Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: چه کسانی تولید محتوا می کنند؟

در این بخش از آموزش تولید محتوا می خواهیم بدانیم چه کسانی تولید محتوا می کنند؟ توجه داشته باشید اینجا منظور نویسنده محتوا (محتوا نویس) نیست، بلکه می خواهیم بدانیم چه گروه ها و افرادی تولید محتوا می کنند. البته در بخش های آینده آموزش به نویسنده محتوا نیز خواهیم رسید.

چه کسانی تولید محتوا می کنند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید چه کسانی تولید محتوا می کنند؟ بر خلاف تصور اولیه برخی افراد تولید محتوا تنها مربوط به کسب و کارهای اینترنتی نیست. در این بخش چند گروه و سازمان هیی که تولید محتوا انجام می دهند را با هم بررسی خواهیم کرد.

افراد: افراد ممکن است به دلایل مختلف و شیوه های متفاوتی تولید محتوا کنند. محتوای تولید شده می تواند برای استفاده شخصی و یا جهت فروش باشد. بسیاری از افراد کار تولید محتوا را برای شرکت ها، سازمان ها و افراد دیگر انجام می دهند. برخی از این افراد به صورت فریلنسر (freelancer) مشغول به فعالیت هستند. با توجه به گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، امروزه کاربران نوجوان و جوان روزانه حجم بسیار زیادی محتوا تولید و منتشر می کنند.

سازمان های خبری: روزنامه ها، شبکه های خبری از بزرگترین تولید کنندگان محتوا هستند. این سازمان ها به صورت انبوه به تولید محتوا خبری اقدام می کنند. این نوع محتوا معمولا به سرعت منتشر و بازنشر می شود.

دانشگاه ها و منابع علمی: دانشگاه ها و موسسات پژوهشی جزو تولید کنندگان بزرگ محتوا هستند. این موسسات غالبا محتوای علمی برای مخاطبان خاص تولید می کنند. نشریات، سایت های علمی و ... از جمله منتشر کنندگان این محتوا هستند.

شرکت ها: دو گروه اصلی از شرکت ها تولید محتوا انجام می دهند. دسته اول شرکت های تولید کننده محتوا هستند. این شرکت ها مسئولیت تولید محتوا افراد، شرکت ها، سازمان ها و ... را بر عهده دارند. تولید این محتوا توسط کارکنان شرکت و یا با استفاده از نیروهای فریلنسر و حتی برون سپاری انجام می گیرد. دسته دوم شرکت هایی هستند که تولید محتوا را برای مجموعه خود تولید می کنند.

دولت ها: دولت ها نیز از جمله تولید کنندگان محتوا هستند.  دولت ها با ارائه آمار، بخشنامه ها، قوانین و ... انواع گسترده ای از تولید محتوا را تولید و به روش های مختلفی منتشر می کنند.

مخاطبان: با گسترش سایت ها و شبکه های اجتماعی، بخش عظیمی از تولید محتوا توسط مخاطبان انجام می گیرد. به عنوان نمونه از این نوع محتوا می توان به این موارد اشاره کرد:

  • پرسش و پاسخ مخاطب ها با یکدیگر در انجمن های گفتگو (Forum). 
  • کامنت و نظر دهی کاربران در سایت و صفحات شبکه اجتماعی. 
  • ارسال اخبار توسط مخاطبان به شبکه های خبری. 
  • تولید مقالات علمی جهت انتشار در نشریات. 
  • بازخورد ها و نظرات کاربران در سایت هایی مانند yelp و ... . 
  • تولید محتوای سایت ها و اپلیکیشن های آگهی (Classified Ads) توسط کاربران و ... .
  • پس همانطور که متوجه شدید، تنها افراد معدودی نیستند که اقدام به تولید محتوا می کنند.

برای آشنایی بیشتر با تولید کنندگان محتوا می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

تولید محتوا چیست؟