Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئو کار
مشاوره رایگان
پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل (Google Penalty) چیست؟ چطور بدانم سایت من پنالتی شده است یا خیر؟ چطور سایتی که پنالتی شده را از حالت پنالتی خارج کنم؟ گوگل چه نوع پنالتی‌هایی دارد؟ احتمالا شما هم با همه این سوال‌ها مواجه شده‌اید. امروز قصد داریم تا پاسخ تمام این سوالات را به شما بدهیم.

سئو (SEO) یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو یک بازی پیچیده و پر از شگفتی است. اگر متوجه شدید که ترافیک وب سایت شما به طور ناگهانی کاهش می یابد یا موقعیت شما در رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجو (SERP) افت می‌کند، ممکن است سایت شما قربانی جریمه گوگل (پنالتی) شده باشد.

اگر در سئو مبتدی هستید، حتما به دو مقاله مبتدی تا تخصصی زیر در مورد سئو مراجعه کنید:

  1. سئو چیست؟
  2. اصطلاحات سئو

سئو چیست

در صورت پنالتی سایت، رفع جریمه‌های گوگل باید اولویت اصلی یک سئوکار باشد، زیرا کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان و کاهش شدید فروش شود. خوشبختانه، درخواست تجدید نظر و اصلاح این مجازات‌ها امکان‌پذیر است، اما قبل از اینکه بتوانید مشکل را برطرف کنید، باید علت آن را درک کنید. در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه بفهمید سایت پنالتی شده است یا خیر و همچنین توضیح می‌دهیم که دقیقا چه کاری برای اصلاح رتبه سایت باید انجام دهید.

پنالتی‌های گوگل بسیار شبیه به جریمه‌های مسابقات ورزشی است. به پنالتی‌های گوگل مانند کارت قرمز در فوتبال فکر کنید. داور (گوگل) می‌گوید شما کار اشتباهی انجام دادید و مجبورید تا پایان بازی بیرون بنشینید. پنالتی گوگل برای مجازات وب سایت‌هایی طراحی شده‌اند که کار اشتباهی انجام داده‌اند.

پنالتی گوگل (Google Penalty) چیست؟

پنالتی گوگل مجازاتی است که این موتور جستجو برای سایت‌هایی که از دستورالعمل‌های وبمستر گوگل پیروی نمی‌کنند، اعمال می‌کند. پنالتی‌های گوگل مجازات‌هایی هستند که به رتبه یک وب سایت در موتور جستجو لطمه می‌زنند یا حتی در برخی مواقع آنها را به طور کامل از نتایج جستجو حذف می‌کنند. اگر گوگل به یک وب سایت به خاطر نقض سیاست‌های خود مشکوک شود یا آن سایت از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کند، ممکن است جریمه‌ای صادر کند. گوگل جریمه‌ها را به دو صورت دستی و الگوریتمی اعمال می‌کند.

انواع پنالتی گوگل:

  1. پنالتی الگوریتمی: ‌اغلب ناشی از به روز رسانی یا تغییرات الگوریتم گوگل است.
  2. پنالتی دستی: پنالتی‌هایی که توسط متخصصین گوگل برای عدم رعایت استانداردهای کیفیت از سوی یک وب‌سایت اعمال می‌شوند.

نکته بسیار مهم: اگر پنالتی دستی برای سایت اتفاق افتاده باشد، در کنسول وبمستر گوگل یک پیغام دریافت می‌کنید. پس برای پنالتی‌های دستی همیشه یک اطلاع رسانی در کنسول شما وجود دارد. در قسمت سرچ کنسول گوگل می‌توانید به منوی اقدامات دستی (Manual Actions) وارد شوید و ببینید آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

پنالتی گوگل چیست

برای تعیین اینکه آیا سایت شما از پنالتی الگوریتمی ضربه خورده است یا خیر، باید رتبه سایت را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که هر کاهش در ترافیک جستجو نتیجه جریمه گوگل نیست. به عنوان مثال، مشاغل فصلی اغلب شاهد کاهش شدید مخاطب در فصل‌های خارج از پیک خود هستند. همچنین، افزایش رقابت آنلاین می تواند کسب و کار شما را در صفحه نتایج جستجو یا همان SERP پایین بیاورد.

سرپ serp چیست

گوگل همیشه تاکید کرده است که محتوای باکیفیت و مرتبط بالاتر از محتوای نامربوط برای تقویت سئو در اولویت قرار دارد. اساسا، گوگل می‌خواهد که کسب و کارها محتوایی را ایجاد کنند که برای کاربر بهترین باشد. وقتی سعی می‌کنید الگوریتم گوگل را فریب دهید، ممکن است با یک پنالتی سیلی بدی بخورید.

اگر می‌خواهید تولید محتوا کنید، بهتر است اینکار را با اصول انجام دهید تا هیچ وقت دچار مشکل نشوید. برای این منظور دو مقاله زیر را حتما مطالعه کنید:

تولید محتوا چیست

وقتی پنالتی می‌شوید، وب‌سایت شما، دقیقا مانند بازیکن فوتبال، مجبور می‌شود تا زمانی که راه‌حلی پیدا شود بیرون از زمین رقابت بنشیند. این اتفاق معمولا به این معنی است که ممکن است دیگر در نتایج جستجو دیده نشوید یا رتبه شما برای کلمات کلیدی کاهش یابد.

در حالی که جریمه‌های گوگل برای جلوگیری از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه و سایر قوانین شکنان آنلاین طراحی شده‌اند، اما ممکن است برای سایت‌هایی که اشتباه بسیار ساده‌ای مرتکب شده‌اند یا اصلا کار اشتباهی انجام نداده‌اند نیز اتفاق بیفتد. گاهی اوقات، این خطای گوگل است که باید برطرف شود.

چرا گوگل سایت‌ها را پنالتی می‌کند؟

وظیفه گوگل ارائه مرتبط‌ترین نتایج جستجو به مخاطب است. از دیدگاه گوگل، هر وب سایتی که سعی در دستکاری نتایج جستجو داشته باشد به محصول گوگل آسیب می‌رساند. اگر گوگل نتایج غیر مفیدی را ارائه دهد یا به کاربرانش تجربه منفی به دست بیاورند، از گوگل استفاده نمی‌کنند. پنالتی گوگل نتیجه یک الگوریتم بسیار تکامل یافته و دائما در حال تغییر است که گوگل از آن برای خزیدن و بررسی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. 

