Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا متنی
تولید محتوا پوستر
تولید محتوا اینفوگرافیک
طراحی سایت
ROI چیست؟

آیا می‌دانید ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه چیست؟ هر زمان که یک کمپین بازاریابی جدید راه‌اندازی می‌کنید، باید بررسی کنید که آیا هزینه پروژه به شما کمک می‌کند یا به آسیب می‌رساند. برای تعیین سودآوری چیزی، بسیاری از بازاریابان به ROI یا بازگشت سرمایه نگاه می‌کنند.

اندازه‌گیری بازده می‌تواند برای یک بازاریاب یا کسب‌وکاری کوچک بسیار مفید باشد زیرا به شما می‌گوید کدام تاکتیک‌ها ارزش تکرار دارند و کدام ندارند.

ROI در بازاریابی چیست؟

کلمه ROI مخفف return on investment است که گاهی به آن نرخ بازگشت سرمایه هم می‌گوییم. ROI نشان می‌دهد که به ازای هزینه‌ای که در کمپین بازاریابی خرج می‌کنید، چقدر درآمد کسب می‌کنید. آنچه به عنوان «بازده بازگشت سرمایه» در نظر گرفته می‌شود، ممکن است بر اساس نوع استراتژی بازاریابی، کانال‌های توزیع و کسب و کار شما متفاوت باشد.

ROI چیست

تعیین یک معیار کلی ROI بازاریابی چالش بزرگی است زیرا تاکتیک‌های بازاریابی متفاوت هستند.

هنگامی که با یک استراتژی تبلیغات آنلاین مانند PPC سر و کار دارید، که در آن داده‌های بازگشت سرمایه معمولا به‌طور خودکار ردیابی می‌شوند، ممکن است بتوانید به راحتی ببینید که چگونه بازده آگهی‌تان با سایر تبلیغات مشابه قابل مقایسه است.

برای مطالعه بیشتر: تبلیغات کلیکی PPC چیست؟

اگر با استراتژی‌های دیگری مانند بازاریابی محتوا سر و کار دارید، ممکن است تشخیص این که پست‌های وبلاگ، پادکست‌ها یا ویدیوهای شما مستقیما به خرید منجر می‌شوند یا نه، دشوار است.

برای اکثر مشاغل، یک راه خوب برای تعیین یک معیار «بازده بازگشت سرمایه» برای هر استراتژی بازاریابی این است که به بازده تاکتیک‌های مشابهی که در گذشته به کار بردید و اعداد فروش فعلی خود را بررسی کنید. این اطلاعات باید به شما کمک کند معیارهای بازگشت سرمایه و اهدافی را که برای برند شما واقع بینانه هستند را پایه گذاری کنید.

وقتی نوبت به محاسبه بازگشت سرمایه بازاریابی می رسد، یک فرمول ساده وجود دارد که می‌توانید از آن پیروی کنید:

فرمول ROI بازاریابی

(((A * B * C) – D) / D) * 100

A: تعداد لیدها: چند نفر به لید تبدیل شدند؟

B: نرخ تبدیل لید به مشتری: چند درصد از لیدها مشتری شدند؟ اگر ۱۲ نفر از ۱۰۰ لید، مشتری شوند، نرخ تبدیل لید شما به مشتری ۱۲% یا ۰.۱۲ خواهد بود.

C: میانگین قیمت فروش: میانگین قیمت محصول شما. در محاسبه در نظر بگیری ممکن است گاهی تخفیف اعمال کنید یا قیمت را به روش‌های دیگر تغییر دهید.

D: هزینه پرداخت شده برای تبلیغات: چقدر برای ایجاد و گسترش کمپین بازاریابی هزینه کردید؟ در اینجا می‌توانید هزینه‌هایی مثل هزینه تبلیغات، دستمزد ساعتی افرادی که برای پروژه وقت گذاشته‌اند یا هزینه‌های مربوط به تولید محتوا را در نظر بگیرید.

جدا از نگاه کردن به درآمد ، ممکن است بخواهید هنگام بررسی موفقیت استراتژی بازاریابی، سایر عناصر غیر مالی را نیز در نظر بگیرید. این موارد می‌تواند شامل فالو یا لایک در رسانه‌های اجتماعی، ترافیک وب سایت یا حتی افزایش اعتماد مشتریان باشد. این چیزها بازده مالی سریع ندارند، اما ممکن است به طور غیرمستقیم خرید یا ارتباط با مشتری را برای آینده تقویت کنند.

نمونه‌هایی از ROI بازاریابی

برای اینکه بتوانید بهتر ROI را محاسبه کنید، در ادامه آن را در چند شیوه بازاریابی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

محتوای نوشتاری

برخی آمارها نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از بازاریابانی که وبلاگ دارند، بازگشت سرمایه مثبتی را در استراتژی بازاریابی خود مشاهده می‌کنند.

اگرچه ممکن است هزینه کمتری برای تولید یک پست وبلاگ نسبت به یک ویدیو داشته باشد، محتوای نوشتاری همچنان می‌تواند برای شما زمان و هزینه در بر داشته باشد. اگر وبلاگ نویسی بخشی از استراتژی بازاریابی شما است، باید هزینه‌های مربوط به زمان، تولید و تبلیغاتی را در کل هزینه‌های خود محاسبه کنید. برای تبدیل زمان به هزینه، تعداد ساعاتی را که یک کارمند در پروژه صرف کرده را را بررسی کنید، سپس آن عدد را در دستمزد ساعتی او ضرب کنید.

