بک لینک (Backlink) چیست؟ اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده باشید احتمالا نمیدانید که بک لینک چیست ولی بارها درباره آن شنیدهاید. اگر هم یک سئوکار هستید، ممکن است هیچگاه زمان کافی برای مطالعه تخصصی و تکمیلی درباره بکلینکها نگذاشته باشید. در این مقاله میخواهیم از سطح مبتدی تا حرفهای درباره لینکهای ورودی به سایت با شما صحبت کنیم.
بک لینک (Backlink) چیست؟
بک لینک گاهی به عنوان Inbound link (اینباند لینک)، «لینک ورودی» یا «لینکهای یک طرفه» خوانده میشود. به صورت ساده یک بک لینک، لینک (پیوندی) از یک صفحه به یک سایت دیگر است. اگر شخصی به سایت شما لینک دهد، شما یک بک لینک از او دارید. اگر به وب سایت دیگری لینک دهید، آنها یک بک لینک از شما دارند.
گوگل و سایر موتورهای جستجوی، بکلینکها را برای یک صفحه خاص در نظر میگیرند. صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولا رتبه بالایی در موتورهای جستجوی به دست میآورند.
چرا بک لینک مهم است؟
بکلینکها اساسا مثل رایهایی هستند که از سایر وب سایت ها گرفته می شود. هر یک از این آرا به موتورهای جستجو می گوید: «این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است». هرچه تعداد «رایها» بیشتر باشد، سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت.
توجه به لینکها در الگوریتم موتورهای جستجو چیز جدیدی نیست. در واقع، بک لینکها پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل معروف به PageRank را تشکیل میدادند. با وجود اینکه گوگل از آن زمان هزاران تغییر را در الگوریتم خود ایجاد کرده است، بک لینک ها همچنان یک سیگنال اصلی رتبه بندی هستند.
به صورت کلی، بک لینکها به سه دلیل در سئو مهم هستند:
۱. رتبهدهی
موتورهای جستجو مانند گوگل، بک لینکها را به عنوان رای اعتماد میبینند. به طور کلی، هرچه صفحات وب شما رای بیشتری داشته باشند، احتمال بیشتری برای رتبه بندی برای جستجوهای مربوطه خواهند داشت.
۲. قابلیت کشف
موتورهای جستجو با مراجعه مجدد به صفحاتی که قبلا ایندکس کردند به بررسی لینکهای جدید پرداخته و محتوای جدید را پیدا میکنند. از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر از صفحات پرطرفدار بازدید میکنند، ممکن است در صورت دریافت بک لینک از صفحات محبوب، محتوای شما را سریعتر کشف کنند.
۳. ترافیک ارجاعی
بکلینکها برای راهنمایی افراد به منابع مفید استفاده میشوند. وقتی شخصی روی لینکی به وب سایت شما کلیک میکند، ترافیک ارجاعی دریافت میکنید.
یک بک لینک خوب چیست؟
همه بک لینکها یکسان ایجاد نمیشوند. در میان بک لینکها، لینکهای خوب و بد داریم. جالب است بدانید گوگل ابزارهایی برای رد بک لینکهای بد و ناخواسته دارد. برای اطلاع از این موضوع، به مقالههای آموزشی زیر مراجعه کنید:
- رد کردن بک لینک های ناخواسته - Disavow backlinks
- بک لینک های نامناسب - Link Schemes
- گزارش سایت های اسپم، فروش لینک و بدافزار به گوگل
یک بک لینک خوب، سه ویژگی اصلی دارد:
- ارتباط
- اتوریتی
- ترافیک
هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم.
۱. ارتباط
گوگل برای بک لینکهای مرتبط ارزش بیشتری قائل است، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که افراد روی آنها کلیک کنند. بگذارید با یک مثال بررسی کنیم. مثلا اگر یک لوله کش از دو صفحه بک لینک داشته باشد، یکی در مورد گربهها و دیگری در مورد نصب دیگ بخار، به احتمال زیاد صفحه دوم بک لینک ارزشمندتری است. پس مهم است بکلینکهایی دریافت کنیم که به موضوع کاری ما ارتباط داشته باشند.
