Your browser does not support JavaScript!
نقش تولید محتوا در کسب و کارها

امروزه تولید محتوا نقش بسزایی در روند کاری صاحبان کسب و کار دارد. هر کسی برای روند کاری خود در سایت های مجازی تبلیغاتی انجام می دهد اما تنها تبلیغات کافی نیست، توضیح در مورد روند کاری یکی از مسائل مهم در این زمینه است. تیم تولید محتوا از متخصصانی تشکیل شده است که به شما در این زمینه کمک می کنند. 

 

چندین گام مهم تولید محتوا

 

چندین گام مهم تولید محتوا

تیم تولید محتوا و نحوه تبلیغات: 

امروزه تولید محتوا نقش بسزایی در روند کاری صاحبان کسب و کار دارد. هر کسی برای روند کاری خود در سایت های مجازی تبلیغاتی انجام می دهد. تبلیغات می تواند به صورت درون گرا و  کاملا نامحسوس باشد اما تنها تبلیغات کافی نیست، توضیح در مورد سبک کاری یکی از مسائل مهم و اصلی در این زمینه است. تیم تولید محتوا از متخصصانی تشکیل شده است که به شما در این زمینه کمک می کنند. 

هدف تولید محتوا: 

محتوا در واقع اطلاعات و تجربه ای است که متخصص از آن استفاده می کند تا محتوایی تاثیرگذار داشته باشد. تیم تولید محتوای رایا مارکتینگ یکی از گزینه هایی است که در این زمینه به خوبی فعالیت می کند. در صحبتی که با اعضای این تیم داشتیم یادآوری کردند که: " ما در این کار نمی خواهیم صرفا به اتمام کار فکر کنیم و سریع کار را تحویل کارفرما دهیم. هر تولیدی که انجام می دهید جزء تجربه و سابقه کار شما به حساب می آید، پس ابتدا به این فکر می کنیم که این کار یکی از نمونه کارهای ما در سوابق کاریمان است" با این طرز فکر شما سعی دارید بهترین کار را تولید کنید پس ذهن شما بازتر می‌شود ایده های بیشتری را به کار می گیرید. هدف از تولید محتوا تنها رضایت کارفرما نیست! شما باید قشر مخاطب را راضی نگه دارید. در ادامه به طور کامل تر توضیح می دهیم منظور از ایده چیست؟ در ادامه سعی داریم به طور صریح تر راجع به تولید محتوا صحبت کنیم. تیم تولید محتوا در واقع از متخصصین متبحر و ماهر در زمینه ایجاد تبلیغات تشکیل شده است که در این زمینه به شما کمک می کنند.

قسمت های اصلی در تولید محتوا:

تولید محتوا دارای بخش های مختلفی است که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا محتوای شما درست و صحیح و جذاب و مخاطب پسند باشد. در واقع محتوا دارای جزء های مختلفی است که باید جزء به جزء در مورد آن توضیح دهیم تا دقیق با هدف اصلی و اصولش آشنا شوید. ابتدا با نحوه‌ی اصول تولید محتوا و نمونه استراتژی محتوا آشنا شوید سپس متوجه می‌شوید که تیم تولید محتوا چگونه این کار را انجام می دهند. 
نکات مهم برای در نظر گرفتن تولید یک محتوا: 

1. هدف

هدف، اولین اصول اصلی و پایه هر کاری است. باید بدانید دلیل انجام این کار چیست؟ چه چیزی را نقطه قوت کار خود قرار می‌دهید؟ چه مطلبی را می خواهید بازگو کنید؟ هر کاری برای موفقیت نیاز به هسته ی اصلی دارد. پس در متن یا کار خود هسته اصلی را فراموش نکنید اما تاکید زیادی بر روی یک مسئله نداشته باشید، حفظ کردن هدف با ترکیب ایده های شما بسیار جذاب می شود. بنابراین تنها عاملی که تیم تولید محتوا تمرکز خود را در آن می گذارد هدف کارشان می باشد.

