کلمه کلیدی، کلید واژه کانونی، عبارت کلیدی یا به انگلیسی Keyword چیست؟ اگر درباره سئو (SEO) یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو یا تولید محتوا (Content Creation) مطالعه کرده باشید به وفور «کلمه کلیدی» به گوشتان خورده است. در این مقاله قصد داریم تا درباره کلمه کلیدی به شما توضیح دهیم.
هنگامی که به دنبال آشنایی با کلمات کلیدی در رابطه با سئو هستید، با اطلاعاتی در مورد تحقیقات کلمات کلیدی بمباران میشوید. اگر میخواهید سایت شما رتبه خوبی در سئو به دست بیاورد، آشنایی و استفاده درست از کلمه کلیدی بسیار مهم است.
اگر در مورد سئو اطلاعات کافی ندارید، پیش از هر چیز توصیه میکنیم مطالب زیر را مطالعه کنید:
کلمه کلیدی چیست؟
کلمه کلیدی، عبارت کلیدی، کلید واژه کانونی یا به انگلیسی Keyword کلمه یا عبارتی است که یک محتوا را برای آن بهینه میکنیم. زمانی که افراد در موتورهای جستجو یک کلمه یا عبارت را جستجو میکنند سایتهایی که خود را برای آن کلمات یا عبارات بهتر بهینه کرده باشند رتبه بالاتری کسب میکنند. به این کلمات که توسط کاربران جستجو میشود، کلمه کلیدی میگوییم. کلمه کلیدی میتواند یک کلمه، یا گاهی یک عبارت باشد.
کلمه کلیدی، کلمه ای است که محتوای صفحه یا پست شما را به بهترین شکل توصیف میکند. این عبارتی است که افراد جستجو میکنند و شما به عنوان مالک سایت میخواهید سایت شما برای آن افراد در بالای لیست نتایج جستجو باشد. بنابراین هنگامی که افراد آن کلمه یا عبارت کلیدی را در گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرچ میکنند، باید آن صفحه را در وب سایت شما پیدا کنند.
فرض کنید یک وب سایت در مورد «پیانو» دارید: انواع و اقسام پیانوها را میفروشید. شما درباره مواردی که هنگام خرید پیانو باید به آن توجه کرد در وبلاگ مینویسید و نظرات خود را در مورد پیانوهایی که در فروشگاه آنلاین ارائه میدهید به اشتراک میگذارید. فرض کنید شما پیانوهای دیجیتال میفروشید، بنابراین یک دسته بندی محصول درباره پیانوهای دیجیتال ایجاد کردهاید. این را از خود بپرسید:
- برای چه نوع عبارت جستجویی میخواهید آن صفحه دسته بندی در نتایج جستجو پیدا شود؟
- فکر میکنید مردم از کدام کلمات در موتورهای جستجو برای پیدا کردن شما استفاده میکنند؟
- چه کلمه یا عباری را جستجو میکنند؟
احتمالا «پیانوی دیجیتال»، درست است؟ زیرا این کلمه کلیدی آنچه را که در صفحه است به بهترین شکل منعکس میکند. اگر بخواهید اصل مطلب را توضیح دهید، چطور اینکار را انجام میدهد؟ از چه کلماتی استفاده میکنید؟ این کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی شماست چه خواهد بود؟
وقتی از کلمه «کلید واژه» استفاده میکنیم بدان معنا نیست که فقط از یک کلمه خواهد بود. اغلب اوقات «کلمه کلیدی» از چند کلمه (یک عبارت) تشکیل شده است. بنابراین وقتی در مورد کلمات کلیدی صحبت میکنیم، اغلب به جای یک کلمه، یک عبارت خواهیم داشت.
چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟
یکی از مواردی که گوگل هنگام رتبهبندی یک صفحه به آن توجه میکند، محتوای آن صفحه است. به کلمات روی صفحه نگاه میکند. حالا این را تصور کنید، اگر از هر کلمه در پست خودتان ۲ بار استفاده شود، همه کلمات آن محتوا از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. گوگل سرنخی نخواهد داشت که کدام یک از این کلمات مهم هستند و کدام یک نیستند.