۲. اتوریتی (Authority)
بک لینک از صفحات وب قوی معمولا «اتوریتی» بیشتری نسبت به صفحات ضعیف به سایت شما منتقل میکنند.
توجه: در زبان فارسی، گاهی به اتوریتی، «اقتدار» هم گفته میشود.
نکته حرفهای: اگر از دو صفحه بک لینک دارید، و یکی از آنها لینک های خروجی بیشتری نسبت به دیگری دارد، در این صورت، اگر همه چیز برابر باشد، پیوند از صفحه ای که لینک های خروجی کمتری دارد، اتوریتی بیشتری منتقل میکند.
توجه: لینکهای داخلی نیز به اعتبار یک صفحه کمک میکنند. پس اینطور نیست که فکر کنیم فقط با دریافت بکلینک خارجی میتوان اقدار یک صفحه را افزایش داد.
برای آشنایی بیشتر با موضوع اتوریتی، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:
۳. ترافیک
بک لینک از صفحات پربازدید معمولا ترافیک ارجاعی بیشتری را نسبت به صفحات کم بازدید برای شما به وجود میآورند. پس یک بک لینک خوب باید بتواند باعث افزایش ترافیک (افزایش بازدید) بشود.
چه بک لینکهایی ارزشمند هستند؟
به صورت کلی همه بک لینکها ارزشمند نیستند! به عبارت دیگر، اگر می خواهید در SERP رتبه بالاتری کسب کنید، روی بک لینکهای با ارزشمند تمرکز کنید. به زبان دیگر، یک بک لینک ارزشمند میتواند بسیار مفیدتر از ۱۰۰۰ بک لینک غیر ارزشمند باشد.
بک لینکهای ارزشمند، ویژگیهای خاصی دارند که در ادامه به آنها میپردازیم:
ویژگی شماره ۱: از وب سایتهای معتبر و معتبر به دست میآیند
آیا ترجیح میدهید از هاروارد یک بک لینک بگیرید یا از وب سایت یک فرد ناشناس؟ همانطور که مشخص است، گوگل نیز همین فکر را میکند: هاروارد!
این مفهوم در سئو به عنوان «Domain Authority» شناخته میشود. اساسا، هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، میتواند اعتبار بیشتری را به سایت شما (از طریق لینک) منتقل کند.
ویژگی شماره ۲: آنها کلمه کلیدی هدف شما را در انکر تکست قرار میدهند
به طور کلی، بهتر است کلمه کلیدی شما در متن انکر تکست لینک وجود داشته باشد.
توضیح: انکر تکست «anchor text» قسمت متن قابل مشاهده یک لینک است. برای مطالعه بیشتر بخوانید انکر تکست Anchor Text چیست؟
ویژگی شماره ۳: سایت (و صفحه) که به شما لینک میدهد به موضوع کار شما مرتبط است
وقتی یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک میدهد، گوگل تصور میکند که این دو سایت به هم مرتبط هستند.
تصور کنید به تازگی مقاله ای در مورد دویدن ماراتن منتشر کردهاید. در این صورت، گوگل توجه بیشتری بر روی لینکهای سایتهای مربوط به ماراتن، دویدن، تناسب اندام در مقابل سایتهای مربوط به ماهیگیری، دوچرخه سواری و بازاریابی دیجیتال خواهد داشت.
ویژگی شماره ۴: بک لینک، یک لینک «Dofollow» است
گوگل و سایر موتورهای جستجو لینک هایی را که برچسب «nofollow» دارند را نادیده میگیرند. به عبارت دیگر، لینکهای nofollow در الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو به حساب نمیآیند. خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق پیوندهای موجود در وب، پیوندهای «dofollow» هستند.
