Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
آموزش تولید محتوا: کلمه کلیدی

کلمه کلیدی (Keyword) در تولید محتوا را می در این بخش از آموزش بررسی می کنیم. اول باید بدانیم کلمه کلیدی چیست؟ چه انواعی دارد؟ چه میزان چگالی (تراکم) کلمه کلیدی در متن مناسب است؟ کجا باید از کلمه کلیدی استفاده کنیم؟

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی، کلمه یا عبارتی است که مخاطب در موتورهای جستجو مانند گوگل آن را سرچ (جستجو Search) می کند. ممکن است به صورت کلمه یا به صورت یک عبارت باشد. در تولید محتوا ما بر اساس کلمات کلیدی هر متن را بهینه سازی می کنیم. کلمه کلیدی ممکن است طولانی و یا گاهی بسیار کوتاه باشد.

در گذشته سایت های یک متا کیوورد (Meta Keyword) داشتند که در آن کلمات کلیدی هر محتوا را می نوشتند. این روش از سمت موتورهای جستجو منسوخ شد و سایت ها دیگر نباید متا کیوورد داشته باشند.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چه انواعی دارد؟

به صورت عمده کلمات کلیدی به دو صورت کوتاه (Short Tail) و بلند (Long Tail) تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال «تولید محتوا» یک کلمه کلیدی کوتاه و «سفارش آنلاین تولید محتوا سایت فروشگاهی» یک کلمه کلیدی بلند است.

چه میزان چگالی یا تراکم کلمه کلیدی در تولید محتوا مناسب است؟

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی در انگلیسی Keyword Density نامیده می شود. تراکم کلمه کلیدی به تعداد تکرار کلمه کلیدی در یک صفحه نسبت به کل کلمات آن صفحه گفته می شود. به عنوان مثال در یک محتوای ۱۰۰۰ کلمه ای چه تعداد کلمه کلیدی استفاده شده باشد. بیشتر متخصصین سئو پیشنهاد می کنند در هر ۲۰۰ کلمه یک بار از کلمه کلیدی استفاده شود. مثلا برای یک متن ۱۰۰۰ کلمه ای، حداکثر ۵ بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی در تولید محتوا چگونه است؟

فرمول ساده است: تعداد استفاده از کلمه کلیدی در صفحه را بر کل کلمات آن صفحه تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر صفحه شما ۱۰۰۰ کلمه دارد و کلمه کلیدی را ۱۰ بار استفاده کنید به شکل زیر:

۰.۰۱ = ۱۰۰۰ / ۱۰

حالا این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد تراکم کلیدی به دست بیاید:

۱=۱۰۰ * ۰.۰۰۱

در اینجا تراکم کلمه کلیدی شد ۱ درصد.

برای اینکار یک فرمول دیگری هم وجود دارد که برای ارزیابی مورت استفاده قرار می گیرد. این فرمول TF-IDF نام دارد که مخفف Term Frequency-Inverse Document Frequency است. در این فرمول ارزیابی فراوانی یک کلمه کلیدی در یک صفحه خاص (TF) در برابر تعداد دفعات نمایش این کلمه در چندین صفحه از سایت (IDF) است. نتیجه این فرمول به شما کمک می کند تا بدانید هر کلمه کلیدی تا چه اندازه به هر صفحه از سایت ارتباط دارد.

در اینجا TF بسیار ساده قابل کنترل است، اما افزایش IDF چندان راحت قابل پیش گیری نیست. IDF مقادبیری بین ۰ و ۱ اندازه گیری می شود. هر چه به ۰ نزدیکر باشد، کلمه کلیدی در صفحات مختلف سایت به صورت یکسان بیشتر استفاده شده است. هر چه به ۱ نزدیکتر باشد، در یک صفحه بیشتر استفاده شده و در صفحات دیگر سایت کمتر است.

این ماهیت معکوس محاسبه است: مقادیر پایین به معنای استفاده بیشتر از کلمه کلیدی است.

این فرمول را در عمل استفاده کنید. مثلا کلمات رایجی مانند یا و اگر نمره TD-IDF آنها به صفر می رسد. حالا این فرمول را برای کلمات کلیدی خاص در نظر بگیرید، گاهی ممکن است عدد نزدیک به ۱ باشد.