پنالتی گوگل یعنی یک مشکل بزرگ!

پنالتی گوگل به این معنی است که سایت شما یا دیگر در نتایج جستجو فهرست نشده است یا رتبه شما برای کلمات کلیدی مورد نظر به شدت کاهش یافته است. وقتی سایت شما توسط گوگل جریمه می‌شود، مخاطب هدف نمی‌تواند شما را پیدا کند و هنگامی که برای مخاطب هدف نامرئی باشید، ترافیک و در نهایت درآمد شما کاهش می‌یابد.

پنالتی ممکن است برای هر وب سایتی اتفاق بیفتد. اگر ترافیک وب سایت شما به طور ناگهانی کاهش یابد و شاهد کاهش رتبه باشید، این احتمال وجود دارد که در معرض جریمه یا همان پنالتی گوگل باشید. بیشتر مواقع هنگامی که گوگل الگوریتم‌های پنگوئن یا پاندا را به‌روزرسانی می‌کند، بسیاری از وب سایت جریمه می‌شوند.

افت ناگهانی و غیرقابل توضیح در رتبه‌بندی نتایج جستجو می‌تواند برای یک کسب و کار فاجعه‌بار باشد، زیرا بازدیدکنندگان را از پیدا کردن و خرید محصولات باز می‌دازد. نکته مهم اینکه می‌توان پنالتی‌های گوگل را برطرف کرد. همیشه اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید علت پنالتی شدن سایت شما چیست.

انواع پنالتی‌های گوگل

گوگل دو نوع پنالتی عمومی دارد: پنالتی‌های دستی (Manual Penalty) و پنالتی‌های الگوریتمی (Algorithmic Penalty)

پنالتی دستی گوگل (Manual Penalty) چیست؟

جریمه های دستی توسط یکی از کارمندهای گوگل صادر می‌شود. این پنالتی‌ها اغلب زمانی صادر می‌شوند که مشخص شود وب سایت شما کاری خلاف شرایط خدمات گوگل انجام می‌دهد. این کار ممکن است شامل عفونت ویروسی، پنهان کاری، تغییر مسیر یا خرید لینک باشد. وقتی پنالتی دستی دریافت می‌کنید، باید از گوگل درخواست تجدید نظر کنید تا وب‌سایت شما را مجددا فهرست کند. اگر سایتی خلاف قوانین گوگل انجام می‌دهد، کاربران می‌توانند آن را به گوگل گزارش دهند. تصور نکنید که همیشه یک کاربر، یک کاربر معمولی است.

اگر شما خلاف قوانین گوگل کاری انجام می‌دهید، رقبای شما ممکن است شما را به گوگل معرفی کنند. اگر برای گوگل مشخص شود شما کاری خلاف قوانین کردید، پنالتی خواهید شد. برای اطلاع بیشتر به مقاله زیر مراجعه کنید:

گزارش سایت های اسپم، فروش لینک و بدافزار به گوگل

پنالتی الگوریتمی گوگل (Algorithmic Penalty) چیست؟

پنالتی الگوریتمی به صورت خودکار و بدون دخالت دستی اتفاق می‌افتد. این پنالتی‌ها اغلب نتیجه یک تغییر الگوریتم در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها هستند. پنالتی‌های الگوریتمی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار ممکن است بر وب‌سایت‌هایی که محتوای بسیار کم یا تکراری، کپی شده و پر از کلمات کلیدی، زمان بارگذاری کند یا کمبود لینک‌های ورودی دارند، تأثیر بگذارد. با این نوع جریمه، شما همچنان در جستجو رتبه خواهید داشت، اما احتمالا بسیار پایین‌تر از گذشته.

برای شناختن نوع پنالتی که با آن روبرو هستید، باید دوره زمانی کاهش رتبه‌ را ردیابی کنید و آن را با تاریخی مطابقت دهید که گوگل به‌روزرسانی جدیدی در الگوریتم جستجوی خود ارائه کرده است.

دو جریمه اصلی الگوریتم گوگل وجود دارد که مربوط به الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن است. پاندا بر کیفیت محتوا متمرکز است. این الگوریتم کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی با محتوای تکراری یا بسیار کم از دریافت رتبه بالا در نتایج جستجو محروم شوند. پنگوئن به بک لینک‌ها می‌پردازد و هدف آن شناسایی وب‌سایت‌هایی است که با استفاده از لینک‌های ورودی با کیفیت پایین سعی در دستکاری رتبه دارند تا سایتی معتبرتر از آنچه هستند به نظر برسند. اکثر به‌روزرسانی‌های پنگوئن و پاندا نسبتاً جزئی هستند، اما صرف‌نظر از میزان این تغییرات، هر وب‌سایتی در برابر قوانینی که گوگل به منظور رسیدن به تجربه کاربری بهتر وضع می‌کند آسیب‌پذیر است.

الگوریتم پنگون و مشکلاتی که سایت‌ها گرفتار آن می‌شوند

علت اصلی اکثر پنالتی‌ها، بک لینک‌ها هستند. بک لینک‌ها عامل مهمی در سئو هستند که بر رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر می‌گذارند، و از آنجایی که سئو به طور فزاینده‌ای یک فضای رقابتی است، برخی از بازاریابان سعی می‌کنند بک‌لینک‌ها را از طریق روش‌های غیر ارگانیک به دست آورند که همین موضوع جریمه‌هایی از سمت گوگل را در پی دارد.

برای اینکه بک لینک درست داشته باشید، خواندن این مقاله می‌تواند بسیار مفید باشد: بک لینک چیست؟

بک لینک چیست

نمونه‌هایی از وب سایت‌های بی‌کیفیت که باید از آنها برای دریافت بک لینک اجتناب کنید:

  • سایت‌هایی که گوگل جریمه یا ممنوع کرده است: اگر لینک‌های ورودی از وب‌سایت‌هایی دارید که گوگل به دلیل نقض دستورالعمل‌ها آن‌ها را جریمه کرده، باید از شر آنها خلاص شوید.
  • وب‌سایت‌هایی که محتوای تکراری دارند: اگر یک وب‌سایت دارای محتوای تکراری یا بسیار مشابه است، احتمالاً گوگل آن را یک سایت بی‌کیفیت می‌شناسد.
  • وب‌سایت‌هایی که هیچ ارتباطی با موضوع کسب و کار شما ندارند: بسیاری از وب‌سایت‌ها به ناچار لینک‌هایی را از منابعی دریافت می‌کنند که ارتباط کمی با موضوع کسب کار آن‌ها دارند یا اصلا ارتباطی با آن ندارند که می‌تواند عواقب ناگواری برای سایت داشته باشند.
  • اسپم کامنت و لینک‌های ناخواسته در انجمن گفتگو: افرادی که در بخش نظرات وبلاگ و نمایه‌های انجمن گفتگو لینک می‌گذارند برای مخاطب آزار دهنده هستند. گوگل هم چنین نظر مشابهی دارد. اشتباه نکنید! اگر بک لینک مناسبی در انجمن گفتگو بگیرید مشکلی پیش نخواهد آمد. مهم این است که بک لینک در جای مناسب انجمن گفتگو وارد شده باشد، مثلا برای پاسخ تکمیلی به یک کاربر.
  • وب‌سایت‌هایی با محتوای بسیار کم: در سال‌های قبل، دریافت بک لینک‌ از دایرکتوری‌ها برای سایت عالی بودند، زیرا دریافت آن‌ها نسبتا آسان بود و سئوی شما را تقویت می‌کرد. اما اکنون دیگر اینطور نیست. لینک‌های ورودی از سایت‌های دایرکتوری معمولا بی‌کیفیت هستند و اگر آنها را دارید، باید مطمئن شوید از تگ nofollow استفاده می‌کنند.
  • پیوندهای زیاد: اگر لینک‌هایی از ستون‌های کناری، فوتر و ابزارک‌ها به دست می‌آورید، برای گوگل مشکوک به نظر می‌رسید. 
  • تاکتیک‌هایی که برای فریب موتورهای جستجو طراحی شده‌اند: از وب‌سایت‌هایی که لینک‌ها یا متن را در اسکریپت‌های خود پنهان می‌کنند، یا با تغییر مسیرها لینک می‌دهند و محتوای خودکار استفاده می‌کنند، نباید بک لینک بگیرید.

جریمه‌های گوگل ممکن است پرهزینه باشد. بهترین راه برای حفظ رتبه وب سایت خود، دانستن و پیروی از دستورالعمل‌های گوگل است. 

اطمینان از مشکلاتی که ممکن است باعث پنالتی سایت شوند

برای اطمینان از اینکه سایت شما جریمه گوگل دریافت نمی‌کند، مطمئن شوید که سایت شما این مشکلات را ندارد:

  • ویروس و ابزارهای تبلیغاتی نامناسب نداشته باشد
  • در سایت لینک‌ها یا متن‌های مخفی استفاده نشود
  • سایت نسخه متفاوتی از یک صفحه را به روبات‌های گوگل نشان ندهد (Cloaking)
  • تغییر مسیرهای فریبنده نداشته باشد (زمانی که بازدیدکننده به طور خودکار به صفحه دیگری بدون کلیک کردن روی چیزی منتقل می‌شود)
  • در صفحه کلمات کلیدی را بیش از اندازه استفاده نکرده باشید یا صفحه پر از کملمات کلیدی بی مفهوم نباشد
  • سایت محتوای تکراری نداشته باشد

فهرست عوامل جریمه گوگل گسترده است، اما به راحتی می‌توان آنها را خلاصه کرد: هر اقدامی که یک وب‌سایت برای فریب دادن موتور جستجو انجام می‌دهد یا به نوعی به تجربه کاربر آسیب می‌رساند می‌تواند منجر به پنالتی سایت شود.

چطور مشکل پنالتی سایت را حل کنم؟

همان‌طور که متوجه شدید، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که یک سایت ممکن است پنالتی شود. برای برطرف کردن پنالتی، باید برای هر مشکل، راه حل مخصوص به آن را استفاده کرد. در این بخش با توجه به مشکل، راه حل آن را خواهیم گفت.

رفع پنالتی مربوط به پنهان کاری (Cloaking) و ریدایرکت‌های مخفی (تغییر مسیر ناخواسته)

پنهان کاری (Cloaking) به معنی نمایش صفحات مختلف به کاربران و گوگل است. ساده‌تر اینکه کاربر یک چیزی از صفحه می‌بیند و موتور جستجو چیزی دیگر. تغییر مسیرهای (ریدایرکت مخفی Sneaky redirects) مخفی کاربران را به صفحه ای متفاوت از صفحه نمایش داده شده به گوگل می‌فرستد.

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. بخش‌هایی از سایت رتبه خود را از دست می‌دهد.
  2. کل سایت کاهش رتبه خواهد داشت.

راه حل:

  • به Google Search Console > Crawl > Fetch as Google بروید، سپس صفحات را Fetch کنید.
  • محتوای صفحه وب خود را با محتوای Fetch شده توسط گوگل مقایسه کنید.
  • هر گونه تغییر بین این دو را حل کنید تا در نهایت کاملا یکسان باشند.
  • تمام تغییر مسیرها (ریدایرکت‌ها) را بررسی کنید. حذف تغییر مسیرهایی که:
    • کاربران را به مقصدی غیرمنتظره بفرستید.
    • تغییر مسیر مشروط (مثلاً: فقط هدایت کردن کاربرانی که از یک منبع خاص می آیند).
    • یا نوع دیگری از مخفی کاری را با آن‌ها انجام داده‌اید
  • پس از رفع این مشکلات یک درخواست تجدید نظر ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: برخی ریدایرکت‌های ناخواسته توسط افزونه‌های سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS ایجاد می‌شوند، ممکن است کدهای آن‌ها در فایل htaccess. یا در جاوا اسکریپت نوشته شده باشند.

رفع پنالتی مربوط به تغییر ریدایرکت‌های مخفی موبایل

این پنالتی زمانی رخ می‌دهد که برخی یا همه صفحات یک وب‌سایت، کاربران تلفن همراه را به محتوایی هدایت می‌کنند که برای خزنده‌های گوگل قابل مشاهده نیست. این کار نقض مستقیم دستورالعمل‌های وبمستر گوگل است. پس از کشف این تخلف، معمولا یک پنالتی دستی انجام می‌شود که می‌تواند شامل حذف URL از فهرست نتایج جستجو باشد.

