سایتهای زیادی تو دنیا وجود دارن و این سوال پیش میاد که آیا واقعن راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی میتونه برای ما به صرفه باشه یا نه؟ امروز میخوایم در این مورد با هم کمی بیشتر صحبت کنیم و ببینیم آیا ساخت سایت فروشگاهی میتونه کمکمون کنه یا نه.
هزینه طراحی سایت فروشگاهی
اولین سوالی که برای خیلیها پیش میاد اینه که طراحی فروشگاه اینترنتی چقدر هزینه داره؟ خب طبعا راهاندازی یک سایت حرفهای بدون هزینه نیست. اما اگه این مساله باعث بشه از راهاندازی سایت مایوس بشیم اشتباه هست. خب حالا اینو باید یکم بیشتر توضیح بدم تا روشنتر بشه.
اول بیایم از خودمون بپرسیم بدون تبلیغات، آیا میشه فروش خوبی داشت؟ فکر میکنم همه خیلی خوب جواب این سوال را میدونیم. اما معمولا دوست داریم کمترین هزینه را داشته باشیم.
برخی افراد تصور میکنند فروش در شبکههای اجتماعی میتونه جایگزین خوبی برای سایت باشه. مثلا چون ساخت یک پیج در اینستاگرام رایگان هست، تصور میکنن که فعالیت تو اونجا کم هزینهتر هست. اما آیا این دلیل درستی هست یا نه؟
قبل از هر چیز باید بدونیم فروش در اینترنت فقط نباید به یک کانال محدود باشه. پس شبکه اجتماعی، سایت و مارکت پلیسها همیشه در کنار هم قرار میگیرن و نه در روبهروی هم. ما باید بتونیم تو تمامی این کانالها فروش اینترنتی داشته باشیم. نکته بعدی این هست که فروش در هیچ کدوم از این کانالها بدون هزینه نخواهد بود. هزینه تبلیغات در شبکهاجتماعی اصلا کم نیست. اما بدون تبلیغات هم نمیشه فروش خوبی داشت. اگه واقع بینانه نگاه کنیم و بخوایم فروش خوبی داشته باشیم، شبکههایی مثل اینستاگرام اصلا هزینه کمتری نسبت به سایت ندارن.
امکانات سایت فروشگاهی
اما طراحی سایت فروشگاهی فقط یک کانال جدید فروش برای ما نیست، بلکه یک امکان مدیریت بسیار گسترده هست. زمانی که میخواهیم فروش انبوه داشته باشیم و سهم خودمان را از بازار بگیریم، مساله مدیریت فروش بسیار مهم است. فرض کنید یک روز ۱۰۰ فروش داشته باشید. اگر این فروش در جایی مانند اینستاگرام انجام شود، باید از ۱۰۰ نفر آدرس، کد پستی، اطلاعات تماس و محصولی که دقیقا نیاز دارند را بپرسیم. باید به همه این افراد اطلاعات پرداخت بدهیم و چک کنیم که همگی پرداخت کرده باشند. مرحله بعدی ارسال محصولات تا رسیدن به دست مشتری است، این ۱۰۰ نفر احتمالا همگی میخواهند بدانند که محصول در چه مرحلهای از سفارش تا ارسال است.
این حجم از مدیریت را که در بخش قبل گفتم را در نظر بگیرید. احتمالا با مشکلات عدیدهای روبهرو میشوید. پاسخ دادن به این تعداد فرد و کنترل و مدیریت آنها در محیطی که برای مدیریت کسب و کار ساخته نشده، بسیار دشوار خواهد بود. حالا ببینیم در فروشگاه اینترنتی چطور میتوان تمامی این کارها را انجام داد.
در فروشگاه اینترنتی ما در یک روز مثلا ۱۰۰ محصول میفروشیم. اما برای مدیریت آن چه کارهایی باید انجام دهیم؟ خب از آنجایی که سفارش از طریق سایت هست، دیگر نیاز نیست تک به تک آدرس، شماره تماس، اطلاعات پستی و ... را از افراد دریافت کنیم. از طرف دیگر با پرداخت از طریق درگاه، خیالمان آسوده است که میدانیم کدام سفارشها پرداخت شدهاند یا خیر. در ضمن، چون درگاه بانکی داریم، مطمئن هستیم همه افراد دقیقا مبلغ هر سفارش را پرداخت کردهاند. مشتریان ما هم میتوانند از طریق فرم پیگیری ببینند سفارش آنها در چه مرحلهای است. در کنار اینها میدانیم چند محصول هنوز در انبار داریم و نگرانی از بررسی انبار برای فروش نداریم. تنها کاری که باید بکنیم این است که محصولات را آماده کرده و برای مشتری ارسال کنیم.
تقریبا میتوانیم بگوییم کار مدیریت حتی از نصف هم بسیار کمتر میشود و در کنار آن، خطاهای انسانی به حداقل خواهد رسید. مشتریهای ما تجربه بد نخواهند داشت و ما میتوانیم افزایش فروش را در برنامه خودمان قرار دهیم. البته امکاناتی که یک فروشگاه اینترنتی در اختیار ما قرار میدهد، بسیار بیش از این موارد است اما همین موارد هم نشان میدهد چقدر تفاوت زیاد است.
سهم فروشگاه اینترنتی ما از بازار
برخی افراد تصور میکنند چون فروشگاههایی مثل دیجیکالا راهاندازی شدهاند، فرصتی برای کسب و کارهای دیگر باقی نمیماند. این تصور کاملا اشتباه است. اگرچه فروشگاههای بزرگی مانند دیجیکالا سهم بزرگی از بازار دارند، اما این موضوع دلیل نمیشود دیگران نتوانند هیچ فروشی داشته باشند. شما میتوانید با راهاندازی یک سایت، در محصول مشخص با سایتی مثل دیجی کالا رقابت کنید. در نظر داشته باشید فروشگاههای بزرگ، گاهی با مشکلاتی روبهرو هستند که به علت ترافیک انبوه قادر به خدمات رسانی مناسب به مشتری نخواهند بود. اما در عوض شما میتوانید این موضوع را بدل به نقطه قوت کسب و کارتان کنید. هر چیزی که مشتری آنجا به دست نمیآورد را شما به او بدهید.
طراحی سایت فروشگاهی نه تنها یک فرصت، بلکه بیشتر یک اجبار برای کسب و کارهایی است که میخواهند در آینده در بازار حظور داشته باشند. هر چه طراحی فروشگاه را به تاخیر بیاندازید، فرصتهای بیشتری از خودتان خواهید گرفت.
طراحی سایت فروشگاهی در لولسا
اگر میخواهید یک فروشگاه حرفهای راهاندازی کرده و فروش خودتان را افزایش دهید، لولسا انتخاب درست شما خواهد بود. پیش از ثبت سفارش، درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا با اطلاعات کامل بهترین انتخاب را انجام دهید. ما برای نیازهای گوناگون، پلنهای مختلفی طراحی کردیم.