درباره پیوندهای dofollow و nofollow در مقالههای زیر بیشتر بخوانید:
ویژگی شماره ۵: لینک از دامنهای است که قبلا به شما پیوند نداده
فرض کنید یک لینک از وب سایت A دریافت میکنید. عالی! خوب، فرض کنید وب سایت A دوباره به شما پیوند میدهد. و دوباره و دوباره و ... . آیا لینکهای ۲، ۳ و ۴ به اندازه لینک اول قدرتمند هستند؟ خیر! همانطور که مشخص است، پیوندهای یک وب سایت بازدهی کاهشی دارند.
نکته حرفهای: معمولا بهتر است ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ وب سایت مختلف دریافت کنید تا ۱۰۰۰ لینک از یک وب سایت.
چطور بک لینکهای بیشتر بدست آوریم؟
سه راه برای به دست آوردن بک لینکهای بیشتر وجود دارد: محتوای ارزشمند تولید کنید، خودتان بک لینک بسازید یا آنها را به دست بیاورید! شاید هنوز کمی برایتان گیج کننده باشد. پس بهتر است هر سه مورد را با هم بررسی کنیم.
محتوای ارزشمند تولید کنید
زمانی که افراد محتوای شما را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، رسانههای اجتماعی یا دهان به دهان پیدا میکنند معمولا به شما پیوند میدهند. به ترتیب کلمات، بک لینکهای به دست آمده ارگانیک هستند. البته این موضوع زمانی اتفاق میافتد که تولید محتوای ارزشمند داشته باشید.
شما می توانید شانس خود را برای به دست آوردن بک لینک های بیشتر با ایجاد محتوای واقعا مفید افزایش دهید.
برای آشنایی بیشتر با تولید محتوا، به مقالههای زیر مراجعه کنید:
خودتان بک لینک بسازید!
بسیاری مواقع میتوانید خودتان بک لینک بسازید. به عنوان مثال میتوان به ثبت سایت در دایرکتوریهای تجاری، گذاشتن نظرات در وبلاگها و پاسخ دادن به موضوعات در انجمنهای گفتگو اشاره کرد. معمولا با توجه به نوع لینک، دایرکتوریها و انجمنهای گفتگو، انتخابهای بهتری هستند.
بک لینک به دست بیاورید!
با سایر صاحبان سایت، سردبیران یا مدیران وب سایت تماس بگیرید و از آنها بخواهید به صفحه شما لینک دهند. برای انجام این کار، باید یک پیشنهاد ارزشمند ارائه دهید. اینجاست که تاکتیکهای لینک بیلدینگ (لینک سازی) وارد میشوند.
برای اینکار چند راهکار وجود دارد:
- وبلاگ نویسی مهمان: پیشنهاد نوشتن یک پست جدید برای وب سایت دیگر به آنها بدهید. آنها محتوای جدید به دست میآورند و شما بک لینک!
- لینک سازی شکسته: پیوندهای شکسته مربوطه را در سایتهای دیگر پیدا کنید، سپس تماس بگیرید و پیوند خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید.
- تکنیک آسمانخراش: محتوای مرتبط را با لینکهای زیاد پیدا کنید، چیزی بهتری بنویسید، سپس از کسانی که به سایت دیگر لینک میدهند بخواهید به شما لینک دهند.
انواع بک لینک
چندین نوع مختلف بک لینک (Backlink) در سئو وجود دارد. درک انواع مختلف میتواند به شما در ایجاد یک استراتژی لینکسازی کمک کند. در ادامه به این انواع خواهیم پرداخت:
بک لینک Follow
بکلینکهای follow، هایپرلینکهایی هستند که هیچ ویژگی اضافی ندارند: به عبارت دیگر، آنها لینکهای استاندارد هستند. لینک فالو به گوگل میگوید که اعتماد و اعتبار را به سایتی که به آن لینک داده شده است، منتقل کند.
توجه: هیچ ویژگی تگی برای پیوند «Follow» وجود ندارد زیرا هر پیوندی «dofollow» در نظر گرفته میشود مگر اینکه یک ویژگی به آن اضافه شود و از حالت فالو خارج شود.
