Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: محتوای ارزشمند

اگر کار تولید محتوا انجام داده باشید، یا درباره آن خوانده باشید احتمالا بارها و بارها اصطلاح محتوای ارزشمند به گوشتان خورده است. در این بخش از آموزش تولید محتوا، می خواهیم همین موضوع را بررسی کنیم. اصولا به چه محتوایی ارزشمند می گویند؟ چرا باید محتوا ارزشمند باشد؟ چطور می توان محتوایی ارزشمند نوشت؟

برای شروع بهتر است یکبار با هم مرور کنیم که تولید محتوا چیست؟

دو تعریف از تولید محتوا:

  • اطلاعات ترغیب کننده جهت اطلاع رسانی و ایجاد تعامل که به شیوه ای جذاب به مخاطب ارائه می شوند.
  • تولید محتوا فرایند تولید ایده از موضوع مورد علاقه مخاطب با ایجاد محتوای متنی، تصویری و صوتی پیرامون آن ایده و در دسترس قرار دادن این اطلاعات به مخاطب از طریق وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و ... است.

در این تعاریف چند چیز برای ما مشخص می شود:

  1. محتوا باید ترغیب کننده باشد.
  2. محتوا باید باعث تعامل کاربر شود.
  3. محتوا باید در مورد موضوعی که مورد علاقه مخاطب است تهیه شود.

احتمالا کمی موضوع روشن شده باشد، اما به خاطر اینکه این موضوع مهم است، بگذارید کمی عمیقتر، اما ساده موضوع را ادامه دهیم.

چرا مخاطب یک محتوا را می خواند؟

پاسخ ۱: می خواهد پاسخ سوالش را پیدا کند.

پاسخ ۲: می خواهد چیزی جدید بیاموزد.

پاسخ های دیگری هم می توان به این سوالات داد. اما فکر می کنم همین دو پاسخ برای روشن شدن موضوع کافی است.

حالا با هم یک مثال را بررسی می کنیم. فرض کنید در گوگل یک موضوع را جستجو می کنید. طبعا گوگل چندین سایت را به شما معرفی می کند و شما به انتخاب یک یا چند سایت را باز می کنید. احتمالا این اتفاقا هزاران بار برایتان افتاده است که بسیاری از سایت ها، اطلاعات کافی به شما نمی دهند یا پس از خواندن چند خط از دیدن ادامه آن منصرف می شوید و به سراغ سایت های دیگر می روید. چرا؟ چون آن محتواها برایتان ارزشمند نبودند.

چه محتوایی ارزشمند است؟

محتوایی ارزشمند است که پاسخ مخاطب را بدهد، مورد علاقه او باشد، اطلاعات کامل و کافی به او بدهد، او را ترغیب به انجام عمل خاصی بکند و یا چیز جدیدی بیاموزد. باید بدانیم که تولید محتوا فقط ساخت جمله نیست. مخاطب شما برای زمان خودش ارزش قائل است. او از خواندن جملات بی فایده خسته می شود.

چه محتوایی ارزشمند نیست؟

پاسخ به این سوال ساده است. محتوایی که پاسخ سوالات مخاطب را نمی دهد، مورد علاقه مخاطب نیست، اطلاعات کافی به مخاطب نمی دهد، او را ترغیب نمی کند و چیزی به او نمی آموزد.

چطور بدانم محتوایی که نوشته ام ارزشمند است یا خیر؟

یک بار محتوا را بخوانید. خودتان را جای مخاطب بگذارید، ببینید آیا چیز مشخصی دستگیر او می شود یا خیر؟ هر جمله ای که این خصوصیات را نداشته باشد، جمله بی ارزش است.

نکته مهم: جملات بی ارزش در محتوا به کار نبرید. حتی اگر در محتوایی که نوشته اید، جملات ارزشمند وجود داشته باشند، این جملات بی ارزش، اعتبار کل محتوا را کاهش می دهند. باعث می شوند مخاطب در زمان خواندن به خودش بگوید که ای کاش شما بسیاری از جملات را ننوشته بودید و تنها به جملات ارزشمند اکتفا می کردید تا زمان کمتری صرف خواندن می کرد. بسیاری از مخاطبین با مشاهده این جملات بی ارزش در یک محتوا، از خواندن ادامه مطلب خودداری می کنند.

چطور محتوایی ارزشمند بنویسم؟

تک تک جملاتی که در محتوا استفاده می کنید باید برای مخاطب ارزش خواندن داشته باشد. وقت مخاطب را با جملات بی اهمیت نباید بگیرید، چرا که در غیر این صورت، سایت را ترک می کند.