Your browser does not support JavaScript!
سئوکار
سئوی وردپرس
سئو جوملا
تولید محتوا
سئوی درون صفحه چیست؟

سئوی درون صفحه (on-page SEO) چیست؟ اگر تازه با دنیای بهینه‌سازی موتورهای جستجو آشنا شدید یا می‌خواهید بهتر در خصوص جزئیات سئو بدانید، این مقاله همان چیزی است که به آن نیاز دارید. در اینجا ما تلاش کردیم سئوی درون صفحه را به ساده‌ترین شکل و از صفر تا صد برایتان بگوییم.

پیش از هر چیز بهتر است بدانید سئو چیست. برای این منظور بد نیست به برخی مطالب آموزشی سایت لولسا مراجعه کنید:

سئو چیست

سئو درون صفحه (on-page SEO) چیست؟

سئوی درون صفحه عمل بهینه‌سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران است. این امر شامل ایجاد محتوای مرتبط و باکیفیت است که با هدف جستجوی مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشد و استفاده از عناصر مختلفی مانند برچسب‌های عنوان، متا تگ، عنوان، تصاویر، لینک‌ها و کلمات کلیدی برای کمک به گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک و رتبه‌بندی صفحات سایت است.

همانطور که گفته شد سئوی درون صفحه مهم است زیرا به شما کمک می‌کند تا ترافیک ارگانیک را جذب کرده، بازدید و قدرت خود را افزایش داده و تجربه کاربری بهتری ارائه دهید. در این مقاله، جنبه‌های اصلی سئو داخلی و نحوه انجام موثر آن در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را توضیح خواهیم داد. اما پیش از آن یک بررسی خواهیم داشت که فرق سئوی درون صفحه و خارج صفحه در چیست؟

تفاوت سئوی درون صفحه (on-page SEO) و سئوی خارج صفحه (off-page SEO) در چیست؟

سئو داخلی و سئو خارج از صفحه دو جنبه متفاوت اما به یک اندازه مهم در بهینه‌سازی موتورهای جستجو هستند. هدف هر دوی آنها بهبود رتبه و دیده شدن وب سایت شما در موتورهای جستجو است، اما بر عوامل مختلفی تمرکز می‌کنند.

سئوی درون صفحه: عمل بهینه سازی عناصر وب سایت شما است که تحت کنترل شما هستند، مانند محتوا، کد HTML، تگ‌های عنوان، زیرعنوان‌ها، ساختار URL و غیره. این عوامل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند چه چیزی وب سایت و هر صفحه از آن در مورد چه چیزی است و چقدر با درخواست کاربر نزدیکی دارد.

سئوی خارج از صفحه: عمل افزایش اعتبار و محبوبیت وب سایت شما از طریق فعالیت‌هایی است که خارج از وب سایت شما اتفاق می‌افتد، مانند کسب بک لینک از وب سایت‌های دیگر، نام تجاری، اشتراک‌گذاری در رسانه های اجتماعی، بررسی‌ها و غیره. این عوامل به موتورهای جستجو کمک می کند تا بسنجند که وب سایت شما چقدر قابل اعتماد و معتبر بوده و چقدر برای کاربران ارزش قائل است.

موتور جستجو

چک لیست سئوی درون صفحه

بهتر است برای سئوی درون صفحه یک چک لیست تهیه کنید. چک لیست سئو به شما کمک می‌کند بدانید چه کارهایی را باید در دستور کار قرار دهید. ما در اینجا یک چک لیست ساده ولی مهم از سئوی درون صفحه به شما ارائه خواهیم داد.

چک لیست سئو

۱- محتوا و سئوی درون صفحه

محتوا هسته اصلی سئوی درون صفحه است. بدون محتوای خوب، نمی‌توانید رتبه خوبی کسب کنید یا بازدیدکنندگان خود را راضی کنید. محتوا باید اصلی، آموزنده، جذاب و مرتبط با موضوع و کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد.

تولید محتوا و سئو درون صفحه

بهتر است ابتدا مطالب زیر را به دقت مطالعه کنید تا بیشتر با تولید محتوای بهینه شده آشنا شوید:

در اینجا چند نکته برای ایجاد محتوای عالی برای سئو داخلی وجود دارد:

۱- تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید: بدانید مشتریان بالقوه شما از چه کلمات و عباراتی برای جستجوی محصولات، خدمات یا موضوعات شما استفاده می‌کنند. از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Moz برای کشف کلمات کلیدی محبوب و مرتبط، حجم جستجو، دشواری و رقابت آنها استفاده کنید. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که تقاضای بالایی اما رقابت کمی دارند و با هدف صفحه شما مطابقت دارند.

کلمه کلیدی چیست

برای اطلاعات بیشتر درباره کلمه کلیدی به مقاله کلمه کلیدی چیست؟ مراجعه کنید.