غیر معمول نیست که نسخه موبایل یک وب سایت، محتوا را کمی متفاوت از نسخه دسکتاپ نمایش دهد. اغلب، تصاویر باید اصلاح شوند تا صفحه نمایش کوچکتری داشته باشند.

حتی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که برای تجربه کاربری (UX) بهتر، لازم باشد کاربران تلفن همراه را از یک URL به URL دیگر هدایت کنید. تا زمانی که ریدایرکت کاربر را به صفحه‌ای می‌فرستد که اساسا با صفحه دسکتاپ یکسان است، همه چیز قانونی است و مشکلی نخواهید داشت. این موضوع هنگامی که کاربران موبایل به طور پنهانی به محتوای مختلف هدایت می‌شوند، منجر به تجربه کاربری بد و پنالتی می‌شود.

هشدار: تغییر مسیرهای مخفی یا پنهانی موبایل اغلب ناخواسته هستند و می‌توانند بدون اطلاع مستقیم مدیر وب سایت اتفاق بیافتند. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که:

  • کدی به سایت اضافه شده که قوانین تغییر مسیر را برای کاربران تلفن همراه ایجاد می‌کند.
  • یک اسکریپت یا بخشی به منظور نمایش تبلیغات و تغییر مسیر کاربران تلفن همراه اضافه می‌شود.
  • هکرها اسکریپت یا کدی را به سایت اضافه می‌کنند که کاربران تلفن همراه را به یک وب سایت مخرب هدایت می‌کند.

راه حل:

اگر عمدا در تغییر مسیر مخفی را خودتان انجام ندادید: گزارش مسائل امنیتی سایت را بررسی کنید تا ببینید آیا وب سایت شما هک شده است یا خیر. همه اسکریپت‌ها و پلاگین‌ها را در صفحات مرور کنید. پس از تأیید هک نشدن وب سایت شما، مرحله بعدی این است که بررسی کنید آیا اسکریپت‌ها یا پلاگین‌ها باعث ایجاد مشکل شده‌اند یا خیر.

این مراحل را دنبال کنید:

  1. یکی یکی، هر اسکریپت یا پلاگینی را که نمی‌توانید کنترل کنید را حذف کنید.
  2. در مرحله بعد، سایت خود را در دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز بررسی کنید تا ببینید آیا تغییر مسیر ناخواسته متوقف شده است یا خیر.
  3. هنگامی که اسکریپت یا پلاگین خاصی را شناسایی کردید که فکر می‌کنید مسئول تغییر مسیر مخفی است، آن را از سایت خود حذف کنید. اگر آن اسکریپت مهم است، روی رفع اشکال و سپس نصب مجدد و تست کار کنید.

توجه داشته باشید که اگر از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، قالب‌ها هم مانند اسکریپت‌ها و پلاگین‌ها باید بررسی شوند.

اگر عمدا خودتان تغییر مسیر مخفی را ایجاد کردید: ویرایش‌های لازم را انجام دهید تا با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت داشته باشید. برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با بررسی سایت خود در دستگاه تلفن همراه یا شبیه ساز، مطمئن شوید که همه چیز با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت دارد.
  2. پس از انجام ویرایش‌های لازم و تکمیل بررسی خود، به کنسول جستجوی Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است.
  3. حواستان به سرچ کنسول گوگل باشد. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل‌ها را نقض نمی‌کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

نکته حرفه‌ای: فعال باشید. همیشه نسخه‌های موبایل صفحاتی را که حاوی کد یا عناصر اسکریپت هستند که کاربران موبایل را در ابزار بازرسی URL هدایت می‌کنند، بررسی کنید تا از جریمه ناخواسته جلوگیری کنید.

رفع پنالتی مربوط به تصاویر پنهان شده

همانطور که قبلا ذکر شد، پنهان‌کاری عمل نمایش محتوای متفاوت به کاربران نسبت به گوگل است.

این خطا زمانی رخ می‌دهد که به عنوان مثال:

  • تصویر توسط تصویر دیگری پوشیده شده باشد.
  • تصویری متفاوت به گوگل و کاربر نمایش داده شود.
  • تصویر به کاربر نمایش داده نشود.

راه حل:

دقیقا همان تصویری را که به کاربران سایت خود نشان می‌دهد به گوگل نشان دهید.

پس از رفع مشکل، یک درخواست تجدید نظر در وبمستر گوگل ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: هر افزونه‌ای (پلاگینی) را که نصب کرده‌اید بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل پنهان‌سازی تصویر ایجاد نمی‌کند.

رفع پنالتی مربوط به عدم تطابق محتوای AMP

محتوای AMP با نسخه معمولی صفحه وب متفاوت است. هر دو نسخه باید اساسا یکسان باشند. این بدان معنا نیست که متن‌ها باید یکسان باشد، اما از نظر موضعی باید مطابقت داشته باشند.

هر کاری که کاربر می‌تواند در صفحه AMP انجام دهد باید در صفحه canonical نیز امکان‌پذیر باشد و بالعکس.

amp چیست

هر صفحه AMP تحت تأثیر یک پنالتی دستی از نتایج جستجوی گوگل خارج می شود و نسخه معمولی جای آن را می‌گیرد.

راه حل:

  1. بررسی کنید تا مطمئن شوید تا موضوع صفحه AMP با صفحه معمولی مرتبط است.
  2. بررسی کنید که محتوای AMP و صفحات معمولی به طور کلی یکسان هستند. در صورت نیاز ویرایش کنید.
  3. بررسی کنید نمایی که گوگل از نسخه AMP می‌بیند با نمای کاربر یکسان است. این کار را می توان با استفاده از ابزار URL Inspection انجام داد. این ابزار برای هر دو نسخه canonical و AMP صفحه کار می‌کند. گاهی چندان غیرعادی نیست که به دلیل مسدود کردن منابع در فایل robots.txt در برخی صفحات، عدم تطابق رخ دهد. این ابزار به شما کمک می‌کند این مشکل را سریعتر شناسیایی کنید. 
  4. هنگامی که صفحات AMP و canonical خود را همگام‌سازی کردید، به Google Search Console > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید.
  5. به سرچ کنسول گوگل سر بزنید. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل‌ها را نقض نمی‌کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

نکته حرفه‌ای: فعال باشید. همیشه هم نسخه AMP و هم نسخه معمولی یک صفحه را  بررسی کنید تا پنالتی‌ای به خود تحمیل نکنید.

رفع پنالتی مربوط به متن مخفی و یا پر کردن صفحه با کلمات کلیدی

عنوان گویای همه چیز است. گوگل متوجه شده است که وب سایت شما در استفاده از متن مخفی یا پر کردن صفحه از کلمات کلیدی مقصر است.

کلمات کلیدی

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  1. به Google Search Console > Crawl > Fetch as Google بروید، سپس صفحاتی که این مشکلات دارند را Fetch کنید.
  2. به دنبال متن‌هایی باشید که رنگشان مشابه با بدنه صفحه وب است.
  3. به دنبال متن پنهان بگردید.
  4. هر متن مخفی را حذف کنید یا دوباره با CSS آن‌ها را نمایش دهید تا برای کاربر انسانی واضح باشد.
  5. هر پاراگرافی که فقط در آن کلمات کلیدی پر کرده‌اید را حذف کنید.
  6. عنوان صفحه و Alt تصاویر را اگر با کلمات کلیدی پر شده اصلاح کنید.
  7. هر نمونه دیگری از پر کردن کلمه کلیدی در صفحه است را حذف کنید.
  8. پس از رفع مشکل، درخواست بازنگری را در سرچ کنسول ارسال کنید.

رفع پنالتی مربوط به اسپم خالص

برخلاف بسیاری از مجازات‌های دیگر، هیچ کس نمی‌تواند در مورد این پنالتی اظهار بی‌اطلاعی کند.

این پنالتی زمانی اتفاق می‌اتد که سایت به‌طور تهاجمی ترکیبی از تکنیک‌های اسپم، از جمله استفاده از گپ‌های خودکار، محتوای حذف‌شده، و پنهان‌ کاری و سایر موارد نقض فاحش دستورالعمل‌های وبمستر را استفاده کند.

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  1. اگر اولین باری است که این تخلف را مرتکب می‌شود دست به کار شوید و از دستورالعمل‌های وبمستر گوگل پیروی کنید.
  2. پس از رفع مشکل، یک درخواست تجدید نظر در کنسول وبمستر گوگل خود ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: اگر این تخلف دوم است، آن سایت را کنار بگذارید و از نو شروع کنید. بسیار بعید است که گوگل پس از میان رفتن دوباره اعتماد خود به شما فرصت دیگری بدهد.

رفع پنالتی مربوط به میزبان رایگان اسپم

چیزی به نام «هاست رایگان» وجود ندارد. سرویس میزبانی رایگان همواره یکی از جاهایی است که باعث می‌شود سایت‌ها پنالتی شوند. معمولا سایت‌های فراوان اسپم روی این هاست‌ها قرار دارند که کل هاست را به نابودی می‌کشانند. گوگل تهدید کرده است که علیه کل سرویس‌های میزبانی این چنینی پنالتی دستی می کند. ریسک فایده‌ای ندارد.

راه حل:

  1. به هاست اشتراکی مهاجرت کنید.
  2. پس از تکمیل مهاجرت، یک درخواست تجدید نظر در سرچ کنسول گوگل ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: از «هاست رایگان» خودداری کنید!

رفع پنالتی مربوط به مسئله داده‌های ساختاریافته (Structured Data)

اگر دستورالعمل‌های Rich snippets را رعایت نکرده و محتوای نامربوط یا مخفی را نشانه گذاری کنید جریمه خواهید شد.

داده‌های ساختاریافته

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  1. نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته موجود را به‌روزرسانی کنید یا هر نشانه‌گذاری را که دستورالعمل‌های Rich snippets گوگل را نقض می‌کند حذف کنید.
  2. پس از ایجاد این تغییرات، یک درخواست تجدید نظر در کنسول گوگل ارسال کنید.

رفع پنالتی مربوط به محتوای بسیار کوتاه یا با ارزش کم و پایین

صفحات کم کیفیت یا کم عمقی که این پنالتی را ایجاد می کنند معمولا به صورت زیر هستند:

  • محتوای بسیار کوتاه
  • تولید محتوای خودکار
  • محتوای بی‌ارزش و بدون اطلاعات منحصر به فرد
  • محتوای حذف شده از وب سایت‌های دیگر
  • پست‌های وبلاگ با کیفیت پایین

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  1. محتوای تولید شده یا خودکار را شناسایی و حذف کنید.
  2. صفحات کم ارزش و با محتوای کوتاه را شناسایی کنید و در صورت امکان تقویت و در غیر اینصورت حذف کنید.
  3. از نرم افزار تشخیص محتوای تکراری برای شناسایی محتوای یافت شده در سایر نقاط وب استفاده کنید. آن محتوا را حذف و/یا جایگزین کنید.
  4. محتوایی را با تعداد کلمات کم شناسایی کنید و در صورت لزوم، آن صفحات را تقویت کنید تا مفید و آموزنده باشد.
  5. پس از رفع این مشکلات، یک درخواست تجدید نظر در کنسول وبمستر گوگل ارسال کنید

نکته حرفه‌ای: زمان و منابع را برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و مفید سرمایه‌گذاری کنید.

رفع پنالتی مربوط به پیوندهای غیر طبیعی به سایت شما

با گذشت زمان، گوگل بیشتر به الگوریتم و کمتر به اقدامات دستی در مدیریت پیوندهای اسپم متکی شده است. هنگامی که یک اقدام دستی اعمال می‌شود، علت اصلی همیشه یکسان است: خرید لینک‌ها و/یا لینک‌های اسپم برای تقویت SERP های ارگانیک که نقض آشکار دستورالعمل های وبمستر گوگل است.