بک لینک فالو در کد HTML به این صورت است:
<a href="https://www.agerin.ir/">لینک</a>
بک لینکهای Nofollow
اگر به سایتی پیوند میدهید، اساسا آن را تضمین میکنید؛ و به طور پیش فرض از حالت فالو استفاده میکنید. اما در برخی موارد ممکن است نخواهید این کار را انجام دهید.
به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد به صفحه از سایت یک رقیب برای یک موضوع لینک بدهید، اما لزوما نمیخواهید هیچ تاثیری در سئوی آنها داشته باشید.
لینکهای Nofollow از ویژگی rel=nofollow استفاده میکنند تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو اطلاع دهند که شما اعتباری به آنها منتقل نمیکنید. یک بک لینک nofollow در HTML به شکل زیر است:
<a href="https://www.agerin.ir/" rel="nofollow">لینک نو فالو</a>
به خاطر داشته باشید که گوگل ویژگی nofollow را به عنوان یک امری قطعی در نظر نمیگیرد. این گوگل است که در نهایت تصمیم خواهد گرفت که آیا اعتبار را از طریق آن پیوند منتقل کند یا خیر.
بک لینکهای حمایت شده یا پولی
اگر پول، محصول یا خدماتی در ازای لینک ارائه شده باشد، باید ویژگی rel=sponsored به آن لینک اضافه شود.
مثل این:
<a href="https://www.agerin.ir/" rel="sponsored">این یک پیوند حمایت شده است</a>
این ویژگی به گوگل کمک میکند تا لینکهای تبلیغاتی را شناسایی کند.
بک لینکهای UGC
پیوندهای تولید شده توسط کاربر (UGC) نامیده میشود. این لینکها به گوگل میگوید کدام پیوندها توسط کاربران یا مشتریان ایجاد شدهاند.
این ویژگی به مدیران وبسایتها اجازه میدهد تا مشخص کنند که پیوندهای خاصی را در سایتهای خود تأیید نمیکنند و تنها از طریق کاربران اینجاد شده است. به عنوان مثال می توان به لینک در پستهای انجمن و لینکهای بخش نظرات وبلاگ اشاره کرد.
بک لینک های UGC به شکل زیر هستند:
<a href="https://www.agerin.ir/" rel="ugc">پیوند</a>
طرحهای لینک یا لینکهای هرزنامه
طرحهای لینک link Schemes (یا لینک هرزنامه) به لینکی اشاره دارد که برای «دستکاری رتبهبندی در نتایج جستجوی Google استفاده شده است.
برخی از انواع لینکهای هرزنامه:
- مبادله پول، کالا یا خدمات برای پیوند.
- تبادل لینک: به عنوان مثال، به من لینک دهید و من به شما لینک میدهم.
- استفاده از برنامههای خودکار که برای سایت شما لینک ایجاد میکنند.
استفاده از این لینکها ممکن است منجر به جریمه از گوگل شود، که این موضوع میتواند بر رتبه سایت شما تأثیر منفی بگذارد.
اگر در گذشته از این لینکها استفاده کردهاید باید از گوگل بخواهید آنها را حذف کنند. این به این معنی است که از گوگل بخواهید لینک های خاصی به سایت شما را نادیده بگیرد.
نکته مهم: گوگل توصیه میکند که فقط در صورتی که برای پیوندها پول پرداخت کردهاید یا یکی از اشکال لینک اسپم را استفاده میکنید آنها را رد کنید.
نکته حرفهای: میتوانید از Backlink Audit برای ایجاد لیستی از پیوندهایی که می خواهید رد کنید استفاده کنید. سپس، زمانی که آماده درخواست خود هستید، میتوانید فایل Disavow را در ابزار Disavow Google آپلود کنید.
برای توضیح کامل، مقاله آموزشی زیر را مطالعه کنید:
مقالات تکمیلی درباره بک لینک در سئو
اگر به مطالعه بیشتر علاقهمند هستید، ما چند مقاله بسیار خوب و تکمیلی برای شما داریم. این مقالات به شما کمک میکنند تا درک بهتری درباره لینکسازی، سئو و بک لینک داشته باشید: