Your browser does not support JavaScript!
طراحی qr code عمومی
طراحی qr code عکس
طراحی qr code ویدئو
طراحی qr code فایل PDF
Qrcode چیست؟

Qrcode (به فارسی کیو آر کد) مخفف Quick Response (کد پاسخ سریع) یک نوع بارکد دو بعدی است. این کد معمولا از طریق گوشی های هوشمند خوانده می شود، که معمولا شامل متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و موارد دیگر می شود. دامنه استفاده از کد کیو آر آن چنان وسیع است، که برای بازاریابی و تبلیغات محصولات، علامت های تجاری و خدمات و ... کاربرد دارد.

برای اسکن کردن یک qrcode کافی است یک گوشی هوشمند با سیستم عاملی مثل اندروید یا آیفون داشت تا برنامه های مختلف اسکنر بارکد را در اختیار داشت. اپلیکیشن هایی مانند Bar code scanner و Red Laster از نمونه این اسکنرها هستند. برای استفاده می توان آن را بر روی گوشی نصب کرد و با استفاده از دوربین گوشی کد کیو آر را اسکن کرد. در این صورت گوشی داده های کد گذاری شده را به طور خودکار رمز گشایی می کند.

QR Code چیست

کاربرد Qrcode چیست؟

برای دست یابی سریع به محتوا، کدهای کیو آر از طریق گوشی های هوشمند قابل دسترسی است. این کدها معمولا به صورت سیاه و سفید هستند اما امکان استفاده از رنگ و طراحی خلاقانه در آنها وجود دارد.

این کدها کاربردهای فراوانی دارند که به چند نمونه از این کاربردها اشاره می کنیم:

  1. به کاربر اجازه می دهد با عکس گرفتن از کد مورد نظر و تبدیل آن به اطلاعات معنی دار، به تحلیل محتوای رمزنگاری شده در آن بپردازد.
  2. برای فعال کردن قابلیت تایید هویت دو مرحله ای گوگل کد مخصوصی را در اختیار کاربر قرار می دهد که به کمک برنامه خاصی آن را رمزگشایی کند.
  3. برای ورود به محیط کاربری وب سایت های گوناگون از کدهای کیو آر استفاده می شود.
  4. برای نمایش موقعیت جغرافیایی خاص بر روی نقشه گوگل روش مناسبی برای معرفی آدرس مکان ها است.
  5. اگر منوی رستوران دارید می توانید آنرا در سایت خودتان بارگزاری کرده و کاربران با اسکن کد به منوی شما دسترسی پیدا کنند.
  6. می توانید اطلاعاتی همچون کاتالوگ، فایل های PDF، تصاویر، فایل های ورد، ویدئو و ... را در اینترنت بارگذاری کرده و لینک آنها را تبدیل به Qrcode کنید تا با اسکن کد، کاربر به صفحه ای که سند و اطلاعات شما قرار دارد منتقل شود.

توجه: Qrcode شامل خود کاتالوگ، فایل های مختلف (PDF، تصویر، ویدئو و ...)، منو و ... نمی باشد، بلکه تنها لینک جایی که این اطلاعات را آپلود کردید شامل می شود.

به عنوان مثال شما یک منو برای رستوران دارید و می خواهید برای آن Qrcode تولید کنید، باید منو را در یک هاستینگ یا فضای اینترنتی (مثلا Google Cloud) آپلود کنید. سپس لینک آن قسمت را تبدیل به Qrcode کنید. با اسکن qrcode کاربر به آدرسی اینترنتی فایل شما منتقل می شود.

تفاوت کد خوان یک بعدی و دو بعدی در چیست؟

بارکدخوان یک بعدی upc لاور با اعداد موازی سیاه نشان داده می شوند و شایع ترین نوع آنها را احتمالا در فروشگاه ها مشاهده کرده اید. یک بارکد تک بعدی توانایی نگه داری ۲۰ تا ۲۵ کاراکتر را درخود دارد.

کدهای دوبعدی که شایع ترین آنها کیو آرها هستند که برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. این کدها می توانند اطلاعات عمومی و افقی داشته باشند و اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. آن ها می توانند به وب سایت پیوند داده شوند و برای ردیابی محصول و ... مورد استفاده قرار بگیرند. این کدها توانایی نگه داری اطلاعات بیشتری نسبت به بارکد یک بعدی است. البته باید توجه کرد هرچه تعداد کاراکترهای qrcode بیشتر باشد، امکان خطا در خواندن بیشتر خواهد شد و ممکن است دستگاه های بسیار محدودی بتوانند آنرا رمز گشایی کنند.