راه حل:

  1. لینک‌های سایت خود را از سرچ کنسول گوگل دانلود کنید.
  2. این لینک‌ها را بررسی کنید تا مواردی را که ممکن است دستورالعمل‌های لینک گوگل را نقض می‌کنند شناسایی کنید.
  3. ویژگی rel=nofollow را به پیوندهای ناسازگار اضافه کرده یا آن‌ها را حذف کنید.
  4. پیوندهایی را که نمی‌توانید حذف کنید یا nofollow کنید را غیرفعال کنید.
  5. پس از اینکه پروفایل لینک خود را تمیز کردید، یک درخواست تجدید نظر برای گوگل ارسال کنید.

نکته حرفه‌ای: زمان و منابع را برای ایجاد پیوندها به روش صحیح سرمایه‌گذاری کنید و از لینک سازی‌های اشتباه بپرهیزید.

آموزش سئو - لینک nofollow

رفع پنالتی مربوط به لینک‌های غیرطبیعی از سایت شما

گوگل با وبمسترهایی که اقدام به فروش لینک می‌کنند چندان خوش برخورد نیست. به زبانی دگر گوگل، آن‌ها را «پیوندهای خروجی مصنوعی، فریبنده یا دستکاری غیر طبیعی» در نظر می‌گیرد.

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  1. این پیوندها را با افزودن ویژگی rel=nofollow حذف یا اصلاح کنید تا دیگر رتبه صفحه را منتقل نکنند.
  2. پس از حذف پیوندهای ناسازگار، یک درخواست تجدید نظر در کنسول گوگل ارسال کنید.

رفع پنالتی مربوط به اسپم تولید شده توسط کاربر

آیا ایمیل‌های اسپم روزانه را دیده‌اید که خدمات سئوی ارزان و نتایج صفحه یک را ارائه می‌دهند؟ شما می‌توانید از آن متخصصان سئو کلاه سیاه برای ایجاد این سردرد تشکر کنید.

معمولاً در انجمن‌های گفتگو (forum)، نظرات (کامنت)، صفحات نظرات مهمان و ... این مشکل به وجود می‌آید.

این پنالتی به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. پنالتی روی برخی از صفحات سایت تاثیر می‌گذارد.
  2. پنالتی روی کل سایت تاثیر می‌گذارد.

راه حل:

  • صفحاتی را که کاربران می‌توانند نظر بگذارند را شناسایی کنید.
  • به دنبال اسپم باشید:
    • تبلیغات به جای کامنت.
    • نظراتی که شامل لینک‌های نامربوط هستند.
    • نام‌های کاربری اسپم مانند «سئو ارزان».
    • نظراتی که به صورت خودکار، عمومی یا خارج از موضوع ایجاد می‌شوند.
  • تمام محتوای اسپم و نامناسب را حذف کنید.
  • از نمایش محتوای کنترل نشده در وب سایت خود جلوگیری کنید.
  • درخواست بازبینی را زمانی در کنسول گوگل ثبت کنید که سایت شما تمیز شد و دیگر کامنت اسپم نمی‌گیرد.

نکته حرفه‌ای: فعال باشید. اجازه ندهید محتوای تولید شده توسط کاربر کنترل نشده در وب سایت شما منتشر شود.

رفع پنالتی مربوط به کشف نقض خط‌ مشی گوگل: محتوا با موضوع بزرگسالان

گوگل صراحتا نمایش محتوای با موضوع بزرگسالان را در Discover ممنوع می‌کند. این به معنای ممنوعیت برهنگی، مواد استثمار جنسی، و حتی محتوای وسوسه‌انگیز جنسی است. یک استثنا، اصطلاحات علمی یا پزشکی مربوط به آموزش انسانی یا جنسی است.

راه حل:

  1. هر محتوایی را که حتی به نظر می‌رسد خط‌مشی Discover را نقض می‌کند، بررسی و حذف کنید.
  2. پس از تکمیل بررسی و انجام ویرایش‌های لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر گوگل، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».
  3. به حساب وبمستر گوگل خود سر بزنید. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل‌ها را نقض نمی کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

رفع پنالتی مربوط به اخبار و کشف نقض خط‌ مشی گوگل: محتوای صریح جنسی

گوگل محتوای جنسی صریح ایجاد شده با هدف ترویج تحریک جنسی را مجاز نمی‌داند.

راه حل:

  • هر گونه محتوای غیراخلاقی جنسی را که به نظر می‌رسد خط‌ مشی اخبار یا خط‌ مشی Discover گوگل را نقض می‌کند، مرور و حذف کنید.
  • پس از تکمیل بررسی و انجام ویرایش‌های لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر گوگل، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».
  • به سرچ کنسول خود سر بزنید. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل ها را نقض نمی کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

رفع پنالتی مربوط به اخبار و کشف نقض خط مشی: محتوای تروریستی

گوگل هرگونه محتوایی را که تروریسم و اقدامات افراطی را تبلیغ کند را مغایر با قوانین خود می‌داند. این پنالتی به عضوگیری، تحریک خشونت، و تشویق به حملات تروریست مربوط می‌شود.

راه حل:

  1. هر گونه محتوای تروریستی را که نظر می‌رسد خط مشی اخبار یا خط مشی Discover را نقض می‌کند، بررسی و حذف کنید.
  2. پس از تکمیل بررسی و انجام ویرایش‌های لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر گوگل، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».
  3. مثل موارد قبلی به حساب سرچ کنسول خود سر بزنید. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل ها را نقض نمی‌کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

نکته حرفه‌ای: تروریست یک چیز است و مبارز برای آزادی چیز دیگر. گوگل به تروریسم ایراد می‌گیرد.

رفع پنالتی مربوط به نقض سیاست‌های خبری: شفافیت

گوگل از همه منابع خبری می‌خواهد که اطلاعات محتوایی را که منتشر می‌شود را فاش کنند. این موضوع شامل تاریخ انتشار و خطوط فرعی، اطلاعات نویسنده، انتشار یا اطلاعات ناشر و همچنین جزئیات مربوط به شرکت یا شبکه پشت آن، همراه با اطلاعات تماس است.

راه حل:

صفحات خود را برای مطابقت با خط مشی اخبار بررسی و ویرایش کنید. شما باید تاریخ‌های مشخص و همچنین اطلاعات خاصی در مورد نویسنده(ها)، ناشر، نشریه، هیئت تحریریه و شبکه یا شرکت پشت آن ارائه دهید.

پس از تکمیل بررسی و ایجاد تغییرات لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر گوگل، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».

