوط به عنوان اصلی مقاله است.

پس بهتر است اینطور حساب کنید: 

  1. از تعداد کلمات مقاله ۱۵۰ کلمه کم کنید.
  2. تعداد کلمات باقی مانده را تقسیم بر ۲۰۰ یا ۱۵۰ کنید.
  3. به تعداد عددی که در تقسیم به دست آمد می توانید زیر عنوان داشته باشید.

نمونه:

ما یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای داریم. از آن ۱۵۰ کلمه کم می کنیم می شود ۸۵۰. حالا ۸۵۰ را تقسیم بر ۱۵۰ اگر بکنیم می شود ۵.۶۶ و اگر تقسیم بر ۲۰۰ کنیم می شود ۴.۲۵. پس این مقاله باید بین ۴ الی ۵ زیر عنوان داشته باشد.

آیا می توان در محتوا از زیر عنوان استفاده نکرد؟

اگر مقاله بیش از ۳۰۰ کلمه باشد، بهتر است حتما زیر عنوان داشته باشد مگر برای محتوایی که مربوط به محصولات سایت است که آنرا جداگانه در یک آموزش خاص مورد بررسی قرار خواهیم داد.