تراکم کلمه کلیدی در تولید محتوا 

در کدام بخش محتوا کلمه کلیدی را استفاده کنیم؟

بهتر است کلمه یا عبارت کلیدی را در کل متن تقسیم کنید. به این صورت که در بخش های مختلف متن باشد و تنها در چند پاراگراف استفاده نشود و سایر پاراگراف ها بدون کلمه کلیدی باشند. کلمه کلیدی را حتما در عنوان اصلی محتوا و جمله اول به کار ببرید. بهترین حالت این است که کلمه کلیدی در ابتدای عنوان و در ابتدای اولی جمله از محتوا به کار برود.

به عنوان مثال فرض کنید برای کلمه کلیدی «خرید لپتاپ» می خواهید تولید محتوا کنید. یک عنوان خوب می شود «خرید لپتاپ آنلاین». کلمه کلیدی در عنوان به کار رفته و در ابتدای آن است. حالا اولین پاراگراف را با «خرید لپتاپ» شروع کنید و باقی محتوا را بنویسید.

اگر نتوانیم کلمه کلیدی را ابتدای عنوان به کار ببریم چکار کنیم؟

کلمه کلیدی را حتما در عنوان استفاده کنید. حتی اگر در ابتدای عنوان محتوا نمی توان اینکار را کرد، باز به معنی عدم استفاده نیست.

گاهی کلمه کلیدی اگر در ابتدای عنوان باشد ممکن است معنای آن را خراب کند. یا حتی عنوان خوبی نباشد. توجه کنید که در تولید محتوا مخاطب بسیار مهم است. پس باید عنوان متناسب او باشد. در این شرایط شما می توانید کلمه کلیدی را به جز ابتدای عنوان به کار ببرید.

نکته: هرچه کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد اثر سئویی بیشتری دارد اما اگر این موضوع عنوان را بی معنی کرده یا متناسب مخاطب نباشد کار اشتباهی است.

نکته: حتما از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید.

اگر کلمه کلیدی را نتوانیم در ابتدای اولین جمله به کار ببریم چکار کنیم؟

در این شرایط باید باز کلمه کلیدی در اولین جمله باشد. هرچه کلمه کلیدی به ابتدای جمله اول نزدیکتر باشد اثر سئویی بیشتری دارد اما اگر این موضوع عنوان را بی معنی کرده یا متناسب مخاطب نباشد کار اشتباهی است. در این شرایط حتما در جمله اول کلمه کلیدی را استفاده کنید، حتی اگر نشد در ابتدا در وسط یا انتها مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین حالت:

«کلمه کلیدی» ... (ادامه جمله)

در صورتی که نمی توانید در ابتدا استفاده کنید حالات بعدی به ترتیب به صورت زیر هستند:

جمله ... «کلمه کلیدی» ... ادامه جمله

جمله ... «کلمه کلیدی»

مثال بهترین حالت برای کلمه کلیدی «خرید لپتاپ»:

خرید لپتاپ را آنلاین تجربه کنید.

مثال حالت دوم:

برای خرید لپتاپ نیاز به جمع آوری اطلاعات خواهید داشت.

اگر هیچ کدام از این حالت ها امکان پذیر نبود، حتما در اولین پاراگراف کلمه کلیدی استفاده شود.

چطور از کلمه کلیدی در زیر عنوان ها استفاده کنیم؟

بهتر است زیر عنوان های محتوا از کلمه کلیدی استفاده شود، اما نه در همه آنها. بهترین حالت زمانی است که بین ۳۰ الی ۷۵ درصد زیر عنوان های شما از کلمه کلیدی استفاده کنند. به عنوان مثال اگر ۱۰ زیر عنوان دارید، ۳ الی ۷ تا از زیر عنوان ها شامل کلمه کلیدی باشند.

اگر در مورد زیر عنوان ها اطلاعات کافی ندارید، ما در آموزش های بعدی به آنها می پردازیم.

چه کارهای دیگری برای نتیجه بهتر از کلمه کلیدی بکنیم؟

بهتر است حتما از کلمات مترادف استفاده کنید. به عنوان مثال کلمه کلیدی «قیمت خدمات» مترادف هایی همچون «تعرفه خدمات» یا «هزینه خدمات» دارد. نکته دوم اینکه برای انسان ها بنویسیند نه برای موتورهای جستجو. مثلا اگر نیاز شد تعداد استفاده از کلمه کلیدی بیشتر یا کمتر باشد اما محتوا اطلاعات ارزشمندی به مخاطب بدهد، اینکار را بکنید. موتورهای جستجو سایت هایی که برای مخاطبین ارزشمندتر هستند را در بالای لیست خود نمایش می دهند.