به سرچ کنسول سر بزنید. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل ها را نقض نمی‌کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

رفع پنالتی مربوط به اخبار و کشف نقض خط‌مشی: خشونت

گوگل محتوایی را ممنوع می‌کند که مزاحم و/یا تمجید و تحریک خشونت باشد. مطالب خشونت آمیز از نظر گوگل مجاز نیستند.

راه حل:

  1. هر گونه محتوای مزاحم یا خشونت آمیز را که به نظر می رسد خط مشی اخبار یا خط مشی Discover را نقض می‌کند، مرور و حذف کنید.
  2. پس از تکمیل بررسی و انجام ویرایش‌های لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر Google، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».
  3. حواستان به حساب کنسول جستجوی خود باشد. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل ها را نقض نمی کند، اقدام دستی لغو خواهد شد.

نکته حرفه‌ای: اخبار خشن مخاطب به وجود می‌آورد، اما کارما واقعی است.

رفع پنالتی مربوط به اخبار و کشف نقض خط مشی: زبان رکیک و ناسزا

استفاده از الفاظ رکیک، فحاشی و توهین ممنوع است.

راه حل:

  1. هر محتوای مبتذلی را که به نظر می‌رسد خط‌مشی اخبار یا خط‌مشی Discover را نقض می‌کند، مرور و حذف کنید.
  2. پس از تکمیل بررسی و انجام ویرایش‌های لازم، به کنسول جستجو Google > Security & Manual Actions > Manual Actions بروید و درخواست بررسی را ثبت کنید. مانند هر درخواست تجدید نظر، صریح و صادق باشید - توضیح دهید که چگونه خطا رخ داده است و چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از تکرار انجام شده است. از نظر گوگل، شما باید «شواهدی مبنی بر تغییر شیوه‌های تحریریه از جمله دستورالعمل‌های ویرایشی جدید و یک هیئت تحریریه با سابقه اقدامات بهبودیافته ارائه دهید».
  3. حواستان به حساب کنسول جستجوی خود باشد. اینجاست که گوگل به شما اطلاع می‌دهد که بررسی سایت صورت گرفته است. با فرض اینکه سایت شما دیگر دستورالعمل‌ها را نقض نمی‌کند، پنالتی دستی لغو خواهد شد.

مشکل سایت همیشه پنالتی نیست!

فقط به این دلیل که سایت شما رتبه خود را در نتایج موتورهای جستجو از دست می‌دهد، به طور خودکار به این معنی نیست که شما یک پنالتی گوگل دریافت کرده‌اید. رقابت سایت شما هر روز در حال افزایش است و نحوه رتبه‌بندی گوگل برای وب سایت‌ها دائما در حال تغییر است. گاهی ما نیاز به بهبود سئو و تولید محتوای با کیفیت داریم و مشکل از سمت گوگل نیست. رقبای شما ممکن است بسیار قدرتمندتر از گذشته ظاهر شوند یا یک رقیب کاری قوی همه چیز را برای شما از بین ببرد.

ثبت درخواست بررسی پنالتی گوگل و مراحل آن

همانطور که در راه حل‌ها گفته شد، شما باید درخواست بررسی را ثبت کنید. اما از ثبت تا به نتیجه رسیدن درخواست بررسی چندین مرحله وجود دارد. به ترتیب این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.

درخواست تجدید نظر (ارسال تایید شد)

اگر پنالتی دستی دریافت کرده‌اید و با حسن نیت تلاش کرده‌اید تا مشکلاتی را که باعث آن شده‌اند برطرف کنید، می‌توانید از گوگل درخواست کنید تا سایت شما را بررسی کند تا جریمه شما برداشته شود. این همان چیزی است که به عنوان درخواست تجدید نظر شناخته می‌شود.

پس از اینکه سایت خود را برای بررسی مجدد ارسال کردید، گوگل دریافت درخواست بازنگری رادریافت می‌کند. متنی که گوگل به کاربران ارسال می‌کند متفاوت است و نمی‌توان یک پاسخ مشابه را انتظار داشت.

در حال حاضر، هیچ زمان تضمینی رسمی برای رسیدگی به درخواست‌های بررسی مجدد وجود ندارد. تجربه نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند از چند ساعت (نادر) تا چند روز (متداول‌تر) تا چند هفته (بدترین سناریو) طول بکشد.

درخواست تجدید نظر رد شد

اگر تلاش‌های انجام شده برای بازگشت به اوضاع قبلی به نظر گوگل ناکافی تلقی شود، یک پیام رد درخواست تجدید نظر در راه است. به نظر می‌رسد که این پیام برای اکثر کاربران یکسان است و فقط وضعیت فعال پنالتی را بیان می‌کند.

گاهی اوقات تغییراتی در پیام وجود دارد که فراتر از اطلاع دادن به مالک سایت است و راهنمایی‌های کوچکی در مورد نقض ارائه می‌دهد.

این پیام‌ها، که به نظر می‌رسد در مورد جریمه‌های لینک ورودی غیرطبیعی رایج‌تر هستند، سفارشی‌سازی شده‌اند و شامل نمونه‌های نقض خاصی هستند.

هر نمونه بک لینک اسپم که به صراحت در چنین پیامی ذکر شده است، ناگزیر باید رد شود. صرفا رد کردن لینک‌هایی که گوگل در اعلان خود برجسته کرده است کافی نیست و یک حذف کامل این نوع بک لینک لازم است.

صرف نظر از نوع مجازات اعمال شده، تلاش‌های مکرر برای درخواست تجدید نظر امکان‌پذیر است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد گوگل محدودیتی برای تعداد کل درخواست‌های مجاز ندارد.

با این حال، هر درخواست جدید باید نشان دهنده تلاش فزاینده برای هماهنگ کردن وب سایت با Google Search Essentials باشد، در غیر این صورت شانس کمی برای موفقیت نهایی وجود دارد.

درخواست تجدید نظر پردازش شد

اکثر درخواست‌های بررسی مجدد ارسال شده به گوگل پردازش شده، تأیید یا رد می‌شوند.

با این حال، استثنائات نادری در تعداد کمی از موارد خاص وجود دارد که به نظر نمی‌رسد یک تصمیم واضح را به کاربر نشان دهد. در این موارد کاربر با اعلان پردازش درخواست تجدیدنظر مواجه می‌شود.

