Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئوکار
تولید محتوا
متریک برای تحقیق بهتر کلمه کلیدی

بسیاری از سئوکارها به تحقیق در مورد کلمات کلیدی به عنوان بخش بسیار اساسی سئو فکر می‌کنند که در واقع می‌تواند بسیار مشکل باشد. امروز، برخی از اشتباهات رایج سئوکاران را در هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی که به راحتی قابل رفع است، توضیح می‌دهیم. که بسیاری از آنها از متریک‌هایی مانند حجم جستجو، نرخ کلیک و سختی نشئت گرفته‌اند.

کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی برای سئو سایت

تحقیق کلمه کلیدی (Keyword) این یک بخش بسیار اساسی از سئو است. بسیاری از سئوکارهای این بخش را بسیار مشکل می‌خوانند.

اغلب این اولین کاری است که در سئو انجام می‌دهیم. اما برخی از انواع اشتباهات یا سوء تفاهم‌های رایج در تحقیقات کلمات کلیدی وجود دارد که رفع آنها بسیار آسان است و بسیاری از آنها از متریک‌ها ناشی می‌شوند. این سه متریک‌ای است که امروز می‌خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم: حجم جستجو، نرخ کلیک و دشواری. اما پیش از هر چیز بد نیست ابتدا به این مقاله مراجعه کرده و بدانید کلمه کلیدی چیست؟

حجم جستجو (Search volume)

حجم جستجو، بدیهی است که یکی از مهمترین متریک‌هایی که با آن سر و کار داریم. قرار نیست که از این به متریک فاصله بگیرید، نگران نباشید. اما برخی از مشکلات شناخته شده و برخی مشکلات کمتر شناخته شده آن را با هم بررسی می‌کنیم. 

می‌خواهیم در مورد اینکه این ابزار چقدر می‌تواند در تحقیقات شما و کاری که می‌خواهید برای کسب و کار خود انجام دهید تأثیرگذار باشد صحبت کنیم. اخیرا آزمایشی انجام شده که در آن تعدادی از کلمات کلیدی نمونه جمع‌آوری و در متریک‌های مختلف و ابزارهای مختلف محک زده شده‌اند تا حجم آن‌ها به دست بیاید. منبع که در این پژوهش استفاده شده کنسول جستجوی گوگل است. بنابراین می‌توانیم مطمئن باشیم که اگر برای چیزی رتبه اول را کسب کنیم، در کنسول جستجوی گوگل، تعداد نمایش‌هایی که داریم تقریبا معادل حجم واقعی خواهد بود.

در این نمونه خاص از کلمات کلیدی، میانگین حجم جستجو حدود ۹۷ جستجو در ماه بود.  سپس، در ابزارMoz ، همان مجموعه کلمات کلیدی را قرار گرفت و میانگین ۱۰۱ به دست آمد که کاملا نزدیک است. در چند ابزار رقیب که از داده‌های Google Keyword Planner استفاده نمی‌کنند، حجم جستجو ۱۵۰ و ۱۹۰ به دست آورده شد. جالب است بدانید در آن زمان داده‌های Google Keyword Planner به طور متوسط ۱۸۰۳ بود. بدیهی است که این تفاوت حجم یک مشکل بزرگ است.

صفحه نتایج جستجو در طول زمان تغییر می‌کند

مشکل دیگر حجم کلمات کلیدی کمی ظریف‌تر است و به میزان تغییر SERP در طول زمان مربوط می‌شود. ما به حجم جستجو علاقه‌مندیم زیرا به تعداد کلیک‌های ورودی علاقه‌مندیم.

صفحه نتایج جستجو serp

ما به عنوان سئوکار می‌خواهیم بدانیم چند نفر آن کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند زیرا ممکن است با کسب رتبه برای آن کلمات در بازار از دیگر رقبا پیشی بگیریم. اما مشکل اینجاست که این روزها، حجم جستجو در واقع به شما ایده چندانی در مورد اینکه چند نفر ممکن است کلیک کنند به شما نمی‌دهد. بنابراین ممکن است کلمات کلیدی با حجم بسیار داشته باشید که در واقع تعداد کلیک‌های آن‌ها بسیار متفاوت با حجم جستجویی باشد که تصورش را می‌کردید.

آمار در اینجا به ما می‌تواند کمک بزرگی بکند. بیش از ۱۰٪ از کلمات کلیدی، نرخ کل کلیک زیر ۲۰٪ دارند، به این معنی که اکثر افراد پس از مشاهده نتایج جستجو روی هیچ لینکی کلیک نمی‌کنند. تنها حدود یک سوم از این کلمات کلیدی، تعداد کل کلیک‌هایشان مشابه حجم جستجو، یعنی بین ۸۱ الی ۱۰۰٪ حجم جستجو است. بنابراین وقتی از حجم جستجو به عنوان معیار استفاده می کنیم، گاهی دچار اشتباه می‌شویم. 

نرخ کلیک (Click-through rate)

پس چگونه می‌توانیم از اشتباهاتی که در بخش قبل ذکر شد دور شویم؟ همانطور که در مورد آن صحبت کردیم، یکی از مواردی که می‌توانیم به آن نگاه کنیم نرخ کلیک در ترکیب با حجم جستجو است.اینکار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده بهتری برای نوع فرصت واقعی که برای یک کلمه کلیدی وجود دارد پی ببرید. 

دشواری کلمه کلیدی (Keyword difficulty)

آخرین معیاری که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم و دشواری کلمه کلیدی است. دشواری کلمه کلیدی معیاری است که سایت Moz به ما نشان می‌دهد. برخی از ابزارهای دیگر متریک‌های مشابهی دارند. کاری که moz انجام می‌دهد این است که نتایجی که برای کلمه کلیدی به دست می‌آورد را با توجه به اعتبار صفحه (Page Authority) و دومین اتوریتی (Page Authority) را در نظر گرفته تا به نوعی ایده‌ای از سختی کلمه کلیدی را به دست دهد. این متریکس به شما ایده می‌دهد که احتمالا کسب رتبه برای ان کلمه کلیدی چقدر دشوار باشد. اما فراموش نکنید که سایت شما هم دومین اتوریتی خاص خودش را دارد.

بگذارید ساده‌تر موضوع را پی بگیریم. فرض کنید دو سایت با دومین اتوریتی مختلف وجود دارند که می‌خواهیم برای یک کلمه کلیدی مشابه روی آن‌ها کار کنیم. حالا متریک دشواری کلمه کلیدی به ما یه عدد به عنوان معیار می‌دهد. در دو سایتی که داریم نتایجی که به دست می‌آوریم لزوما یکی نیست. در سایت با دومین اتوریتی بالاتر معمولا برای کلمه کلیدی دشوار هم بسیار ساده‌تر می‌توانیم رتبه به دست بیاوریم.

به صورت کلی بهتر است این سه متریک را که در این مقاله در موردشان صحبت کردیم را با هم به کار ببرید. برخی اشتباهات ما در استفاده از این متریک‌ها باعث می‌شود که به درستی نتوانیم از ظرفیتی که برایمان به وجود آورده‌اند استفاده کنیم. امیدوارم مواردی که در بالا گفته شد به شما کمک کند تا بهترین نتایج را در موتورهای جستجو به دست بیاورید.

خدمات سئو

اگر نیازمند خدمات سئو هستید، لولسا مجموعه‌ای از انواع خدمات سئو را به شما ارائه می‌دهد. برای آشنایی با این خدمات، مشاهده هزینه و ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه کنید: