Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئو کار
درخواست مشاوره
توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یا Meta Description یا متای توضیحات یک عنصر مهم در صفحه سایت است. اینکه این تگ چه ویژگی‌هایی دارد، چرا باید از آن استفاده کرد و چه تفاوتی با متای عنوان دارد، از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله آموزشی به آنها خواهیم پرداخت.

توضیحات متا Meta Description چیست؟

توضیحات متا اصطلاحی است که اشاره به خلاصه‌ای از یک صفحه وب که در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می‌شود، دارد. توضیحات متا یک عنصر HTML است که می‌تواند با استفاده از تگ زیر به بخش <Head> کد یک صفحه وب اضافه شود:

 <meta name="description" content="..."> 

توضیحات متا برای ارائه یک نمای کلی مختصر و مرتبط از آنچه که صفحه در مورد آن است و نحوه ارتباط آن با جستجوی جستجوی آنها به کاربران ارائه می‌شود.

توضیحات متا به دلایل مختلفی در سئو مهم هستند. اول، آنها می‌توانند به بهبود نرخ کلیک (CTR) نتایج جستجوی ارگانیک کمک کنند، که این موضوع بر رتبه‌بندی صفحه تأثیر مثبت می‌گذارد. توضیحات متا خوب و قانع کننده، می‌تواند کاربران را متقاعد کند که به جای رقبای، روی لیتک صفحه شما کلیک کنند. دوم، به بهبود تجربه و رضایت کاربر کمک می‌کنند. توضیحات متا ارائه ایده واضح به کاربران در مورد انتظارات از صفحه و کاهش نرخ پرش به کاربر در جستجو کمک فراوانی می‌کند. سوم، توضیحات متا می‌تواند به اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی کمک کنند، زیرا برخی از پلتفرم‌ها، مانند فیس‌بوک، ممکن است وقتی صفحه‌ای در سایتشان به اشتراک گذاشته می‌شود، از توضیحات متا به عنوان متن پیش‌فرض استفاده کنند.

برای اطلاعات بیشتر: نرخ کلیک CTR چیست؟

با این حال، توضیحات متا یک عامل رتبه بندی مستقیم برای گوگل و سایر موتورهای جستجو نیست. به عبارتی دیگر، توضیحات متا به طور مستقیم بر موقعیت صفحه شما در SERP تأثیر نمی‌گذارد، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق رفتار و تعامل کاربر تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، موتورهای جستجو ممکن است همیشه توضیحات متا را که شما ارائه می‌دهید نمایش ندهند، اما ممکن است بر اساس محتوای صفحه یا درخواست کاربر خودشان توضیحات متا را برای کاربر تولید کنند. بنابراین، نباید صرفا به توضیحات متا برای سئو متکی باشید، بلکه سایر جنبه‌های صفحه مانند تگ عنوان، محتوا، زیرعنوان‌ها و داده‌های ساختاریافته را نیز بهینه کنید.

چطور توضیحات متا خوب بنویسیم؟

برای نوشتن توضیحات متا موثر برای سئو، باید برخی روش‌ها را دنبال کنید، مانند:

  • برای هر صفحه در سایت خود توضیحات منحصر به فرد و مرتبط بنویسید. از توصیفات تکراری یا عمومی که منعکس کننده محتوا و هدف خاص هر صفحه نیست استفاده نکنید.
  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را ترجیحا در ابتدا یا نزدیک به ابتدا در توضیحات خود قرار دهید. این موضوع می‌تواند به مطابقت صفحه شما با درخواست کاربر کمک کند و به آنها نشان دهد که صفحه شما با هدف جستجوی آنها مرتبط است.
  • توضیحات خود را مختصر و آموزنده، بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر بنویسید. این کار می‌تواند به جلوگیری از کوتاه شدن توضیحات توسط موتورهای جستجو کمک کند و اطمینان حاصل کنید که کاربران می‌توانند کل پیام شما را در SERP بخوانند.
  • از لحن متقاعدکننده و جذابی استفاده کنید که کاربران را تشویق کند روی صفحه شما کلیک کنند. می‌توانید از دعوت به عمل (CTA)، مانند «بیشتر بیاموزید»، «بیشتر بخوانید» یا «اکنون بخرید» برای ایجاد حس فوریت یا کنجکاوی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از محرک‌های احساسی مانند «شگفت‌انگیز»، «باورنکردنی» یا «جنجالی» برای جلب توجه و علاقه کاربر استفاده کنید.
  • استفاده از توضیحات گمراه کننده یا اسپم که با محتوای صفحه شما مطابقت ندارد یا بیش از حد به کاربر وعده می‌دهد یا اغراق آمیز است، خودداری کنید. این کار می‌تواند به اعتبار و شهرت شما آسیب برساند و نرخ پرش را افزایش دهد.
  • توصیفات خود را تست و بررسی کنید تا ببینید که چگونه کار می‌کنند و چگونه بر CTR و نرخ تبدیل تأثیر می‌گذارند. می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Search Console یا Moz Pro برای تجزیه و تحلیل متا توضیحات و بهینه‌سازی آنها برای نتایج استفاده کنید.

توضیحات متا بخشی ضروری از سئو هستند که می‌توانند به شما در جذب ترافیک ارگانیک بیشتر و بهبود تجربه کاربری (UX) کمک کنند. با پیروی از این روش‌ها، می‌توانید توضیحات متاای را بنویسید که برای مخاطب متمایز باشد و کاربران را متقاعد کنید که از سایت شما بازدید کنند.

تفاوت بین تگ عنوان و توضیحات متا چیست؟

تگ عنوان (Meta Title) و توضیحات متا (Meta Description) هر دو عناصر HTML هستند که می‌توانند برای توصیف یک صفحه وب و محتوای آن استفاده شوند. با این حال، آنها از نظر هدف، ظاهر و تأثیر بر سئو دارای تفاوت‌هایی هستند.

تگ عنوان عنصری است که عنوان صفحه وب را تعریف می کند. متن این بخش که به صورت قابل کلیک در SERP نمایش داده می‌شود. همچنین در برگه مرورگر و نوار نشانک‌ها نشان داده می شود. تگ عنوان به این منظور است که به کاربران یک نمای کلی مختصر و دقیق از آنچه که صفحه در مورد آن است و نحوه ارتباط آن با جستجوی آنها ارائه می‌دهد. تگ عنوان یک عامل رتبه بندی مستقیم برای موتورهای جستجو است، به این معنی که بر موقعیت صفحه در SERP  تأثیر می‌گذارد.

همانطور که پیشتر گفته شد، توضیحات متا عنصری است که خلاصه‌ای کوتاه از صفحه وب را ارائه می‌دهد که به صورت قطعه‌ای در زیر عنوان در SERP  نمایش داده می‌شود. این تگ در صفحه سایت یا نوار مرورگر نشان داده نمی‌شود. توضیحات متا یک عامل رتبه‌بندی مستقیم برای موتورهای جستجو نیست.