پیش از آنکه تصمیم بگیرید یک سایت شرکتی را راهاندازی کنید، توجه به چند نکته کلیدی بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این نکات آشنا کنیم تا بتوانید یک سایت بسیار موفق را راهاندازی کنید.
تفاوت سایت شرکتی و فروشگاهی
یک تفاوت عمده میان سایت شرکتی و فروشگاهی وجود دارد و آنهم بحث فروش آنلاین است. سایت فروشگاهی به هدف فروش محصولات راهاندازی میشود، در حالی که سایت شرکتی برای معرفی شرکت، خدمات و محصولات آن. تفاوت این دو در این است که در سایت فروشگاهی امکانات سفارش کالا و خدمات وجود دارد در صورتی که سایت شرکتی فاقد چنین بخشی است.
پس ابتدا باید بدانید که آیا واقعا نیاز به یک سایت شرکتی دارید یا سایت فروشگاهی؟
انتخاب دامنه مناسب برای طراحی سایت شرکتی
مهمترین موضوع پس از تصمیمگیری در مرحله قبل این است که یک دامنه مناسب پیدا کنیم. برای پیدا کردن یک دامنه خوب، نکات زیر میتوانند به شما کمک کنند:
- دامنه نباید طولانی باشد (بهتر است حداکثر از ۸ کاراکتر بیشتر نباشد)
- دامنه باید به سادگی به خاطر سپرده شود (از نامهایی که به خاطر سپردن آنها دشوار است استفاده نکنید)
- بهتر است حتما هم دامنه ای آر و هم دامنه دات کام را تهیه کنید
- دامنه را حتما به نام خودتان خریداری کنید (تحت هیچ شرایطی خرید دامنه را به دیگران واگذار نکنید)
یکسری نکات امنیتی نیز در هنگام ثبت دامنه باید رعایت کنید. مقاله زیر برای شما این نکات را به جزئیات توضیح داده است:
انتخاب رنگبندی سایت
یک سایت عموما نیاز به ۵ رنگ اصلی دارد. این رنگها در حقیقت رنگ سازمانی شرکت شما هستند. استفاده از رنگهای بیشتر باعث خواهد شد تا سایت نتواند شخصیت کاری شرکت شما و برندتان را حفظ کند. توجه کنید که انتخاب رنگ را به پس از طراحی سایت موکول نکنید. اگر یک رنگبندی سازمانی انتخاب نکردید، اولا آن را تهیه کنید و سپس اقدام به طراحی کنید. در غیر اینصورت مشکلات فراوانی برایتان پیش خواهد آمد.
برخی افراد تصور میکنند که انتخاب رنگ هیچ تاثیری در موفقیت سایت ندارد. در صورتی که این موضوع بسیار اشتباه است. انتخاب رنگ علاوه دو تاثیر عمده دارد:
- تاثیر روانی
- تاثیر در سئو سایت
تاثیر روانی بسیار مشخص است. احتمالا شما هم میدانید که یک رنگبندی نامناسب چقدر روی مخاطب تاثیر میگذارد. اما مورد دوم شاید کمی در نظر اول عجیب به نظر برسد. چرا رنگبندی در سئو تاثیر میگذارد؟ در چند سال گذشته لایت هاوس به بخش مهمی از کار سئو بدل شده است. یکی از مواردی که لایت هاوس گوگل مورد بررسی قرار میدهد، رنگبندی سایت است. اینکه رنگبندیها تضاد کافی برای خوانایی و دیده شدن داشته باشند یا خیر. سایتهایی که موفق به انتخاب رنگهای مناسب نمیشوند، امتیاز این بخش را از دست میدهند و باید انتظار رتبههای پایینتر سئو را بکشند.
تهیه موارد اولیه برای طراحی سایت شرکتی
برای طراحی سایت فروشگاهی نیاز است یکسری موارد اولیه را تهیه کنید. این موارد شامل:
- خرید دامنه و هاستینگ مناسب
- تهیه مطالب اولیه سایت
- تهیه دستهبندی مطالب سایت
- تهیه رنگبندی سایت
- تهیه لوگو و بنرهای سایت
- انتخاب قالب مناسب سایت
این موارد عموما پیش از راهاندازی یک سایت شرکتی مورد نیاز است. تهیه آنها را به پس از راهاندازی موکول نکنید.