۲- برای انسان بنویسید، نه ربات‌ها: در حالی که می‌خواهید کلمات کلیدی خود را در محتوای خود بگنجانید، زیاده روی نکنید یا خوانایی و طبیعی بودن را قربانی نکنید. به شیوه‌ای واضح، مختصر و جذاب بنویسید که برای مخاطبان شما جذاب باشد و به سوالات آنها پاسخ دهد. برای جلوگیری از پر کردن کلمات کلیدی و افزودن غنای معنایی از مترادف‌ها، تغییرات و اصطلاحات مرتبط استفاده کنید.

۳- برچسب‌های عنوان خود را بهینه کنید: برچسب‌های عنوان تیترهای قابل کلیکی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. آنها یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی داخلی صفحه هستند، زیرا به کاربران و موتورهای جستجو می‌گویند صفحه شما در مورد چیست. برای بهینه‌سازی برچسب‌های عنوان، از کلیدواژه اصلی خود تا حد امکان نزدیک به ابتدا استفاده کنید،  بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر و جذاب و متقاعد کننده بنویسید.

۴- توضیحات متا خود را بهینه کنید: توضیحات متا (Meta Desciption) تکه‌هایی از متن هستند که در زیر برچسب‌های عنوان در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. آنها یک عامل رتبه بندی مستقیم نیستند، اما می‌توانند بر نرخ کلیک (CTR) شما تأثیر بگذارند، که یک سیگنال رفتار کاربر است که گوگل در نظر می‌گیرد. برای بهینه‌سازی توضیحات متا، از کلمه کلیدی اصلی و یک فراخوان برای اقدام استفاده کنید، آنها را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر مرتبط و تاثیرگذار بنویسید.

نرخ کلیک

۵- از زیرعنوان‌ها استفاده کنید: زیرعنوان، عناوینی هستند که محتوای شما را به بخش‌های زیرین تقسیم می‌کنند. آنها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای شما را بهتر اسکن کرده و درک کنند. برای استفاده موثر از زیرعنوان‌ها، فقط از یک تگ H1 در هر صفحه استفاده کنید (معمولا همان تگ عنوان تگ H1 است)، از تگ‌های  H2 تا H6 برای زیرعنوان‌ها به ترتیب سلسله مراتبی استفاده کنید، کلمات کلیدی و تغییرات را در عنوان‌های خود قرار دهید و آنها را توصیفی و آموزنده کنید.

۶- از تصاویر استفاده کنید: تصاویر می‌توانند با افزودن جذابیت بصری، شکستن بلوک‌های متنی، نشان دادن نقاط مهم و ارائه اطلاعات اضافی، کیفیت محتوای شما را افزایش دهند. برای بهینه‌سازی تصاویر خود برای سئوی درون صفحه، از تصاویر مرتبط و با کیفیتی استفاده کنید که از محتوای شما پشتیبانی می‌کنند، آنها را فشرده کنید تا حجم فایل و زمان بارگذاری کاهش یابد، از نام فایل‌های توصیفی و متن جایگزین که شامل کلمات کلیدی است استفاده کنید و در صورت لزوم زیرنویس اضافه کنید.

بهتر است از تصاویر WebP استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر مقاله سئو و اهمیت WebP را بخوانید.

۷- از لینک‌ها استفاده کنید: لینک‌ها راه دیگری برای غنی‌سازی محتوای شما و بهبود سئوی درون صفحه هستند. پیوندهای داخلی پیوندهایی هستند که به صفحات دیگر در وب سایت اشاره می‌کنند. لینک‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا در سایت شما حرکت کنند، ساختار منطقی و سلسله مراتبی ایجاد می‌کنند و ارزش لینک را در بین صفحات سایت توزیع خواهند کرد. لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که به وب سایت دیگر وارد می‌شود. لینک‌های خارجی به کاربران کمک می‌کنند اطلاعات یا منابع بیشتری را در رابطه با موضوع شما بیابند، باعث ایجاد اعتبار و قابل اعتماد بودن می‌شوند، و ارتباط سیگنال موضوع جستجو را با موتورهای جستجو نشان دهند. برای استفاده موثر از لینک‌ها، به صفحات مرتبط و معتبری که به محتوای شما ارزش اضافه می‌کنند پیوند دهید، از متن لنگر توصیفی که شامل کلمات کلیدی یا تغییرات است استفاده کرده و از پیوند دادن به سایت‌های با کیفیت پایین یا هرزنامه خودداری کنید.

برای مطالعه بیشتر به مقاله‌های زیر مراجعه کنید:

2- عوامل فنی سئوی درون صفحه

عوامل فنی جنبه‌های پشت صحنه سئوی درون صفحه هستند که بر نحوه خزیدن، فهرست‌بندی و رندر صفحات شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند. آنها برای اطمینان از اینکه سایت شما سریع، ایمن، سازگار با موبایل و درک آسان است ضروری هستند. برای شروع بد نیست با سئوی تکنیکال کمی بیشتر آشنا شوید: سئو تکنیکال چیست؟

در اینجا چند نکته برای بهینه سازی عوامل فنی برای سئو داخلی وجود دارد:

۱- سرعت سایت خود را بهبود بخشید: سرعت سایت سرعت بارگیری صفحات شما در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف است. این یک عامل رتبه‌بندی مستقیم برای جستجوهای دسک‌تاپ و موبایل و همچنین یک عامل تجربه کاربر (UX) است که بر نرخ پرش، زمان ماندن در سایت و تبدیل‌ها تأثیر می‌گذارد. برای بهبود سرعت سایت خود، از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights یا GTmetrix برای اندازه گیری عملکرد فعلی خود و شناسایی زمینه های بهبود استفاده کنید. برخی از راه‌های متداول برای افزایش سرعت سایت عبارتند از استفاده از افزونه یا سرویس کش، کوچک کردن فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و HTML.

سرعت سایت

برای اطلاعات بیشتر حتما به مقاله‌های زیر مراجعه کنید:

با استفاده از یک شبکه تحویل محتوا (CDN)، بهینه سازی تصاویر و کاهش زمان پاسخگویی سرور سایت خود را سریعتر کنید.

۲- سایت خود را با HTTPS ایمن کنید: SSL پروتکلی است که داده‌های مبادله شده بین سایت شما و بازدیدکنندگان را رمزگذاری کرده و از آن در برابر هکرها و استراق سمع محافظت می‌کند. استفاده از این روش یک سیگنال رتبه بندی برای گوگل و همچنین یک سیگنال اعتماد برای کاربران است، به خصوص اگر سایت شما شامل معاملات یا اطلاعات شخصی باشد. برای ایمن سازی سایت خود با HTTPS، باید گواهی SSL را از یک ارائه دهنده مورد اعتماد دریافت کرده و آن را روی سرور خود نصب کنید. همچنین باید تمام درخواست‌های HTTP را به HTTPS هدایت کنید، همه پیوندهای داخلی و خارجی را به HTTPS به‌روزرسانی کنید، و مشکلات محتوای مختلط را برطرف کنید (جایی که برخی منابع از طریق HTTP در صفحه HTTPS بارگیری می‌شوند).

۳- سایت خود را برای موبایل ریسپانسیو کنید: طراحی سایت ریسپانسیو به این معناست که سایت شما با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش و دستگاه‌ها، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، سازگار است. این یک عامل بسیار مهم برای سئوی درون صفحه است، زیرا بیش از نیمی از کل ترافیک وب از دستگاه‌های تلفن همراه می‌آید و گوگل از ایندکس اول موبایل استفاده می‌کند، به این معنی که نسخه موبایل سایت شما را بر نسخه دسکتاپ اولویت می‌دهد. برای اینکه سایت خود را موبایل پسند کنید، از طراحی ریسپانسیو استفاده کنید که به طور خودکار با عرض دستگاه تنظیم می شود، از استفاده از فلش یا سایر عناصری که توسط مرورگرهای موبایل پشتیبانی نمی‌شوند خودداری کنید، از فونت‌ها و اندازه‌های خوانا استفاده کنید، تصاویر و ویدیوها را برای موبایل بهینه کنید، و سایت خود را تست کنید. بد نیست حتما استفاده از نسخه AMP را در دستور کار قرار دهید.

ریسپانسیو چیست

۴- از اسکیما (Schema) استفاده کنید: اسکیما کدی است که می‌توانید آن را به صفحات خود اضافه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره محتوای خود به موتورهای جستجو ارائه دهید. این کد به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا زمینه و معنای محتوای شما را بهتر درک کنند، و آنها را قادر می‌سازد تا بخش‌های غنی را در نتایج جستجو نمایش دهند، مانند رتبه‌بندی، بررسی، قیمت، در دسترس بودن و غیره. برای استفاده از اسکیما، باید مرتبط‌ترین نوع اسکیما را برای محتوای خود از Schema.org  انتخاب کنید، کد را با استفاده از ابزاری مانند Google's Structured Data Markup Helper ایجاد کنید و آن را با استفاده از فرمت JSON-LD به صفحات خود اضافه کنید.

اسکیما

جمع‌بندی سئوی درون صفحه

سئوی درون صفحه بخش مهمی از سئو است که می‌تواند به شما کمک کند رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک را افزایش دهید و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید. با رعایت نکات این مقاله، می‌توانید محتوا و فاکتورهای فنی خود را برای سئو داخلی بهینه کنید. به یاد داشته باشید که سئوی داخلی یک امر یکبار مصرف نیست، بلکه یک فرآیند مداوم است که نیاز به نظارت و بهبود مستمر دارد. از ابزارهایی مانند Google Analytics، Google Search Console، Ahrefs یا Moz برای ردیابی عملکرد خود و شناسایی مناطق برای بهینه سازی استفاده کنید.