سایتهای فروشگاهی این روزها بسیار زیاد شدهاند. این موضوع برای مشتریان کار را بسیار راحت کرده، چرا انتخاب آنها زیاد شده است. اما در سوی دیگر، برای صاحبان فروشگاههای اینترنتی، یک رقابت بسیار مهم شکل گرفته که باید در آن پیروز شود. امروز میخواهیم درباره بنر این سایتها صحبت کنیم.
خب قبل از شروع طراحی اول باید چندین سوال را مورد توجه قرار داد. ابعاد این بنرها چقدر باشد؟ در چه صفحاتی بنر استفاده کنیم؟ فرمت این بنرها چه باشد؟ چه چیزی را در بنرها نمایش دهیم؟ برای اینکه پاسخ مناسب به دست بیاورید، هر بخش را جداگانه توضیح خواهم داد.
ابعاد بنر سایت فروشگاهی چقدر باید باشد؟
خب این سوال کمی زیادی کلی است. بنر کدام صفحه چه ابعادی داشته باشد؟ برای تصمیمگیری در این مورد نیاز است چند نکته را توجه کنیم. اول آنکه برای همه صفحات از بنر استفاده نکنید. بنرها معمولا حجم زیادی دارند و این موضوع باعث خواهد شد تا سرعت صفحات سایت شما کاهش پیدا کند. کاهش سرعت لود شدن صفحات به معنی کاهش شانس شما در رتبه خوب سئو سایت خواهد بود. پس برای اینکه فروش کم نشود و رتبه سئو را از دست ندهید، فقط در صفحات خاصی از سایت بنر استفاده کنید.
این بنرها معمولا در سایت فروشگاهی برای صفحه اصلی به کار گرفته میشود. بهتر است بزرگترین بنری که استفاده میکنید ارتفاعی بیش از ۴۵۰ الی ۵۰۰ پیکسل نداشته باشد. عرض این بنرها هم معمولا حداکثر ۱۰۰۰ پیکسل به کار برده میشود. برای سایر بنرها نیز معمولا به تناسب عرض سایت این موضوع متغیر است.
انتخاب فرمت طراحی بنر سایت فروشگاهی
حال سوال پیش میآید که برای بنر از چه فرمتی استفاده کنیم. برای این موضوع با توجه به اینکه بنر مورد نظر ممکن است با انیمیشن یا بنر ثابت باشد موضوع متفاوت است.
برای بنرهای ثابت به ترتیب بهترین فرمت بنرها به شرح زیر است:
- WebP
- SVG
- JPG
- PNG
شماره یک بهترین فرمت، شماره دو پس از آن و الی آخر.
برای بنرهای متحرک (انیمیشن) به ترتیب از بهترین فرمت بنرها به شرح زیر است:
- SVG
- GIF
البته باید توجه داشت بنر SVG یک بنر برداری هست که برای نمایش محصولات معمولا قابل استفاده نیست.
توجه داشته باشید که بنر باید به افزایش فروش سایت شما کمک کند. یعنی باید همزمان سرعت سایت حفظ شود. اگر سرعت لود صفحه پایین بیاید مشتری به جای اینکه از شما خرید کند، سایت را ترک خواهد کرد. مشتری سایت فروشگاهی دوست ندارد زمان زیادی در سایت برای خرید هدر دهد. او میخواهد به سرعت خرید خود را انجام دهد و بنر برایش حکم یک راهنما را دارد. اگر بنر قرار باشد زمان او را بگیرد، نه تنها فایدهای ندارد بلکه ضرر هم به وجود میآورد.
توجه کنید سرعت و دسترسی ساده برای کاربر از همه چیز مهمتر است. او را با بنرهای زیاد و متحرک که نمیگذارد به خوبی تصمیم بگیرد معیوس نکنید.