2. موضوع اصلی شما چیست؟

موضوع بعدی نوع اطلاعاتی است که اصلا موضوع اصلی شما چیست؟ چه موضوعات و ایده ای را نشر می دهید؟  اطلاعاتی که در مورد موضوع اصلی می نویسید بهتر است تنها در مورد آن موضوع نباشد و با موضوعات مانند آن ترکیب کنید و در مورد همه ی نکات اصلی توضیح دهید. پس با در نظر گرفتن موضوع اصلی و ترکیب آن با ایده های خلاقانه کار خود را شروع کنید و در مورد آن موضوع اطلاعات کافی را در اختیار دیگران قرار دهید.

3. نوع انتشار

مورد بعدی نوع انتشار است. باید بدانید که چگونه محتوای خود را انتشار دهید؟ این موضوع انتشار هم بسیار اهمیت دارد زیرا شما کار خود را به مرحله اجرا رسانده اید حالا باید آن را در فضای مجازی انتشار دهید تا علاقه‌مندان به کار شما آن را مطالعه کنند و شما را حمایت کنند. موضوعی که اهمیت دارد این است که مخاطبین شما در کدام یک از شبکه ها فعال هستند، یعنی باید مخاطب هر شبکه را به خوبی بشناسید سپس مطلب خود را آنجا نشر دهید. در متنی که در مورد موضوع خود نوشته اید با مخاطب هم در ارتباط باشید یعنی می توانید از جمله‌های سوالی استفاده کنید و ذهن مخاطب را به موضوع خود متمرکز کنید، 

4. مخاطب شما چه کسانی هستند؟

مورد بعدی مخاطب شما است در این مورد هم تیم تولید محتوا ی رایامارکتینگ اهمیت زیادی به مخاطب می‌دهد زیرا "خواننده" مخاطب هدفشان است که محتوا را می خواند و رضایت مخاطب بسیار ارزشمند است. ابتدا باید بدانید مخاطب شما چه کسانی هستند چه طرز فکری دارند و سلیقه‌ی آن‌ها چگونه است؟ حتی  دانستن نوع فرهنگ آن‌ها هم به شما کمک می‌کند، هنگامی که مخاطب خود را بشناسید پس تقریبا به طرز فکرشان هم آشنایی دارید می‌توانید حدس بزنید سوالات پیش آمده برای مخاطب شما چه چیزهایی هستند و احتمالات را در نظر بگیرید و به سوالات احتمالی پاسخ دهید در واقع کارفرمای اصلی شما در شغل تولید محتوا مخاطب است و جلب نظر مخاطب نمره کامل کار شما را دربر می‌گیرد. 

نوع ایده و شکل کلی محتوا: 

در انجام تولید محتوا نباید خود را محدود کنید انجام محتوای متنی تنها  نظر درصد کمی از مخاطبین شما را در بر می‌گیرد، می توانید در آن از عکس، فیلم و... استفاده کنید تا منظور خود را به صورت صحیح به مخاطب برسانید. انجام کار تولید محتوا به چند صورت امکان پذیر است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. تیم تولید محتوا با همکاری و هم‌فکری برای نوع تولید محتوا تصمیم درستی می گیرند که محتوا بر اساس موضوع مربوطه به چه صورتی باشد. 


 شکل های مختلف محتوا

شکل های مختلف محتوا

شکل های مختلف محتوا:

همان‌طور که گفتیم محتوا فرم های مختلفی دارد و حتما به صورت متن نیست! هر موضوعی مخاطب خاص خودش را دارد اما لازم است خلاقیت های خود را ترکیب کنید تا محتوایی جذاب تولید کنید. محتواها شامل: 1) محتوای متنی 2) محتوای صوتی 3) محتوای وبلاگی 4) محتوای تصویری و... هستند. 

یکی از کارهای خلاقانه و ایده پردازانه در تولید محتوا استفاده از انیمیشن ها است. این کار باعث می شود مخاطب بداند که شما تنها به تبلیغ و درآمد نمی پردازید و نوعی احترام به مخاطب محسوب می شود. شما با این کار نظر مخاطب را جلب می‌کنید. قطعا اگر کارهای یک تیم تولید محتوا را نگاه کنید متوجه می‌شوید که این متخصصین تبلیغ کار را به صورت درون‌گرا انجام می‌دهند و کارهای بسیاری برای جلب رضایت مخاطب انجام داده‌اند. 

پادکست: 

محتوای صوتی یکی از مواردی است که نظر بسیاری از مخاطبین را به خود جلب کرده است زیرا امروزه با کمبود وقت مواجه هستیم. محتوای صوتی دارای اشکالاتی هم هست که باعث دوری مردم از مطالعه می‌شود اما حذف آن هم از فرم محتوا کار درستی نیست. زیرا مخاطبین زیادی دارد و کسانی که واقعا به دلیل مشکلاتی نیاز دارند این نوع از محتوا را دنبال کنند. برای این عموم از مخاطبین محتوای صوتی می توان تولید کرد که به آن پادکست می گویند، بنابراین یکی از بهترین روش ها در تولید محتوا، تهیه‌ی پادکست است. در این زمینه کسی که محتوا را به صورت صوتی تولید می‌کند بهتر است صدای خوبی داشته باشد تا رضایت مخاطب را جلب کند، تیم تولید محتوا خودش می‌تواند این کار را انجام دهد و یا از کسانی که صدای رسایی دارند کمک بگیرد. 

نوع عملکرد قوی و با استراتژی تیم تولید محتوا:

بسیار اهمیت دارد که در کار تولید محتوا تنها به فکر منبع درآمد و بالا آمدن محتوا در سایت‌ها نباشیم، زیرا این‌گونه طرز فکر شما را متقاعد می‌کند که تنها کار خود را سریع تمام کنید و در واقع نشان می‌دهد شما در این کار هدفی مشخص ندارید. تیمی موفق است که کار خود را با برنامه ریزی شروع کند و آن محتوا به هر فرمی که هست مخاطب را خسته نکند و انرژی را از مخاطب نگیرد، زیرا امروزه بسیاری از مردم دغدغه‌های زیادی دارند و هنگامی که در موتور جستجو‌گر به دنبال چیزی می‌گردند حوصله‌ی محتواهای خسته کننده را ندارند و ممکن است باعث دلزدگی مخاطب شود. دانستن موضوعات به این سادگی به شما در موفقیت در این کار کمک می‌کند. در واقع تیم تولید محتوا با تقسیم کردن بخش‌های مختلف قسمتی از هدف کلی را به عهده می‌گیرد تا نتیجه‌ای مطلوب بگیرد.

استراتژی محتوا چیست؟

امروزه دیگر مردم تمایلی ندارند که از برندهایی که زیاد اصرار به خرید و تبلیغ دارند حمایت کنند. مردم فکر می‌کنند که اگر برندی از محصول خود زیاد تعریف و تمجید می‌کند و اصرار به فروش آن دارد حتما برند خوبی نیست زیرا مردم اعتماد خود از این نوع تبلیغ را از دست داده اند و دیگر با این استراتژی نباید پیش رفت. حتی اگر محصول شما کاملا با کیفیت باشد با اصرار در گفتن خوب بودن محصول فقط مخاطب را فراری می دهید. اینجاست که به همین نمونه استراتژی محتوا پی می بریم. امروزه تولید محتوا جایگزین تبلیغات پوچ و بیهوده شده است. در واقع تولید محتوا درون گرا می باشد و اصراری به تبلیغ و فقط صرفا فروش محصول و یا برند نمیباشد. همانطور که گفتیم در محتوا، تیم تولید محتوا ابتدا اطلاعات عمومی شما را تقویت می‌کند و اجازه  فکر و تصمیم گیری به شما می دهد و به اصطلاح تبلیغ خود را با سیاست کاری انجام می دهد. 

نمایی نمادین از تیم تولید محتوا

نمایی نمادین از تیم تولید محتوا

 

ایجاد محتوای جذاب:

مهمترین عنصر در یک محتوای جذاب تولید و خروجی رضایت بخش در تولید محتوا می باشد. شما میتوانید با ایده پردازی های زیبا و جذاب نظر مخاطب را به محتوای خود جلب کنید. تیم تولید محتوا هدف اصلی اش همین محتوای جذاب است تا مخاطب میل و شوق برای ادامه ی صرف وقت برای محتوای شما داشته باشد. برای جذابیت کار خود نمونه استراتژی محتوا را در نظر بگیرید و از این استراتژی ها حتما استفاده کنید.

کلمه کلیدی در استراتژی محتوا:

یکی از مهم ترین عناصر در تولید محتوا کلمه کلیدی می باشد. ابتدا بدانید کلمه کلیدی چیست؟ کلمه کلیدی مشخص کننده عنوان اصلی و موضوع محتوای شما می باشد یعنی هرآنچه که می نویسید باید به موضوع و کلمه کلیدی شما ربط داشته باشد و در آخر هدف شما همان موضوع شما می باشد تا نظر مخاطب را به خود جلب کنید بهتر است هر یک پاراگرافی که توضیح می دهید یکبار از کلمه کلیدی مربوطه استفاده کنید تا زمانی که مخاطب در مورد موضوع شما در موتور جستجوگر سرچ میکند محتوای شما برای مخاطب در دسترس قرار بگیرد. خب این موضوع هم بسیار اهمیت دارد که تمام تمرکز خود را روی کلمه کلیدی نگذارید زیرا باعث کاهش جذابیت متن شما می شود و مخاطب کاملا پی به تبلیغات متواری شما می گردد. بهتر است در این میان حتما از ایده های خلاقانه استفاده کنید، در واقع کار خود را با ایده ها ترکیب کنید تا بهترین مطالب ممکن را تولید کنید. در انجام کار، تیم تولید محتوا ممکن است تقسیم کار انجام دهند و هرکسی ایده ی خاص خود را بازگو کند و نتیجه کار گروهی بسیار جذاب است، اما اگر به تنهایی به کار تولید محتوا مشغول هستید بهتر است تمرکز بیشتری داشته باشید تا اصول سئو و مقرراتی تولید محتوا را به همراه ایده های جذاب ترکیب کنید و تنها بر روی یک اصول متمرکز نشوید. 

زمان یادگیری تولید محتوا:

اگر الان در وضعیتی هستید که هیچ اطلاعاتی در مورد تولید محتوا ندارید و دوست دارید این کار را انجام دهید خواندن همین مقاله کافی است تا اطلاعات زیادی برای شروع کار بدست بیاورید. بهتر است قبل از انجام کار ابتدا فقط مطالعه داشته باشید و مقاله های مختلفی را مطالعه کنید حتی خواندن کتاب هم به شما بسیار کمک می کند. همان طور که گفتیم ابتدا کلمه کلیدی یا همان موضوع محتوا را دریابید و در مورد آن حسابی تحقیق کنید. در تولید محتوا نیاز نیست فقط خوبی ها و تمجید و تعریف به کار ببرید اما لازم است چگالی تعریف و تمجید را حفظ کنید، همیشه در هیچ کاری افراط و تفریط نکنید تا ذهن خواننده به سمت انرژی منفی کشیده نشود، همانطور که گفته شد اعتماد کردن مخاطب جزو عناصر مهم در این کار می باشد و شما این اعتماد را با ایده خلاقانه خود بوجود خواهید آورد. علاوه بر صرف زمانی که برای بدست آوردن اطلاعات می کنید تجربه نقش بسزایی دارد ممکن است اولین کار شما با نهمین کار شما تفاوت زیادی داشته باشد و شما این پیشرفت را در خود خواهید دید زیرا ابتدا تلاش کرده اید و سپس تجربه به دست آورده اید. همه ی کسانی که محتوا تولید می کنند و در تیم تولید محتوا مشغول به کار هستند به مرور زمان تجربه های ارزشمندی بدست آورده اند. 

