Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست و چه فوایدی دارد؟ در این بخش از آموزش تولید محتوا می خواهیم به این سوال و سوالات مربوط به محتوای همیشه سبز بپردازیم.

اگر بخواهیم یک تعریف خیلی ساده از محتوا همیشه سبز داشته باشیم باید بگوییم محتوایی که زمانمند نیست و همیشه می تواند مخاطبین جدیدی به سایت اضافه کند.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوایی بهینه شده (سئو شده) است که برای مدت طولانی برای خوانندگان آن تازه می ماند. وقتی یک مقاله می نویسیم که موضوع و موارد بیان شده در آن با زمان ارزش خود را از دست نمی دهند، یک محتوای همیشه سبز تولید کرده ایم. این نوع محتوا می تواند در طول زمان مخاطبین زیادی به سایت وارد کند.

نمونه محتوای همیشه سبز:

همانطور که در مقاله بالا مشاهده می کنید، موضوع مقاله با زمان ارزش خود را از دست نمی دهد. هر زمان که کاربر بخواهد با موضوع آن آشنا شود می تواند این مقاله را مطالعه کرده و از اطلاعات آن استفاده کند.

ممکن است فکر کنید تمامی محتواهایی که در اینترنت منتشر می شوند همیشه سبز هستند، اما این یک اشتباه است. مثلا فرض کنید شما محصولی را معرفی می کنید و در آن قیمت به مشتری اعلام می کنید، قیمت در طول زمان تغییر می کند و دیگر آن محتوا تازگی نداشته و اطلاعاتش با زمان دیگر ارزش ندارد. یا مثلا فرض کنید در یک صنعت بهترین محصول تا یک تاریخ محصول X باشد. در سال بعد محصولی با نام Y به بازار می آید که بهتر از محصول X است. اگر در محصول X گفته باشیم بهترین، آنگاه با آمدن محصول Y، محتوای محصول X اطلاعاتش به روز نیست.

برخی از انواع محتواهای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز ممکن است در انواع مختلفی نوشته شود. من چند نمونه را برای شما در زیر می آورم. البته توجه داشته باشید که انواع دیگری هم وجود دارد و تنها این موارد نیستند.

  • لیست ها
  • نکات
  • محتوا چطور
  • بررسی محصولات (برخی مواقع)
  • ویدئوها (برخی مواقع)

نکته مهم این است که این نوع محتوا حتما با تعریفی که ارائه شد همخوان باشد. مثلا حتما یک مقاله بررسی محصول نمی تواند همیشه سبز باشد. تنها زمانی همیشه سبز است که بر اساس تعریفی که در ابتدا ارائه کردم، تهیه شده باشد.

چطور یک مقاله یا محتوا را همیشه سبز کنیم؟

کارهای مختلفی می توان انجام داد که یک محتوا همیشه ارزش خواندن داشته باشد. در زیر برخی از روش ها را برایتان می گویم:

  • محتوا با زمان محدود نباشد (در موضوعاتی بنویسید که همیشه ارزش خواندن دارند)
  • اطلاعات محتوا با زمان تغییر نکند (موضوعاتی که با زمان تغییر می کنند نمی توانند همیشه سبز باشند)
  • از ارائه قیمت خودداری کنید (قیمت خدمات و محصولات در طول زمان تغییر می کند)
  • تعاریف اصلی و مهم را در محتوا بیاورید (تعاریف معمولا با زمان تغییر نمی کنند)
  • به موضوعات بنیادی و اصلی بپردازید (موضوعات اصلی و مهم در شاخه کسب و کار معمولا همیشه خواننده دارند)
  • از کلماتی مانند بهترین، به روزترین و ... موارد مشابه که با زمان ارزش خود را از دست می دهند و جایگزین پیدا می کنند استفاده نکنید

احتمالا شما هم روش های دیگری در ذهن دارید.

چه نوع محتوایی همیشه سبز نیست؟

بسیاری از انواع محتوا همیشه سبز نیست. در حقیقت بیشتر موضوعاتی که در اینترنت با آنها روبرو می شویم، همیشه سبز نیست. در زیر برخی از انواع محتوایی که همیشه سبز نیست را می بینیم:

  1. اخبار
  2. آمار و گزارشاتی که به سرعت با اطلاعات جدید تغییر می کنند
  3. مقالاتی که بر اساس ترندهای موجود نوشته می شوند و با ترندهای بعدی دیگر خواننده ندارند

توجه داشته باشید که یک محتوا همیشه سبز، هیچ گاه تاریخ انقضا ندارد.

چند نکته مهم برای نوشتن محتوای همیشه سبز

کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید: از کلمات کلیدی استفاده کنید که همیشه برای مخاطبین ارزش خواندن داشته باشند.

محتوا را بهینه کنید: از آنجایی که این نوع محتوا همیشه ارزش خواندن دارد، حتما آن را به صورت کامل بهینه کنید. این محتوا می تواند برای مدت طولانی به سایت شما مخاطب وارد کند. پس با بهینه کردن، از ترافیک ورودی حداکثر استفاده را بکنید.

برای مبتدیان بنویسید: معمولا محتوای همیشه سبز برای افرادی نوشته می شود که مبتدی هستند. تعاریف و موضوعات بنیادی که افراد مبتدی به دنبال آن هستند، در طول زمان تغییر نمی کنند.

با رعایت مواردی که در بالا گفته شد، می توانید یک محتوای همیشه سبز تولید کنید.