Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
هزینه
چطور در محتوا اطلاعات مفید به مخاطب بدهیم؟

تولید محتوای خوب و ارائه آن به مخاطبان، در عصر انفجار اطلاعات کار دشواری است. اطلاعات با سرعت زیادی رشد کرده و در سطح جامعه گسترش می‌یابد. فضای مجازی نیز در انتشار این اطلاعات نقش زیادی دارد. البته همواره در مورد میزان مفید بودن اطلاعات منتشر شده برای مخاطبان، اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده 8/52 درصد از کاربران اینترنت معتقد هستند اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی بدست می‌آورند موثق و مفید است.

در زمان حاضر نویسندگان محتوا باید قادر باشند تا اطلاعات مفید را از اطلاعات نادرست و غیر کاربردی جدا کنند. آنان باید بتوانند تا اطلاعات کاربردی را با روش صحیح به  مخاطب ارائه دهند. در غیر این صورت عصر انفجار اطلاعات به عصر بحران اطلاعات تبدیل خواهد شد و این موضوع مرگ دانایی را به همراه خواهد داشت.

ارائه اطلاعات مفید در تولید محتوا با توجه به پرسونای مخاطب

تولید محتوا با توجه به پرسونای مخاطب، یکی از مهمترین اصولی است که باید به آن توجه داشت. بدون شناخت مخاطب نمی‌توان اطلاعات مفید برای آنان، و شیوه درست ارائه این اطلاعات را تشخیص داد. باید تلاش شود تا با شناخت پرسونای مخاطب تصویری واقع بینانه از جامعه هدف بدست آورد. پرسونای مخاطب شامل شغل و یا هر مسئولیت اجتماعی که فرد برعهده دارد، سن، تحصیلات، قومیت، وضعیت خانوادگی، اهداف و محیط کار او و ... است.

اگر متن برای کودک و نوجوان نوشته می‌شود، می‌توان نوشته را تا حدودی تخیلی و سرگرم ‌کننده نوشت. اگر مخاطبان شما جوان هستند؛ باید اطلاعات، کاملا به روز و جذاب باشد. اگر متن برای مدیران نوشته می‌شود باید کاملا رسمی و با رعایت ادب و احترام باشد. اگر مخاطبان شما عموم مردم جامعه هستند باید محتوایی ساده و قابل فهم برای همه تالیف کرد.

پس شناخت درست مخاطبان باعث آگاهی از اطلاعات مورد نیاز آنان می‌شود. این اطلاعات زمانی مفید واقع خواهند شد که با زبان خود افراد به آنها بیان شوند‌.

ارائه اطلاعات در تولید محتوا با نظریه گشتالت

ارائه محتوا هم به شکل نوشتاری و هم به شکل بصری با رعایت اصول نظریه گشتالت به مخاطبان مفیدتر خواهد بود؛ چرا که روانشناسی گشتالت بر شیوه سازماندهی و درک مردم از واقعیت‌ها متمرکز است. نظریه گشتالت در تالیف محتوا متنی به این صورت است که ابتدا باید کلیتی از موضوع مورد نظر را برای مخاطب بیان کرد. وقتی به اندازه کافی مخاطبان را با کلیت محتوا آشنا کردیم، باید به سراغ جزئیات برویم.

گشتالت در تولید محتوای بصری به مخاطبان کاربردی‌تر هست. با به کار بردن اصول مشابهت، مجاورت، پیوستگی، یکپارچگی و شکل و زمینه قادر خواهیم بود تا با طراحی بهتر، پیام‌های مفیدتری انتقال دهیم. این اصول با آگاهی از اینکه چگونه محیط و عناصر آن بر ادراک ما تاثیر می‌گذارد؛ ابزارهایی برای انتقال پیام‌های تصویری در اختیار ما قرار می‌دهند. با دستکاری این قوانین می‌توان ذهن مخاطب را درگیر کرد و پیام را به شکل غیر مستقیم به مخاطب رساند. 

شرکت‌های کوکاکولا و هاینز در محتوای بصری خود از گشتالت بسیار کمک می‌گیرند. باید دانست ارتباط بین گشتالت و تولید محتوا انکار ناپذیر است؛ چرا که هر دو به مطالعه ذهن و رفتار انسان می‌پردازند.

اصول مکتب روانشناسی گشتالت در طراحی گرافیک

تالیف محتوا بر اساس ساخت های شناختی افراد

بر اساس نظریه‌های شناختی اطلاعات زمانی برای مخاطب مفید خواهد بود که برای آنان معنادار باشد. اطلاعات دریافتی زمانی معنادار می‌شوند که با ساخت شناختی افراد ارتباط برقرار کنند. در این شرایط است که فرد اطلاعات دریافتی را درک می‌کند و در زندگی به کار می‌گیرد. برای این منظور باید در تولید محتوای، مفاهیم جدید باید طوری ارائه شوند که ریشه در مفاهیم گذشته فرد داشته باشند.

به این منظور باید ابتدا پیش سازمان دهنده ای برای مخاطب ارائه داد. پیش سازمان دهنده اطلاعات کلی است که در دانسته‌های گذشته فرد ریشه دارد. اگر بتوان با پیش سازمان دهنده عواطف خوانندگان را برانگیخت بسیار عالی خواهد شد. چرا مخاطبان با علاقه بیشتر محتوا را دنبال خواهند کرد. همین طور محتوایی که جنبه عاطفی دارد دیرتر فراموش می‌شود.

حال نوبت به انتشار اطلاعات جدید می‌رسد. نویسنده مفاهیم اصلی را بر پایه دانسته‌های قبلی افراد به آنان انتقال می‌دهد. در پایان برای اطمینان از مفید بودن اطلاعات، مثال‌ها و نمونه‌هایی نیز ذکر می‌شود. برای انتقال اطلاعات نظری این الگو بسیار مفید هست. در این روش در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات مفید ممکن به مخاطب منتقل می‌شود. 

منابع برای مطالعه بیشتر: