Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: علائم نشانه گذاری

در این بخش از آموزش تولید محتوا می خواهیم به نحوه استفاده از علائم نشانه گذاری بپردازیم. در یک محتوا چطور باید علائم نشانه گذاری را به کار برد؟ فاصله علائم نشانه گذاری با حروف بعد و قبل از خود چطور باید باشد؟

چطور از پرانتز در تولید محتوا استفاده کنیم؟

پرانتز به انگلیسی Parentheses و به صورت () نوشته می شود. از پرانتز در تولید محتوا برای سه منظور استفاده می شود: ۱- تعریف یا توضیح: می توانیم با استفاده از پرانتز یک کلمه یا یک عبارت را توضیح دهیم تا فهم جمله آسانتر باشد. ۲- ارجاع دهی به منابع: گاهی از پرانتز برای ارجاع دهی به منابع استفاده می شود. ۳- مترادف کلمات: گاهی می توانید برای آوردن مترادف کلمات از پرانتز استفاده کنید. مثلا می توانید مترادف کلمه کلیدی را در پرانتز بیاورید.

فاصله گذاری پرانتز: پرانتز با کلمه قبلی از آن و کلمه بعدی پس از آن یک فاصله دارد:

کلمه قبلی (توضیحات داخل پرانتز) کلمه بعدی.

مثال: تولید محتوا (Content Marketing) پادشاه است.

توجه: اگر پس از پرانتز نقطه، نقطه ویرگول، دو نقطه، علامت سوال، علامت تعجب یا پرانتز دیگر باشد، فاصله نمی گذاریم:

کلمه قبلی (توضیحات داخل پرانتز).

مثال: چرا تولید محتوا (Content Marketing)؟

چطور از نقطه در تولید محتوا استفاده کنیم؟

نقطه نشان دهنده پایان جمله است. در تولید محتوا هر جمله با نقطه پایان پیدا می کند و این موضوع توسط موتورهای جستجو شناخته می شود. توجه داشته باشید که نباید جملات محتوا زیاد طولانی باشند.

فاصله گذاری نقطه: نقطه با کلمه بعدی یک فاصله دارد اما با کلمه قبلی بدون فاصله نوشته می شود:

جملات قبل از نقطه. جملات پس از نقطه.

مثال: تولید محتوا را باید جدی بگیریم. بدون اهمیت به محتوا نویسی، کسب رتبه سئو بسیار دشوار خواهد بود. 

چند نکته مهم در مورد استفاده از نقطه:

  • علامت سوال، علامت تعجب، دو نقطه هم می توانند جملات را تکمیل کنند. پس از این علامت ها نقطه نگذارید.
  • داخل پرانتز اگر از نقطه استفاده نکنید. مگر آنکه دو جمله داشته باشید نمونه: (جمله اول. جمله دوم). همانطور که در نمونه مشاهده می کنید جمله دوم بدون نقطه است.

چطور از دو نقطه در تولید محتوا استفاده کنیم؟

دو نقطه (:) نشان دهنده توضیحات بیشتر یا ذکر لیست و مثال است.

فاصله گذاری دو نقطه: دو نقطه با کلمه بعدی یک فاصله دارد اما با کلمه قبلی بدون فاصله نوشته می شود:

جملات قبل از دو نقطه: جملات پس از دو نقطه.

مثال: انواع فرمت محتوا: مقاله، گزارش، اینفوگرافیک و ... .

چطور از علامت سوال در تولید محتوا استفاده کنیم؟

علامت سوال (؟ به انگلیسی Question mark) نشان دهنده یک جمله سوالی است.

فاصله گذاری علامت سوال: علامت سوال با کلمه بعدی یک فاصله دارد اما با کلمه قبلی بدون فاصله نوشته می شود:

جملات قبل از علامت سوال؟ جملات پس علامت سوال.

مثال: تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا به ... .

چطور از علامت تعجب در تولید محتوا استفاده کنیم؟

علامت تعجب (! به انگلیسی Exclamation point) معمولاً برای ابراز احساسات قوی یا شدت زیاد به کار می‌رود و در پایان جمله‌های شگفتی، آرزو، تأکید، خواهش، منادا،… به کار می‌رود.

فاصله گذاری علامت تعجب: علامت تعجب با کلمه بعدی یک فاصله دارد اما با کلمه قبلی بدون فاصله نوشته می شود:

جملات قبل از علامت تعجب! جملات پس علامت تعجب.

مثال: من عاشق تولید محتوا هستم! برای من تولید محتوا بخشی از زندگی است.

چطور از نقطه ویرگول در تولید محتوا استفاده کنیم؟

نقطه ویرگول یا همان سمی کالن (؛ به انگلیسی Semicolon) معمولا برای جدا کردن جمله‌ هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نظر می ‌رسند ولی در یک عبارت طولانی بستگی معنایی استفاده می شود. 

فاصله گذاری نقطه ویرگول: نقطه ویرگول با کلمه بعدی یک فاصله دارد اما با کلمه قبلی بدون فاصله نوشته می شود:

جملات قبل از نقطه ویرگول؛ جملات پس نقطه ویرگول.

مثال: حجم تولید محتوا امروز زیاد بود؛ آنقدر که از خستگی قدرت نشستن پشت کامپیوتر را ندارم.

نکته مهم: وقتی تولید محتوا را فارسی می نویسید، علائم نگارشی باید همگی فارسی باشند.