هزینه طراحی سایت شرکتی
احتمالا شما هم با جستجویی در اینترنت با هزینهها و تعرفههای گوناگونی مواجه شدهاید. برخی بسیار کم و حتی رایگان و برخی موارد هزینههای بسیار بالایی برای طراحی سایت فروشگاهی دریافت میشود. برای اینکه بتوانید درباره این موضوع درست تصمیمگیری کنید، به نکات زیر توجه کنید:
- یک طراح خبره و کاربلد بدون دریافت هزینه قابل قبول، یک کار تخصصی انجام نمیدهد. یک هزینه پایین نشان از طراحی غیر تخصصی کار میدهد.
- یک طراح خبره و کاربلد عموما نمونهکار یا سایت حرفهای برای خود راهاندازی کرده است. از طراح نمونهکار بخواهید.
- یک طراح سایت حرفهای، میداند که هر کار تخصصی را باید به کارشناس آن سپرد. پس اگر طراح به شما میگوید از ثبت دامنه و نگهداری هاست، تا طراحی سایت و ... را انجام میدهد بدانید که احتمالا با فردی روبرو هستید که تخصص کافی ندارد.
- انتخاب برخی موارد را به طراح نسپارید. طراح نباید رنگ، طراحی لوگو و متنهای سایت را به انتخاب خود تهیه کند. اینها مواردی درون سازمانی هستند که افراد ناآشنا به سازمان اطلاعات درستی از آن ندارند.
- منطقی تصمیم گیری کنید. اگر همه چیز را به طراح بسپارید و منتظر باشید، احتمالا نتیجه مناسبی نمیگیرید چون نمیدانید قرار است به کجا بروید. طراحی حرفهای سایت شرکتی نیازمند یک همکاری دوطرفه است. معمولا افراد مبتدی اعلام میکنند همه چیز را خودشان انجام میدهند اما یک فرد حرفهای به خوبی میداند یک کار تخصصی، نیازمند مشارکت دوسویه است.
- کارها را به آینده موکول نکنید. اگر بخواهید ابتدا سایت طراحی شود و سپس برای آن تصمیمگیری کنید یعنی هدف مشخصی از سایت ندارید. راهاندازی چنین سایتی هیچ بازدهی برای شما نخواهد داشت. چرا که معمولا پس از تصمیمگیری به این نتیجه میرسید که راه را اشتباه آمدهاید و باید دوباره هزینهای برای طراحی سایت مناسب با نیازتان پرداخت کنید.
شاید در نظر اول تصور کنید موارد بالا هیچ تاثیری در هزینه ندارد. اما اینطور نیست! موارد بالا نشان میدهد که چطور و تحت چه شرایطی باید برای طراحی سایت هزینه پرداخت کنیم. اگر یک کار حرفهای میخواهیم باید نزد افراد حرفهای برویم و عموما یک کار حرفهای هزینهای بالاتر از یک کار مبتدیانه دارد.
سفارش طراحی سایت شرکتی
یک روش سنتی برای سفارش طراحی سایت مشارکت در جلسات حضوری و چندین و چند باره بود. اگر میخواهید برای طراحی سایت یک انتخاب درست بکنید، تمامی این روشهای سنتی را به دور بیاندازید! بگذارید سادهتر این موضوع را بیان کنیم.
شما یک طراح سایت پیدا میکنید. این طراح نمیتواند در سایت خود تمامی نیازهای شما را پاسخ دهد. باید بارها و بارها با او تلفنی و حضوری صحبت کنید تا به نتیجه برسید. در پشت این سناریو یک نکته مهم نهفته است: آن طراح سایت، بلد نیست ارتباطات و پاسخگویی از طریق سایت را انجام دهد. او در کار خود نتوانسته با شما ارتباط بر قرار کند، پس برای سایت شما هم چنین مشکلی پیش خواهد آمد.
به جای این روشها، از روشها و سایتهایی استفاده کنید که میتوانند به وسیله شیوههای مدرن و حرفهای با شما ارتباط برقرار کرده و رو به سوی آینده دارند.
در صورتی که شما هم میخواهید یک سایت شرکتی حرفهای راهاندازی کنید، لولسا آماده است تا بهترینها را در اختیارتان قرار دهد.