در این شرایط به نظر می‌رسد که اگرچه گوگل تلاش‌های شما را دیده، اما بیش از یک نوع نقض وجود دارد.

توصیه مهم: بسیار مهم است ابتدا درست پیش بروید! درست و کامل درخواست بررسی را ثبت کنید.

درخواست تجدید نظر تایید شد

حذف پنالتی دستی گوگل همراه با یک اعلان تأیید شده درخواست بازنگری است که بسیار کوتاه و برای اکثر افراد یکسان است.

در این پیام، گذشته از ذکر این که این جریمه برداشته شده است، اعلام می‌شود که مطابقت مجدد با Google Search Essentials لزوما به این معنی نیست که سایت شما رتبه‌های بهتری را در جستجوی ارگانیک گوگل تجربه خواهد کرد. رتبه سایت ممکن است افزایش یابد، ثابت یا کاهش بیابد.

پس از دریافت این پیام، به غیر از تمرکز مجدد بر روی کاربران و فعالیت وب سایت، نیازی به اقدام دیگری نیست. این بهترین نتیجه ممکن است که می‌توان در برابر پنالتی گوگل انتظار داشت.

سوالات متداول درباره پنالتی گوگل

با توجه به اینکه سوال‌های زیادی درباره پنالتی گوگل وجود دارد، در این بخش قصد داریم تا چند سوال بسیار مهم را به شما پاسخ دهیم.

آیا محتوای تکراری باعث پنالتی گوگل می‌شود؟

آیا محتوای تکراری جریمه دارد؟ ۲۵ الی ۳۰ درصد از محتوای وب تکراری است. گوگل در سال ۲۰۰۸ از «جریمه محتوای تکراری» ابهام‌زدایی کرد. پاسخ کوتاه به این سوال «نه» است. هیچ جریمه‌ای برای محتوای تکراری وجود ندارد. اگر محتوایی را از وب‌سایت‌های دیگر کپی کنید گوگل به سادگی نسخه اصلی را رتبه‌بندی می‌کند. در مورد صفحات تکراری در وب سایت شما، گوگل سعی می‌کند URL اصلی را به عنوان نسخه اصلی پیدا کند. از برچسب گذاری rel=canonical برای کمک به گوگل برای انتخاب مناسب‌ترین آدرس استفاده کنید.

آیا یک وب سایت برای طراحی بد یا قدیمی پنالتی می‌شود؟

گاهی اوقات صفحات مینیمال، قدیمی یا حتی زشت رتبه خوبی دارند، گاهی اوقات نیز با گذشت زمان این رتبه تغییر می‌کنند. توجه کنید که با اینکار فضای رقابت را برای دیگران باز می‌گذارید و می‌توانند ترافیک را به سایت خودشان منتقل کنند.

آیا گزارش اسپم از سمت رقبا می‌تواند منجر به جریمه برای وب سایت شود؟

قبل از سال ۲۰۲۰، اسناد گوگل نشان می‌داد که از گزارش‌های اسپم می‌توان برای انجام اقدامات دستی علیه وب‌سایت‌های متخلف استفاده کرد. امروزه از این گزارش ها فقط برای بهبود الگوریتم‌های تشخیص اسپم استفاده می‌شود. اگرچه گوگل امروز از این گزارش‌ها برای اقدام مستقیم علیه تخلفات استفاده نمی‌کند، این گزارش‌ها همچنان نقش مهمی در کمک به گوگل در درک نحوه بهبود سیستم‌های تشخیص اسپم دارد که از نتایج جستجو محافظت می‌کنند.

چه مدت طول می‌کشد تا گوگل به درخواست تجدید نظر پاسخ دهد؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. بدیهی است که بستگی به شدت موضوع و بار فعلی تیم وب اسپم گوگل دارد. اکثر بررسی‌های بازنگری ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد، اگرچه در برخی موارد، مانند درخواست‌های بررسی مجدد مرتبط با پیوند، ممکن است بررسی درخواست شما بیشتر از حد معمول طول بکشد. در موارد نادر، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

چقدر زمان می‌خواهد تا سایت پنالتی شده بازیابی شود؟

سایت شما باید در حدود ۳۰ روز برای جریمه‌های دستی و شش ماه برای جریمه‌های الگوریتمی زمان می‌خواهد تا بازیابی شود.

آیا ساخت لینک بد توسط رقبا برای سایت می‌تواند منجر به اقدامات دستی شود؟

خیلی بعید است که لینک‌های اسپم که به عنوان یک حمله سئو توسط رقبای ساخته شده‌اند، رتبه سایت شما را کاهش دهند. گوگل به اندازه کافی هوشمند است که این لینک ها را نادیده بگیرد. اما اگر نگران هستید، به سادگی آنها را رد (disavow) کنید.

رد کردن بک لینک های ناخواسته - Disavow backlinks

آیا پنالتی گوگل می‌تواند منقضی شود؟

در کمال تعجب، اقدامات دستی منقضی می‌شوند اما اقدامات الگوریتمی اینطور نیست و فقط در حال بهتر شدن کیفیت هستند. پس باید بگوییم بله، اقدامات دستی پس از مدتی منقضی می‌شوند. اغلب چیزها در طول سال‌ها تغییر می کنند، بنابراین آنچه که در آن زمان برای حل / بهبود نیاز به مداخله دستی داشت، امروزه ممکن است به صورت الگوریتمی بهتر مدیریت شود.

آیا پس از رفع پنالتی دستی، عملکرد وب سایت در جستجو عادی می‌شود؟

پاسخ کلی «بله» است. گوگل کینه‌ای از شما ندارد اما نباید شهرت خودتان را برای گوگل خراب کنید. آن زمان است که باید بسیار نگران آینده سایت باشید.

همانطور که مشاهده کردید می‌توان از پنالتی گوگل (Google Penalty) تا حدود زیادی در امان ماند، اما حتی اگر نتوانیم چنین کاری هم بکنیم، همیشه برای آن راه حل هست. اما قطعا هیچ کس دوست ندارد مدتها گرفتار برطرف کردن پنالتی و کاهش فروش باشد. پس سئو را از ابتدا درست پیگیری کنید.