کلماتی که در محتوای خود استفاده میکنید سرنخ هایی برای گوگل هستند. با استفاده از آنها به گوگل و سایر موتورهای جستجو میگوید که صفحه یا پست در مورد چیست. بنابراین اگر میخواهید به گوگل بفهمانید که صفحه شما در مورد چیست، باید چندین بار از کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید.
اما گوگل تنها دلیل مهم بودن کلمه کلیدی برای یک صاحب کسب و کار اینترنتی نیست. در واقع، گوگل به نسبت مخاطب اهمیت کمتری دارد، زیرا همیشه باید روی مخاطب تمرکز کنید: روی بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه خود. با سئو شما میخواهید که کاربران هنگام استفاده از یک کلمه کلیدی، به سایت شما وارد شوند. شما باید به ذهن مخاطبان خود وارد شوید و از کلماتی که هنگام جستجو استفاده میکنند محتوای خود را بنویسید.
بهتر است برای تولید محتوا، همیشه به دنبال اطلاعات کافی و کامل باشید. در مقالههای زیر میتوانید بیشتر با تولید محتوا آشنا شده و محتوایی ارزشمند تولید کنید:
باز گردیم به موضوع خودمان همان کلمه کلیدی. اگر از عبارت کلیدی اشتباه استفاده کنید، هرگز بازدیدکنندگانی را که میخواهید یا نیاز دارید به دست نمیآورید، زیرا محتوای شما با آنچه مخاطبان بالقوه در جستجوی آن هستند مطابقت ندارد. اما اگر از کلماتی که مردم در جستجوی آن هستند استفاده کنید، کسب و کار شما میتواند پیشرفت کند.
بنابراین کلمات کلیدی شما باید منعکس کننده آنچه مخاطبان شما به دنبال آن هستند، باشد. با عبارت کلیدی اشتباه، با مخاطب اشتباه یا اصلا هیچ مخاطبی مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که داشتن کلمات کلیدی مناسب بسیار مهم است.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی
زمانی وجود داشت که میتوانستید کلمات کلیدی زیادی را به صفحات و پستهای خود اضافه کنید، کلمات کلیدی قدیمی را پر کنید و در موتورهای جستجو رتبه به دست بیاورید. اما همانطور که میدانید متنی پر از کلمات مشابه زیاد خواندنی نیست. و از آنجایی که اینکار برای مخاطبان بسیار آزار دهنده است، گوگل نیز آن را آزار دهنده میداند. به همین دلیل است که خوشبختانه کسب رتبه در گوگل با استفاده از کلمات کلیدی دشوار شد.
امروزه، در نوشتن محتوا، عبارت کلیدی را به روشی طبیعی باید به آن اضافه کنیم. امروزه محتوای محتوای ارزشمند داشتن بسیار مهمتر از همیشه است. شاید بد نباشد جمله بیل گیتس را اینطور باز نویسی کنیم: محتوای ارزشمند پادشاه است.
از کلمه کلیدی در حد اعتدال استفاده کنید
استفاده مناسب از کلمات کلیدی در پست شما یک کار بسیار مفید برای سئو سایتتان است. اگر از کلمه کلیدی خود به اندازه کافی استفاده نکنید، کسب رتبه برای آن عبارت برای سایت شما دشوار خواهد بود. اگر از عبارت کلیدی بیش از حد استفاده کنید، صفحه شما اسپم و ناخوانا میشود و کسب رتبه در نتایج جستجو را نیز سخت میکند.
شما باید آن حد متعادلی را پیدا کنید که در آن به اندازه کافی از کلمه کلیدی خود استفاده میکنید، اما نه بیش از حد. اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی را تقریبا در هر جمله استفاده نکنید. به طور کلی، اگر عبارت کلیدی شما ۱ یا ۲ درصد از کل کلمات محتوای شما را تشکیل میدهد.
از کلمه کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید
جدای از تلاش برای اضافه کردن کلمات کلیدی به اندازه متعادل در محتوا، باید مطمئن شوید که آنها را به روشی طبیعی وارد کردهاید. کلمات کلیدی شما باید بخشی از جملات منطقی و منسجمی باشند که چیزی در مورد آن موضوع به کاربران میگوید. عبارات کلیدی را در جایی که منطقی نیستند یا ارزشی برای خوانندگان شما ندارد، به متن (یا عنوان) تحمیل نکنید.
مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما به خوبی در سراسر متن شما توزیع شدهاند. همه کلمات کلیدی خود را در پاراگراف اول قرار ندهید بلکه به طور طبیعی آنها را در سراسر صفحه یا پست خود پخش کنید.
کجا کلمه کلیدی را اضافه کنید؟
علاوه بر اینکه عبارت کلیدی خود را در متن توزیع میکنید، مکانهایی در محتوا وجود دارد که باید کلمه کلیدی خود را در آنجا به کار ببرید. به یاد داشته باشید، همیشه کلمات کلیدی را در حد اعتدال اضافه کنید و خوانایی را در اولویت قرار دهید!
- عنوان محتوا و عنوان صفحه (Meta Title): شما همیشه باید کلمه کلیدی خود را در عنوان محتوای خود اضافه کنید. در حالت ایده آل، بهتر است آن را در ابتدای عنوان اضافه کنید، به خصوص که اگر عنوان طولانی باشد. همین امر در مورد عنوان صفحه یا همان متا تایتل نیز صدق میکند.
- عناوین فرعی: شما باید کلمه کلیدی خود را به برخی از زیرعنوان هایH2 و H3 اضافه کنید، اما نه همه آنها! بسته به طول صفحه یا پست خود، از کلمه کلیدی در یک عنوان یا چند عنوان فرعی استفاده کنید.
- مقدمه: مقدمه اولین پاراگراف متن یک محتوا است. مقدمه شما باید مستقیما به اصل مطلب برسد، تا Google و خوانندگان شما بدانند که در مورد چه چیزی میخواهید صحبت کنید. مقدمه یک فرصت عالی برای گنجاندن عبارت کلیدی است!
- متن جایگزین تصویر (تگ alt): امیدواریم صفحه یا پست شما حاوی تصویری مرتبط با موضوعی باشد که در مورد آن مینویسید. مقداری متن جایگزین به تصاویر خود اضافه کنید و ببینید آیا میتوانید راهی طبیعی در آن برای درج کلمه کلیدی خود پیدا کنید یا خیر.
- توضیحات متا (Meta Description): توضیحات متا شما از متنی است که گوگل در نتایج جستجوی خود نمایش میدهد. توضیحات متا باید حاوی توضیحات کوتاهی از آنچه کاربران میتوانند در صفحه شما بیابند باشد. این مکان عالی دیگری برای اضافه کردن عبارت کلیدی است!
- آدرس صفحه (slug): Slug قسمت دوم URL (آدرس وب) است. به عنوان مثال، آدرس اینترنتی یک پست https://agerin.ir/keyword است. Slug قسمت «keyword» است. باید سعی کنید برای هر صفحهای که میسازید، Slugs واضح و توصیفی ایجاد کنید، و در صورت امکان باید عبارت کلیدی خود را نیز در آنها بگنجانید.
آشنایی بیشتر و تخصصی با کلمه کلیدی
شاید بخواهید بیشتر درباره کلمه کلیدی بدانید. دنبال اطلاعات تخصصی و تکمیلیتر هستید؟ اشکالی ندارد! میتوانید با خواندن مطالب زیر بیشتر با کلمه کلیدی آشنا شوید:
- تراکم کلمه کلیدی در تولید محتوا
- آموزش تولید محتوا: کلمه کلیدی
- اهمیت توجه به کلمه کلیدی در تولید محتوا
- چطور از کلمه کلیدی در زیر عنوان محتوا استفاده کنیم؟
- متریک برای تحقیق بهتر کلمه کلیدی
خدمات تولید محتوا
اگر میخواهید یک محتوای با کیفیت و اصولی داشته باشید، میتوانید آن را برون سپاری کنید. یکی از خدمات ما در لولسا، تولید محتوا است. در لینک زیر میتوانید با خدمات تولید محتوا، انواع آن، هزینهها و نحوه سفارش آشنا شوید:
خدمات سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)
ما در لولسا خدمات متنوعی در حوزه سئو ارائه میدهیم. در لینک زیر میتوانید بیشتر با این خدمات آشنا شوید. تمامی خدمات به صورت آنلاین قابل سفارش هستند. همچنین کلیه قیمتها به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته در صفحه آن خدمات در دسترس شما است.