از طریق ردیابی بازدیدها، لیدها و تبدیل مشتری مربوط به یک پست وبلاگ یا مقاله، می‌توانید ببینید که استراتژی شما چقدر کارآمد است. اگر محتوایی تولید می‌کنید که بازگشت سرمایه دارد، اما متوجه هستید که زمان نوشتن بیش از حد طول می‌کشد، ممکن است بخواهید به دنبال راه‌هایی برای ساده‌سازی این فرآیند باشید. اگر بازگشت سرمایه به دست نمی‌آورید، ممکن است بخواهید کار دیگری را در برنامه خود جایگزین کنید یا به یک استراتژی بازاریابی جدید رو بیاورید.

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

در حالی که برخی ممکن است فکر کنند ایمیل روشی قدیمی است، اما در واقع هنوز یک ابزار بازاریابی کلیدی و کارآمد است. در واقع، یک کسب و کار می‌تواند به ازای هر دلاری که در ایمیل خرج می کند، ۳۸ دلار درآمد داشته باشد. اگرچه ROI این روش بازاریابی به بزرگی لیست ایمیل، نوع تبلیغ در ایمیل یا مخاطب ایمیل بستگی داشته باشد، اما این استراتژی بازاریابی هنوز هم ارزش وقت گذاشتن را دارد.

بازاریابی ایمیلی

برای محاسبه ROI و امکان پیگری این روش بازاریابی، پیشنهاد می‌کنیم از URL پیگیری در ایمیل استفاده کنید.

بازاریابی ویدیویی

آمارها نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از بازاریاب‌ها می‌گویند که ویدئو بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد. اما مانند هر نوع بازاریابی محتوا، باید زمان و هزینه برای تولید ویدیو صرف کنید. حتی ممکن است نیاز به خرید یا اجاره تجهیزات فیلم یا نرم افزار تدوین داشته باشید.

در حین نوشتن و تولید یک ویدیوی بازاریابی، از این نکات برای فیلمبرداری مقرون به صرفه استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که برای محاسبه ROI این نوع بازاریابی باید هزینه کل نیروی کار، تجهیزات و تبلیغات را بررسی کنید.

باید مطمئن شوید که روش‌هایی را برای اندازه‌گیری اثربخشی ویدیوی دارید. برای مثال، اگر ویدیویی را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آپلود می‌کنید، باید یک URL ردیابی را در عنوان پست قرار دهید که به صفحه فرود محصول منتهی می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید ببینید که چند بازدیدکننده به دلیل پست ویدیویی به صفحه وارد شده است.

کمپین‌های PPC

با پرداخت به ازای کلیک، شما به ازای هر کلیکی که تبلیغ شما دریافت می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید، حتی اگر منجر به فروش نشود! در حالی که گوگل می‌گوید تبلیغ‌کنندگانش بازگشت سرمایه قوی دارند، کسب‌وکارهای کوچک ۲۵ درصد از بودجه خود را در کمپین‌های PPC با مدیریت ضعیف هدر می‌دهند. پس از راه‌اندازی آگهی‌تان، با دقت بر بازگشت سرمایه و هزینه‌های هدر رفته برای یادگیری و جلوگیری از ضررهای بزرگ در تبلیغات نظارت کنید.

تبلیغات کلیکی ppc

پیشنهاد می‌شود حتما برای اطلاع بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی 

اگر شرکتی مخاطبانی دارد که به طور منظم از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهند یکی از پست‌های خود را تبلیغ کند تا در فیدهای خبری مخاطبان تبلیغ شود.

در بیشتر پلتفرم‌ها، می‌توانید هدف یا هدف مخاطب، محدوده زمانی و بودجه را برای تبلیغ تعیین کنید. ردیابی بازگشت سرمایه می تواند به شما کمک کند تا ببینید که آیا این استراتژی برای شما کار می‌کند یا خیر.

بهترین روش‌های اندازه گیری بازگشت سرمایه بازاریابی

وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، تعیین ROI ممکن است که مشکل به نظر برسد. در حالی که تبلیغات سنتی‌تر PPC و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند نرخ بازدهی خاصی به شما ارائه دهند، اما این نرخ ممکن است گاهی اشتباه باشد. باید دقت کنید که شاید شما از طریق تولید محتوا، ویدئو یا روش‌های دیگری که در بالا مطرح شد بازگشت سرمایه داشته‌اید و باید این‌ها را از هم تفکیک کنید. 

صرف نظر از اینکه از کدام استراتژی بازاریابی استفاده می‌کنید، نظارت بر عوامل زیر می‌تواند به شما در تعیین اینکه آیا کمپین‌های شما واقعا موفق هستند کمک کند:

  • زمان: تولید مواد بازاریابی چقدر زمان برد؟
  • هزینه‌های تولید: هزینه کل لوازم، خدمات و نرم افزار مورد نیاز برای کمپین را بررسی کنید.
  • هزینه‌های تبلیغاتی: آیا چیزی برای تبلیغ هزینه کردید؟ اگر چنین است، آن را به هزینه‌ها اضافه کنید.
  • تجزیه و تحلیل صفحه: از یک URL ردیابی برای تعیین اینکه آیا محتوای شما باعث ایجاد ترافیک به صفحه فرود محصول شما می‌شود یا خیر استفاده کنید.