بسیاری از افرادی که قصد راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی یا همان سایت فروشگاهی را دارند با این مساله روبرو میشوند که چطور باید محصولات خود را دستهبندی کنند. برخی از آنها از طراح سایت میخواهند اینکار را برایشان انجام دهند و برخی خودشان اینکار را انجام میدهد. در این مقاله قصد دارم تا در مورد شیوه درست اینکار به شما یک راهنما ارائه دهد. با استفاده از این راهنما میتوانید دستهبندی محصولات را به سادگی انجام دهید.
آیا میتوان یک محصول را در چند دسته بندی قرار داد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت امکان این موضوع وجود دارد ولی باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. بهتر است هر محصول در یک دستهبندی باشد، اما گاهی یک محصول به چند دستهبندی سایت ارتباط پیدا میکند. در این شرایط اشکالی ندارد که چند دستهبندی را برای آن محصول انتخاب کنیم. اما مهم است بدانیم یکی از این دستهها را باید در اولویت قرار دهیم. در حقیقت یک محصول یک دستهبندی اصلی خواهد داشت و سایر موارد دستهبندیهای فرعی خواهند بود.
اما ابتدا گفتیم که بهتر است هر محصول در یک دستهبندی باشد. دلیل این موضوع ساختار لینک است. بر اساس سیستم مدیریت محتوایی که برای سایت فروشگاهی استفاده میکنید، ممکن است یک محصول را بتوانید در چند دسته قرار دهید یا این امر برایتان مقدور باشد. اگر از سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس و با افزونه ووکامرس کار میکنید، این امکان برایتان وجود دارد که یک محصول را در چند دسته قرار دهید. اما بهتر است تا جای ممکن اینکار را نکنید. هر محتوا در سایت (محصول هم نوعی محتوا است) بهتر است تنها یک لینک داشته باشد. اگر چند لینک برای یک محصول ساخته شود میتواند در سئو مشکلاتی به وجود بیاورد. اما گاهی ناچار هستیم برخی از این مشکلات را بپذیریم چرا که همیشه امکان تفکیک کامل یک محصول در یک دسته وجود ندارد.
چطور در فروشگاه اینترنتی محصولات را دسته بندی کنیم؟
بهترین روش استفاده از یک قلم و کاغذ است. ابتدا بیایید دستهبندیهای مختلف سایت را بنویسید. بعد مشاهده کنید کدام دسته زیر مجموعه دسته بالاتری قرار میگیرد. به عنوان مثال فرض کنید شما یک فروشگاه لباس دارید. در این حالت مثلا دسته بندی شلوار پارچهای زیر مجموعه دسته شلوار قرار میگیرد. برای فهمیدن این موضوع بهتر است حتما تمامی دستهبندی را بنویسید. حتی دستههایی که هنوز محصولات آن موجود نیست. این موضوع به شما کمک میکند یک ساختار پیدا کنید. دستههای اصلی معمولا تعداد محدودتری خواهند بود چرا که در بیشتر مواقع این دستهها در منوی سایت به کار گرفته میشوند. یک منوی بیش از حد شلوغ چندان کاربرپسند نخواهد بود.
آیا طراح سایت باید دسته بندی محصولات را مشخص کند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت خیر! طراحی سایت، در کار خود تخصص دارد و شما در کار خودتان. شما خیلی بهتر از او میدانید محصولاتتان را چطور باید دسته بندی کرد. به همین دلیل این کار را به طراح نسپارید. اگر او به خاطر شناخت ناکافی از کسب و کار شما یک دسته بندی اشتباه را پیشنهاد دهد بعدها دچار مشکل خواهید شد. همیشه فکر کنید که در آینده دستهبندی محصولات افزایش پیدا میکند. نمیخواهید هر بار کل دستهبندیها را بر هم بزنید و سئو سایت ضربه ببیند. پس از ابتدا به این موضوع فکر کنید.
آیا تغییر دستهبندی محصولات برای سئو سایت مضر است؟
بهتر است تا جایی که میتوانید ساختار لینکها را تغییر ندهید مگر آنکه اشتباه کرده باشید. در صورتی که مرتکب اشتباه شده باشید، تغییر دستهبندی امری اجتناب ناپذیر است. تغییر در دستهبندی را میتوان با ریدایرکت کردن تا حد زیادی از مشکلات سئو دور نگاه داشت. البته باید توجه کنید که این تغییرات بدون تاثیر نیست. حتی با وجود ریدایرکت کردن هم در حدود ۱۰ درصد سئوی آن لینکها آسیب خواهند دید.
اما اگر دستهبندی ما اشتباه باشد بهتر است زودتر به فکر اصلاح آن باشیم. چراکه حداقل زودتر میتوانیم برای لینکهای جدید سایت را بهینه کنیم و زودتر رتبه را جبران کنیم. هرچه این کار را به تاخیر بیاندازید، اصلاحات با مشکلات بیشتری روبرو خواهند بود.
طراحی سایت فروشگاهی در لولسا
پیش از ثبت سفارش طراحی سایت فروشگاهی در لولسا، ما به شما یک مشاوره تلفنی رایگان ارائه میدهیم. بهتر است اطلاعات کلی مانند هزینهها، مواردی که برای طراحی سایت نیاز است و این نوع موارد را پیشتر در سایت مطالعه کنید تا زمان مشاوره به شما کمک کند بتوانید موضوعات مهمترین را بررسی کنید. کلیه مواردی همچون نمونهکار، محاسبه هزینه، اطلاعات مورد نیاز و ... روی سایت لولسا به صورت ۲۴ ساعته در اختیار شما خواهد بود. پس زمان مشاوره را برای جمعاوری اطلاعاتی تخصیص دهید که بتواند به رشد سایت فروشگاهی شما کمک کند. برای شروع ابتدا با خدمات طراحی سایت فروشگاهی لولسا آشنا شوید.