پیج اتوریتی چیست؟ چه تفاوتی با دومین اتوریتی دارد؟ اصلا چرا پیچ اتوریتی در سئو (SEO) مهم است؟ شاید بارها و بارها این اصطلاح را شنیده باشید، اما معنی دقیق آن را ندانید. در این مقاله قصد داریم تا از مبتدی تا پیشرفته درباره این اصطلاح به شما بگوییم.
پیج اتوریتی چیست؟
پیج اتوریتی (قدرت صفحه، اعتبار صفحه) که به صورت خلاصه PA هم به آن میگویند، امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده و پیش بینی میکند یک صفحه خاص سایت چقدر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) قادر به کسب رتبه است. امتیازات پیج اتوریتی از یک تا ۱۰۰ متغیر است. امتیازات بالاتر یعنی قدرت بیشتر صفحه و کسب رتبههای خوب در نتایج جستجو.
پیج اتوریتی بر اساس دادههای moz محاسبه شده که دهها عامل را در نظر میگیرد. برای پیج اتوریتی مانند دومین اتوریتی (Domain Authority)، از یک مدل ماشین لرنینگ برای شناسایی الگوریتمی استفاده میشود که بهترین همبستگی را با رتبهبندی در بین هزاران صفحه از نتایج جستجو (SERP - سرپ) پیشبینی کرده، و بر اساس آن پیج اتوریتی را محاسبه میکند.
پیج اتوریتی چطور محاسبه میشود؟
ابزار MOZ اعتبار صفحه را در مقیاس لگاریتمی ۱۰۰ درجهای نمره میدهد. بنابراین، افزایش امتیاز از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسانتر از افزایش امتیاز از ۷۰ به ۸۰ است. MOZ دائما الگوریتم مورد استفاده برای محاسبه اعتبار صفحه را به روز میکند، بنابراین ممکن است هر از چند گاهی شاهد نوسان امتیاز خود باشید.
پیج اتوریتی خوب چیست؟
به دلیل نحوه محاسبه اعتبار صفحه (پیج اتوریتی)، برای انجام آنالیز در نتایج جستجو و تعیین اینکه کدام صفحات ممکن است قدرتمندتر باشند، بهتر است از پیج اتوریتی به عنوان یک معیار مقایسه ای (به جای نمره مطلق و مشخص) استفاده کنید. از آنجایی که این ابزار مقایسهای است، لزوما امتیاز خوب یا بد در پیج اتوریتی وجود ندارد.
پیج اتوریتی و دومین اتوریتی
در حالی که پیج اتوریتی (PA) قدرت پیشبینی رتبهبندی یک صفحه را اندازهگیری میکند، دومین اتوریتی (DA) قدرت کل دامنهها یا ساب دامنهها را اندازهگیری میکند. با این حال، معیارها با استفاده از روش یکسانی محاسبه میشوند. بنابراین از بسیاری جهات، شبیه به هم هستند.
برای آشنایی بیشتر با دامین اتوریتی به این مقاله مراجعه کنید: دومین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟
پیج اتوریتی را کجا پیدا کنم؟
معیارهای پیج اتوریتی در دهها پلتفرم سئو و بازاریابی آنلاین در سراسر وب قابل مشاهده است. اما بهترین راه برای مشاهده پیج اتوریتی نصب نوار ابزار رایگان MOZ است. با نصب این نوار ابزار هم میتوانید درون سایت پیج اتوریتی را مشاهده کنید و هم در صفحه نتایج جستجو.
تعریف فنی پیج اتوریتی
پیج اتوریتی به همان روش دومین اتوریتی محاسبه میشود، اما در سطح صفحه مشخص. پیج اتوریتی بر اساس دادههای فهرست وب Mozscape بوده و شامل تعداد پیوندها و دهها فاکتور دیگر (در مجموع بیش از ۴۰) است. نکته مهم این است که عناصر خاص روی صفحه مانند استفاده از کلمه کلیدی یا بهینه سازی محتوا در پیج اتوریتی در نظر گرفته نمیشود.
پیج اتوریتی مانند دومین اتوریتی با استفاده از الگوریتم ماشین لرنینگ محاسبه میشود و بنابراین با تغییر دادههای وارد شده به الگوریتم، نوسان میکند. به همین دلیل، بهتر است از پیج اتوریتی به عنوان یک معیار نسبی برای مقایسه با صفحات دیگر استفاده کنید.
چگونه میتوانم بر اعتبار صفحه (پیج اتوریتی) تأثیر بگذارم؟
پیج اتوریتی یک امتیاز جامع است و به سختی میتوان مستقیما آن را تحت تأثیر قرار داد. این نمره از مجموعهای از معیارها تشکیل شده است که هر کدام بر امتیاز تأثیر دارند. این وابستگی چند عاملی عمدی است: از آنجایی که گوگل هنگام رتبهبندی یک صفحه فاکتورهای زیادی را در نظر میگیرد، معیاری که سعی میکند این موضوع را محاسبه کند باید فاکتورهای زیادی را در بر بگیرد.
بهترین راه برای تأثیرگذاری بر اعتبار صفحه (پیج اتوریتی)، بهبود پروفایل لینک آن است. این کار را میتوان با دریافت لینکهای خارجی (بک لینک) از سایر صفحات معتبر انجام داد، که به نوبه خود به عنوان «رای اعتماد» برای اعتبار صفحه شما عمل میکنند.
اگر درباره بک لینک اطلاعات کافی ندارید، به این مقاله مراجعه کنید: بک لینک چیست؟
برای تاثیر در پیج اتوریتی، تاکتیکهای زیر را در نظر بگیرید:
۱- اولویت بندی صفحات: محتوای خود را مرور کنید و تصمیم بگیرید که کدام صفحات ابتدا باید خزیده شوند. به عبارت دیگر، تعیین کنید که کدام صفحات بیشترین ارزش سئو را دارند.
۲- استفاده از نقشه سایت: پس از اولویتبندی صفحات، یک نقشه سایت ایجاد کنید. نقشههای سایت به رباتهای گوگل نسبت به سلسله مراتب صفحات در سایت شما اطلاع میدهند و به آنها اجازه میدهند ابتدا صفحاتی را که باید بخزند، بسنجند. ساخت نقشه سایت میتواند به صورت دستی یا از طریق پلاگینها و ابزارها انجام شود.
۳- ایجاد پیوند به صفحات مهم: ابتدا به صفحاتی که در اولویت هستند لینک بدهید. برای مثال، از مقاله به صفحه سفارش خدمات لینک بدهید.
۴- دریافت بک لینک از سایر صفحات با اعتبار بالا: دریافت بک لینک، که به عنوان لینکهای ورودی نیز شناخته میشود، از صفحات با اعتبار بالا باعث افزایش ارزش صفحات شما میشود. بک لینکها به عنوان نوعی سرویس بررسی برای گوگل عمل میکنند.
چرا پیچ اتوریتی من تغییر کرد؟
اعتبار صفحه به عوامل زیادی بستگی دارد و بنابراین میتواند به دلایل زیادی در نوسان باشد. از آنجایی که عوامل زیادی بر PA تأثیر میگذارند، هر یک از آنها میتواند علت بالقوه باشد.
اگر PA شما بالا یا پایین رفته است، ممکن است به این دلایل باشد:
- فهرست وب Moz هنوز تغییراتی را در نمایه لینکهای شما نشان نداده است.
- سایتهای با اعتبار بالاتر به رشد بیشتری دست یافتهاند و مقیاس کلی را منحرف کردهاند.
- برخی از بک لینکهای شما توسط رتبه بندی PA به حساب نمیآیند.
- دومین اتوریتی DA شما کمتر از رقبا است.
به صورت خلاصه تغییر در PA میتواند به دلیل عوامل مختلفی باشد، آنها را به صورت جداگانه و جمعی در نظر بگیرید.
چرا پیج اتوریتی برای سئو مهم است؟
برخی از کارشناسان بازاریابی دیجیتال ادعا می کنند که PA مهم نیست. اما در واقعیت پیج اتوریتی چیزی است که باید در ارتباط با سایر عناصر سئو استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که وب سایت شما به شیوهای مناسب بهینه شده است.
از آنجایی که ابزار MozBar اجزای مختلفی را در وبسایت شما در نظر میگیرد، میتواند راه خوبی باشد برای تعیین اینکه آیا بخشهایی وجود دارد که باید از نظر سئو به آنها توجه بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، یک امتیاز PA پایین که در آینده به یک امتیاز بالا میرسد، راه خوبی برای نشان دادن رشد، تغییر و بهبود در یک دوره زمانی خاص است.
بنابراین، آیا Page Authority برای سئو مهم است؟ هم بله و هم خیر.
پیج اتوریتی میتواند به شما نگاهی اجمالی به کارآمد بودن تلاشهای بهینهسازی شما بدهد، اما به تنهایی بر میزان رتبه شما تأثیری ندارد. در واقع، گوگل حتی به PA نگاه نمیکند.