تبلیغات غیر مستقیم روش جدیدی در دنیای امروزه برای تبلیغات محصولات است. در دنیای تبلیغات و بازاریابی، افراد همیشه به دنبال راهی نوین برای جلب توجه مردم هستند و به مرور زمان متوجه شدهاند که یکی از بهترین راهها برای این کار تبلیغات غیر مستقیم است.
تبلیغات غیرمستقیم به معنای تبلیغ و معرفی محصول یا خدمات در صورتی است که مخاطب متوجه تبلیغی بودن آن نشود. به این تبلیغات غیر مستقیم رپورتاژ آگهی (ad reporting) میگویند. در واقع رپورتاژ، یک روش برای تبلیغات است اما نحوه نگارش، طراحی و پیادهسازی آن را شبیه اخبار، داستانها، مقالهها و سایر محتواها است.
گام اول در رپورتاژ
در نگاه اول رپورتاژ کردن یک محصول یا محتوا کار آسانی به نظر میآيد اما در واقعیت اینطور نیست. امروزه تبلیغات تقسیم و واضح مردم را خسته کردهاند و کمتر افرادی پیدا میشوند که به تبلیغات توجهی بکنند. برای اینکه شما بتوانید برای هر نوع آگهی پورتاژ انجام دهید باید نکات مختلفی را رعایت کنید.
اول اینکه مشتری خود را خوب بشناسید و بدانید هدف او چیست؟ هنگام نوشتن متنی تبلیغاتی یا ساختن پوستری خود را جای بینندهای که قرار است این را ببیند بگذارید. اگه از نظر شما آن متن یا پوستر خسته کننده نبود، آنگاه اولین قدم برای رپورتاژ آگهی را با موفقیت برداشتهاید.
داشتن عنوانی جذاب برای رپورتاژ
همیشه به این نکته توجه کنید که وقت مشتری محدود است. مشتری که شما قصد جذب آن را دارید قرار نیست وقت زیادی بگذارید و تمامی مطالب تبلیغاتی را بخواند تا بتواند بهترین را انتخاب کند. چیزی که یک فرد را به وقت گذاشتن برای خواندن محتوای شما جذب میکند داشتن انواعی جذاب و گیراست.
منظور از عنوان جذاب و گیرا عنوانی است که از ابتدا معلوم نباشد یک عنوان تبلیغاتی است و بتواند از بین هزاران موارد دیگر توجه دیگران را به خود جلب کند. عنوان خوب عنوانی است که در خواننده احساساتی مانند کنجکاوی و هیجان به وجود میآورد.
استفاده از جذابیت های بصری
استفاده از جذابیتهای بصری در پورتاژ آگهی اهمیت بسیار زیادی دارد. این بدین معنی است که شما فقط به یک روش اکتفا نکنید و از انواع روشها برای رنگ دادن به محتوا استفاده نماید.
برای مثال اگر میخواهید یک محتوای متنی رپورتاژ شده تولید کنید سعی کنید از تصاویر بسیار جذاب و مربوط به موضوع، ویدیو های آموزشی و یا توضیحی، نقل قول، آمار و ارقام و... استفاده نمایید.
از حالت داستانی استفاده کنید
خواننده علاقه زیادی به خواندن مطالب بسیار ادبی یا مطالبی خیلی علمی طور ندارد. بلکه دوست دارد یک محتوای ساده و کامل که راحت میتواند متوجه آن شود را بخواند. استفاده از حالت داستانی در پورتاژ آگهی تاثیر بسیار زیادی دارد. با استفاده از این حالت شما میتوانید احساسات خواننده را در بر بگیرید و او را تحت تاثیر قرار دهید تا در این زمان بتوانید خواننده را به سمت خود جذب کنید.
همچنین سعی کنید از آوردن توضیحات اضافه و مطالبی که مفید نیست و بیننده را خسته میکند یا حتی باعث میشود که او دیگر نخواهد به خواندن متن آماده دهد، پرهیز کنید.