سایت های جذاب تولید محتوا:

اگر می خواهید کار تولید محتوا را انجام دهید هنگامی که به طور کامل آن را یاد گرفتید می توانید از سایت هایی برای کسب درآمد خود استفاده کنید، اما حتما قبل از شروع کار خود مطمئن شوید که همه ی اصول تولید محتوا را فرا گرفتید تا دچار مشکل نشوید. سایت رایا مارکتینگ یکی از جمله سایت هایی است که به کسب درآمد شما کمک می‌کند، به این صورت که تعدادی کارفرما که نیاز به تولید محتوا دارند درخواست خود را در این سایت می گذارند و شما با توجه به همه ی موارد و توضیحاتی که کارفرما از شما خواسته کار خود را شروع میکنید. رایا مارکتینگ ویراستارهایی دارد، قبل از اینکه محتوای شما به دست کارفرما برسد، ویراستارها محتوای شما را چک میکنند و تایید یا عدم تایید محتوای شما را به شما اعلام می کنند. یکی از نقطه قوت های این سایت این است که در صورت عدم تایید شدن علت و مشکل کار را به شما می گویند. شما می توانید با همکاری در این نوع سایت ها یک تیم تولید محتوا تشکیل دهید که به مرور تجربه عالی و قوی و باکیفیتی دارد. 

انواع ایده های جذاب در تولید محتوا:

1) مثال های مفید: یکی از ایده های خلاقانه دیگر در تولید محتوا استفاده از مثال ها و داستان های جذاب و کوتاه در متن می باشد البته داستان را تبدیل به یک تراژدی بلند و حوصله سربر نکنید. سعی کنید مثال هایی را برای فهم بیشتر مخاطب در قالب داستانی کوتاه بیان کنید و می توانید کمی در متن شوخی کنید البته به طور کاملا ادبی انجام دهید تا به مخاطب توهین نشود. 

2) زندگی افراد مشهور: می توانید در تولید محتوای خود مثال هایی از افراد معروف بزنید و آنها را الگو قرار دهید و کمی از زندگی آنها بگویید که چطور موفق شده اند یا مثلا چطور ظاهری جذاب را حفظ کرده اند. از افرادی بگویید که در بین مردم خاص و عزیز هستند. 

3) معرفی کتاب: در محتوایی که انجام می دهید از کتاب هایی که در آن زمینه نوشته شده است استفاده کنید و این کتاب ها را به مخاطب معرفی کنید با این کار شما به معرفی کتاب هم پرداخته اید و این ایده ای جالب و مفید است. 

4) نقد و بررسی: همیشه در کار تولید محتوا مسائل مربوطه را باهم مقایسه و نقد کنید برای مثال اگر موضوع محتوا تبلیغ فرش میباشد، فرش های قدیم و جدید را باهم مقایسه کنید و از دنیای مد و مدرنیته صحبت کنید.

5) کاربرد: استفاده از کاربرد و کارایی را در محتوای خود فراموش نکنید اگر قرار است در مورد وسیله ای تبلیغ و محتوا انجام دهید حتما به طور دقیق از کاربرد و اصول استفاده از آن توضیح دهید. دادن اطلاعات دقیق به مخاطب تصمیم را برای مخاطب راحت تر میکند.

هر تیم تولید محتوا برای محتوای خود نمونه ای از همین ایده های خلاقانه و جذاب را به کار می‌گیرد. برای هرکاری که انجام می دهید هدف اصلی خود را حفظ کنید تا به مرور و با تلاش خود بهترین کار ممکن را ارائه دهید و استراتژی کار خود را فراموش نکنید، هر کاری یک استراتژی دارد که باید همه ی اصول آن را رعایت کنید. نمونه استراتژی محتوا از چند نکات مهم تشکیل شده است که در مسیر یادگیری و انجام این کار ثابت است.